wat is de volgende stap...

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

wat is de volgende stap...

#1 Bericht door johnny013 » zaterdag 19 oktober 2019, 20:27

Hallo... ik ben nieuw hier en heb wel wat gelezen, maar wil graag nog iets weten.
Mijn naam is John, 65 jaar en sinds 1 oktober met pensioen.
Ik heb deze week een Non Immigrant O gekregen en vlieg oudejaarsavond naar Thailand.
Ik weet dat ik in Jomtien bij immigration binnen 3 maanden een Extension of stay, based on Retirement kan aanvragen.
Mijn vraag is, 1, is het wijs om dat wat eerder aan te vragen, dus niet wachten tot de laatste week en 2, bestaat er ergens een lijst welke documenten e.d. ik daarvoor nodig heb, en 3, moet ik hier in NL bijvoorbeeld al ergens voor zorgen.
Jullie hebben dat allemaal al meegemaakt... alvast bedankt.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: wat is de volgende stap...

#2 Bericht door pjotter » zondag 20 oktober 2019, 03:34

Hallo Johnny,

Een non imm O single entry visum neem ik aan.

Vanaf de dag dat je aankomt in Thailand, krijg je 90 dagen toegang. DIE einddatum van je 90 dagen toegang wordt elke keer de einddatum van je jaar extensie. Er zijn immigratiekantoren waar je 30- en immigratiekantoren waar je 45 dagen vantevoren de aanvraag in kunt dienen. Zelf ben ik elke keer een week of 3 vantevoren gegaan.

Zelf ben ik ook op basis van retirement hier.
Ook de documenten welke je aan moet leveren zijn soms wat verschillend per immigratiekantoor. Jomtien ken ik niet. Woon in Korat/Nakhon Ratchasima.
Heel belangrijk is het aantonen van je financiën.
Ga je voor de 800,000฿ op een Thaise bankrekening of voor een bewijs van inkomen van meer dan 65,000฿.
Die 800k moet ook nog eens 2 maanden voor je aanvraag al op je Thaise bankrekening staan.
Om jezelf meer tijd te gunnen kun je een inkomensverklaring (visumondersteuningsbrief) aanvragen bij de NL ambassade als je toch in Bangkok bent geland.
Verder lijstje van mij (weet dus niet wat jomtien vraagt)
Het aanvraag formulier zelf, de TM7
kopie paspoort
kopie visum
kopie pagina paspoort inreis stempel
Kopie TM6 (De witte kaart die in het vliegtuig al is ingevuld)
2 pasfoto's
Tja, en afhankelijk waar je verblijft eventueel nog een TM30 reçu. (Als je op een privé adres verblijft. Hotel niet nodig)

Volgens mij is het dat zo'n beetje. Anders vantevoren al even naar het immigratiekantoor vragen naar de 'requirements'. Succes !!!
johnny013 schreef: zaterdag 19 oktober 2019, 20:27 Hallo... ik ben nieuw hier en heb wel wat gelezen, maar wil graag nog iets weten.
Mijn naam is John, 65 jaar en sinds 1 oktober met pensioen.
Ik heb deze week een Non Immigrant O gekregen en vlieg oudejaarsavond naar Thailand.
Ik weet dat ik in Jomtien bij immigration binnen 3 maanden een Extension of stay, based on Retirement kan aanvragen.
Mijn vraag is, 1, is het wijs om dat wat eerder aan te vragen, dus niet wachten tot de laatste week en 2, bestaat er ergens een lijst welke documenten e.d. ik daarvoor nodig heb, en 3, moet ik hier in NL bijvoorbeeld al ergens voor zorgen.
Jullie hebben dat allemaal al meegemaakt... alvast bedankt.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: wat is de volgende stap...

