lenen / hypotheek in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

lenen / hypotheek in Thailand

#1 Bericht door Tonboy » donderdag 09 juni 2016, 09:29

Ik ben nederlander en woon sinds 7 jaar in Nederland samen met een thaise. Zij is eerder getrouwd geweest met een Nederlander en gezamelijk hebben hun nog een op haar naam staande villa in ChiangMai. Waarde ongeveer 12 miljoen Baht. Hij woont nog in de villa en heeft een contract voor 30 jaar om daar te blijven wonen. Nu is mijn meisje al 6 jaar in overleg met hem om de villa te verkopen. Gezien de economische omstandigheden wil dat niet echt lukken tegen die prijs, wel voor pakweg 7 miljoen Baht, maar dat is wel erg weinig. Hij (de ex van mijn vrouw) heeft nu voorgesteld dat hij genoegen neemt met pakweg 4 miljoen Baht en dan vertrekt. Wij willen graag dit huis kopen, heb wel wat geld maar niet zoveel. Moeten dus pakweg 3 miljoen Baht lenen.
Wij hebben reeds een bank in Thailand benaderd maar die willen niet omdat wij geen baan hebben in Thailand...

Hebben jullie enig idee hoe dat toch voor elkaar te krijgen ? 3 miljoen baht lenen met als onderpand een villa van 12 miljoen (225m2 woonoppervlak en 6000m2 grond) ?

Even ter complementering : ik heb een ICT bedrijfje in Nederland (zzp) en een heel goed inkomen. Dit bedrijf blijf ik voortzetten vanuit Thailand. Ik wil dus wonen in Thailand maar werken voor mijn bedrijf in Nederland.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#2 Bericht door Hua Thale » donderdag 09 juni 2016, 10:08

Wat dacht je van een lawyer in Chiang Mai benaderen.
Veelal eerste uurtje gratis [skype].
Wie weet komen die personen met de 'gouden' oplossing.

Zoals je het uitlegt is het een eenvoudig stuivertje wisselen zodat bijde partijen 'gelukkig' afscheid van elkaar kunnen nemen.
In de praktijk is het ietsje anders.
Men zal duidelijk willen weten wat van wie is en waar de huidigen eigenaren genoegen mee gaan nemen in de toekomst.
En ja de bank wil garanties met aflossing of rente betaling lijk mij duidelijk.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#3 Bericht door Tonboy » donderdag 09 juni 2016, 11:11

tja, dat eerste is al een probleem, een betrouwbare lawyer.....
Weet iemand een goed adres misschien ?

Daarnaast, zoals gezegd, heb ik wel inkomen maar dat komt uit Nederland. Lijkt mij dat de bank in Thailand dat niet accepteert

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#4 Bericht door Hua Thale » donderdag 09 juni 2016, 11:37

Sorry maar dat is een vooroordeel.

Er wonen diverse leden in en regio Chiang Mai die kunnen daar wellicht hun visie over geven bij wie je het beste kan zijn.
Daarnaast een eerste gesprek is 'Up to you' met het vervolg.
Jouw inkomen is volgens mij van geen belang aangezien je het niet in Thailand genereerd [officieel dan] maar wie weet wat die lawyers daar over te zeggen hebben.
Stap een zal een lawyer zijn om daarna je mogelijkheden verder uit te bouwen.

Eventueele stap twee verkoop die 'hut' voor 7 miljoen geeft Mister ex 4 miljoen en koop een ander huis.
Keuze genoeg.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#5 Bericht door Tonboy » donderdag 09 juni 2016, 13:31

stap 2 is no go zolang de ex daar woont. Hij wil met niemand iets te maken hebben en werkt ook niet echt mee aan de verkoop.
Daarnaast zijn er ook plannen om de bijbehorende grond na de aankoop te gaan benutten voor B&B. De locatie leent zich daar uitstekend voor.

Ik hoop dat enige leden van dit forum een betrouwbare lawyer kunnen aanwijzen.
Ze heeft er nu 2 gehad aldaar en allemaal zijn ze geen fluit opgeschoten met de zaak, maar heeft het wel veel ongemak/ergenis en kosten met zich meegenomen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#6 Bericht door Hua Thale » donderdag 09 juni 2016, 14:11

Ach ja dan heb ik het woordje betrouwbaar verkeert ingeschat.
Nou succes met de gang van zaken.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#7 Bericht door Arietwee » donderdag 09 juni 2016, 14:13

Ik denk dat die farang er gewoon nog 30 jaar wil blijven zitten. Hij heeft dat huis betaald dus gelijk heeft hij.
Wil jij het huis kopen en dan ook 30 jaar van haar leasen? Trapt ze niet meer in ben ik bang. Huur gewoon een paleisje. Vindt ze vast en goed idee.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#8 Bericht door bontje » donderdag 09 juni 2016, 15:16

Ik begrijp dat het een erg groot huis is.....Is het niet mogenlijk om wat kamers van haar ex te huren?

