Emigratie zoon (15)

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Emigratie zoon (15)

#1 Bericht door Karbeus » woensdag 07 december 2016, 16:57

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen (om te beginnen met een Nederlands spreekwoord)
Ik ben moeder van een zoon van 15 jaar en zoek jullie hulp.

Geschiedenis:
Zoon is in Nederland geboren en opgegroeid. Vader is Thai en de eerste 8 jaar van zijn leven ook hier in Nederland geweest.
Vader heeft hier naast zijn Thaise de Nederlandse nationaliteit verkregen.
Nadat hij besloten had terug te gaan naar Thailand is hij hier uit de ouderlijke macht gezet en ben ik éénzijdig van hem gescheiden.
(moest om financiële redenen).

Heden:
Zoon loopt vast op school (3VWO) en we zijn nu in het traject van vrijstelling van leerplicht. Een andere optie is dat hij bij zijn vader in Thailand gaat wonen. En dat roept vragen op:
- kan hij zo zijn Thaise nationaliteit verkrijgen?
- naast het voordeel van geen visum nodig te hebben, wat zijn de voordelen maar vooral ook de nadelen?
- hij heeft zijn Thaise nationaliteit nodig om plantage en huizen van vader te kunnen erven (hij is het enige kind van zijn vader)
- hoe zit het met de dienstplicht. Hij heeft een vorm van autisme (asperger), geeft dit een vrijbrief voor het leger?
- kan hij in Thailand naar school als hij dit zou willen? Of moet hij naar school ook al heeft hij vrijstelling volgens de Nederlandse wet?

En nog meer vragen:
- Ik wil hem naar Thailand brengen, kan ik op basis van gezinshereniging van mijn zoon met zijn vader een visum krijgen (max. 9 maanden)
- En wat als ik zelf ook wil emigreren (ik heb tussen 1996 en 2000 in Thailand gewoond met vrijwilligersvisum)
- Zijn vader wil hertrouwen met mij, zou ik hierdoor een visum kunnen krijgen voor langere tijd? (ik weet nog niet of ik dat wel wil, we hebben elkaar 7 jaar niet gezien)

Welke "experts" willen (een paar van) mijn vragen beantwoorden?
Ondanks dat ik intussen weer 16 jaar in Nederland woon, nog altijd "heimwee" naar Thailand. [$)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigratie zoon (15)

#2 Bericht door Ben » woensdag 07 december 2016, 18:23

Karbeus schreef:Laat ik maar direct met de deur in huis vallen (om te beginnen met een Nederlands spreekwoord)
Ik ben moeder van een zoon van 15 jaar en zoek jullie hulp.

Geschiedenis:
Zoon is in Nederland geboren en opgegroeid. Vader is Thai en de eerste 8 jaar van zijn leven ook hier in Nederland geweest.
Vader heeft hier naast zijn Thaise de Nederlandse nationaliteit verkregen.
Nadat hij besloten had terug te gaan naar Thailand is hij hier uit de ouderlijke macht gezet en ben ik éénzijdig van hem gescheiden.
(moest om financiële redenen).

Heden:
Zoon loopt vast op school (3VWO) en we zijn nu in het traject van vrijstelling van leerplicht. Een andere optie is dat hij bij zijn vader in Thailand gaat wonen. En dat roept vragen op:
- kan hij zo zijn Thaise nationaliteit verkrijgen?
- naast het voordeel van geen visum nodig te hebben, wat zijn de voordelen maar vooral ook de nadelen?
- hij heeft zijn Thaise nationaliteit nodig om plantage en huizen van vader te kunnen erven (hij is het enige kind van zijn vader)
- hoe zit het met de dienstplicht. Hij heeft een vorm van autisme (asperger), geeft dit een vrijbrief voor het leger?
- kan hij in Thailand naar school als hij dit zou willen? Of moet hij naar school ook al heeft hij vrijstelling volgens de Nederlandse wet?

En nog meer vragen:
- Ik wil hem naar Thailand brengen, kan ik op basis van gezinshereniging van mijn zoon met zijn vader een visum krijgen (max. 9 maanden)
- En wat als ik zelf ook wil emigreren (ik heb tussen 1996 en 2000 in Thailand gewoond met vrijwilligersvisum)
- Zijn vader wil hertrouwen met mij, zou ik hierdoor een visum kunnen krijgen voor langere tijd? (ik weet nog niet of ik dat wel wil, we hebben elkaar 7 jaar niet gezien)

Welke "experts" willen (een paar van) mijn vragen beantwoorden?
Ondanks dat ik intussen weer 16 jaar in Nederland woon, nog altijd "heimwee" naar Thailand. [$)
Zover ik weet mag hij na Matthayom 3 stoppen met school .15 jaar.
Geboorte cetrificae zoon zal de vader waarschijnlijk vermeld staan niet te verwarren met ouderlijke macht gezet.
dus zou hij op basis daarvan de Thaise Nationaliteit kunnen krijgen,dus automatich daar kunnen blijven ,Geen VISA plicht!