#3 Bericht door pjotter » zondag 20 oktober 2019, 03:52

Tja, wat punt 3 betreft....ik hoop dat je al een soort van draaiboek/tijdsvolgorde planning hebt gemaakt. Wil je echt gaan emigreren ?
Allerlei adres wijzigingen uitschrijven uit Nederland (registreren als niet ingezetene). Kan dikwijls online hier, maar zeker niet voor alle Nederlandse gemeenten. Bankrekeningen zou ik hooguit naar een NL postadres wijzigen. Op voorhand heb ik b.v. een uittreksel (internationaal) geboorteregister al geregeld in NL. (later nodig gehad bij aanvraag van een zogenaamd geel huisboekje)
Rijbewijs (ook paspoort) heb ik in NL nieuw aangevraagd ondanks dat deze nog lang niet waren verlopen, zodat ik hier een jaar of 9 er niet naar om hoef te kijken. Tja, ik heb toen rustig nagedacht over alle scenario's...Nog maals succes !!
johnny013 schreef: zaterdag 19 oktober 2019, 20:27 3, moet ik hier in NL bijvoorbeeld al ergens voor zorgen.
Jullie hebben dat allemaal al meegemaakt... alvast bedankt.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: wat is de volgende stap...

#4 Bericht door pjotter » zondag 20 oktober 2019, 03:57

Ik had ook nog een verhaaltje geschreven over mijn ervaringen.
Als ik daadwerkelijk mijn belasting heb teruggekregen vul ik dat nog een beetje aan.

viewtopic.php?f=20&t=826556
johnny013 schreef: zaterdag 19 oktober 2019, 20:27 Hallo

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: wat is de volgende stap...

#5 Bericht door johnny013 » zondag 20 oktober 2019, 09:32

pjotter schreef: zondag 20 oktober 2019, 03:34 Hallo Johnny,

Een non imm O single entry visum neem ik aan.

Vanaf de dag dat je aankomt in Thailand, krijg je 90 dagen toegang. DIE einddatum van je 90 dagen toegang wordt elke keer de einddatum van je jaar extensie. Er zijn immigratiekantoren waar je 30- en immigratiekantoren waar je 45 dagen vantevoren de aanvraag in kunt dienen. Zelf ben ik elke keer een week of 3 vantevoren gegaan.

Zelf ben ik ook op basis van retirement hier.
Ook de documenten welke je aan moet leveren zijn soms wat verschillend per immigratiekantoor. Jomtien ken ik niet. Woon in Korat/Nakhon Ratchasima.
Heel belangrijk is het aantonen van je financiën.
Ga je voor de 800,000฿ op een Thaise bankrekening of voor een bewijs van inkomen van meer dan 65,000฿.
Die 800k moet ook nog eens 2 maanden voor je aanvraag al op je Thaise bankrekening staan.
Om jezelf meer tijd te gunnen kun je een inkomensverklaring (visumondersteuningsbrief) aanvragen bij de NL ambassade als je toch in Bangkok bent geland.
Verder lijstje van mij (weet dus niet wat jomtien vraagt)
Het aanvraag formulier zelf, de TM7
kopie paspoort
kopie visum
kopie pagina paspoort inreis stempel
Kopie TM6 (De witte kaart die in het vliegtuig al is ingevuld)
2 pasfoto's
Tja, en afhankelijk waar je verblijft eventueel nog een TM30 reçu. (Als je op een privé adres verblijft. Hotel niet nodig)

Volgens mij is het dat zo'n beetje. Anders vantevoren al even naar het immigratiekantoor vragen naar de 'requirements'. Succes !!!
johnny013 schreef: zaterdag 19 oktober 2019, 20:27 Hallo... ik ben nieuw hier en heb wel wat gelezen, maar wil graag nog iets weten.
Mijn naam is John, 65 jaar en sinds 1 oktober met pensioen.
Ik heb deze week een Non Immigrant O gekregen en vlieg oudejaarsavond naar Thailand.
Ik weet dat ik in Jomtien bij immigration binnen 3 maanden een Extension of stay, based on Retirement kan aanvragen.
Mijn vraag is, 1, is het wijs om dat wat eerder aan te vragen, dus niet wachten tot de laatste week en 2, bestaat er ergens een lijst welke documenten e.d. ik daarvoor nodig heb, en 3, moet ik hier in NL bijvoorbeeld al ergens voor zorgen.
Jullie hebben dat allemaal al meegemaakt... alvast bedankt.
Pjotter... dankjewel voor de duidelijke uitleg... dan gaat het allemaal lukken.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: wat is de volgende stap...

