Hoeveel geld meenemen?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#16 Bericht door MacyVermeer » maandag 02 november 2015, 20:38

prajak schreef:Er is een keus gemaakt: men gaat terug naar Thailand. Dat is wat ik lees. Dat moeten we respecteren. Moeder houdt het in NL niet vol.

Moeder heeft WW in 2014, dat stopt bij emigratie. Zou moeder WAO hebben dan kan ze die op voorwaarden meenemen.

Moeder en dochter wonen (lang) in NL dus hebben AOW opgebouwd; moeder behoorlijk, dochter weinig. Om die reden adviseer ik een bankrekening in NL aan te houden en een DigiD te vragen.

Er is niks mis met Thailand voor deze mensen want er is opvang door familie. Er is misschien geen inkomen om mee te nemen maar wel geld want anders staat die vraag er niet. Dat geld is dus nodig tot moeder 68 tot 70 is (AOW) en daar zullen ze zuinig mee moeten doen. Moeder is nu 51 als ik goed reken. Heeft moeder pensioenrechten opgebouwd?

De Thaise familie zit misschien om geld verlegen voor investeringen; ik zou daar heel kritisch naar kijken. Het is hun laatste spaargeld.

Dochter heeft straks haar koksdiploma en kan in Thailand direct aan de slag als kokkin in een Thais restaurant. Die heeft dan inkomen. Daar moeten moeder en dochter van rondkomen. Dat is geen vetpot en met 15.000 baht per maand mag je blij zijn.

Waar ze beiden aan moeten denken is dat ze het paradijs Nederland verlaten.

Thailand heeft geen vangnet zoals bijstand, slechts beperkte nationale zorg en helemaal geen basispolis zoals in Nederland. Dat is een punt van aandacht.

Mijn indruk is dat het plan vaststaat en dat men naar Thailand gaat. Laten we dat respecteren. En verder is een jonge meid van 18 met westerse achtergrond best in staat zelf haar plan te trekken.

Terug naar de vraag: hoeveel geld meenemen? Ik zou maar zuinig zijn met die laatste spaarcenten en niet teveel aan de familie laten zien. Voor de familie zijn jullie beiden farang en farang=tang, vergeet dat niet. Laat het niet nodige geld in NL en neem internetbankieren mee.

Succes beiden.

Bedankt voor uw antwoord!

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#17 Bericht door MacyVermeer » maandag 02 november 2015, 20:40

prajak schreef:Als je zeker weet dat je beiden geen bankzaken meer hebt in Nederland, geen polissen te betalen, geen uitkering te ontvangen, geen erfenissen, straks geen AOW, helemaal niks komma niks dan kun je de rekeningen opzeggen maar denk er aan, vanuit Thailand er een openen is een brug te ver. Dan moet je terug naar NL.

Laat het geld dan overboeken naar Thaise rekeningen. Cash meenemen naar Thailand is met name vanuit Nederland aan strenge regels gebonden, ik meen max 9.999 euro p.p. en als het meer is moet je het aangeven VOOR je de paspoortcontrole door bent.

Hou rekening met de maxima van het depositogarantiestelsel in beide landen. In NL is dat een ton euro per persoon per bank, in Thailand stukken minder, ik meen een miljoen baht p.p. per bank.

Gelukkig heeft mijn moeder een Thaise rekening, geld over laten boeken is wel een goed idee. Bedankt !

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#18 Bericht door MacyVermeer » maandag 02 november 2015, 20:55

Je pakt het beantwoorden grondig aan, mijn complimenten.
Iemand die (straks) kok is en naast Thais meerdere talen spreekt heeft - denk ik - een streepje voor in de toeristen industrie daar.
Waar woont je moeders familie?
Is daar veel toerisme?

:?:[/quote]
Hier waren we gebleven in de zomer van 2014. ;)

Als je nu bijna 18 bent dan ben je zo goed als volwassen en halfwas kok.
Nog een paar maanden en je mag meepraten in het Praathuis. :mrgreen:
De fouten waar je hier voor gewaarschuwd wordt zijn niet de jouwe zo te lezen.

Hoe schat je je Thaise familie in qua wensen in het leven?
Gaan ze je aanpraten zo gauw mogelijk een farang te vangen?
Zitten er veel jonge moedertjes tussen je familieleden?