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#9 Bericht door Tonboy » donderdag 09 juni 2016, 19:29

Arietwee schreef:Hij heeft dat huis betaald dus gelijk heeft hij
Wie dit huis betaald heeft laat ik in het midden, jij weet meer dan ik ? Zonder zijn ex had hij dat huis nooit kunnen laten bouwen.
De rechter hier in Nederland heeft bij de scheiding betaald dat alles gelijk verdeeld moet worden. Zo is het en niet anders. En zo dus ook het huis.
Terwijl ook hij graag het huis wil verkopen, zo heeft hij medegedeeld, blokkeert hij echter de verkoop al meerdere jaren.

Als deze vraag niet serieus genomen wordt door leden van dit forum, maar er vervolgens wel door die leden onzin uitgekraamd wordt, reageer dan aub gewoon niet.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#10 Bericht door Arietwee » donderdag 09 juni 2016, 22:35

Niemand helpt je ton. Die man heb zich de pokken gewerkt voor dat huis en dat gaan jullie hem even afhandig maken. Denk het niet. Maar wat bonje zegt, je kunt vast wel een paar kamers huren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#11 Bericht door prajak » vrijdag 10 juni 2016, 00:56

Jouw vraag is: kan ik / kunnen wij recht van hypotheek geven?

Iedere bank zal volledig onderzoek doen naar ... en zolang er een woonrecht op zit zal men minder of niets willen uitlenen; bij uitwinning -als jij/jullie niet meer kunnen betalen- raken ze een huis met een geregistreerd woonrecht (vruchtgebruik, opstal of 30 jaar huur zoals in de wetgeving staat) aan de straat niet kwijt.

Heb je het chanoot ? Dat is het eerste stuk papier dat de advocaat zal vragen.

Dan vraag je of je met buitenlands inkomen een hypotheek kunt geven. Ik ken tenminste EEN NL-er die met NL pensioeninkomen een geldlening heeft gekregen. Of dat ook geldt voor een ondernemer is de vraag en daar heb ik geen antwoord op. Men zal bewijs van jouw inkomen vragen.

Als je het voorwerk kunt uitbesteden aan een betrouwbare advocaat dan is de helft al gewonnen. Met namen kan ik je niet helpen, woon iets te ver weg van C-Mai. Misschien weet Printen44 een naam.

Succes.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#12 Bericht door stevenl » vrijdag 10 juni 2016, 04:15

Waar gaat dit over? Als het huis op haar naam staat heeft hij geen recht. Hoe is het huis gekocht/gebouwd, met welk geld?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#13 Bericht door stevenl » vrijdag 10 juni 2016, 04:28

Tonboy schreef:
Arietwee schreef:Hij heeft dat huis betaald dus gelijk heeft hij
Wie dit huis betaald heeft laat ik in het midden, jij weet meer dan ik ? Zonder zijn ex had hij dat huis nooit kunnen laten bouwen.
De rechter hier in Nederland heeft bij de scheiding betaald dat alles gelijk verdeeld moet worden. Zo is het en niet anders. En zo dus ook het huis.
Terwijl ook hij graag het huis wil verkopen, zo heeft hij medegedeeld, blokkeert hij echter de verkoop al meerdere jaren.

Als deze vraag niet serieus genomen wordt door leden van dit forum, maar er vervolgens wel door die leden onzin uitgekraamd wordt, reageer dan aub gewoon niet.
De rechter in Nederland kan bepalen wat hij wil, dit is in Thailand. Al;s het huis inderdaad op haar naam staat, heeft hij het heel, heel moeilijk om verkoop tegen te houden.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#14 Bericht door Joep » vrijdag 10 juni 2016, 05:22

Maar het vruchtgebruik zal de verkoop ook niet echt makelijker maken.
Denk niet dat iemand zo'n huis zal kopen als ie pas over tig jaar er gebruik van kan maken.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: lenen / hypotheek in Thailand

#15 Bericht door printen44 » vrijdag 10 juni 2016, 05:27

Hoewel ik nooit een advocaat in Thailand nodig had, hoor ik redelijk goede berichten van dit advocatenbureau. Maar ik kan geen uiteraard geen garantie geven op kwaliteit. Hier is hun website:

http://www.siam-legal.com/thai-law/chia ... lawyer.php

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”