#6 Bericht door johnny013 » zondag 20 oktober 2019, 09:36

pjotter schreef: zondag 20 oktober 2019, 03:52 Tja, wat punt 3 betreft....ik hoop dat je al een soort van draaiboek/tijdsvolgorde planning hebt gemaakt. Wil je echt gaan emigreren ?
Allerlei adres wijzigingen uitschrijven uit Nederland (registreren als niet ingezetene). Kan dikwijls online hier, maar zeker niet voor alle Nederlandse gemeenten. Bankrekeningen zou ik hooguit naar een NL postadres wijzigen. Op voorhand heb ik b.v. een uittreksel (internationaal) geboorteregister al geregeld in NL. (later nodig gehad bij aanvraag van een zogenaamd geel huisboekje)
Rijbewijs (ook paspoort) heb ik in NL nieuw aangevraagd ondanks dat deze nog lang niet waren verlopen, zodat ik hier een jaar of 9 er niet naar om hoef te kijken. Tja, ik heb toen rustig nagedacht over alle scenario's...Nog maals succes !!
johnny013 schreef: zaterdag 19 oktober 2019, 20:27 3, moet ik hier in NL bijvoorbeeld al ergens voor zorgen.
Jullie hebben dat allemaal al meegemaakt... alvast bedankt.
Ja hoor dat scenario ligt bij mij al een tijdje klaar... ik weet waar ik aan begin... het is een lang gekoesterde wens.

Wat ik bedoelde of ik nog officiele documenten oid hier moet aanvragen, die ik daar nodig kan hebben.

Maar ik weet nu door jouw antwoorden dat ik alles voor elkaar heb.


Nogmaals bedankt,

John.
Het is zoals het is...

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: wat is de volgende stap...

#7 Bericht door johnny013 » zondag 20 oktober 2019, 09:38

pjotter schreef: zondag 20 oktober 2019, 03:57 Ik had ook nog een verhaaltje geschreven over mijn ervaringen.
Als ik daadwerkelijk mijn belasting heb teruggekregen vul ik dat nog een beetje aan.

viewtopic.php?f=20&t=826556
johnny013 schreef: zaterdag 19 oktober 2019, 20:27 Hallo
Ik ga het volgen...
Het is zoals het is...

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: wat is de volgende stap...

#8 Bericht door jomel17 » zondag 20 oktober 2019, 11:27

@Pjotter,
Jij schrijft in jouw vorige verslag dat je RNI online hebt gedaan?
Schrijft de gemeente waar je uit vertrekt je daar dan niet bij in ?
หลงรัก

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: wat is de volgende stap...

#9 Bericht door pjotter » zondag 20 oktober 2019, 12:36

Nou, je kunt het altijd persoonlijk doen natuurlijk bij je eigen gemeente(huis) maar ik heb een kleine slag om de arm gehouden toen ik vertrok. Ik had gechecked of ik het bij mijn gemeente online kon regelen en dat kon.
Ik heb nog even gewacht met uitschrijven toen. Je weet niet zeker of alles loopt zoals het MOET lopen. Datzelfde met het ticket. Het was toen maar iets van 25-30€ duurder om een retour (90 dagen later) ticket te kopen. Gelukkig de terugreis niet nodig. Toch even gebeld dat ik niet meeging. Vond ik wel zo netjes. (toen bleek dat ik die terugreis zelfs kon cancelen en een refund van 150€ gekregen bij EVAAir. Totaal was het toen goedkoper dan dat ik een enkeltje had gekocht, ha ha). Omdat het dicht tegen het einde van het jaar was (jij zit wel HEEL dicht tegen het einde van het jaar, ha ha) heb ik me precies per 1 januari uitgeschreven op ongeveer 20 december. Men zegt in de volksmond 'uitschrijven' maar officieel schrijf je je dan in als 'niet ingezetene'. Je zou even kunnen kijken of het bij jou gemeente online kan. Anders ff belle. Was ook wel handig met de (digitale) belasting aangifte. De 1e keer was dat dus aangifte doen gewoon zoals anders. (Het jaar daarop wel handmatig aangifte moeten doen met het beruchte M-biljet. Heb ik via het forumlid Lammert de Haan gedaan. Werkt perfect)