Je kan zeker hertrouwen , de visa regels zijn daar anders voor bij een Thaise vrouw moet de foreigner gewoon aan de 400.000 regel voldoen of 40.000 bath inkomen of een comby daarvan .
Een vrouw foreign moet door de Thaise man onderhouden worden dus niet jij moet het inkomen tonnen maar je man daarvoor gelden andere financiele regels ik dacht 15.000 bath voor de Thai man, maar je bent wel VISA plichtig .
Maar je kan veel makkelijker het thai cityzenship dan andersom.

Thai citizenship.foreign woman Thai Man .
To start the process, your wife should be on an extension of stay (based on her non-O visa). After that, you need to get her a yellow book at the same address where you and your daughter have your blue book.
After your wife has an extension of stay and her yellow book, all you need to do if go to your local police station (special division) and apply for Thai citizenship.


Vraag het na op de immigration.
Via je zoon kan ook nog, Als hij de thaise nationaliteit heeft maar ook daar zijn bepaalde regels voor

Dienstplicht zal niet hoeven bij Autisme .

Met de andere vragen kan ik je niet helpen dat moet je zelf beslissen :?

Nog een hele klus om het allemaal te regelen

Succes .

Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Re: Emigratie zoon (15)

#3 Bericht door Karbeus » donderdag 08 december 2016, 23:54

Dank je wel Ben voor je reactie.

Dat klinkt als dat het niet al te moeilijk zou moeten zijn om voor hem de Thaise nationaliteit te verkrijgen.
En als het inderdaad zo is dat Asperger (ASS) in Thailand erkend wordt en dat hij hierom vrijstelling van dienstplicht heeft zou er geen reden hoeven te zijn om geen Thaise nationaliteit aan te vragen.
Het mooiste zou zijn als ik vervolgens, wegens familiebezoek aan mijn Thaise zoon een visum kan krijgen.

De weg van hertrouwen moet ik nog onderzoeken... voelt op dit moment nog niet goed... Er zijn geen "vlinders in mijn buik" [|(

Ik kan me nog goed herinneren hoeveel papierwerk en "stempel marathon" het was om voor mijn ex-man zijn toeristenvisum - trouwen - verblijfsvergunning en vervolgens paspoort te verkrijgen voor Nederland. En toen hij zijn Nederlandse paspoort had, besloot hij een paar jaar daarna om weer in Thailand te gaan wonen. Tja... Nu is het dus deze stempelroute in een andere volgorde om voor onze zoon het Thaise paspoort te verkrijgen. :roll:

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Emigratie zoon (15)

#4 Bericht door Pieter » vrijdag 09 december 2016, 09:20

moeilijk moeilijk, allereerst accepteer die vrijstelling van de leerplicht niet en nooit niet dat is de moderne vrijbrief van de niet verzorgende overheid om niks meer te doen. en echt is thailand een optie voor een intelligent kind met asperger. Ik zou het niet kunnen doen. Maar wie ben ik.

Makkelijk gezegd: kom op meid blijf knokken voor je zoon, ga desnoods verhuizen naar gebieden of gemeentes die wel nog enig sociaal gevoel in hun donder hebben.

Ik heb van dicht bij meegemaakt (neefje) wat asperger kan doen met pubers en mijn neefje die is naar een speciale centrum voor autisme gegaan vanuit de VWO opleiding. Die wilde er op dat moment een einde aan maken maar is nu 22 jaar en heeft het weer redelijk op de rit.

Belangrijk is zoveel mogelijk te bereiken voor het 18e jaar en met bereiken bedoel ik de hulpverlening, daarna zijn jullie (meestal) aan de goden over geleverd.

Mijn moeder heeft in de jaren 60 moeten vechten om mijn licht autistische zusje op en L.O.M. school te krijgen en dat werd tegen gehouden omdat het een meisje was en meisjes kunnen altijd trouwen en kinderen krijgen . mijn zusje was het tweede meisje van de school.



Maar sterkte met welke keuze dan ook

Pieter

Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Re: Emigratie zoon (15)

#5 Bericht door Karbeus » vrijdag 09 december 2016, 21:55

Dank voor je bezorgdheid Pieter. [|)

We zitten nog volop in de gesprekken om alle opties te onderzoeken.
De optie Thailand is daar één van.

