Premie volksverzekering vraag

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Premie volksverzekering vraag

#61 Bericht door jumbo » donderdag 08 september 2016, 01:10

elst99 schreef:Te lezen op het Hua Hinforum, staan ererg veel huizen te koop, zowel van Nederlanders, Engelsen en Zweden. Maar dat is niet nieuw! De laatste jaren staat er zeer veel te koop.
De vraag is natuurlijk 'waarom'; is het als belegging gekocht, drogen de bronnen op of verlaat men Thailand, en er zullen nog wel meer redenen zijn
Ik kom vaker aan de andere kant van de golf, veel scandinaviers, maar daar zie ik geen boom in verkoop anders als het normale verloop
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Premie volksverzekering vraag

#62 Bericht door elst99 » donderdag 08 september 2016, 07:15

Het heeft allerlei redenen, terugval in inkomen, te toeristisch, toch te rooskleurig ingeschat, na de eerste 7 jaren, verveling!
Was natuurlijk lucratief, voor 30.000 of 40.000€ een huis kopen, rente op geld is erg laag!
En dan proberen te verhuren, maar bij zo wel aanbod is dat maar de vraag.
In Hua Hin was het aantal Engelsen, Scandinaviërs, Nederlanders, nu vooral Russen en Chinezen, die gekocht hebben.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#63 Bericht door pjotter » woensdag 30 november 2016, 16:00

Hallo Allemaal,

Sorry, maar toch nog ff een vraagje over Premie volksverzekering ;
Dat artikel "remittance base (artikel 27 van het Verdrag):", geldt dat ook voor de
Vrijstelling premie volksverzekeringen (AOW, ANW, WLZ) ?
Of alleen voor het 'loonbelasting deel' in de loonheffingen.

Mijn pensioenfonds , heb ik gebeld, blijft 'gewoon' alle inhoudingen doen zolang ze geen bericht van
'Heerlen' (al dan niet via mij) hebben helaas.

Ik verlies dan denk ik wel wat 'rechten' bij mijn Nederlandse bank als ik mijn pensioen rechtstreeks
overmaak naar mijn Thaise bankrekening, zoals b.v. 'in de min staan' en een 'doorlopend krediet' als
er vanaf 2018 niets meer op die rekening maandelijks komt.
Gebruik ik eigenlijk nooit maar 'ge wit ut nie' zeggen we in Brabant :giggle2:
Voor de veiligheid zal ik in ieder geval wel wat laten staan op de lopende rekening en spaarrekening denk ik.

Bedankt weer voor de eventuele antwoorden en tips [|)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#64 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 01 december 2016, 00:26

“Mijn pensioenfonds , heb ik gebeld, blijft 'gewoon' alle inhoudingen doen zolang ze geen bericht van 'Heerlen' (al dan niet via mij) hebben helaas.”

Nu begrijp ik het niet meer, Pjotter.

Jouw plan was toch om in oktober 2017 te gaan verhuizen naar Thailand? Daarbij heb ik je geadviseerd om eind december 2017 je verhuizing naar Thailand digitaal door te geven aan je gemeente en wel per 1 januari 2018. De eerste maanden is een zogenaamde ‘proefperiode’. Na deze ‘proefperiode’ besluit je om voor langer dan 8 maanden Nederland te verlaten met als nieuw woonland Thailand.
Maar ik begrijp dat je nu al allerhande acties onderneemt. Wat blijft er dan over van je zogenaamde ‘proefperiode’? Hiermee geef je nu al aan dat jouw verhuizing naar Thailand vanaf het begin al min of meer definitief is!

Daarnaast heb ik je erop gewezen dat je je vrijstelling voor inhoudingen van loonheffing pas kunt indienen, wanneer je al verhuisd bent naar Thailand. Lees mijn berichten nog eens door.

Ik ga er dus vanuit dat je nu nog gewoon in Nederland woont. En dan kan je pensioenfonds op voorhand geen vrijstelling van inhouding van loonbelasting en premies sociale verzekeringen toepassen. Daar heb je immers nog geen recht op omdat je niet bent uitgeschreven uit Nederland. Zij wachten terecht een beschikking van de Belastingdienst af!

