hoe te emigreren

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hoe te emigreren

#106 Bericht door Gardensafari » woensdag 09 september 2015, 21:43

genesis schreef:
Gardensafari schreef:Ik weet het niet.
Je gaat € 100.000 tot € 200.000 in Nederland aanhouden en je betaalt belasting in Nederland alleen maar voor de zorgverzekering????
Nee niet helemaal, we hebben familie in Nederland en we zijn er ook graag, dus daarom ambieren wij dit.

Genesis
Dan is het anders.
Zodra mijn ouders zijn overleden, heb ik niets meer met Nederland, en dus ga ik weg zodra het kan.
Dat is het probleem met dit soort draadjes: iedereen zit in een andere positie, zowel maatschappelijk als financieel.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#107 Bericht door genesis » woensdag 09 september 2015, 21:53

Gardensafari schreef:
genesis schreef:
Gardensafari schreef:Ik weet het niet.
Je gaat € 100.000 tot € 200.000 in Nederland aanhouden en je betaalt belasting in Nederland alleen maar voor de zorgverzekering????
Nee niet helemaal, we hebben familie in Nederland en we zijn er ook graag, dus daarom ambieren wij dit.

Genesis
Dan is het anders.
Zodra mijn ouders zijn overleden, heb ik niets meer met Nederland, en dus ga ik weg zodra het kan.
Dat is het probleem met dit soort draadjes: iedereen zit in een andere positie, zowel maatschappelijk als financieel.
Daar heb je gelijk in, maar het is leerzaam en toch ook een grote sprong in het 'diepe' om te gaan leven in een ander land, met een andere cultuur en taal en om daar dan te gaan 'wortelen' (als het al lukt.... :thumbsup: ).

Dat zie aan mijn partner die nu hier is, je bent toch wel wat 'ontworteld' en hangt, zeker de eerste jaren, je hele hebben en houwen op aan je je partner, aan mij dus in dit geval.

Genesis

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hoe te emigreren

#108 Bericht door jumbo » donderdag 10 september 2015, 11:53

genesis schreef:
dutch schreef:
Ik zelf niet veel.
Ik rook en drink niet en ga niet op vakantie.Vanwege gezonheids situatie reis ik niet naar Nederland en verblijf meestal thuis.
Ik draag bij in het levensonderhoud van de familie van mijn huidige vrouw en zorg voor haar zodat zij straks bij mijn overlijden een redelijk geldbedrag tot haar beschikking heeft.Ook woont er een nichtje in huis,die vandaag 17 jaar wordt en op weg is naar de universiteit.
Er gaat relatief redelijk veel geld naar de diverse tempels en armen en dat is geen verplichting.
Ziektekosten verzekering wordt voor 2016 voor mij zo'n kleine 6000 euro per jaar en dit is alleen ziekenhuis opnamens zonder enige uitzondering.Met medicijnen en ziekenhuis zonder opname,zou dat op 14.000 euro komen.
Mijn pincode geef ik niet door ;)
Als ik het een beetje begrijp is dit bedrag al zo'n beetje het complete AOW inkomen van een gepensioneerde, dat kan toch bijna geen hond betalen!

Anyway ik zou dat met de huidige opgave van mijnpensioenfonds.nl wel kunnen dragen, maar zou daar absoluut geen zin in hebben, dan maar liever, zoals door mij eerder aangegeven, pendelen, tussen Nederland & Thailand met behoud van de Nederlandse ziektekostendekking voor hele andere bedragen.

Genesis
er zijn echt wel betaalbare verzekeringen, ik heb een wereldwijde ex USA en dat kost me zonder eigen risico en een kleine outpatient verzekering 2.400 euro per jaar en dan heb ik echt een heel goede dekking

Als je echt van plan bent naar TH te komen waarom neem je dat een 5-10 jaar eerder geen thaise zkv naast je NL verzekering, kost vanaf 300 euro per jaar voor de minimale dekking, als je dan later hier heen komt neem je een betere verzekering/dekking van dezelfde mij.
http://www.thaihealth.co.th/2012/product_simply_eng.php
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: hoe te emigreren

