Formele dingen rond emigratie

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
JustRobbie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 05 oktober 2015, 14:52

Formele dingen rond emigratie

#1 Bericht door JustRobbie » donderdag 08 oktober 2015, 12:51

Hallo,

Ik ben Robert (28jaar) heb ''gewoon'' een fulltime baan en een koopwoning. Uiteraard een lieve Thaise vriendin waar ik al een langere tijd mee samen ben. Vaak ben ik een paar maanden bij haar en omgekeerd, we willen samen graag een vervolg stap zetten.
Nederland zie ik niet meer zitten, graag wil ik Nederland verlaten en Thailand als nieuw woonland betrekken. Hierbij heb ik veel vragen wat ik zoal moet doen en wat juist niet.

Denk hierbij aan:

Verzekeringen (Ned en Th) Regels voor verblijf (Th)
werk (Th) opgebouwd Pensioen (Ned)
Woning (Ned en Th)

Ongeacht zullen er nog veel meer dingen zijn, maar over deze onderwerpen en de overige zou ik graag informatie willen.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is. (voor mij wel :giggle:)

Alvast bedankt [|)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Formele dingen rond emigratie

#2 Bericht door brake034 » donderdag 08 oktober 2015, 13:16

Hallo Robert,

Om Thailand als woonland te kunnen betrekken heb je een verblijfsstatus nodig, een visum dus.

De meeste van ons wonen in Thailand op een pensioen visum, dat kun je verkrijgen als je 50 jaar of ouder bent.
Met een pensioen visum kun je GEEN werk vergunning krijgen!

Een alternatief is het "marriage" visum wat te verkrijgen is als je volgens de Thaise wet met een Thaise partner getrouwd bent.

Naast de verblijfsstatus komt er dan om de hoek kijken wat je gaat doen zo elke dag?!
Werken in Thailand is aan strenge regels gebonden en je hebt naast een werk visum ook nog eens een werk vergunning nodig.

En werken voor een Thais bedrijf houdt in dat je je moet gaan aanpassen aan een gemiddeld Thais inkomen en is dat genoeg voor jouw persoonlijke situatie??!!

Ga eerst eens een tijdje op proef, zeg een half jaartje of zo, doe ervaring op en pas dan kun je een gewogen oordeel geven of Thailand echt zoveel beter is als Nederland?!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Formele dingen rond emigratie

#3 Bericht door prajak » donderdag 08 oktober 2015, 15:24

Ik schrik van jouw leeftijd en helemaal van de tijd tot jouw 50e want je komt niet aan een verblijfsstatus of het moet zijn een werkvergunning. Die krijg je als iemand je werk aanbiedt en die zaken voor je regelt.

Of je moet goed vermogend zijn, dan zijn er mogelijkheden voor een investeringsvisum en dan nog moet je kunnen voorzien in jouw onderhoud. Reken op tenminste 1.000 euro per maand wat je besteedbaar moet hebben als je niet op een houtje wilt bijten + de kosten van de zorgpolis + pensioensparen.

Verzekeringen: Jouw NL zorgpolis stopt. Probeer bij een NL zorgclub verzekerd te raken die ook een buitenlandpolis aanbiedt, kun je mogelijk op emigratiedatum zonder keuring overstappen. Die polissen zijn wel stukken duurder. In het andere geval raadpleeg je het hoofdstuk hier over verzekeren in Thailand.

Pensioenopbouw: dat zal op jouw leeftijd nog gering zijn en afkopen kan niet dus dat geld staat vast tot zekere leeftijd. Jouw AOW-opbouw stopt op datum emigratie. Hou er rekening mee dat pensioenopbouw in Thailand in de kinderschoenen staat. Dat moet je zelf sparen.

Ik adviseer je net als de vorige schrijver het eerst eens een half jaar of langer hier te proberen. Verbrand jouw schepen niet en kom eens kijken. 'Vlieg naar Thailand en alles klaar' is een illusie. Werk vinden is niet gemakkelijk.

Verder is het zinvol de hoofdstukken 'emigreren naar' en de belastingparagraaf goed te lezen.

Succes.

JustRobbie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 05 oktober 2015, 14:52

Re: Formele dingen rond emigratie

#4 Bericht door JustRobbie » donderdag 08 oktober 2015, 16:49

Bedankt !

Hier kan ik wel wat mee. [8)

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Formele dingen rond emigratie

#5 Bericht door Loe » donderdag 08 oktober 2015, 17:51

Robbie,

Begin er niet aan voordat je genoeg gespaard hebt of een jaartje of 40 ouder bent.
Je vriendin hier naar toehalen is al duur genoeg maar geeft jullie wel meer speelruimte. 2 werken en dan steeds voor enkele weken daar op vakantie gaan is het enige wat ik jouw nu kan adviseren.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Formele dingen rond emigratie

#6 Bericht door jumbo » vrijdag 09 oktober 2015, 01:57

Ik denk dat inkomen je eerste zorg is, de rest regelt zichzelf dan...

Het is met de juiste papieren en uitgezonderd bepaalde branches echt wel mogelijk om werk te vinden hier
zowel bij multinationals als locale thaise bedrijven, er zijn leden die dat hebben gerealiseerd.. meerdere malen zelfs

Voorbereiding is zoals altijd het halve werk..

-Laat je diploma's vertalen en certificeren, als je een engels talig certificaat hebt zoals een MBA hoeft dat uiteraard niet
-Vertaal je getuigschriften
-Maak een budget (info hier op het forum) en bepaal aan de hand daarvan je minimale netto inkomen
-Start een online cursus Thai, zodat je een basis kennis of meer hebt, dat helpt met het vinden van een baan
-Zet je CV om in het engels. regel een Thai post adres, niemand neemt je aan met een adres in NL, je moet doen voorkomen
of je hier al woont, met een Thai telefoonnummer en dan kan je vriendin aangeven dat je op zaken reis bent :lol:

Je leeftijd maakt niets uit, mijn gedachte is dat juist als je ouder wordt je meer en meer in het systeem zit en het moeilijker
is om de stap te maken, gewoon gaan en mocht het niet zo uitpakken als je gedacht had kan je altijd nog terug en re-integreer
je eenvoudiger als een 40-50-er die een baan moet zoeken in NL

Altijd je hart volgen, je verstand kan je later wel overtuigen, hehehe

succes
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Formele dingen rond emigratie

#7 Bericht door Hua Thale » vrijdag 09 oktober 2015, 03:36

Als je zoals jij nog onder de dertig zit is een optie om in de toekomst de Thaise nationaliteit te halen een mogelijkheid.
Heeft enkele jaren nodig en natuurlijk een eisenpakket maar het overwegen waard.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

JustRobbie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 05 oktober 2015, 14:52

Re: Formele dingen rond emigratie

#8 Bericht door JustRobbie » vrijdag 09 oktober 2015, 06:50

Bedankt allen voor de reacties. [|)

Ik heb huiswerk te doen. :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”