Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
eric45
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 05 mei 2017, 12:54

Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#1 Bericht door eric45 » zondag 07 mei 2017, 07:44

Goede morgen forumleden,

Zoals de titel aan aangeeft willen wij naar Thailand toe.
Mijn vrouw is Thaise, we zijn vorig jaar getrouwd en hebben de trouwakte al laten vertalen in het Thai.
Ik heb begrepen dat je onder de 50 en gehuwd met een Thaise mag wonen in Thailand.
De Thaise Ambassade geeft aan dat ik mijn geboorte akte en de huwelijks akte moet legaliseren.
De huwelijks akte is reeds voorzien van Thaise stempels en vertaald in BK.
De geboorte akte ga ik deze week laten legaliseren.

Nu heb ik begrepen dat er ook een dokters gezondheid verklaring moet zijn en bij de gemeente een VOG opgevraagd dient te worden.
De huis arts opgebeld, deze wist niet wat te doen, bij de gemeente geven ze pas de VOG als er een aanvraag formulier is.
Hoe zit dat met deze twee onderdelen?

Ik ben op de hoogte om in aanmerking te komen voor een type O visum moet ik aantonen dat ik 800000 bath op mijn rekening heb staan en dat deze naar mijn nog aan te vragen Thaise bankrekening toe wordt overgeschreven.
Verder heb ik geen inkomsten uit een pensioen o.i.d. Wel heb ik meer spaargeld en bij verkoop van mijn huis en inboedel genoeg om ons leven in Thailand door te komen.

Ik ben onzeker wat mijn huis betreft, zal ik deze eerst in de verkoop doen of eerst mijn Visum aanvragen?
Als ik eerst het Visum aanvraag en dan wacht tot mijn huis is verkocht zijn er al weer een paar maanden van mijn Visum verstreken.

Wat heb ik nodig vanuit Nederland om in Thailand z.s.m. voor een lager Visum in aanmerking te komen?
Ik heb ook vernomen dat als je 2.000.000 Bath op je rekening heb staan krijg je een Visum in Thailand voor 20 jaar.

Wij willen daar eerst iets gaan huren, vervolgens kijken voor een leuk huis op mijn vrouw haar naam.
Ik kom er al 18 jaar en vind het een heerlijk land, heb genoeg van Nederland en begin een nieuw aldaar.
Wij weten ook al welke streek en willen z.s.m. naar Thailand vertrekken.

Ook zal ik bij de ANWB een internationaal rijbewijs kopen en deze wil ik in Thailand ook om laten zetten. Is dat mogelijk, ik heb begrepen dat een rijbewijs in Thailand ook geldt als een ID kaart.

Wie kan mij bij mijn vragen helpen, van de Thaise ambassade krijg ik niet echte duidelijke antwoorden.

Alvast dank

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#2 Bericht door wanadee » zondag 07 mei 2017, 07:51

Van dat visa heb je niet goed begrepen. Je moet 2.000.000 baht betalen voor een 20 jaars visa. Kijk maar de link hieronder.


http://www.thailandelite.com/tpc_news_view.php?id=6
Laatst gewijzigd door wanadee op zondag 07 mei 2017, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#3 Bericht door Joep » zondag 07 mei 2017, 07:52

Eric45,

Lees deze eerst ff door en de post van Wanadee

http://thailandforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=826138

Heb je dan nog vragen kom je hier terug.

eric45
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: vrijdag 05 mei 2017, 12:54

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#4 Bericht door eric45 » zondag 07 mei 2017, 11:47

Joep schreef:Eric45,

Lees deze eerst ff door en de post van Wanadee

http://thailandforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=826138

Heb je dan nog vragen kom je hier terug.

Beste Joep, bedankt voor je reactie.
Heb al diversen posts gelezen maar die geven geen antwoord op mijn vragen (gedeeltelijk)

Ik wil met zekerheid weg en vraag daarom hier specifiek voor mijn geval hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik weet dat er mss al honderden posts over dit onderwerp zijn geweest maar ze verschillen allemaal per situatie.

hanshu

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#5 Bericht door hanshu » zondag 07 mei 2017, 12:55

Je hebt allereerst 400.000 baht op een thaise rekening nodig wat er (eerste keer) 2 maanden opstaat.
De rest is papierwinkel.....verzamelen waar ze om vragen.
Woonruimte zat in thailand dat is het probleem niet.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#6 Bericht door wanadee » zondag 07 mei 2017, 13:04

eric45 schreef:
Joep schreef:Eric45,

Lees deze eerst ff door en de post van Wanadee

http://thailandforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=826138

Heb je dan nog vragen kom je hier terug.