Ik weet heel duidelijk wat goed is voor mijn zoon, echter is dat meer gebaseerd op het Aziatische holistische denken dan op het Westerse symptoombestrijding denken. En daar botsen we nu volop tegenaan.
Omdat ik daarbij de druk voel uit de ouderlijke macht gezet te worden (die momenteel alleen bij mij is) zie ik Thailand ook als een optie.
Daarnaast is het voor mijn zoon belangrijk om ook zijn vaderland (en zijn vader) te leren kennen, anders dan even in een vakantie van 6 weken mogelijk is.

Omdat ik zelf afhankelijk ben van een WAO met toeslag is verhuizen naar b.v. België (waar ze veel soepeler zijn) lastig.
Verhuizen naar Thailand behoort wellicht wel tot de mogelijkheden omdat ik daar met mijn WAO deel (500 euro per maand) mij financieel wel kan gaan redden. En daarbij kan ik misschien nog wat bij verdienen door websites te bouwen voor Nederlandse opdrachtgevers.

Wat ik heel moeilijk vind in het Nederlandse systeem is over-zorgstaat die hier gecreëerd is. Over-zorg gebaseerd op wantrouwen. Ik voel me hier in Nederland gevangen in het systeem.
Ik heb 4 jaar in Thailand gewoond en daar voelde ik me veel vrijer, juist doordat er minder regelgeving is en je het meer zelf uit moet zoeken.

Maar... alle opties staan nog open...
Sowieso willen we deze zomer voor 6 weken naar Thailand en dan, indien dit niet teveel negatieve gevolgen heeft, de Thaise nationaliteit voor mijn zoon aanvragen zodat hij in de verre toekomst de plantage en huizen van zijn vader kan erven.
Ik heb gehoord dat het voor zijn 16de eenvoudiger is om dit te regelen dan daarna. (Klopt dat?)

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Emigratie zoon (15)

#6 Bericht door Mario08 » zaterdag 10 december 2016, 03:49

Hij is Thai, hij hoeft het niet aan te vragen. Wat wel moet gebeuren is de geboorte aangeven bij de Thaise ambassade, indien dat nog niet is gebeurd. (hulp van de vader hierbij maakt dat alless neller gaat). Na verloop van tijd ontvangt hij dan een Thais geboorte akte en weet de Thaise overheid dat de zoon een Thaise onderdaan is en kan hij een Thais paspoort aanvragen.
(Dat kan vaak al gelijktijdig met de aangifte van de geboorte worden gedaan).

Omdat hij in Nederland is geboren moet de geboorte akte bij de ambassade in Den Haag worden gedaan. (Het kan ook via het Thaise ministerie van Buitenlandse zaken in Bangkok, maar die sturen het dan door naar de Ambassade in Den Haag).

Zelf kun je op basis van je zoon met Thaise nationaliteit een visum krijgen voor 90 dagen, eventueel een multiple entry geldig voor 1 jaar en dan moet je iedere 90 dagen het land uit en kan direct weer terug keren.

Op basis van je zoon kun je ook je "visum" verlengen zodat je een jaar lang mag blijven, maar daarvoor moet je een inkomen hebben van 40,000 baht per maand of 400,000 baht in een bankrekening in Thailand. (Inkomen mag uit het buitenland zijn).

Als je hertrouwd met de vader hoef je geen inkomen of eigen vermogen te laten zien en kun je puur op basis van je huwelijk jaarlijks een evrlenging van je "visum" krijgen.

Een vrijwilligers visum is nog steeds mogelijk maar wel moeilijker geworden

Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Re: Emigratie zoon (15)

#7 Bericht door Karbeus » zondag 11 december 2016, 23:42

Mario08 schreef:Hij is Thai, hij hoeft het niet aan te vragen. Wat wel moet gebeuren is de geboorte aangeven bij de Thaise ambassade, indien dat nog niet is gebeurd. (hulp van de vader hierbij maakt dat alless neller gaat). Na verloop van tijd ontvangt hij dan een Thais geboorte akte en weet de Thaise overheid dat de zoon een Thaise onderdaan is en kan hij een Thais paspoort aanvragen.
(Dat kan vaak al gelijktijdig met de aangifte van de geboorte worden gedaan).

Omdat hij in Nederland is geboren moet de geboorte akte bij de ambassade in Den Haag worden gedaan. (Het kan ook via het Thaise ministerie van Buitenlandse zaken in Bangkok, maar die sturen het dan door naar de Ambassade in Den Haag).

