Zorgfraude? Petra Pechvogel

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#31 Bericht door printen44 » vrijdag 04 september 2015, 11:14

Elst, ik ken een aantal mensen, ingeschreven in Nederland en die wonen acht maanden in Thailand. Vier maanden wonen ze in Nederland, zijn ingeschreven in een gemeente en krijgen gewoon hun AOW zonder enige korting, plus uiteraard de zorgverzekering. Volgen dus de wettelijke weg van minimaal vier maanden per jaar woonachtig zijn in Nederland. Ze worden voor geen euro gekort in hun AOW en zijn meer dan zes maanden uit Nederland.

Ik zou graag willen weten op welke wettelijke regeling jij gekort werd. Ik kan het nergens vinden. Overigens geloof ik je verhaal. Maar van van anderen krijg ik dus een ander verhaal te horen.

Mijn zus en zwager wonen permanent in Namibia en worden wel gekort, 50%.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#32 Bericht door elst99 » vrijdag 04 september 2015, 11:35

Doe moeite en vraag het bij het SVB, natuurlijk zijn er die het nooit opgegeven hebben, zelfs niet eens weten dat ze het door moesten geven, kan ook nog!
Wij hebben het vanaf dat we langer naar Thailand gingen dat zal in 2002 voor de 1e keer geweest zijn, het gelijk doorgegeven aan het SVB.
In Nederland al de vraag van verschillende mensen gekregen, mag je wel zolang? Ja we mogen zolang we worden wel gekort over de periode van 2 maanden.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#33 Bericht door prajak » vrijdag 04 september 2015, 12:16

Ik zal de wetgeving eens nalezen.

Er is nog een 6-maands periode, die van het tijdelijk verbreken van de samenleving als je partnertoeslag hebt. Maar ben je beiden AOW-gerechtigd dan heb je geen p-toeslag.

Maar ik ga nu mijn artikel voor morgen schrijven.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#34 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 13:52

printen44 schreef:Elst, ik ken een aantal mensen, ingeschreven in Nederland en die wonen acht maanden in Thailand. Vier maanden wonen ze in Nederland, zijn ingeschreven in een gemeente en krijgen gewoon hun AOW zonder enige korting, plus uiteraard de zorgverzekering. Volgen dus de wettelijke weg van minimaal vier maanden per jaar woonachtig zijn in Nederland. Ze worden voor geen euro gekort in hun AOW en zijn meer dan zes maanden uit Nederland.

Ik zou graag willen weten op welke wettelijke regeling jij gekort werd. Ik kan het nergens vinden. Overigens geloof ik je verhaal. Maar van van anderen krijg ik dus een ander verhaal te horen.

Mijn zus en zwager wonen permanent in Namibia en worden wel gekort, 50%.
Al hoe stellig Elst is in haar bewering over de korting op de AOW. niets is minder waar! "Thailand-gangers" weten wel beter! Vandaar dat er ook maar zo weinig reacties zijn.

En dat jouw zus en zwager, die in Namibië wonen, wél een korting hebben op de AOW van 50% is volledig juist. Het verschil ligt in het feit dat Nederland met Thailand een Sociaal Verdrag heeft gesloten met regels over toezicht.

Klik eens op de volgende link van de SVB:
http://svb.nl/int/nl/aow/wonen_buiten_nederland/beu/

Kies vervolgens voor "Thailand" en daarna "Namibië" en "zoek de verschillen".

Iets anders ligt dit voor wat betreft de AOW-partnertoeslag. Hoe dit geregeld is heb ik al eens uitvoerig behandeld op een ander topic, daarbij verwijzend naar de Beleidsregels van de SVB. Daaruit blijkt dat in bepaalde omstandigheden zelfs bij een "eeuwig durende" ("tot de dood ons scheidt") verbreken van de samenwoning, de AOW-partnertoeslag behouden blijft!

Zie:
viewtopic.php?f=2121&t=823922&start=90#p8266293

Zie voor het meenemen van de AOW-uitkering naar een verdragsland:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

M.a.w.: je hoeft je niet druk te maken om een mogelijke korting op je AOW-uitkering nu je, zelfs als "buitenlandse" belastingplichtige, permanent in Thailand woont.

LET WEL: vorenstaand heb ik het niet over de opbouw van AOW-rechten, mocht je voor je 65e al naar Thailand vertrekken. Dat is nl. géén korting maar een lagere opbouw van rechten!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#35 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 14:16

elst99 schreef:Doe moeite en vraag het bij het SVB, natuurlijk zijn er die het nooit opgegeven hebben, zelfs niet eens weten dat ze het door moesten geven, kan ook nog!
Wij hebben het vanaf dat we langer naar Thailand gingen dat zal in 2002 voor de 1e keer geweest zijn, het gelijk doorgegeven aan het SVB.
In Nederland al de vraag van verschillende mensen gekregen, mag je wel zolang? Ja we mogen zolang we worden wel gekort over de periode van 2 maanden.
Els, je hoeft het niet eens aan de SVB te vragen. Vraag het gewoon aan de eerste de beste gepensioneerde Nederlander die nu permanent in Thailand woont en een AOW-uitkering geniet.
Alles keurig netjes afgewikkeld bij de gemeente en gemeld bij de Belastingdienst voor het verkrijgen van de vrijstelling voor premies volksverzekeringen. En wat doet de SVB vervolgens? De volledige AOW-uitkering (eventueel met de AOW-partnertoeslag) overmaken naar Thailand (uiteraard alleen als hiervoor gekozen is; je kunt het nl. ook bij laten schrijven op een Nederlandse bankrekening).