Mochten jouw plannen echter gewijzigd zijn, laat het dan even weten. En doe in het andere geval verder niets, totdat de tijd daar rijp voor is. Je ondermijnt anders je zogenaamde ‘proefperiode’ in Thailand!

Zodra je je dus in Thailand hebt gevestigd dien je een verzoek om vrijstelling in voor de premies volksverzekeringen en voor de loonbelasting over je particulier pensioen. Alsdan zal vermoedelijk wel de verplichting worden opgelegd om dat pensioen rechtstreeks door de pensioenuitvoerder op een Thaise bankrekening te laten uitbetalen, zulks i.v.m. het bepaalde in artikel 27 van het Belastingverdrag Nederland-Thailand (de remittance base).

Maandelijks zou je vervolgens een (vast) bedrag kunnen laten overboeken van je Thaise bankrekening naar jouw bank in Nederland, mocht je hier nog periodiek kosten hebben te betalen.

Je bank zal niet zo gauw (eenzijdig) de overeenkomst die je met hen hebt gesloten wijzigen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#65 Bericht door pjotter » donderdag 01 december 2016, 08:52

Hallo Lammert,

Ohh, sorry voor de verwarring.
Jouw verhaal klopt nog helemaal hoor. 'Proefperiode' van begin oktober 2017 tot 31 December en enkele dagen VOOR 31 December mij inschrijven als niet ingezetene per 1 Januari 2018 en dan pas formulier vrijstellingen indienen. Ik had alleen mijn pensioenfonds al op voorhand gebeld wat zij doen als 'iemand' buiten de EU/EER etc. naar een verdragsland verhuisd. Ook al gevraagd naar dat 'loonheffings nummer' wat je eerder noemde. Dat heb ik nu dus ook al. Maar verder geen feitenlijke acties ondernomen.

Omdat ik op dit forum ergens heb gelezen dat op zo'n vrijstellings formulier, ook regelmatig het antwoord komt van "Heerlen" dat de vrijstelling Premie Volksverzekeringen WEL wordt goedgekeurd, maar de vrijstelling Loonbelasting niet, vroeg ik me af of, als je je pensioen TOCH op een NL bankrekening laat storten, er nog steeds Premie volksverzekeringen mogen worden ingehouden door NL of dat dan 'standaard' (Nou ja) de Vrijstelling Premie Volksverzekeringen wordt toegewezen. Dus of die 'remittance base' alleen geldt voor de Loonbelasting en niet voor de volksverzekeringen.

Pff, ooit lastig te omschrijven wat ik bedoel. Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijker is geworden. Nogmaals sorry voor de verwarring.

Wat betreft de NL Bank: Ohh natuurlijk kan ik een vast bedrag weer 'terug boeken'. 'Beetje' kortzichtig van me idd.

Wederom erg bedankt voor je effort/antwoorden !!! [|)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#66 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 01 december 2016, 11:11

Geen punt Pjotter. Kan gebeuren.

Bij de aanvraag om vrijstelling van inhouding doe je dat voor de loonbelasting én voor de premie volksverzekeringen. Als je buiten Nederland gaat wonen dan val je niet meer binnen de kring van verzekerden voor de volksverzekeringen. Voor het ontstane AOW-gat van 2% per niet verzekerd jaar kun je een vrijwillige verzekering afsluiten bij de SVB. Een ziektekostenverzekering zul je zelf moeten regelen.

De vrijstellingsbeschikking van de Belastingdienst, welke je uiteindelijk na heel veel pijn en moeite zult ontvangen (dat kan ik je nu alvast verzekeren), zal waarschijnlijk de voorwaarde bevatten van het rechtstreeks overmaken van je pensioen door de pensioenuitvoerder naar een Thaise bankrekening. Vaak wordt deze beschikking ook gezonden naar de pensioenuitvoerder. Is dat niet het geval, dan zul je daar zelf voor moeten zorgen (wordt dan aangegeven in de beschikking).

Zodra deze beschikking bij de pensioenuitvoerder binnen is stoppen zij met de inhouding van premies volksverzekeringen en, als je aan de mogelijk opgelegde voorwaarde voldoet, van de loonbelasting. Ik wil je beslist aanraden om aan de eventueel opgelegde voorwaarde te voldoen!