Wil je verliefd worden, trouwen en een gezin stichten over een tijdje met iemand waar je graag bij in de de buurt bent of liever met iemand die je verwend?
Combinaties zijn niet uitgesloten maar die moet je met een :idea: lampje zoeken en veel meisjes lopen daarbij tegen de :idea: ;)

Ik praat hier nu wel popie-jopie over maar onze kleindochter is 14½ dus van 18- heb ik nu even geen verstand.
Wel weet ik dat ieder mens z'n eigen fouten maakt maar ook fouten hebben goede kanten. (sprak eens een voetballer)

Een idee is misschien om een soort van dagboek voor jezelf te maken dat je niemand laat lezen en waarin je je niet groot hoeft te houden en geen rekening hoeft te houden met loyaliteit naar je moeder toe.
Je kan dan ook positieve en negatieve dingen van alles wat je hoort opschrijven zodat je niet bij een enkel ding blijft hangen.
En dat kan dan zonder kritiek te uiten want dat vind je geloof ik moeilijk.
Het helpt je om je eigen mening te vormen.

[|) [8) [|)[/quote]


Iedereen uit de familie werkt bij ons. Mijn tante heeft haar eigen winkeltje voor ons huis. Mijn neef brengt belangrijke post rond. Mijn andere neef werkt in een autogarage. Mijn broer en vrouw hebben hun eigen kraampje wat zeer goed verkoopt. Em natuurlijk betaald mijn moeder ook wel als we daar op vakantie zijn. Hoort er wel een beetje bij. Zij willen niks liever dat daar naartoe verhuizen of we nu geld hebben of niet. Mijn broer heeft 2 kinderen en is 28 en mijn neef die de belangrijke post bezorgt heeft ook 2 kinderen. De jongste van de 4 is 5 en de oudste 9. En ja tuurlijk wil ik later ook een gezinnetje stichten maar dat vind ik nu nog niet het belangrijkst. We zijn hier al jaren over aan t denken en dit jaar gaat t er serieus elke dag over. Mede door mij want het is niet alleen me moeder die terug wil. Ik zat vandaag nog huilend met mijn tante aan de telefoon omdat ik er helemaal genoeg van heb in dit land. Voel me hier gewoon verschrikkelijk, waarom? Kan ik gewoon niet verwoorden. Het zijn de gevoelens die ik gewoon heb. En ja ik heb ook wel mijn twijfels. Want mijn vriendinnen zijn natuurlijk nog hier en ik kan niet van de een op de andere dag weer even t vliegtuig pakken. Maar als je mij zou vragen Nederland met vriendinnen of Thailand met familie. Dan is t zeker Thailand

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hoeveel geld meenemen?

#19 Bericht door Jeanette » maandag 02 november 2015, 23:24

Ik begrijp je verhaal voor 100 procent Macy, je bent gewoon voor het grootste deel Thaise.

Ik zou ook niet voorgoed in Thailand kunnen aarden.

Maar ik wil nog even een mogelijkheid noemen en dat is dat jij voorlopig op 8/4 basis naar Thailand gaat en je moeder helemaal.
Dat gaat dan voorlopig over 4 de zomermaanden in 2016 - zeg half mei tot half september - en in die tijd zou je voor kok op een camping of pretpark kunnen solliciteren b.v.
Dat scheelt weer 2 procent AOW voor later en je blijft feeling houden met Nederland. (grijns, lekker belangrijk hè?)
En als het bevalt doe je het in 2017 nog eens. :D
Zo niet dan kunnen jullie toch ook na 8 maanden Thailand pas uitschrijven uit Nederland?
Wie weet hier meer over? Scheelt misschien net weer 2 % aow voor je moeder.

Kijk ook gerust met je moeder wat je nog kunt loskrijgen van de zorgverzekering.
Een algeheel onderzoek/medische keuring of b.v. van de tandarts of zo en wat je zelf moet betalen laat je dan in Thailand doen.

Gaan jullie al gauw?
En naar welke streek?
De kust bij Rayong ken ik het beste en zoals je je familie beschrijft kan ik helemaal inleven dat het je niet snel genoeg kan gaan.

[|)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoeveel geld meenemen?

#20 Bericht door dutch » dinsdag 03 november 2015, 02:37

MacyVermeer schreef:
dutch schreef:Ik krijg toch meerdere grote vraagtekens in dit topic voorgeschoteld.
Waar is de wettelijke/pleegvader in dit geheel.
Er moet zoiets zijn lijkt me,want hoe zou de moeder anders in Nederland zijn gekomen ? ( eventueel al met kind?)
Wie helpt de jongedame op dit moment?
(niet de moeder,want die zou de jongedame op deze leeftijd,nooit naar Thailand laten (terug)keren.
Er zijn schriften vol vragen,maar het lijkt mij niet juist om een meisje van deze leeftijd op de redelijk bonnefooi naar het wilde oosten te laten afreizen.
Waar zijn die duizenden hulpinstanties in Nederland die hier een flinke hulp zouden moeten/kunnen aanbieden?

