Zorgfraude? Petra Pechvogel

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#76 Bericht door prajak » zaterdag 05 september 2015, 02:35

Ik zet me dit weekend aan de wettekst en aan de uitvoeringsregelingen en dan hoor je van me.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#77 Bericht door jumbo » zaterdag 05 september 2015, 03:10

elst99 schreef:Je moet een adres in Nederland hebben en dus 1x p.j. Terug naar Nederland voor je zorgverzekering.
Expats en mensen die veel naar het buitenland moeten hebben vaak zo'n verzekering.
Voor de SVB, lees AOW mag officieel maar 6 maanden anders krijg je een korting op je AOW.
En als je langer dan 8 maanden uit Nederland bent en dat hoeft niet aan een gesloten te zijn moet je je uitschrijven bij de gemeente.
aanvulling; werkende expats uitgezonden naar het buitenland blijven vaak, zo niet altijd als ze slim zijn dus wel, in NL het salaris behouden, met alle voordelen van zorg en sociale zekerheden, en krijgen dan een offshore extra salaris, belastingvrij ter vergoeding van de tropentijd

Ik zit sinds 2002 vrijwillig in Thailand en derhalve heb ik een ziektekosten verzekering (flexibel en aan te passen naar regio) bij een international verzekeraar
Ik heb geen idee wat de premie is van de zorgverzekering (die ik hetzelfde zie als een zkv, correct me if I am wrong) in NL voor een 58 jarige werkende, maar mijn zkv kost me 2700 per jaar, globaal verzekerd ex USA. Tot 1,000,000 euro aan kosten verzekerd. Vind ik niet te duur. Plus een permanente reisverzekering van een 200 euro dacht ik
Als ik aleen Th zou nemen, plus EU dan is de premie minder als de helft en ik kan verlengen tot aan mijn overlijden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#78 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 05 september 2015, 04:43

Laat ik mij beperken tot de AOW en Thailand
De SVB zegt "uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent "
Tijdens de 3 maanden of langer dat u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen.
http://www.svb.nl/int/nl/aio/vakantie_ buiten_nederland/vakantie/index.jsp
Nu heb ik niets gevonden over vooraf toestemming vragen alleen wel dat er toestemming met opgave van vertrek-en terugkeerdata moet worden gevraagd als er sprake is van een AIO aanvulling op de aow.
Bij verblijf in Thailand wegens vakantie langer dan 3 maanden wordt er m.i. geen lager AOW bedrag uitbetaald dan wanneer je in Nederland zou zijn gebleven.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#79 Bericht door Herbergier » zaterdag 05 september 2015, 05:12

Ik hoop dat de SVB deze prik niet meeleest, want dan liggen ze of te schudden van het lachen vanwege alle 'kennis', of ze gaan een paar extra controles uitvoeren bij een paar personen. :giggle:

Er is er maar een die het juiste antwoord weet op deze misverstanden en dat is de SVB, dus gewoon een telefoontje plegen of een mailtje schrijven en je krijgt de juiste informatie van de nu bestaande normen, want elk jaar verandert er wel iets in de regelgeving van de SVB.
Alles van waarde is weerloos.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#80 Bericht door elst99 » zaterdag 05 september 2015, 06:27

Lammert, op zijn minst had ik een excuus verwacht! Jij hebt linken gedeeld, waarschijnlijk om indruk te maken, maar waar niemand maar ook niemand iets uit kon halen, dat het over vakanties gaat!
Dat is punt 1, punt 2 je haalt Printen, Ruudthai aan, die dit fenomeen ook niet kennen omdat ze woonachtig zijn in Thailand.
Punt 3, wij die het kennen en er mee geconfronteerd werden, trek je in twijfel, wordt je nou niet misselijk van jezelf?
Dan ook nog de mededeling dat het bovenstaande bericht is niet van toepassing op de AOW, man man hoe verzin je het. Mensen van boven de 65, krijgen kinderbijslag? ;)

Ik moet helaas vastellen dat je geen verrijking bent voor het forum!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#81 Bericht door printen44 » zaterdag 05 september 2015, 06:46

Bericht verwijderd. Ik schreef een bericht en las later dat Prajak een mail naar de SVB zal sturen. Dus wacht ik het antwoord van de SVB af, voordat ik commentaar lever.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#82 Bericht door elst99 » zaterdag 05 september 2015, 06:51

