Bewijs van in leven zijn

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Bewijs van in leven zijn

#1 Bericht door johnny013 » zaterdag 17 oktober 2020, 08:08

Ik kan het met de zoekfunctie niet vinden... ik krijg van het ABP een brief met verzoek van inleven zijn bewijs.
Heb wel gevonden dat je van het SVB daarvoor naar het SSO moet, ik heb nog geen AOW, maar voor mij zou dat Laem Chabang zijn, Ik woon in Jomtien.
Het ABP heeft het echter over een Notaris, Rechter of Ambtenaar van de Burgerlijke stand.
Is er misschien iemand in mijn omgeving (Pattaya) die reeds ervaring heeft met deze instellingen, dan kan ik het goede voorbeeld volgen.
Het heeft weliswaar nog even tijd want het moet voor half april 2021. Maar ik wil het zo snel mogelijk gedaan hebben.
Het is zoals het is...

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Bewijs van in leven zijn

#2 Bericht door godzilla » zaterdag 17 oktober 2020, 10:15

Kan je geen contact opnemen met nederlandse ambassade?
Dat is het veiligste denk ik, en weet je zeker waar je aan toe bent.
Voor belgie is het makkelijker nu, we kunnen inloggen met de eid e-reader, en dan een attest van leven doorsturen naar de bevoegde dienst.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Bewijs van in leven zijn

#3 Bericht door pjotter » zaterdag 17 oktober 2020, 10:32

hi Johnny,

Ik DEED dat laten tekenen en afstempelen altijd in de NL Ambassade, tegelijk met die inkomens verklaring (Visumondersteuningsbrief). Dit jaar wilde mijn Pensioenfonds het al heel vlug hebben en bovendien kon die inkomens verklaring alleen per post. Dus idd 'op' naar de SSO in Korat. Ik heb nog geen AOW en men weigerde dit af te stempelen omdat mijn formulier van het pensioenfonds er anders uit zag dan degene die men mij liet zien. Dat waren dus formulieren van SVB idd.
Toen naar de Amphur van Korat gegaan en daar weigerde men het te tekenen omdat ik eigenlijk niet in district Korat woon. Anders was dat wel gelukt denk ik. Nou toen maar 'op' naar mijn eigen Amphur kantoor in Chokchai. En zowaar....ik moest dat formulier wel eerst laten vertalen naar Thai, maar daarna geen probleem.
SSO is wel handig omdat men dat formulier ook opstuurt naar de SVB dacht ik. Voor de veiligheid had ik het eerst per email naar mijn pensioenfonds gestuurd, of dit geaccepteerd werd. Was oké dus toen het orgineel per post verstuurd. Mijn pensioenfonds wil het origineel hebben. Of je het ook per email mag sturen naar de SVB weet ik niet.

Ook Pattaya/Jomtien weet ik niet, maar mss heb je iets aan mijn verhaal.

Suc6
johnny013 schreef: zaterdag 17 oktober 2020, 08:08 Ik kan het met de zoekfunctie niet vinden... ik krijg van het ABP een brief met verzoek van inleven zijn bewijs.
Heb wel gevonden dat je van het SVB daarvoor naar het SSO moet, ik heb nog geen AOW, maar voor mij zou dat Laem Chabang zijn, Ik woon in Jomtien.
Het ABP heeft het echter over een Notaris, Rechter of Ambtenaar van de Burgerlijke stand.
Is er misschien iemand in mijn omgeving (Pattaya) die reeds ervaring heeft met deze instellingen, dan kan ik het goede voorbeeld volgen.
Het heeft weliswaar nog even tijd want het moet voor half april 2021. Maar ik wil het zo snel mogelijk gedaan hebben.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bewijs van in leven zijn

#4 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 17 oktober 2020, 10:35

Ambtenaar van de burgerlijke stand: dat is de consulaire dienst van de ambassade, dat is voor NL-mensen in Thailand de gemeente. Dat is de eenvoudigste oplossing en je woont niet ver van Bangkok.

Misschien aanvaardt men ook een levensbewijs van de consul in Pattaya van een ander EU land? Je kunt het ze eens vragen. De hooggeprezen Europese samenwerking.....

