Geld maakt veel goed bij de ING

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Geld maakt veel goed bij de ING

#1 Bericht door pjotter » woensdag 08 juli 2020, 02:06

Vanmorgen een email gekregen van de ING dat er een belangrijk !! bericht klaar stond.

========
Je hebt bij ons een Betaalrekening met een rekeningnummer wat hoort bij een BetaalPakket. Omdat je in het buitenland woont, ga je hiervoor vanaf 1 oktober 2020 € 1,00 per maand extra betalen. We begrijpen dat dit geen leuke boodschap is. Hieronder lees je waarom we dit doen.

Waarom een buitenlandtoeslag?
We vinden het belangrijk dat iedereen die een betaalpakket bij ons heeft, evenredig bijdraagt aan de kosten van het pakket. Dit berekenen we op basis van het gemiddeld gebruik van een rekening in Nederland. Voor klanten die in het buitenland wonen, zijn de kosten die wij maken gemiddeld hoger. Dit omdat de controles voor klantmonitoring complexer zijn. Verder zijn de kosten voor ondersteuning van je bankzaken en gebruik van je Betaalrekening hoger. Daarom introduceren we de buitenlandtoeslag.
========

Beetje onzin redenen volgens mij. Zeker voor een gewone particuliere klant die al meer dan 45 jaar 'lid is van die club'.
Nederlands pensioen op Nederlandse rekening gestort en veel zaken zijn geautomatiseerd. Voordeel lijkt me nu wel dat ze voorlopig de rekening niet zomaar op kunnen heffen. Het is nu een rekening geworden met de officiële status 'woonachtig in het buitenland lijkt me.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#2 Bericht door wpdl » woensdag 08 juli 2020, 02:18

Ben geen lid van die 'club' maar denk dat ze ze voor een reële weg gekozen hebben.
Tegen een kleine meerwaarde in vergoeding iedereen blij en geen 'grijze' vlakken meer.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#3 Bericht door sjeng » woensdag 08 juli 2020, 03:08

Boeven zijn het,
Niet voor die ene euro per maand maar wel on de achterbakse manier waarop ze bij elke buitenlandoverboeking 15 euro extra kosten wegmoffelen die nergens benoemd worden.
Kosten share en de Thaise bank berekent slechts 5 euro kosten geen 20 euro,
Bij het overboeken staat doodkeuk op je scherm de ontvanger ontvangt ........euro Netto.
Niet waar dus, elke maand blijft er ergens 15 euro aan de strijkstok hangen. ( Deutsche Bank ?)
Men zou hier tenminste uitleg over kunnen geven.
Verder is de bereikbaarheid minimaal, konden we vroeger nog mailen naar de klantenservice helaas nu niet meer.
Chatten werkt meestal ook niet en bellen is geen optie.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#4 Bericht door Jim » woensdag 08 juli 2020, 03:45

Ook de en/of rekeningen worden €1,10 per maand duurder.
ik heb ze maar meteen overgezet naar 1 naam scheelt ook weer een kleine €50 per jaar.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#5 Bericht door pjotter » woensdag 08 juli 2020, 05:56

Helemaal mee eens wpdl. Zoals ik mijn verhaal al afsluit; "Het is nu een rekening geworden met de officiële status 'woonachtig in het buitenland' lijkt me". Tja en geldwolven blijven het toch. Die ene euro gaat ook echt nog wel omhoog. Maar voorlopig kan ik er wel mee leven.
wpdl schreef: woensdag 08 juli 2020, 02:18 Ben geen lid van die 'club' maar denk dat ze ze voor een reële weg gekozen hebben.
Tegen een kleine meerwaarde in vergoeding iedereen blij en geen 'grijze' vlakken meer.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#6 Bericht door pjotter » woensdag 08 juli 2020, 06:05

Oh, ALS ik geld overmaak naar mijn Thaise rekening gebruik ik altijd 'BEN' (Beneficiary). En in Euro!!, niet in THB. Kosten ook afhankelijk van het bedrag. Bij 100,000฿ ongeveer 700฿ aan Thaise zijde. Verder niets in NL. Ik weet dat er andere mogelijkheden zijn zoals Transferwise en zo, maar voor die enkele keer vind ik het wel goed zo.
sjeng schreef: woensdag 08 juli 2020, 03:08 Boeven zijn het,
Niet voor die ene euro per maand maar wel on de achterbakse manier waarop ze bij elke buitenlandoverboeking 15 euro extra kosten wegmoffelen die nergens benoemd worden.
Kosten share en de Thaise bank berekent slechts 5 euro kosten geen 20 euro,
Bij het overboeken staat doodkeuk op je scherm de ontvanger ontvangt ........euro Netto.
Niet waar dus, elke maand blijft er ergens 15 euro aan de strijkstok hangen. ( Deutsche Bank ?)
Men zou hier tenminste uitleg over kunnen geven.
Verder is de bereikbaarheid minimaal, konden we vroeger nog mailen naar de klantenservice helaas nu niet meer.
Chatten werkt meestal ook niet en bellen is geen optie.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#7 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 08 juli 2020, 06:34

Ik heb ook wel eens gehoord dat bij bepaalde transacties er een bank tussenzit en Deutsche Bank lees ik niet voor het eerst. Voor niks gaat de zon op al vind ik 15 neuro veel voor een automatische actie. Die ene euro kosten EN je rekening houden vind ik een aanvaardbaar compromis.