Zelf kun je op basis van je zoon met Thaise nationaliteit een visum krijgen voor 90 dagen, eventueel een multiple entry geldig voor 1 jaar en dan moet je iedere 90 dagen het land uit en kan direct weer terug keren.

Op basis van je zoon kun je ook je "visum" verlengen zodat je een jaar lang mag blijven, maar daarvoor moet je een inkomen hebben van 40,000 baht per maand of 400,000 baht in een bankrekening in Thailand. (Inkomen mag uit het buitenland zijn).

Als je hertrouwd met de vader hoef je geen inkomen of eigen vermogen te laten zien en kun je puur op basis van je huwelijk jaarlijks een evrlenging van je "visum" krijgen.

Een vrijwilligers visum is nog steeds mogelijk maar wel moeilijker geworden
Met jouw antwoord wordt het me allemaal nog wat duidelijker!
De eerste stap is dus aangifte van geboorte bij de ambassade in Den Haag.
Ik hoop dat het hierbij voldoende is dat ik de papieren van vader meeneem. Zijn vader kan hier zelf niet bij aanwezig zijn. In dat geval zal het toch in Bangkok moeten geschieden.

En mijn vermoeden, dat het mijn verblijf daar eenvoudiger maakt (visum technisch) lijkt dus ook te kloppen.
Is dit tot zijn 18de jaar zo? Of daarna ook nog?

Rest alleen nog de vraag wat de gevolgen zijn als mijn zoon zijn Thaise nationaliteit heeft. Ik denk vooral aan dienstplicht...
Is het voldoende als hij rond zijn 21ste niet in Thailand woont/staat in geschreven, om niet opgeroepen te worden?

Oef... langzaam begin ik de bomen in het bos te zien :thumbsup:

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Emigratie zoon (15)

#8 Bericht door Mario08 » maandag 12 december 2016, 04:23

Correct, de eerste stap is aangifte bij de Thaise ambassade ( en tegelijkertijd een Thais pasporrt aanvragen). gegevens van de vader zijn noodzakelijk, maar voor zover nodig kunnen de papieren in Thailand worden gelegaliseerd en opgestuurd naar nederland. Neem eerst contact op met de ambassade en zie welke gegevens/papieren ze van de vader moeten hebben en welke andere je zal moeten overleggen, zoals de Nederlandse geboorte akte. Je zult ook jouw naam en de naam van je zoon in het Thais moeten aanleveren, de geboorteakte is uitsluitend in het Thais en vermeld ook de namen van de vader en de moeder.

Ook na zijn 18e (of eigenlijk 20, de leeftijd van meerderjarigheid in Thailand) kun je in Thailand verblijven.

Nationaliteit en ingeschreven staan in Thailand leidt ertoe dat hij dienstplichtig is, al valt hij mogelijk onder een uitzondering gezien zijn ziekte. Zolang hij studeert wordt de diensplicht opgeschort, tot zijn 30e. Dan hoeft hij niet meer in dienst, maar wordt hij wel in het reserve leger geplaatst. Daarvoor wordt hij alleen ten tijde van oorlog voor opgeroepen.
Men kan de dienstplicht ook tijdens schooltijd voldoen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Emigratie zoon (15)

#9 Bericht door Ben » maandag 12 december 2016, 05:31

Voor de dienstplicht zou ik me geen zorgen maken
Met asperger aangetoond geen dienstplicht, ken een gelijk geval hier.
HIV down en soort handicaps geen dienstplicht ,ook al zouden ze willen. [|(

Karbeus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 06 december 2016, 18:16

Re: Emigratie zoon (15)

#10 Bericht door Karbeus » woensdag 14 december 2016, 20:15

Goed te lezen dat Asperger erkend wordt in Thailand als reden voor vrijstelling van dienstplicht!
Ik denk n.l. niet dat de dienstplicht mijn zoon goed zal gaan doen...

Wat betreft de papieren van de vader. Ik heb hier nog alle papieren die we nodig hadden om voor zijn vader de Nederlandse nationaliteit aan te vragen.
Bij deze papieren zit zijn Thaise geboortebewijs en Naamsveranderingsbewijs, Thaise paspoort en ID kaart en zijn Thaise huisregistratiebewijs.
Tevens bezit ik een Engelstalig geboortebewijs van onze zoon waarop de vader zijn handtekening staat.
Ik vermoed dat we hiermee de sprong naar het stukje Thais grondgebied in Nederland kunnen gaan wagen om onze zoon een Thaise onderdaan te gaan maken. :worshippy:

En het is helemaal mooi te lezen dat ik, ook als mijn zoon de 18 jaar gepasseerd is toch nog een visum kan krijgen omdat ik de moeder ben van een Thai...

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”