Maar misschien hebben andere leden een idee? Er zitten er bij met een ABP pensioen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bewijs van in leven zijn

#5 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 17 oktober 2020, 10:39

Pjotter, 'mijn' SSO stuurde niks op want men had daarvoor geen budget.... Zelfs een kopietje maken kon er niet af.

Mijn bewijs leven had ik in de computer en kon ik printen zonder die rare stempelruimte helemaal onderaan en dus kreeg ik een grotere ruimte voor het grote rooie stempel. Ik maakte een paar kopietjes, scande de zaak in, en zond hem zelf naar NL naar de SVB EN naar Zwitserleven en die aanvaardden dat als bewijs leven. Ik weet dat meer pensioenfondsen dat SSO ding aanvaarden.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Bewijs van in leven zijn

#6 Bericht door pjotter » zaterdag 17 oktober 2020, 10:48

Ha ha, het leken dus wel zuinige Nederlanders :giggle:
Maar opsturen deed je dus ook per 'fysieke' post ?
Klopt, mijn pensioenfonds krijgt de info OOK door via de SVB had ik begrepen. Maar geen ervaring want zoals gezegd heb ik nog geen AOW.
erik-kuijpers schreef: zaterdag 17 oktober 2020, 10:39 Pjotter, 'mijn' SSO stuurde niks op want men had daarvoor geen budget.... Zelfs een kopietje maken kon er niet af.

Mijn bewijs leven had ik in de computer en kon ik printen zonder die rare stempelruimte helemaal onderaan en dus kreeg ik een grotere ruimte voor het grote rooie stempel. Ik maakte een paar kopietjes, scande de zaak in, en zond hem zelf naar NL naar de SVB EN naar Zwitserleven en die aanvaardden dat als bewijs leven. Ik weet dat meer pensioenfondsen dat SSO ding aanvaarden.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bewijs van in leven zijn

#7 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 17 oktober 2020, 13:18

Ja, ik zond het per aangetekende post naar SVB en naar Zwitserleven. Ik houd dat soort zaken liefst in eigen hand. Nee, de SVB bericht Zwitserleven niet maar of dat nog zo is, geen idee.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Bewijs van in leven zijn

#8 Bericht door printen44 » zaterdag 17 oktober 2020, 14:54

Ik had en heb nog een ABP pensioen. In Thailand kon ik dat levensbewijs van het ABP tegelijk met het levensbewijs van het SVB opsturen. Voor het ABP was een getekende levensbewijs van het SVB, genoeg voor het (ongetekende) ABP levensbewijs. Dat SVB levensbewijs kon ik bij de SSO in Chiang Mai laten ondertekenen. Er was een speciaal zitje gemaakt bij die SSO voor de SVB'ers in Chiang Mai en omstreken. Met een vaasje plastic tulpen en al. [8) [8) [8)

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Bewijs van in leven zijn

#9 Bericht door Mario08 » zondag 18 oktober 2020, 05:54

Ambtenaar van de burgelijke stand is in Thailand de amphur. Ik heb een formulier iets aangepast en in Thais en Engels opgesteld en laat dat op de plaatselijek amphur ondertekenen. Wel even ook vermelden dat bij onduidelijkheid de Thaise vertaling bepalend is. Ambtenaren willen zich nu enemaal dekken en kennis van de Engelse taal is soms gebrekkig. Verder nooit een probleem geweest. Helemaal omdat ik een gele huisboek heb. Formulier is foor pensioenfonds PZF/PGGM.

Het levensbewijs is een wettelijk vereiste voor pensioenverstrekers e.d. Maar ik weet dat UWV als levensbewijs van mensen in het buitenland een ingevulde verklaring plus geldig copie van het paspoort accepteert. Het is mij altijd een raadsel waarom pensioenfondsen e.d. dit voorbeeld van de overheid zelf niet volgen. (Dit trouwens naar aanleiding van een klacht bij de Nationale Ombudsman)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Bewijs van in leven zijn

#10 Bericht door erik-kuijpers » zondag 18 oktober 2020, 06:24

Pensioenbetalers hebben allemaal hun eigen regeltjes en zijn ook nog eens baas in eigen buik; je doet er niets aan behalve er op wijzen dat de SSO de Thaise UWV is en dat er afspraken zijn door de SVB als betaler van de grootste oudedagsvoorziening in NL en dan maar hopen dat ze de SSO-brief accepteren.