Ik heb op dit moment geen contact met mijn vader om verschillende redenen. Mijn vader hrreeft mijn moeder 22 jaar geleden hier naar toe gehaald. Toen werd ik geboren. Mijn ouders zijn al vanaf dat ik 2 was gescheiden. Wij hebben erg lang nagedacht om te emigreren naar Thailand, omdat hier verder niks meer voor ons is. We voelen ons hier niet thuis en het is al zeker niet fijn om maar met zn 2en te zijn. Waarom niet emigreren naar een land waar we wel de nodige familie en vrienden hebben die we hier niet hebben? Mijn broer woont daar, ik heb ontzettend vele tantes en ooms die ik ontzettend mis en dan hebben we nog mijn nichtjes en neefje die bijna elke week vragen wanneer we ze weer komen bezoeken. En bedankt maar ik hoef geen hulp van een of andere hulpinstanties mijn moeder zou mij nooit zomaar naar t wilde oosten sturen.
Uiteraard respecteer ik je keuze,maar wat verschrikkelijk om na bijna 18 jaren Nederland te moeten zeggen;er is hier niets voor ons.
Succes met wat je dan ook besluit.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Hoeveel geld meenemen?

#21 Bericht door Ben » dinsdag 03 november 2015, 06:49

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl ... g_vertrek/

Ik zou hier ook maar even naar kijken .
En voor wie tijd heeft en zin om e.e.a door te spitten .

Ik helaas niet .

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hoeveel geld meenemen?

#22 Bericht door driver » dinsdag 03 november 2015, 07:54

Ik respecteer haar keuze ook maar zou haar hier graag over 5 jaar weer terug zien en willen weten hoe ze er dan over denkt.
Altijd dat negatieve over Nederland van veel mensen hier of elders terwijl ik dat gewoon deels onterecht vindt want er is hier een veel betere infrastructuur dan daar en qua leven en goede voorzieningen idem dito is mijn mening ondanks veel bezuinigingen hier ect .
Dat is uiteraard een andere discussie punt dat begrijp ik.

Geld meenemen...Als ze hier definitief uitschrijft en niet meer terug wil dan nam ik alles mee wat ik had.


Vraag...Je hebt nu de Nederlandse Nationaliteit begrijp ik en wilt de Thaise ook.
Geef je de Nederlandse dan op of hou je die incl. Nederlands paspoort ?

gr driver

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#23 Bericht door MacyVermeer » dinsdag 03 november 2015, 11:56

Jeanette schreef:Ik begrijp je verhaal voor 100 procent Macy, je bent gewoon voor het grootste deel Thaise.

Ik zou ook niet voorgoed in Thailand kunnen aarden.

Maar ik wil nog even een mogelijkheid noemen en dat is dat jij voorlopig op 8/4 basis naar Thailand gaat en je moeder helemaal.
Dat gaat dan voorlopig over 4 de zomermaanden in 2016 - zeg half mei tot half september - en in die tijd zou je voor kok op een camping of pretpark kunnen solliciteren b.v.
Dat scheelt weer 2 procent AOW voor later en je blijft feeling houden met Nederland. (grijns, lekker belangrijk hè?)
En als het bevalt doe je het in 2017 nog eens. :D
Zo niet dan kunnen jullie toch ook na 8 maanden Thailand pas uitschrijven uit Nederland?
Wie weet hier meer over? Scheelt misschien net weer 2 % aow voor je moeder.

Kijk ook gerust met je moeder wat je nog kunt loskrijgen van de zorgverzekering.
Een algeheel onderzoek/medische keuring of b.v. van de tandarts of zo en wat je zelf moet betalen laat je dan in Thailand doen.

Gaan jullie al gauw?
En naar welke streek?
De kust bij Rayong ken ik het beste en zoals je je familie beschrijft kan ik helemaal inleven dat het je niet snel genoeg kan gaan.

[|)


Dat is wel een handige tip eigenlijk, bedankt zal er over nadenken. En ik zou heel graag al na de zomervakantie 2016 willen vertrekken. Mama wil dat ook erg graag. Maar eerst maar eens kijken wanneer we naar de ambassade in Den Haag kunnen want ik wil erg graag een Thais paspoory aanvragen omdat dat makkelijker is. Ik ben vanaf kleins af aan al gewend aan Bangkok daar woont ook t meeste familie. Lekker druk daar, maar daar houd ik wel van. Rayong ben ik nog nooit geweest maar dat komt nog wel een keertje van pas. Ik wil graag meer van Thailand zien dan alleen Bangkok, Pattaya en de zee en tempels

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 20
Lid geworden op: dinsdag 12 augustus 2014, 22:03

Re: Hoeveel geld meenemen?