Groetjes !
jomel17 schreef: zondag 20 oktober 2019, 11:27 @Pjotter,
Jij schrijft in jouw vorige verslag dat je RNI online hebt gedaan?
Schrijft de gemeente waar je uit vertrekt je daar dan niet bij in ?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: wat is de volgende stap...

#10 Bericht door erik-kuijpers » zondag 20 oktober 2019, 12:46

RNI? Ik heb me nooit zelf ingeschreven en uitgeschreven. Inschrijven deed de gemeente en toen ik weer naar NL ging deed de nieuwe gemeente al het werk.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: wat is de volgende stap...

#11 Bericht door pjotter » zondag 20 oktober 2019, 13:27

Mm, vreemd. Misschien was dat 'in jouw tijd' :giggle: anders toen je vertrok ? De BRP heette toen ook nog GBA.
Hoe weten (overheids) instanties dan dat je geëmigreerd was ?
Bij terugkomst in Nederland zul je je toch wel (persoonlijk) hebben gemeld ? Belasting, Sociale verzekeringen, SVB, verplichte ziektekosten verzekering etc. Zou anders niet weten hoe deze weten dat je terug bent, toch ?
erik-kuijpers schreef: zondag 20 oktober 2019, 12:46 RNI? Ik heb me nooit zelf ingeschreven en uitgeschreven. Inschrijven deed de gemeente en toen ik weer naar NL ging deed de nieuwe gemeente al het werk.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: wat is de volgende stap...

#12 Bericht door jomel17 » zondag 20 oktober 2019, 13:29

Pjotter, Erik,
Bedankt uitschrijven bij de gemeente doe ik idd online pas per 31-12.
Belasting laat ik ook door Lammert regelen, moet het hem nog wel vragen.....
หลงรัก

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: wat is de volgende stap...

#13 Bericht door erik-kuijpers » zondag 20 oktober 2019, 15:30

Pjotter, ik had het over de RNI. Uit- en inschrijven bij de gemeente deed ik uiteraard wel. En de gemeente doet de RNI maar andere diensten zoals de SVB kunnen dat ook.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: wat is de volgende stap...

#14 Bericht door pjotter » maandag 21 oktober 2019, 01:22

Ahh. Ok, duidelijk. Misverstandje idd.
erik-kuijpers schreef: zondag 20 oktober 2019, 15:30 Pjotter, ik had het over de RNI. Uit- en inschrijven bij de gemeente deed ik uiteraard wel. En de gemeente doet de RNI maar andere diensten zoals de SVB kunnen dat ook.

Gebruikersavatar
johnny013
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 214
Lid geworden op: zaterdag 28 september 2019, 11:55
Locatie: Sattahip

Re: wat is de volgende stap...

#15 Bericht door johnny013 » woensdag 30 oktober 2019, 12:52

Hallo allemaal, zoals hierboven omschreven kom ik 1 januari in Jomtien aan.
Ik heb zojuist een App. in mijn gsm gezet van Immigration Jomtien, en ik begrijp eruit dat ik na 3 maanden, of iets eerder, via deze App. mijn extension of stay-retirement kan aanvragen.
Wat ik graag wil weten is, Klopt het wat ik zeg, en geldt het ook voor mij als eerste keer aanvrager, en zo ja, hoe krijg je een visa stempel in je paspoort, of is dat hierdoor overbodig geworden?

Gr. John.
Het is zoals het is...

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”