#109 Bericht door Hua Thale » donderdag 10 september 2015, 12:07

Als je echt van plan bent naar TH te komen waarom neem je dat een 5-10 jaar eerder geen thaise zkv naast je NL verzekering
Ook al eens eerder vermeld aangezien leeftijd ook meespeelt.
Er zijn er [verzekeringen] die je na je 60 gewoon niet meer aannemen.
De goedkoopste en je ben binnen verlengen na je 70 is dan geen probleem bij meerdere.
Werkt daarnaast ook prima als je in Thailand bent voor korte tijd of de hasip hasip periode zoals sommige doen.
Precieze regels [kleine letters] zijn per verzekering anders natuurlijk.
Vaak ook nog met een levens/spaar regeling mogelijk.
Zijn 'wij' toch een klein beetje aan het sparen ter ondersteuning van je AOW.
Ook hier is veel mogelijk.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#110 Bericht door genesis » donderdag 10 september 2015, 13:53

Dat zijn interessante opties, ga ik over na denken. ;)

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe te emigreren

#111 Bericht door prajak » donderdag 10 september 2015, 14:51

Jij bent nog een jonkie, Jumbo. Voor semi-ouderen loopt die premie op.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: hoe te emigreren

#112 Bericht door dutch » vrijdag 11 september 2015, 00:50

prajak schreef:Jij bent nog een jonkie, Jumbo. Voor semi-ouderen loopt die premie op.
Kijk eens even in je polis Jumbo en laat me even weten wat de tarieven zijn bij respectievelijke leeftijds groepen van zeg maar, 50,60,65,en 70 jaar.
Het is zoals prajak aangeeft.
Ik had nog geluk dat ik op mijn 69 ( overigens na een stevige medisch onderzoek en schriftelijk overleg van mijn totale medische geschiedenis) naar een nieuwe verzekeraar kon overstappen ( uit Frankrijk) ,waarbij overigens bij je 70ste de laatste leeftijdsverhoging plaats vind.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hoe te emigreren

#113 Bericht door jumbo » vrijdag 11 september 2015, 02:00

dutch schreef:
prajak schreef:Jij bent nog een jonkie, Jumbo. Voor semi-ouderen loopt die premie op.
Kijk eens even in je polis Jumbo en laat me even weten wat de tarieven zijn bij respectievelijke leeftijds groepen van zeg maar, 50,60,65,en 70 jaar.
Het is zoals prajak aangeeft.
Ik had nog geluk dat ik op mijn 69 ( overigens na een stevige medisch onderzoek en schriftelijk overleg van mijn totale medische geschiedenis) naar een nieuwe verzekeraar kon overstappen ( uit Frankrijk) ,waarbij overigens bij je 70ste de laatste leeftijdsverhoging plaats vind.
WW ex USA tot 70-75 jaar, 1.000.000 euro overall max sum insured, premie 4.400 euro
alles verzekerd, zonder keuring en iets hogere premie, maar herhaal gevallen van de laatste 2 jaar uitgezonderd
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: hoe te emigreren

#114 Bericht door dutch » vrijdag 11 september 2015, 02:36

Bedankt,maar had ik mij daar ook op mijn 63ste respectievelijk op mijn 69ste ook kunnen aanmelden,zoals ik het bij mijn laatste 2 ziektekostenverzekering heb kunnen doen.
Overigens nadat ik in 2006 uit mijn tientallen jaren gebruikte verzekering in Nederland werd uitgemieterd??
Ik ben overigens op mijn 69ste alsnog naar een andere verzekering gegaan ,omdat de door mij gebruikte Engelse verzekering een zeer slechte naam begon te krijgen in Thailand.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#115 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 02:55

Het zijn toch hele forse bedragen waar hier over gesproken word hoor, zoals b.v.€ 4.400 p. jr d'as toch al gauw € 365 p mnd. Dat toch een hele hap meer dan dat je in Nederland kwijt zou zijn! :shock:

Genesis

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: hoe te emigreren

#116 Bericht door dutch » vrijdag 11 september 2015, 03:04

genesis schreef:Het zijn toch hele forse bedragen waar hier over gesproken word hoor, zoals b.v.€ 4.400 p. jr d'as toch al gauw € 365 p mnd. Dat toch een hele hap meer dan dat je in Nederland kwijt zou zijn! :shock:

Genesis
Verhalen kunnen mooi zijn,maar de knalharde waarheid en eerlijke vergelijking van de voorwaarden,valt soms bar tegen.
Heb ik het nog niet over de gezondheidstoestand van de candidaat verzekeringsnemen.