Beste Joep, bedankt voor je reactie.
Heb al diversen posts gelezen maar die geven geen antwoord op mijn vragen (gedeeltelijk)

Ik wil met zekerheid weg en vraag daarom hier specifiek voor mijn geval hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik weet dat er mss al honderden posts over dit onderwerp zijn geweest maar ze verschillen allemaal per situatie.
Namens joep, "graag gedaan" :crazy:

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#7 Bericht door Mario08 » zondag 07 mei 2017, 13:47

Beste eric45,

Zo te zien heb je het niet helemaal goed begrepen. De non-O visa wordt voor verschillende redenen afgegeven, zoals grtrouwd zijn met een Thaise onderdaan of gepensioneerd zijn (ouder dan 50 jaar). Het ziet er naar uit dat je kijkt naar de regels voor personen ouder dan 50 jaar en niet naar de regels voor getrouwd zijn met een Thaise onderdaan.


Voor een visum en extentie op basis van je huwelijk is geen doktersverklaring nodig noch een verklaring omtrent het gedrag! Je hoeft slechts je huwelijk aan te tonen om in aanmerking te komen voor het visa. Dat is wat de webite van de ambassade op zeer onduidelijke wijze aangeeft.

Je vraagt aan op basis van: (2) to provide or receive support from the person whose nationality is Thai or the alien who has been granted and has taken up permanent residence in Thailand as the parents, spouse or child under patronage and being a part of the household of the said person

Daarbij hoort: - Birth Certificate, Certificate of Marriage or its equivalents (2)

:thumbsup:

Eenmaal in Thailand moet je het huwelijk dat in Nederland is afgesloten registreren op een amphur (districts kantoor). Hiervoor kun je de door de Thaie ambassade gelegaliseerde documenten laten legaliseren door het Thaise ministerie van buitenlandse zaken (consulair department). Eeventueel kun je de documenten laten legaliseren bij de Nederlandse ambassade, laten vertalen naar het Thais en vervolgens laten legaliseren door het Thaise ministerie van buitenlandse zaken.
Van all die documenten mak je copien en scan ze in je computer. Je kunt ze in de toekomst weer nodig hebben en je moet de orginelen inleveren als je je huwelijk registreert.

Na de legalisatie door het Thaise ministerie van buitenlandse zaken wat je blijkbaar al gedaan hebt kun je het huwelijk laten registreren op ieder gewenst districts kantoor. Omdat het een bestaand huwelijk is zal je een kor rhor 22 formulier krijgen als bewijs van inschrijving van het buitenlandse huwelijk.

De legalisatie van je geboorte akte kan ik niet plaatsen, ik zou niet weten waarvoor dat nodig zou zijn.

Je kunt vervolgens van de Thaise immigratie een extentie van verblijf krijgen voor een jaar en dat ieder jaar opnieuw doen. Daarvoor moet je wel voldoende inkomen of geld op een bankrekening in Thailand hebben. Jij gaat voor de geld op de bank optie en zal dus na aankomst zo snel mogelijk een bankrekening in Thailand moeten openen en daarop 400,000 THB deponeren.
Het geld zal daar minimaal twee maanden op moeten staan alvorens je voor de extentie van verblijf kunt gaan.

Tegen de tijd dat je zo ver bent kun je het beste opnieuw vragen welke gegevens je allemaal moet overleggen. Niet moeilijk, maar wel een waslijst die je moet afwerken.

Succes.


Edit: Heeft de Thaise ambassede je geadviseert om de gebroote akte te laten legaliseren of las je dit op hun website? De legalisatie is waarschijnlijk voor personen die vroeger de Thaise nationaliteit hadden. Zij tonen dit aan met behulp van hun geboorte bewijs.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#8 Bericht door KhunSugar » zondag 07 mei 2017, 14:41

eric45 schreef:Goede morgen forumleden,

Zoals de titel aan aangeeft willen wij naar Thailand toe.
Mijn vrouw is Thaise, we zijn vorig jaar getrouwd en hebben de trouwakte al laten vertalen in het Thai.
Ik heb begrepen dat je onder de 50 en gehuwd met een Thaise mag wonen in Thailand. Ja dat mag
De Thaise Ambassade geeft aan dat ik mijn geboorte akte en de huwelijks akte moet legaliseren.
De huwelijks akte is reeds voorzien van Thaise stempels en vertaald in BK. het huwelijk laten registreren
De geboorte akte ga ik deze week laten legaliseren. eerste keer dat ik lees dat men dit vraagt

Nu heb ik begrepen dat er ook een dokters gezondheid verklaring moet zijn en bij de gemeente een VOG opgevraagd dient te worden.
De huis arts opgebeld, deze wist niet wat te doen, bij de gemeente geven ze pas de VOG als er een aanvraag formulier is.
Hoe zit dat met deze twee onderdelen? niet nodig

Ik ben op de hoogte om in aanmerking te komen voor een type O visum moet ik aantonen dat ik 800000 bath op mijn rekening heb staan en dat deze naar mijn nog aan te vragen Thaise bankrekening toe wordt overgeschreven. voor gehuwden is dat 400K
Verder heb ik geen inkomsten uit een pensioen o.i.d. Wel heb ik meer spaargeld en bij verkoop van mijn huis en inboedel genoeg om ons leven in Thailand door te komen.

