lenen / hypotheek in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#16 Bericht door stevenl » vrijdag 10 juni 2016, 05:30

Joep schreef:Maar het vruchtgebruik zal de verkoop ook niet echt makelijker maken.
Denk niet dat iemand zo'n huis zal kopen als ie pas over tig jaar er gebruik van kan maken.
Is er vruchtgebruik?

Indien ja, een lease is niet geldig, een echtgenoot kan niet aan de andere echtgenoot iets in bruikleen geven als dat al (gedeeltelijk) van hem/haar is. Usufruct zou kunnen, geldigheid daarvan wordt ook betwist maar hij zou daarmee sterker staan.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#17 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 juni 2016, 06:04

Ze heeft er nu 2 gehad aldaar en allemaal zijn ze geen fluit opgeschoten met de zaak, maar heeft het wel veel ongemak/ergenis en kosten met zich meegenomen.
Krijg met deze opmerking sterk de indruk dat Mister Ex de teugels goed in handen heeft [lees rechten] en de daar uit voortvloeiende opmerking 'betrouwbaar' vertaald moet worden met het gelijk krijgen bij Ton zijn vrouw.
Vermoed dat Mister Ex netjes het restant van de dertig jaar woonrecht in het optrekje uit zit ook al gezien het feit dat Ton opmerkt dat medewerkingen niet echt aanwezig is.
Tenzij er eerst 4 miljoen Baht op tafel neergelegd wordt om daarna de papierwinkel [rechten] te ondertekenen.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#18 Bericht door Gardensafari » vrijdag 10 juni 2016, 06:16

De feiten zijn niet helemaal duidelijk.
Waren jouw vriendin en haar ex echt getrouwd, of alleen voor Boeddha?
Waar zijn ze getrouwd, in Nl of in Th?
Als in Nl, is het huwelijk dan ook netjes gemeld in Th.
Heeft de ex een vruchtgebruik (usufruct), of iets anders (recht van opstal bijvoorbeeld).
De antwoorden op deze vragen maken het mogelijk de kansen van je vriendin in te schatten.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#19 Bericht door KhunSugar » vrijdag 10 juni 2016, 08:06

In dit verhaal volg ik de stelling van stevenl.

Land valt onder het eigen vermogen van een Thai national. Contracten tussen echtgenoten met betrekking tot 'lease' en zelfs 'usufruct' zijn betwistbaar. Wat niet wil zeggen dat de 'ex' door een Thaise rechtbank met lege handen wordt weggestuurd.

Mogelijk is de 'ex' slim genoeg geweest...de Thaise dame zou eigenaar van het land kunnen zijn doch niet van het huis!

In a standard situation a real estate sale in Thailand involves land and house. The owner of the land is the owner of the things fixed to it or forming a body with the land (section 139 Civil and Commercial Code). There are exceptions, and for example in case of a foreigner buying real estate in Thailand ownership of a house can be registered and transferred separate from the land it stands on. In case ownership of a house is transferred separate from the land the transfer procedure must be in accordance with the Thailand Civil and Commercial Code (Book IV 'Property') and:

- be in writing, and
- registered with the Land Department's branch or provincial office.


We weten te weinig detail om te oordelen, blijft gissen.

Wat lenen betreft...in BE kan je voor de aankoop van een onroerend goed in het buitenland een hypotheek krijgen op je onroerend goed in BE, ik neem aan dat dit in NL ook mogelijk is. Het is mij niet duidelijk of de TS onroerend bezit heeft.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#20 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 09:37

Als je uit elkaar gaat en afspreekt dat persoon A in het huis blijft wonen op basis van contract of zelfs mondelinge afspraak dan kom je dat gewoon na zolang beide partijen zich aan de afspraken houden. Maar omdat mensen wel eens van gedachten veranderen zijn er regels vastgelegd in de wetgeving.

Een van de eerste opmerkingen hier is: zoek een advocaat. Dat lijkt me het herhalen waard.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#21 Bericht door Gardensafari » vrijdag 10 juni 2016, 20:41

Eens met KhunSugar: we weten te weinig.
Ook eens met Prajak: hiervoor moet je naar een advocaat.
Maar als die ex het goed heeft dichtgetimmerd krijg je hem er maar moeilijk uit en terecht, want hij zal wel het meeste hebben betaald.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#22 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 23:59

Wat ik lees, Garden, is dat vraagsteller en partner meneer een aanbod willen doen om van zijn rechten af te zien. Dat is een keurige manier van handelen en wil meneer niet of komt het geld niet op de plank dat zullen ze denk ik zijn recht respecteren.

