Hoe het "beste" Thais te leren?

De beginselen van de Thaise taal.
Moderators: Chang, Patriot, Broom
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#31 Bericht door prajak » vrijdag 31 januari 2014, 00:56

V@go, dat doen woordenboeken ook.

De 'Dikke' geeft onder 'fiets' ook 'wat heb ik nou aan mijn fiets hangen ?'
Dat zal een Thais woordenboek niet doen want Thais hebben dat spul aan hun brommertje hangen.... :giggle2:

Goed vertalen is moeilijk. Ik heb er gelukkig een idioomwoordenboek bij.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#32 Bericht door han wouters » vrijdag 31 januari 2014, 01:19

Ik gebruik meestal http://www.thai-language.com/dict/searche .Deze geeft ook suggesties als je aan het invullen bent. Maar als deze het woord niet kent ga ik naar google vertaler. Soms onbetrpouwbaar maar als je dat weet kun je er rekening mee houden.
Groet
Waar domheid begint eindigt de rede

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#33 Bericht door brake034 » vrijdag 31 januari 2014, 05:05

prajak schreef:Brake034, ik mis in jouw tekst 'ik spreek thuis Thais met mijn partner'.
Dat is de ultieme uitdaging.
Klopt, dat is mijn ultieme uitdaging ook.

We zijn nu bijna 25 jaar samen en we hebben al die tijd in Nederland een mix van NederThai Engels gesproken samen.
Velen vertelde me dat ik alleen Nederlands moest praten met Pun maar voor mij gaat communicatie erover dat je elkaar een boodschap duidelijk wil maken en de taal is ondergeschikt aan de boodschap, het is een gereedschap en geen doel op zich.

Langzamerhand merk ik in Thailand dat Pun minder Nederlands gebruikt en veel ook met mij in het Thais communiceert.
Begrijp ik het niet dan vraag ik het haar in het Nederlands nog een keer uit te leggen.
Ik zie een natuurlijke overvloeiing van Nederlands naar Thais hier in huis meer zitten als een gedwongen Thais praten, dat gaat tot frustratie en onbegrip leiden.
Marcel

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#34 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 01 februari 2014, 02:58

Ik spreek vrij redelijk Thais. Maar zelden of nooit met mijn echtgenoot. Wat ik ook zeg of vraag, het enige wat die @#$#@ doet is letten op de uitspraak. Als ik het niet perfect uitspreek blijft hij net zo lang zeuren (tot ik uit m'n vel spring, uiteraard) tot het correct is. Op zich begrijpelijk. Maar als ik iets vraag over bijv. de Thaise tijd, dus hoe de klok hier werkt, wil ik niet horen hoe ik hok mon chao perfect uitspreek, maar hoe het systeem in elkaar zit. Die uitspraak, daar kunnen we later wel aan schaven.

Dat is iets dat me opvalt. Heel veel Thais hebben daar last van. Voorbeeldje: wij zeggen "ik heb een kou". Thais zeggen "pom ben wat", dus ik ben; niet ik heb. Je kunt jarenlang verkeerd zeggen dat je verkouden bent, en niemand zal je corrigeren. Zeg je echter correct pom ben wat, maar tonaal niet correct dan wordt je gelijk gecorrigeerd.

Ik vind de 'boh bahmaai' een erg moeilijke klank. Is geen 'b' en ook geen 'p', maar ergens er tussen. Wij kennen die klank niet, en ik hoor het doodsimpeltjes niet. Andersom: probeer een Thai maar eens te vertellen dat de 'au' en de 'ui' compleet andere klanken zijn... gaat er echt niet in.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#35 Bericht door prajak » zaterdag 01 februari 2014, 03:59

Hier is de B ook een B in de uitspraak. Niks tussen B en P in. Kai is van de metropool; junior spreekt de B ook als B uit.

Het verschil rond de 'dentale' letter is minder goed te horen. De DT is een moeilijke klank, net als de keelklank in het telwoord EEN. Gewoon aanleren. En voor de man in de straat is de R een L en dat heb ik van begin af aan afgeleerd: R is R, L is L. Dat doen ze op TV ook.