Hou vervolgens in de gaten of je pensioenuitvoerder ook stopt met de inhouding van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (vaak aangeduid met ‘Bijdrage Zvw’), want daarvoor ben je ook niet meer verzekerd bij wonen buiten Nederland.
Op dit punt gaat het dikwijls fout ontdek ik maar al te vaak en mocht dat het geval zijn, neem dan onmiddellijk contact op met de pensioenuitvoerder.

Maar voor en gedurende deze hele procedure zullen we vast nog wel wat van je horen. Daar ben ik wel zeker van. :crazy: Voor de meeste mensen is het aanvragen om vrijstellingen een martelgang. :mrgreen:
De Belastingdienst noemt dat: “Gemakkelijker kunnen we het u niet maken.” Maar ik gebruik daar doorgaans ‘iets’ andere (kracht)termen voor! :giggle3:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#67 Bericht door pjotter » donderdag 01 december 2016, 17:37

Ha ha, inderdaad Lammert zeker hoort men nog van mij. Heeft me al geweldig geholpen dit forum. Ook voor het eerste visum voor mijn vriendin om naar NL te komen. Is al 7 keer gelukt ! :clap:

Je verhaal is me duidelijk.

Dat AOW gat zal ik niet dichten. Kost me 5661 Euro per jaar (88% opgebouwd
als ik vertrek) om dat te dichten. Het 'brake even punt' ligt me te ver weg.
Bovendien ga ik ervan uit dat ik op moet geven dat ik een partner heb en dan
ligt het 'brake even punt' NOG verder weg.

Dat het erg lastig is om die vrijstellingen te krijgen had ik al
links en rechts gelezen idd. Verwacht zelf ook wel problemen in het begin zeker
omdat ik in januari 2018 daar natuurlijk nog maar pas woon.

Ik zal in 'mijn proefperiode' wel wat dingetjes al proberen te regelen zoals die
"TM30 formulier registratie" dat ik bij mijn vriendin woon, misschien zelfs al
wat vragen over 'het gele boekje', woonlandverklaring etc. Dan heb ik in ieder
geval toch al wat, om mee te sturen als 'bewijsstukken'. Thais Belasting nummer is een
heel andere materie heb ik al wel begrepen hier op het forum

Misschien haal ik af en toe wat zaken door elkaar, al hoop ik van niet maar
betreffende die ZVW heb ik dus niets te maken met dat "Zorginstituut Nederland"?

OK, het wordt misschien wat saai maar toch, weer bedankt !! [|)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Premie volksverzekering vraag

#68 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 02 december 2016, 15:13

pjotter schreef: Dat AOW gat zal ik niet dichten. Kost me 5661 Euro per jaar (88% opgebouwd
als ik vertrek) om dat te dichten. Het 'brake even punt' ligt me te ver weg.
Bovendien ga ik ervan uit dat ik op moet geven dat ik een partner heb en dan
ligt het 'brake even punt' NOG verder weg.
De maximale premie voor een vrijwille AOW-verzekering bedraagt niet € 5.661,-- maar € 5.261,-- per jaar. Dit maximum bereik je bij een jaarinkomen van € 33.710,--.

Stel: je vertrekt op je 63e naar Thailand. Op je 67e heb je recht op een AOW-uitkering. Je sluit voor de te overbruggen 4 jaren een vrijwillige AOW-verzekering af bij de SVB. Als alleenstaande AOW-er kun je dan rekenen op een hogere AOW-uitkering van € 269,-- per jaar voor elk jaar dat je je vrijwillig hebt verzekerd. Voor deze 4 jaren kun je dus rekenen op een hogere AOW-uitkering, incl. 8% hogere vakantie-uitkering, van € 1.160,-- per jaar.

Bij een jaarinkomen van € 10.000,-- betaal je gedurende de 4 jaren € 2.768,-- aan premie. Dat betekent dat de terugverdientijd 2,39 jaren bedraagt.
Bij een jaarinkomen van de maximale € 33.710,-- loopt de terugverdientijd op naar 18,14 jaren. Je moet dus al ruim 85 jaar worden, voordat je aan ‘verdienen’ toe komt! In dat geval kan zo’n verzekering ertoe bijdragen, dat je niet kiest voor een vroegtijdige levensbeëindiging. Dat zou immers doorzonde zijn! :giggle3:

En als je je partner ook nog opgeeft (wat eigenlijk wel moet als ik je verhaal goed begrijp), dan ligt de terugverdientijd inderdaad nog een stuk verder. Dan moet je rekenen op een hogere uitkering van € 792,-- i.p.v. € 1.160,-- per jaar.

http://www.svb.nl/int/nl/vv/algemeen/wa ... /index.jsp

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#69 Bericht door pjotter » maandag 15 januari 2018, 08:56

Hallo Iedereen en Lammert,

Ik geef het niet graag toe Lammert (ha ha ha) maar je had helemaal gelijk.