De ambassade is de ultieme degelijkheid maar dat kost geld en veelal een hoop reizen.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Bewijs van in leven zijn

#11 Bericht door johnny013 » zondag 18 oktober 2020, 06:33

Allen dank voor het meedenken... ik ga er even mee stoeien... Als het de Ambassade wordt vind ik het ook niet erg, de vorige keer met Visum Ondersteuningsbrief ook een gezellig 2 daags tripje van gemaakt.

Ik hoor zojuist van een kennis dat ook The Immigration Office er zelfs een apart loket voor heeft en ook nog gratis is... als het zo is zal ik het ABP mailen of dat geaccepteerd wordt.
Het is zoals het is...

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Bewijs van in leven zijn

#12 Bericht door sjeng » zondag 18 oktober 2020, 07:13

printen44 schreef: zaterdag 17 oktober 2020, 14:54 Ik had en heb nog een ABP pensioen. In Thailand kon ik dat levensbewijs van het ABP tegelijk met het levensbewijs van het SVB opsturen. Voor het ABP was een getekende levensbewijs van het SVB, genoeg voor het (ongetekende) ABP levensbewijs. Dat SVB levensbewijs kon ik bij de SSO in Chiang Mai laten ondertekenen. Er was een speciaal zitje gemaakt bij die SSO voor de SVB'ers in Chiang Mai en omstreken. Met een vaasje plastic tulpen en al. [8) [8) [8)
Als je een bewijs van leven van de SVB hebt ingevuld en ondertekend door het SSO hebt opgestuurd
dan hoef je geen bewijs van leven meer naar het ABP te sturen.
Het ABP heeft inzage in de bestanden van de SVB en weet dus dat je nog in leven bent. Mits je natuurlijk al AOW gerechtigd bent.
Ik ontvang derhalve dus ook al jaren geen bewijs van leven formulieren meer van het ABP, als dat bij U wel het geval is dan zou je het ABP hier even op kunnen wijzen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Bewijs van in leven zijn

#13 Bericht door jomel17 » zondag 15 november 2020, 14:45

johnny013 schreef: zondag 18 oktober 2020, 06:33 Allen dank voor het meedenken... ik ga er even mee stoeien... Als het de Ambassade wordt vind ik het ook niet erg, de vorige keer met Visum Ondersteuningsbrief ook een gezellig 2 daags tripje van gemaakt.

Ik hoor zojuist van een kennis dat ook The Immigration Office er zelfs een apart loket voor heeft en ook nog gratis is... als het zo is zal ik het ABP mailen of dat geaccepteerd wordt.
Gratis ??
ik heb gehoord dat het bij de Immi in Khon Kaen 500 baht kost ?
หลงรัก

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Bewijs van in leven zijn

#14 Bericht door Mario08 » maandag 16 november 2020, 04:17

Er is geen Thais formulier voor een bewijs van in leven zijn en daarmee ook geen prijs. Maar het "certificate of residence" is bijvoorbeeld gratis, althans dat behoort het te zijn. Dat er toch voor moet worden betaald is niet ongebruikelijk, even als dat je dan geen betalingsbewijs krijgt :cry: .

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Bewijs van in leven zijn

#15 Bericht door johnny013 » maandag 16 november 2020, 14:19

Mario08 schreef: maandag 16 november 2020, 04:17 Er is geen Thais formulier voor een bewijs van in leven zijn en daarmee ook geen prijs. Maar het "certificate of residence" is bijvoorbeeld gratis, althans dat behoort het te zijn. Dat er toch voor moet worden betaald is niet ongebruikelijk, even als dat je dan geen betalingsbewijs krijgt :cry: .
Ik heb er inderdaad voor certificate of residence 300 baht betaald en was er twee nodig voor twee rijbewijzen, dus 600.
Over het levensbewijs wordt het de Ambassade, het levensbewijs moet voor half april volgend jaar en de inkomenondersteuningsbrief ben ik eind maart nodig... dus begin februari maar een trippie Bkk van 2 dagen.
Het is zoals het is...

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”