In zo'n groot land heb je natuurlijk uitspraak die verschilt. In Limburg heb je per 10 km al een andere uitspraak.... Ik spreek Bangkok Thais, leer dat, en heus, de meeste mensen verstaan je.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#36 Bericht door brake034 » maandag 03 februari 2014, 06:48

prajak schreef: Ik heb er gelukkig een idioomwoordenboek bij.
Prajak, welk idioom woordenboek is dat?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#37 Bericht door prajak » maandag 03 februari 2014, 06:58

Woordenboek, idioom en heel veel zinnetjes.

New Model English-Thai Dictionary
Volume 1 A to L
Volume 2 M to Z

isbn resp 974-08-2366-1 en -2

Compiled by So Sethraputra
Published by Thai Watana Panich Co Ltd, Bangkok

Duur ! 15 Jaar terug 1.100 baht per boek......

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#38 Bericht door brake034 » maandag 03 februari 2014, 08:04

Dank Prajak, ik hoop dat ze nog te leveren zijn, ik zal eens rondneuzen in de boekhandels.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#39 Bericht door brake034 » maandag 03 februari 2014, 09:47

Volgens mij in prijs gezakt: http://www.primapublishing.co.th/prima_ ... 8%A1%C3%C1
Bij https://www.asiabooks.com/Book_Detail/9 ... y-updated/ iets duurder maar wel thuis geleverd.
Wel pocketuitgave, dus geplakt en niet gebonden?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#40 Bericht door prajak » maandag 03 februari 2014, 10:07

Die van mij zijn op bijna-A4 en hebben totaal 1.686 pagina's..... Nee, dat zou 15 jaar later 3.000 baht of meer per boek kosten en zie dat maar te verkopen......

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#41 Bericht door brake034 » maandag 03 februari 2014, 10:37

Ah, deze dus: http://www.primapublishing.co.th/prima_ ... 8%A1%C3%C1
Is er ook andersom van Thais naar Engels.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#42 Bericht door prajak » maandag 03 februari 2014, 15:31

Ja, dat is hem denk ik. Ik ben gelukkig met de oude versie want daar staan voor mij leesbare letters in..... Ik word een daggie ouwer..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#43 Bericht door brake034 » zondag 09 februari 2014, 04:22

In 3 lessen (6 uur) hebben we behandeld de 9 medeklinkers middle class.
Final life 5 low class medeklinkers en final dead 3 van bovenstaande middle class medeklinkers.
De toontekens en de uitzondering middle class + korte klinker is lage toon en middle class + final dead is lage toon, zonder toonteken.

Een hele berg van 32 klinkers waarvan sommige combinaties zijn.

Daarna de 11 high class medeklinkers, waarvan de K)) Kuat niet meer gebruikt wordt.
Opmerkelijk dat er maar 3 tonen gebruikt worden bij de high class en de originele toon de stijgende is.
Ook uitzondering high class + korte klinker is lage toon en high class + final dead is lage toon, zonder toonteken.

Nog 19 medeklinkers te gaan, ben over de helft :giggle3:

De klinkers herken ik lang niet allemaal maar ik kan de meeste medeklinkers zo langzamerhand wel onthouden, niet slecht voor een zielig figuur toch? :mrgreen:
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#44 Bericht door Henk Korat » zondag 09 februari 2014, 05:02

Ik weet dat het belangrijk is de toonregels te kennen, maar om bij elk woord na te denken over de toon van de consonant, of het woord gesloten of open is en of het een stop heeft, gaat mij iets te ver van het goede. Mijn lerares zei altijd, dat je de toon van een woord moet leren als de spelling daarvan. Als je dat toepast, dan heb je geen moeite met:

Knie = เข่า
Binnengaan = เขัา
Hij, Zij = เดัา
Hoorn, hij , zij = เขา
Verdacht = คาว
Nieuws = ข่าว
Rijst = เขั่ว
Wit = ขาว

Een goede aanrader in dit kader is de CD en het boekje van Benjawan Poomsan Becker "Improving your Thais Pronunciation" ISBN 1-887521-26-7, te verkrijgen bij Asian Books.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 23 april 2011, 13:23

Re: Hoe het "beste" Thais te leren?

#45 Bericht door Ashley » zondag 09 februari 2014, 09:23

Sorry Henk kan het niet laten :giggle:

Binnengaan เข้า

Rijst ข้าว

เดัา is geen bestaand woord, wat bedoel je hiermee?
เดา is raden.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise Taal”