Vanaf december (voor de zekerheid) mijn pensioen al rechtstreeks op mijn Thaise
bankrekening laten storten. Ging dus mooi fout; Men had de Swift/BIC code
verkeerd ingevuld. :cheesy: Maar goed, storting januari was Okay !

Ik had me dus vlak voor de kerstdagen ingeschreven als niet ingezetene
per 1-1-2018 en kreeg de 12e januari al een correctie op mijn reeds
uitbetaalde pensioen van 2 januari van mijn pensioenfonds.

De AOW, WLZ en Anw premie teruggestort. Zelfs de verplichte ZVW welke jij
nog separaat noemde, kreeg ik al terug. Dit gaat dus allemaal automatisch op
de achtergrond en heb hier niets voor hoeven te doen.

De loonbelasting laat ik voorlopig zitten. Dus geen (vooraf) aanvraag indienen
voor vrijstelling premies etc. Ik hoop dat er volgend jaar 2019 met de buitenlandse
aangifte over dit jaar, niet teveel beren op de weg komen, want dan komt er nog
een leuk loonbelasting extraatje terug.

Ik dacht ik laat het toch even weten aan jou en het forum.

BEDANKT !!!! :clap:

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Premie volksverzekering vraag

#70 Bericht door Kees » dinsdag 16 januari 2018, 02:12

Ook ik laat mijn pensioen rechtstreeks op onze Thaise bankrekening storten en de bijdrage Z.V.W. is 0.00
Het enige wat nog ingehouden wordt is de loonheffing.
Wij hebben ons per 1 November (tevens mijn pensioendatum) bij de gemeente uit laten schrijven.
Heb nu ook meer dan toen ik nog werkte :lol: Heb er wel voor gekozen om de uitbetaling van mijn pensioen eerst hoog te doen, tot mijn 70e, en daarna laag.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#71 Bericht door pjotter » dinsdag 16 januari 2018, 03:16

Hallo Kees,

Dat vooruitschuiven heb ik ook gedaan tot 68 want dan
hoop ik dat onderhand mijn (inmiddels maar 86%) AOW
binnenkomt.
Ik betaal nu alleen belasting. Detail: loonheffing bestaat
uit premies volksverzekeringen (AOW, Anw en WLZ) en
loonbelasting. Die volksverzekeringen hoef ik dus niet
meer te betalen plus die ZVW niet.

Ik wil Lammert niet in zijn vaarwater zitten [|( maar denk
dat het jammer is dat je je al ingeschreven hebt als niet
ingezetene per 1 november. Omdat ik dat op aanraden van
Lammert precies op een heel jaar heb afgerond ( per
1-1-2018 dus) kan ik mooi in Maart mijn normale aangifte
doen over 2017 met alle heffingskortingen.

Omdat het vrij lastig is heb ik begrepen om op voorhand
de belasting vrijstelling te krijgen, vul ik volgend jaar
de buitenlandse aangifte in en hoop dan alsnog die
loonbelasting terug te krijgen. Tis allemaal wat lange termijn
planning en ik zie wel hoe het verder loopt. Nu die
volksverzekeringen en ZVW niet meer worden ingehouden
heb ik vet genoeg op de botten om op die aangifte volgend
jaar te wachten.

Het ga je goed !!