Daarom lopen er relatief veel onverzekerden rond en dat gaat je opbreken als je de 70 gaat naderen.
Sommigen zeggen/denken; als ik wat krijg ga ik wel naar Nederland terug.
Wel......ik kan/mag niet meer vliegen .
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: hoe te emigreren

#117 Bericht door jumbo » vrijdag 11 september 2015, 03:33

genesis schreef:Het zijn toch hele forse bedragen waar hier over gesproken word hoor, zoals b.v.€ 4.400 p. jr d'as toch al gauw € 365 p mnd. Dat toch een hele hap meer dan dat je in Nederland kwijt zou zijn! :shock:

Genesis
dit zijn internationale globale verzekeringen voor (werkende) expats die eea gewend zijn kwa uitgaven
locaal kan je het anders oplossen, je kan als je voor je 65e inschrijf daarna verlengen, zou voor de breek 60-63 jarige leeftijd nemen

De locale verzekeringen zijn andere verzekering als de internationale, lager meestal met een max van een 1.2 mio thb
Beetje hartziekte/operatie, knie-heup of kanker gebeuren en je bent het meerdere kwijt..
Zit altijd een risico in
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe te emigreren

#118 Bericht door prajak » vrijdag 11 september 2015, 03:43

In Nederland schokt de overheid miljarden aan de zorg. Daar betaal je in NL hoge inkomstenbelasting voor en hoge BTW. Het paradijs geeft en neemt al komen daar barstjes in voor wat betreft nieuwe en peperdure medicijnen.

Neem je in NL een internationale polis dan ben je ook meer kwijt dan aan de nationale zorgpolis die je al hebt voor circa 100 e/m.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: hoe te emigreren

#119 Bericht door genesis » vrijdag 11 september 2015, 04:31

Wat ik aan info op het forum heb gekregen is dat alle kosten voor leven bij pensioen goed te behappen zijn, maar dat een ziektekosten verzekering een onevenredig groot deel van mijn pensioen zou gaan opslokken......... :shock:

Vlgs mijnpensioenfonds.nl, zou ik, indien ik werkzaam blijf bij deze werkgever (zit in de off-shore Olie & Gas Industrie maar dat gaat heel, maar dan ook heel erg slecht) en dat is nog maar te hopen dat ik mijn baantje hou.......... :|

Zou ik met hun huidige prognose (voor wat het waard is....) rond de 3K p mnd uitkomen, dus ruim voldoende om te kunnen leven (en pendelen) in Nederland & Thailand, maar als die ZKV zo hoog word, dan word er toch een hele hap uit mijn maandelijks inkomen genomen, waardoor er zich toch beperkingen gaan voordoen....

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: hoe te emigreren

#120 Bericht door prajak » vrijdag 11 september 2015, 06:45

Als jij in NL blijft wonen betaal je de basispremie en een eigen risico. Nu ligt die premie rond 100 E per maand. Ik kan me niet voorstellen dat die volgend jaar 300 E wordt; dat is maatschappelijk onaanvaardbaar. Ik voorzie dat men dan het basispakket wat gaat uitkleden op terrein van aanvullende zaken als fysio, brillen, lenzen, tandwerk als dat al niet het geval is.

Een internationale polis die Jumbo me net stuurde kost mij (68 jaar) 3.000 e/j en op mijn 70e 3.800 e/j. ALS ze me al aanvaarden met mijn medisch verleden!

Ga ik naar NL dan betaal ik 100 e/m plus eigen risico plus een stukje via de belastingheffing en heb ik ONBEPERKTE zorg binnen het pakket en loop ik niet tegen een jaarmaximum, lifetime-maximum of behandelmaximum aan. Maar dan betaal ik meer belasting en ook de volksverzekering weer.

Ik ben per 1-1-2006 uit de ziektekostenpolis gegooid want de zorgverzekeringswet kwam er aan; dat hebben nog enkele forumleden meegemaakt.

Zou ik NU 55 jaar zijn en NL willen verlaten dan vestigde ik me in een EU land (zorgpolis veel goedkoper...) en ging ik 8 maanden in Thailand zitten. Maar dat is praten met de kennis van nu.

Als iemand 3.000 e/m netto heeft dan kan hij ook met pendelen riant leven; dat krijg je niet op of je moet 4 biefstukken tegelijk eten. Maar een bal gehakt is ook lekker hoor.... :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”