Maar als ik meneer de 'ex' was en meelas zou ik de juridische basis laten nakijken. Je weet nooit wie de opvolgende eigenaar van de onroerende zaak zal worden en of die de rechten ook zal respecteren.

Ik ben van de oude stempel: deal is deal. Maar daar denkt lang niet iedereen zo over tegenwoordig.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#23 Bericht door Tonboy » vrijdag 23 september 2016, 11:24

even een update.

De ex van mijn partner wil nu wel gaan meewerken. Plan is nu om de villa te verkopen. Dit zal hopelijk snel kunnen plaatsvinden want plots komt hij wéér met een uitspraak dat als de villa niet verkocht is voor december, hij het wil gaan verhuren. Volgens mijn partner heeft hij daarvoor wel de toestemming nodig van haar.
We zullen in November een advocaat gaan zoeken om e.e.a. voor altijd te laten uitzoeken.
Het is niet de bedoeling de ex te laten bloeden, de boel moet gewoon eerlijk verdeelt worden zoals de rechter in Nederland bepaald heeft.
Maar het blijft moeilijk met hem afspraken te maken, zo is uit het verleden gebleken.

Als iemand nog een goede advocaat in Chiang Mai weet, houden wij ons aanbevolen dit per PM mee te delen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#24 Bericht door Ben » vrijdag 23 september 2016, 12:03

Tonboy schreef:even een update.

De ex van mijn partner wil nu wel gaan meewerken. Plan is nu om de villa te verkopen. Dit zal hopelijk snel kunnen plaatsvinden want plots komt hij wéér met een uitspraak dat als de villa niet verkocht is voor december, hij het wil gaan verhuren. Volgens mijn partner heeft hij daarvoor wel de toestemming nodig van haar.
We zullen in November een advocaat gaan zoeken om e.e.a. voor altijd te laten uitzoeken.
Het is niet de bedoeling de ex te laten bloeden, de boel moet gewoon eerlijk verdeelt worden zoals de rechter in Nederland bepaald heeft.
Maar het blijft moeilijk met hem afspraken te maken, zo is uit het verleden gebleken.

Als iemand nog een goede advocaat in Chiang Mai weet, houden wij ons aanbevolen dit per PM mee te delen.
de boel moet gewoon eerlijk verdeelt worden zoals de rechter in Nederland bepaald heeft.
Al schrijft die rechter 100 vellen vol met uitspraken .Bij een scheiding had je dat hier vast moeten leggen !
en dan was het bindend geweest .
Bij verder voledige info geen comentaar wie hoe en wat.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#25 Bericht door Tonboy » dinsdag 10 januari 2017, 09:38

even een update.

In november zijn wij naar Chiang Mai geweest en hebben via via contact gelegd met een advocatenkantoor. De situatie uitgelegd, de aanwezige papieren overlegd en gepraat over de mogelijkheden.
1) huis verkopen via executie. De scheidingsakte is vertaald en gelegaliseerd en een rechter in Thailand zal dan kunnen bepalen dat het huis per executie verkocht kan worden. De opbrengst kan dan verdeeld worden en ieder gaat voortaan zijn eigen weg.
2) lening nemen voor 4 miljoen baht en hem uitkopen, zoals hij zelf geopperd heeft. De advocaat zal deze mogelijkheid onderzoeken omdat hij een aantal cliënten heeft die dit soort zaken doen. Tevens gaan wij zelf op onderzoek.

Terug in Bangkok kregen wij via een Nederlandse kennis (in Pattaya) de tip om het eens te proberen bij MBK general in Bangkok http://www.mbkgroup.co.th/en/business/f ... neral-loan . Dit is ondermeer een financieringsmaatschappij, die veel makkelijker is in geldleningen aan farang. Helaas bleek na het intakegesprek dat men voornamelijk grond, panden en nieuwbouwprojecten voorfinanciert in Bangkok en de bekende toeristengebieden zoals Phuket en Pattaya. We waren dan ook niet echt verbaasd dat men na enkele dagen toch met een afwijzing kwam. Maar deze onderneming is wel een tip voor mogelijke leden van dit forum.

Onderhand zijn wij weer terug in Nederland en hebben de voorbereidingen voor verhuizing naar Thailand doorgezet.
We hebben contact gehad met de advocaat die met een voorstel kwam voor een lening van de benodigde 4 miljoen. Echter hebben wij zijn bericht wel 3 of 4 keer doorgelezen. De maandelijkse rente die de client van hem voor deze lening vraagt is .... 3%. Yep, 3% !!

Optie 1 komt dus nu steeds dichter bij.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”