Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#16 Bericht door driver » zondag 08 november 2015, 14:39

RuudThai schreef:Ja, dat lijkt me ook wel wat! Ik word er altijd van verdacht elk item met politiek te willen vervuilen, nou, moet je zien waar al die motor- en autotoestanden topics vervuilen!
Een vervoermiddelitem lijkt me wel wat en dan opsplitsen in:
- vliegtuigen
- trucks
- auto's (nog per merk?)
- motoren (vanaf 150 cc)
- brommers (tot 150 cc)
- fietsen (incl. electrische)
- segways en aanverwante artikelen.
;) :lol: :D
Bij politiek vervuilen komt er in tegenstelling tot de andere voorbeelden vlgs mij bijna altijd negatief gedoe van :mrgreen: ..

En voor die Alfa nieuwprijs heb je bijna 8 Fiat Pandaas zoals die ik nu heb incl wat accesoires ...maar met minder ruimte / luxe uiteraard

gr driver

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#17 Bericht door Lammert de Haan » zondag 08 november 2015, 17:26

emigreren schreef:Haha ik zie dat ik heel wat teweeg heb gebracht. Leuke auto trouwens ;).

Bedankt voor de reacties allemaal, dat ziet er wel goed uit dus.
Waar nog wel even bij stilgestaan moet worden zijn de vragen:
a. is er een vergunning vereist van de gemeente op grond van de Leegstandswet;
b. is er toestemming van de bank, als hypotheeknemer, nodig.
A. Volgens mij niet, echter ik zou het niet op basis van de leegstandswet verhuren, immers de woning staat niet te koop/heeft nooit te koop gestaan? Of zie ik iets over het hoofd.
b. Deze is er gelukkig.
Als je niet van plan bent om de woning te verkopen, dan zie je inderdaad "niets over het hoofd". Dit kon ik echter niet opmaken uit jouw vraag. Vandaar dat ik uitgegaan ben van de meest voorkomende situatie van: emigreren en je woning in Nederland te koop aanbieden.

Als dit nl. niet het geval is dan kun je geen beroep doen op de Leegstandswet en dat is jammer. Neem dan in ieder geval wel een goede verhuurmakelaar in de arm als je tijdelijk wilt verhuren (zoals ik al eerder adviseerde). Wordt e.e.a. niet voldoende in het huurcontract afgedekt, dan zit je onmiddellijk vast aan de volledige huurbescherming volgens het BW.
Enkele jaren geleden gebruikten veel verhuurmakelaars een niet deugdelijk huurcontract met alle narigheid van dien! Overigens denk ik dat de huurbescherming volgens het BW niet geheel kan worden ingedamd, zoals wel het geval is bij toepassing van de Leegstandswet. 'Huur en verhuur' volgens het BW behoort tot de categorie 'sociaal recht', waarvan in principe niet bij contract kan worden afgeweken. Maar het is al een aantal jaren geleden dat ik de jurisprudentie hierover heb geraadpleegd en doe dus daarover nu geen uitspraak.

Zie voor een duidelijke uiteenzetting van de werking van de Leegstandswet nog de volgende informatie van de Rijksoverheid. Hoewel deze wet dus niet op jouw van toepassing is staan er toch een paar nuttige tips in deze informatie.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... k-verhuren
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

emigreren
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 03 november 2015, 13:08

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#18 Bericht door emigreren » zondag 08 november 2015, 18:03

Ja inderdaad een risico is dat wij nooit meer terug kunnen keren naar deze woning, maar dat is een risico dat wij bereidt zijn te nemen. Om het enigszins te sturen verhuren wij de woning geheel gemeubileerd en zit het aan de hoge kant (in Amsterdam), dus wij verwachten eerlijk gezegd niet dat mensen er jaren blijven zitten. Maar mocht dat wel het geval zijn dan is het nog steeds niet erg, aangezien de inkomsten in dat geval prima zijn.

Het enige wat ik mij nog afvroeg is of de volgende regeling niet van toepassing is voor mij?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_woningen

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Koopwoning in NL verhuren bij emigratie

#19 Bericht door Lammert de Haan » zondag 08 november 2015, 18:19

emigreren schreef:Ja inderdaad een risico is dat wij nooit meer terug kunnen keren naar deze woning, maar dat is een risico dat wij bereidt zijn te nemen. Om het enigszins te sturen verhuren wij de woning geheel gemeubileerd en zit het aan de hoge kant (in Amsterdam), dus wij verwachten eerlijk gezegd niet dat mensen er jaren blijven zitten. Maar mocht dat wel het geval zijn dan is het nog steeds niet erg, aangezien de inkomsten in dat geval prima zijn.

Het enige wat ik mij nog afvroeg is of de volgende regeling niet van toepassing is voor mij?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_woningen
Nee emigreren. Dit is de waardebepaling die geldt voor de erf- en schenkbelasting maar niet voor de inkomstenbelasting.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”