Ik ben onzeker wat mijn huis betreft, zal ik deze eerst in de verkoop doen of eerst mijn Visum aanvragen?
Als ik eerst het Visum aanvraag en dan wacht tot mijn huis is verkocht zijn er al weer een paar maanden van mijn Visum verstreken. je hebt het antwoord zelf gegeven, stap voor stap

Wat heb ik nodig vanuit Nederland om in Thailand z.s.m. voor een lager Visum in aanmerking te komen? Een geldig paspoort
Ik heb ook vernomen dat als je 2.000.000 Bath op je rekening heb staan krijg je een Visum in Thailand voor 20 jaar. fabel

Wij willen daar eerst iets gaan huren, vervolgens kijken voor een leuk huis op mijn vrouw haar naam. waarom niet op uw naam?
Ik kom er al 18 jaar en vind het een heerlijk land, heb genoeg van Nederland en begin een nieuw aldaar.
Wij weten ook al welke streek en willen z.s.m. naar Thailand vertrekken.

Ook zal ik bij de ANWB een internationaal rijbewijs kopen en deze wil ik in Thailand ook om laten zetten. Is dat mogelijk, ik heb begrepen dat een rijbewijs in Thailand ook geldt als een ID kaart. fabel

Wie kan mij bij mijn vragen helpen, van de Thaise ambassade krijg ik niet echte duidelijke antwoorden.

Alvast dank
Beste,

Je kan in je thuisland een non immigrant "O" aanvragen, het kan ook op deze manier:
Vraag een tourist visa op de Thaise ambassade
Laat je visum in Thailand omzetten naar een non immigrant "O" op basis van huwelijk (jaarvisum) zie puntje 5 in de link.
Zorg wel dat je huwelijk in Thailand werd geregistreerd en je hiervan de bewijzen hebt. Zie reactie van Mario08
Eens je toeristenvisum is omgezet heb je een verblijfsrecht van 90 dagen.
Parkeer ฿ 400K op een Thaise bankrekening, na twee maand vraag je bij immigratie een extension of stay aan.
...en dit doe je ieder jaar opnieuw, zorg er wel voor dat bij de tweede verlenging de ฿ 400K 3 maand voor de aanvraag op de Thaise rekening staat. (voorlopig kan dit nog, men werkt aan een update van deze regelgeving)

Voor een Thai rijbewijs heb je uw Europees vertaald en gelegaliseerd rijbewijs nodig, internat. rijbewijs volstaat niet(meer).
Of je doet het theoretisch en praktisch examen. (niet zo moeilijk)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#9 Bericht door wanadee » zondag 07 mei 2017, 15:07

Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#10 Bericht door KhunSugar » zondag 07 mei 2017, 15:12

wanadee schreef:Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.
Een kennis van mij heeft examen mogen doen, zelfs zijn Europees werd niet aanvaard. TiT

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#11 Bericht door wanadee » zondag 07 mei 2017, 15:17

KhunSugar schreef:
wanadee schreef:Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.
Een kennis van mij heeft examen mogen doen, zelfs zijn Europees werd niet aanvaard. TiT
Had zijn gezicht zeker niet mee :crazy:

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#12 Bericht door Tonboy » zondag 07 mei 2017, 15:37

wanadee schreef:Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.
én ik neem aan ook een certificaat van residence ?

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#13 Bericht door wanadee » zondag 07 mei 2017, 16:13

Tonboy schreef:
wanadee schreef:Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.
én ik neem aan ook een certificaat van residence ?
Uiteraard en een kopie van zijn paspoort en pasfotos ed. Maar dat zijn dingen die je hier kunt doen. Int rijbewijs moet je vanuit europa meenemen. De verschillende provincies zullen hun eigen regeltjes wel weer hebben.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#14 Bericht door KhunSugar » zondag 07 mei 2017, 16:35

wanadee schreef:
KhunSugar schreef:
wanadee schreef:Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.
Een kennis van mij heeft examen mogen doen, zelfs zijn Europees werd niet aanvaard. TiT
Had zijn gezicht zeker niet mee :crazy:
Neen beste, de Belgische ambassade legaliseert geen rijbewijzen :roll:

hanshu

Re: Wij willen in Thailand wonen, wat moet ik doen?

#15 Bericht door hanshu » maandag 08 mei 2017, 00:49

wanadee schreef:
Tonboy schreef:
wanadee schreef:Een kennis van me heeft drie weken geleden zijn thai rijbewijs gekregen, rijbewijs plus int rijbewijs volstond.
én ik neem aan ook een certificaat van residence ?
Uiteraard en een kopie van zijn paspoort en pasfotos ed. Maar dat zijn dingen die je hier kunt doen. Int rijbewijs moet je vanuit europa meenemen. De verschillende provincies zullen hun eigen regeltjes wel weer hebben.
pasfoto,s worden ter plekke gemaakt. Wel medische verklaring vereist.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”