Dat de SVB in haar onnozelheid zelfs nog rekening houdt met de heffingskortingen, ook al weten ze dat je in Thailand woont, is een ander onderwerp en al veelvuldig besproken in een ander topic.

Mocht je toch de SVB willen raadplegen, kijk dan bij de linken in mijn reactie op een bericht van Printen44. Hier vind je ook nog verdere informatie over dit onderwerp.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#36 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 14:19

Die links bij de SVB kan iedereen wel vinden lijkt me zelfs ik had ze al gezien.

Wat ik niet zie en lees in jouw reactie en bijgevoegde links en corrigeer me als ik fout zit is het feit dat Elst voor zover ik het begrijp in Nederland woont en vanuit die situatie haar reacties hier geeft over korting bij vertrek langere tijd uit Nederland maar woonachtig in Nederland.!!!

Nu jij weer of een ander ....

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#37 Bericht door prajak » vrijdag 04 september 2015, 14:39

Die zes maanden maximale vakantie bij wonen in NL houdt me bezig en daar ga ik naar kijken. Ik ken die regeling niet maar ben nog jong zat om 'm te leren.....

hanshu

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#38 Bericht door hanshu » vrijdag 04 september 2015, 14:41

Ik moet nog 7 jaar minstens tot mn AOW...dus doe maar rustig aan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#39 Bericht door prajak » vrijdag 04 september 2015, 14:44

Die 7 jaar moet ik eerst nog maar eens halen.......!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#40 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 14:46

prajak schreef:Die 7 jaar moet ik eerst nog maar eens halen.......!
Maar jij hebt de Aow al gehaald en wij nog niet ...Duurt nog 10 jaar voor mij als ik zover kom dan...

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#41 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 04 september 2015, 14:48

driver schreef:Die links bij de svb kan iedereen wel vinden lijkt me zelfs ik had ze al gezien.

Wat ik niet zie en lees in jouw reactie en links en corrigeer me als ik fout zit is het feit dat Elst voor zover ik het begrijp in Nederland woont en vanuit die situatie haar reacties hier geeft over korting bij vertrek langere tijd uit Nederland maar woonachtig in Nederland.!!!

Nu jij weer of een ander ....

gr driver
vertrek langere tijd uit Nederland maar woonachtig in Nederland.

Maakt dat de berichtgeving van Elst99 over korting op de AOW-uitkering dan minder onjuist? Nee, natuurlijk niet.
Zelfs bij permanent wonen in Thailand, met daarbij alles keurig netjes hebben afgewikkeld in Nederland (ik schreef het al) behoud je je volledige AOW-uitkering.

Anders ligt dat voor wat betreft de AOW-partnertoeslag, mocht de partner achterblijven in Nederland. Hiervoor gelden ook dezelfde regels als bij wonen in Nederland, met onder bepaalde omstandigheden zelfs behoud van de toeslag. Zie de link naar een ander bericht van mij op het forum.

Met "bepaalde omstandigheden" doelde ik o.a. op het feit dat, mocht je bijv. in Thailand wonen maar permanent in een Nederlands verpleeghuis moeten worden opgenomen (en dus emigreert naar Nederland), dan behoud je je partnertoeslag. Dus zelfs bij "eeuwig durend" ("tot de dood ons scheidt") verbreken van de samenwoning!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hanshu

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#42 Bericht door hanshu » vrijdag 04 september 2015, 14:50

Die kortingen gelden trouwens alleen voor toeslagen op de aow...zoals de AIO (zelfs na 13 weken al)

ohh Lambert was me net voor...

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#43 Bericht door elst99 » vrijdag 04 september 2015, 15:06

Ik kan het aan zoveel onnozelheid niet uitleggen.
Ik heb nu tig keer gezegd, voor Nederlanders die langer dan 6 maanden op vakantie gaan.
Die hoeven zich niet uit te schrijven, maar worden voor de periode die ze overschrijden gekort?
Nu hou ik er over op, de enige die het goed gelezen heeft is Driver, m'n compliment!
Laatst gewijzigd door elst99 op vrijdag 04 september 2015, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#44 Bericht door driver » vrijdag 04 september 2015, 15:08

Het verhaal over dat korten op Aow wonende in Nederland en een x aantal maanden in Thailand vat ik nog steeds niet. Wanneer wordt je gekort en hoeveel dan? Ik vindt dat nergens bij de SVB site.Ik had toch moeten door moeten leren denk ik.. :cry:

Duurt nog 10 jaar maar als we hier toch blijven wonen en dan langere tijd in Thailand willen gaan rondhangen blijft er nog minder over als mijn Aow ook wat ingekrompen wordt ...Toch maar Hongarije dan ;)
Laatst gewijzigd door driver op vrijdag 04 september 2015, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#45 Bericht door elst99 » vrijdag 04 september 2015, 15:14

De korting ligt aan de tijd die je overschrijd! Is dat 1 of 2 maanden! Langer kan niet want dan moet je je uit laten schrijven en dat doet de gemeente dan voor je.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”