#24 Bericht door MacyVermeer » dinsdag 03 november 2015, 12:00

driver schreef:Ik respecteer haar keuze ook maar zou haar hier graag over 5 jaar weer terug zien en willen weten hoe ze er dan over denkt.
Altijd dat negatieve over Nederland van veel mensen hier of elders terwijl ik dat gewoon deels onterecht vindt want er is hier een veel betere infrastructuur dan daar en qua leven en goede voorzieningen idem dito is mijn mening ondanks veel bezuinigingen hier ect .
Dat is uiteraard een andere discussie punt dat begrijp ik.

Geld meenemen...Als ze hier definitief uitschrijft en niet meer terug wil dan nam ik alles mee wat ik had.


Vraag...Je hebt nu de Nederlandse Nationaliteit begrijp ik en wilt de Thaise ook.
Geef je de Nederlandse dan op of hou je die incl. Nederlands paspoort ?

gr driver

Heey Driver,

Het was niet mijn bedoeling om Nederland af te klagen als een slecht land. Natuurlijk niet ik ben hier geboren dus dit land blijft altijd wel in mijn hart. Het is voor mij lastig om heel precies uit te gaan leggen waarom ik hier weg wil. Ik denk constant alleen maar aan mijn familie in Thailand. Ik voel me hier gewoon zo alleen met mijn moeder. Ze heeft geen auto, momenteel geen werk. En het is lastig voor ons om alleen maar met zn 2e thuis te zitten en verder rest netgens naartoe te kunnen behalve met de fiets en eventueel met de bus. En over mijn nederlandse paspoort. Die wil ik wel graag behouden als dat mag/kan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hoeveel geld meenemen?

#25 Bericht door Hua Thale » dinsdag 03 november 2015, 12:49

Om even naar je basis vraag terug te gaan macy.
Zou je bankrekening of die van jullie gewoon aanhouden en alleen adres wijziging doorgeven.
Voor de rest 'gewoon' wat cashgeld of pingeld voorlopig als je of jullie het echt 200 % allemaal weten is het vroeg genoeg om AL je geld over te maken hoewel een rekening in Nederland nooit weg is.
Tenslotte zal je er echt nog wel eens op vakantie gaan of heel misschien toch na een tijd zoiets hebben van ............................

Als je in Nederland geboren bent ben je Nederlander en dat blijf je je moet alleen je paspoort regelmatig vernieuwen.
Thai lander ben je ook volgens mij als een van je ouders de nationaliteit heeft.
Kwestie van legaliseren in een Amphur en dan heb je ook die nationaliteit officieel.
Paspoort is niks meer als een reisdocument
Mocht ik daar naast zitten dan solly maar volgens mij niet.

Werk ken hier en hoor hier best wel verhalen van jonge meiden die willen en hun verstand gebruiken die voor Thaise begrippen goed verdienen en een prettig leven leiden.
Maar goed veel zaken zijn afhankelijk van achtergrondinfo natuurlijk [opleiding locatie et cetera ]
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel geld meenemen?

#26 Bericht door prajak » dinsdag 03 november 2015, 15:12

Je bent nu Nederlander en gaat de Thaise nationaliteit er bij krijgen.

Voor jou geldt de Rijkswet op het Nederlanderschap. Artikel 15 lid 1 zegt dat als je bij meerderjarigheid en vrijwillig een andere nationaliteit er bij krijgt je het Nederlanderschap verliest.

Behalve als genoemd in artikel 15 lid 2.

Lid 1 van artikel 15 gaat over verlies van het Nederlanderschap. Lid 2 vervolgt met:

2. Het eerste lid, aanhef en onder a, is niet van toepassing op de verkrijger
a.die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging zijn hoofdverblijf heeft;
b.die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd gedurende een onafgebroken periode van tenminste vijf jaren in het land van die andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft gehad; of
c.die gehuwd is met een persoon die die andere nationaliteit bezit.


Dus als jij Thai wordt EN in Thailand bent geboren EN ten tijde van het verkrijgen van de Thaise nationaliteit in Thailand hoofdverblijf hebt...
...of...
VOOR jouw meerderjarigheid tenminste 5 jaar onafgebroken in Thailand jouw hoofdverblijf hebt gehad
...of...
(c maar dat is niet het geval)
... dan blijf je ook Nederlandse.