Kees schreef:Ook ik laat mijn pensioen rechtstreeks op onze Thaise bankrekening storten en de bijdrage Z.V.W. is 0.00
Het enige wat nog ingehouden wordt is de loonheffing.
Wij hebben ons per 1 November (tevens mijn pensioendatum) bij de gemeente uit laten schrijven.
Heb nu ook meer dan toen ik nog werkte :lol: Heb er wel voor gekozen om de uitbetaling van mijn pensioen eerst hoog te doen, tot mijn 70e, en daarna laag.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#72 Bericht door pjotter » maandag 18 juni 2018, 04:49

Hallo Kees,

Mag ik vragen 'hoe je gevaren bent' met de belastingaangifte dit jaar over 2017 ?
Ik zag overigens dat als je op 'meer' klikt op de belastingdienst site, je nu ook electronisch aangifte kunt doen als je een deel van het aangifte jaar in het buitenland woont, dus niet alleen maar aangifte als buitenlands belasting plichtige. Heb je zo'n "M-biljet" op papier gekregen ? Ik heb 'gewoon' voor heel 2017 de aangifte electronisch ingevuld zoals anders. Definitieve aanslag inmiddels binnen.

Groetjes !!


pjotter schreef:Hallo Kees,

Dat vooruitschuiven heb ik ook gedaan tot 68 want dan
hoop ik dat onderhand mijn (inmiddels maar 86%) AOW
binnenkomt.
Ik betaal nu alleen belasting. Detail: loonheffing bestaat
uit premies volksverzekeringen (AOW, Anw en WLZ) en
loonbelasting. Die volksverzekeringen hoef ik dus niet
meer te betalen plus die ZVW niet.

Ik wil Lammert niet in zijn vaarwater zitten [|( maar denk
dat het jammer is dat je je al ingeschreven hebt als niet
ingezetene per 1 november. Omdat ik dat op aanraden van
Lammert precies op een heel jaar heb afgerond ( per
1-1-2018 dus) kan ik mooi in Maart mijn normale aangifte
doen over 2017 met alle heffingskortingen.

Omdat het vrij lastig is heb ik begrepen om op voorhand
de belasting vrijstelling te krijgen, vul ik volgend jaar
de buitenlandse aangifte in en hoop dan alsnog die
loonbelasting terug te krijgen. Tis allemaal wat lange termijn
planning en ik zie wel hoe het verder loopt. Nu die
volksverzekeringen en ZVW niet meer worden ingehouden
heb ik vet genoeg op de botten om op die aangifte volgend
jaar te wachten.

Het ga je goed !!


Kees schreef:Ook ik laat mijn pensioen rechtstreeks op onze Thaise bankrekening storten en de bijdrage Z.V.W. is 0.00
Het enige wat nog ingehouden wordt is de loonheffing.
Wij hebben ons per 1 November (tevens mijn pensioendatum) bij de gemeente uit laten schrijven.
Heb nu ook meer dan toen ik nog werkte :lol: Heb er wel voor gekozen om de uitbetaling van mijn pensioen eerst hoog te doen, tot mijn 70e, en daarna laag.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Premie volksverzekering vraag

#73 Bericht door Kees » maandag 18 juni 2018, 06:38

@Pjotter, ik laat alles door Lammert regelen. Heb geen zin om de belasting zelf uit te zoeken, heb ik in Nederland niet gedaan dus hier zeker niet. Maar heb nog niets verder van Lammert gehoord, dus kan er verder ook nog niets over zeggen. We wachten af.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Premie volksverzekering vraag

#74 Bericht door pjotter » maandag 18 juni 2018, 12:28

AHA, Lammert "Still alive and kicking". Goed te horen !! Mss dat ik volgend jaar ook nog wat te doen heb voor hem, ha ha. Maar je hebt dus geen papieren M-biljet toegestuurd gekregen op je (post)adres ?
Thanks voor je snelle antwoord trouwens !!

Kees schreef:@Pjotter, ik laat alles door Lammert regelen. Heb geen zin om de belasting zelf uit te zoeken, heb ik in Nederland niet gedaan dus hier zeker niet. Maar heb nog niets verder van Lammert gehoord, dus kan er verder ook nog niets over zeggen. We wachten af.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Premie volksverzekering vraag

#75 Bericht door Kees » maandag 18 juni 2018, 14:55

Heb zeker wel een papieren M-biljet ontvangen hier in Thailand, en heb ook (na 3 maanden) de aanvullende toelichting op ons nieuwe adres (zijn inmiddels al 2 X verhuisd) gekregen. Maar zoals gezegd, Lammert regelt het verder voor ons.
Heb de verhuizingen steeds aan het RNI doorgegeven, dus de belastingdienst wist me te vinden ;)
Niet klagen, maar dragen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”