Ik doe nu TW en ben daar tevreden over. Betere koers en je kiest zelf hoe snel of supersnel en hoe duur dus.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#8 Bericht door jomel17 » woensdag 08 juli 2020, 14:40

Je kan TW ook als bankrekening gebruiken, niks geen maandelijkse kosten je betaalt alleen iets bij het overmaken .
Nadeel is dat ze (nog) geen automatische afschrijvingen hebben ......
หลงรัก

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#9 Bericht door johnny013 » donderdag 09 juli 2020, 03:12

pjotter schreef: woensdag 08 juli 2020, 06:05 Oh, ALS ik geld overmaak naar mijn Thaise rekening gebruik ik altijd 'BEN' (Beneficiary). En in Euro!!, niet in THB. Kosten ook afhankelijk van het bedrag. Bij 100,000฿ ongeveer 700฿ aan Thaise zijde. Verder niets in NL. Ik weet dat er andere mogelijkheden zijn zoals Transferwise en zo, maar voor die enkele keer vind ik het wel goed zo.
sjeng schreef: woensdag 08 juli 2020, 03:08 Boeven zijn het,
Niet voor die ene euro per maand maar wel on de achterbakse manier waarop ze bij elke buitenlandoverboeking 15 euro extra kosten wegmoffelen die nergens benoemd worden.
Kosten share en de Thaise bank berekent slechts 5 euro kosten geen 20 euro,
Bij het overboeken staat doodkeuk op je scherm de ontvanger ontvangt ........euro Netto.
Niet waar dus, elke maand blijft er ergens 15 euro aan de strijkstok hangen. ( Deutsche Bank ?)
Men zou hier tenminste uitleg over kunnen geven.
Verder is de bereikbaarheid minimaal, konden we vroeger nog mailen naar de klantenservice helaas nu niet meer.
Chatten werkt meestal ook niet en bellen is geen optie.
Ik maak prompt elke maand 70.000 thb over van mijn ING naar de Bangkok Bank... en daar betaal ik 31 euro kosten op... men zegt 26 euro voor ING en 5 euro aan Thaise zijde.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#10 Bericht door RuudThai » donderdag 09 juli 2020, 03:49

johnny013 schreef: donderdag 09 juli 2020, 03:12 Ik maak prompt elke maand 70.000 thb over van mijn ING naar de Bangkok Bank... en daar betaal ik 31 euro kosten op... men zegt 26 euro voor ING en 5 euro aan Thaise zijde.
Stap nou maar over naar Transferwise dan spek je die banken tenminste niet meer. Het is overigens onverstandig om over te maken in Thb van NL naar TH. Dan moet de bank eerst die 70.000 baht inkopen tegen de hoge koers dus verlies je daar al op.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#11 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 09 juli 2020, 06:39

Sjeng zegt Kosten share en de Thaise bank berekent slechts 5 euro kosten geen 20 euro,

Dan verschilt het tarief per Thaise bank? Kasikorn rekent 500 baht en dat is al 15-16 euro. Als je echt wilt weten wat het kost vraag dan in TH in de bank de fax op van hoofdkantoor; dan zie je alles van stap tot stap.

Euro in NL in THB omzetten is veel te duur; omzetten doe je in TH. Zo deed ik het bij de ING en zo doet TW het ook. 'Banken spekken' is een linksdraaiende opmerking; TW is een bemiddelaar die ook kosten in rekening brengt maar daar hoor ik niks over. TW is sneller en stukken goedkoper door een betere koers want heeft geen enorm bankapparaat te betalen.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#12 Bericht door godzilla » donderdag 09 juli 2020, 06:53

Je kan bij je thaise bank ook een rekening openen in euro, al weet ik niet of alle banken dat doen.
Ik dacht van bangkok bank zeker wel.
Je betaalt dan natuurlijk hier in thailand voor het omzetten in thai bath.
Ik doe het zo niet, dus ik ken de juiste kosten niet, ik gebruik ook TW

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#13 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 09 juli 2020, 07:07

Godzilla, als je vanuit de ING of andere bank in de EU euro's naar Thailand boekt dan vindt omzetting in TH plaats. In de EU al euro kopen is duurder want de baht is niet zo courant in de EU.

Kasikorn biedt ook euro-rekeningen aan maar zover ik weet alleen op hoofdkantoor. Even een paar euro van de bank halen zal dus niet gaan als je buiten Bangkok woont. De lokale banken van Kasikorn hebben geen vreemde valuta in huis; zelfs in een kleine provinciehoofdstad als Nongkhai zit nu al Super Rich.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#14 Bericht door godzilla » donderdag 09 juli 2020, 08:31

Ik denk ook niet de je zomaar euro's kan afhalen bij je thaise bank.
Je haalt dus thaise bath af, en die koers zal dan wel door die bank bepaald worden.
Maar nogmaals, ik doe het niet, maar mss heeft iemand anders er ervaring mee?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geld maakt veel goed bij de ING

#15 Bericht door pjotter » donderdag 09 juli 2020, 08:52

Denk dat die Transferwise voor jou dan ook wel beter is. Probeer volgende maand eens een keer 'BEN' in te vullen en dus iets van 2.000€ naar je Thai rekening. Even rekenen met hws een ietsie andere koers maar dan kun je het verschil zien.
johnny013 schreef: donderdag 09 juli 2020, 03:12 Ik maak prompt elke maand 70.000 thb over van mijn ING naar de Bangkok Bank... en daar betaal ik 31 euro kosten op... men zegt 26 euro voor ING en 5 euro aan Thaise zijde.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”