Ik denk dat ik je moet teleurstellen over jouw Nederlandse nationaliteit straks.

Maar er zit een techneut in dit forum die er meer over kan vertellen en misschien meldt die zich wel.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hoeveel geld meenemen?

#27 Bericht door RuudThai » dinsdag 03 november 2015, 16:04

Fout heer Prajak! Als je wordt geboren uit ouders met een verschillende nationaliteit dan bezit je meteen beide nationaliteiten. Als tenminste beide landen dat in hun wetgeving hebben verankerd. En dat geldt voor zowel Nederland als voor Thailand dus heeft zij reeds een dubbele nationaliteit.
Vroeger werd de nationaliteit over het algemeen alleen door de vader doorgegeven maar steeds meer landen geven nu ook de nationaliteit van de moeder door.
Zij hoeft dus alleen aan te tonen bij de Thaise ambassade dat ten tijde van haar geboorte moeder Thaise was dan kan een Thais paspoort worden aangevraagd.
Mogelijk wordt er zelfs nog een Thaise geboorteakte worden opgemaakt, dat gebeurde bij mijn zoontje tenminste. En dat is weer handig als je in Thailand komt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoeveel geld meenemen?

#28 Bericht door prajak » dinsdag 03 november 2015, 16:16

OK, dan is ze dus al Thaise en ook Nederlandse.

Zie wel dit in de wet: Er is een risico bij langdurig verblijf buiten Nederland.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hoeveel geld meenemen?

#29 Bericht door driver » dinsdag 03 november 2015, 17:48

MacyVermeer schreef:
driver schreef:Ik respecteer haar keuze ook maar zou haar hier graag over 5 jaar weer terug zien en willen weten hoe ze er dan over denkt.
Altijd dat negatieve over Nederland van veel mensen hier of elders terwijl ik dat gewoon deels onterecht vindt want er is hier een veel betere infrastructuur dan daar en qua leven en goede voorzieningen idem dito is mijn mening ondanks veel bezuinigingen hier ect .
Dat is uiteraard een andere discussie punt dat begrijp ik.

Geld meenemen...Als ze hier definitief uitschrijft en niet meer terug wil dan nam ik alles mee wat ik had.


Vraag...Je hebt nu de Nederlandse Nationaliteit begrijp ik en wilt de Thaise ook.
Geef je de Nederlandse dan op of hou je die incl. Nederlands paspoort ?

gr driver

Heey Driver,

Het was niet mijn bedoeling om Nederland af te klagen als een slecht land. Natuurlijk niet ik ben hier geboren dus dit land blijft altijd wel in mijn hart. Het is voor mij lastig om heel precies uit te gaan leggen waarom ik hier weg wil. Ik denk constant alleen maar aan mijn familie in Thailand. Ik voel me hier gewoon zo alleen met mijn moeder. Ze heeft geen auto, momenteel geen werk. En het is lastig voor ons om alleen maar met zn 2e thuis te zitten en verder rest netgens naartoe te kunnen behalve met de fiets en eventueel met de bus. En over mijn nederlandse paspoort. Die wil ik wel graag behouden als dat mag/kan
Hi Macey...Ik bedoelde met klagen over Nederland niet bewust jou maar velen in het algemeen.

Ik begrijp wel wat je voelt en denkt en ken je ook niet dus wie ben ik om te zeggen dat doe je fout of dat doe je goed.
Dat ga je zelf ervaren en daarom plaatste ik ook mijn reactie van ...meldt je over 5 jaar nog eens.

Je zou ook een draadje kunnen openen vanaf het moment dat je daadwerkelijk in Thailand bent en hoe het je dan daar vergaat.
Veel jonkies zitten hier niet en jij bent m.i echt de aller jongste dus jouw verdere belevenissen in Thailand hier wat delen is m.i wel leuk of denk ik als enigste zo ?

Paspoort...Dat vroeg ik omdat vanwege het feit dat je bij inleveren Nederlands paspoort niet meer of moeilijk terug kunt naar Nederland maar inmiddels wat reacties gelezen en dat is voor jou nvt begrijp ik.

gr driver

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Hoeveel geld meenemen?

#30 Bericht door Jeanette » dinsdag 03 november 2015, 20:27

Ja meis, voorlopig veel voorpret, hard studeren en een half jaar ouder worden. :mrgreen:

Neem vooral foto's van de seizoenen met de bloembollen, de klaprozen, de hulst en de lange avonden in juni. ;)

Je houdt niet alleen 2 paspoorten maar ook de bijbehorende genen. :D

[|)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”