Ik heb net Gelezen wat je schreef, zulke mensen ken ik ook Printen, maar hebben deze mensen het wel bij SVB gemeld dat ze langer dan 6 maanden gingen? Waarschijnlijk niet!
Voor een paar jaar geleden kregen alle AOW ers een krantje, weet niet zeker maar om de 3 maanden, daar kreeg je alle nieuwe data,s en veranderingen van de AOW, t.w. Is dat digitaal, maar veel minder informatief
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#83 Bericht door prajak » zaterdag 05 september 2015, 06:56

elst99 schreef:Ik heb net Gelezen wat je schreef, zulke mensen ken ik ook Printen, maar hebben deze mensen het wel bij SVB gemeld dat ze langer dan 6 maanden gingen? Waarschijnlijk niet!
Voor een paar jaar geleden kregen alle AOW ers een krantje, weet niet zeker maar om de 3 maanden, daar kreeg je alle nieuwe data,s en veranderingen van de AOW, t.w. Is dat digitaal, maar veel minder informatief
Elst99, ik vind de website ook niet overduidelijk en ik snap best dat men daar niet het hele beleid kan uitleggen. Daar komt nog bij dat beleid ter toetsing kan worden gelegd bij de rechter en dat kan jaren duren. In de beschikking die ik krijg als de AOW wijzigt staat niets over vakantie houden terwijl men toch 5 pagina's papier daarvoor nodig heeft.

Ik heb een ander item geopend en we gaan het ze gewoon vragen. Ik wil dat wel doen en heb inbreng gevraagd voor het geval ik dingen ben vergeten.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#84 Bericht door elst99 » zaterdag 05 september 2015, 06:58

Is ok!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#85 Bericht door Ashakorat » zaterdag 05 september 2015, 08:30

genesis schreef:Nou wat ik hieruit kan filteren om een plan te maken, zou het voor mij het volgende zijn:

-8 maanden Thailand in uur huurpand van zo'n 6 a 9K Baht p mnd, of iets kopen.

-4 maanden per jaar Nederland, bij voorkeur in de maanden mei, juni, juli en augustus in afgelost pand.

-4 tickets per jaar, dat zal dan (van de ticketprijs van 2015), zo'n 2 a 2.500 euro kosten.

-moet tegen die tijd met hetgeen mijn pensioen (indicatie mijnpensioenfonds.nl) opleverd redelijk te doen zijn.


Was het niet omdat mijn vrouw een heel stuk jonger is, het een luchtkasteel bouwen is, dus niet door zal gaan waarschijnljk, maar het was een leuk idee! :giggle:

Genesis
Mijn huis is ook afgelost, maar daar ben je er niet mee. OG belasring, huurwwardeforfait, onderhoud, het zal in de winter toch vorstvrij moeten blijven dus je hebt je vast kosten energis waterenz. Ik heb ook nog een flinke tuin dus als ik in thailand ben gaat daar een aantal keren wat tuinmannen doorheen anders is het binnen twee jaar een bos geworden. En kijk wat je kunt doen als je het pad verkoopt want 8 maanden per jaar leegstand is geld weg gooien.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#86 Bericht door genesis » zaterdag 05 september 2015, 18:29

Ashakorat schreef:
genesis schreef:Nou wat ik hieruit kan filteren om een plan te maken, zou het voor mij het volgende zijn:

-8 maanden Thailand in uur huurpand van zo'n 6 a 9K Baht p mnd, of iets kopen.

-4 maanden per jaar Nederland, bij voorkeur in de maanden mei, juni, juli en augustus in afgelost pand.

-4 tickets per jaar, dat zal dan (van de ticketprijs van 2015), zo'n 2 a 2.500 euro kosten.

-moet tegen die tijd met hetgeen mijn pensioen (indicatie mijnpensioenfonds.nl) opleverd redelijk te doen zijn.


Was het niet omdat mijn vrouw een heel stuk jonger is, het een luchtkasteel bouwen is, dus niet door zal gaan waarschijnljk, maar het was een leuk idee! :giggle:

Genesis
Mijn huis is ook afgelost, maar daar ben je er niet mee. OG belasring, huurwwardeforfait, onderhoud, het zal in de winter toch vorstvrij moeten blijven dus je hebt je vast kosten energis waterenz. Ik heb ook nog een flinke tuin dus als ik in thailand ben gaat daar een aantal keren wat tuinmannen doorheen anders is het binnen twee jaar een bos geworden. En kijk wat je kunt doen als je het pad verkoopt want 8 maanden per jaar leegstand is geld weg gooien.
Dat klopt wel, maar is het meest geloofwaardig als Eigen woonadres in Nederland. ;)

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#87 Bericht door prajak » zondag 06 september 2015, 01:53

'...Mijn huis is ook afgelost, maar daar ben je er niet mee. OG belasring, huurwwardeforfait,...'

Is de Wet Hillen vervallen? Lammert?

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#88 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 02:16

prajak schreef:'...Mijn huis is ook afgelost, maar daar ben je er niet mee. OG belasring, huurwwardeforfait,...'

Is de Wet Hillen vervallen? Lammert?
Nee Prajak, die gaat nog steeds op. Ik heb het gister wel voorbij zien komen hoor. Het zou ook niet best zijn als dat ons niet op zou vallen. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#89 Bericht door greenthaiway » zondag 06 september 2015, 05:41

Bedoelen jullie dat meisje Francine Hillen?
Zag hier niets voorbijkomen, geloof dat jullie een betere inkijk hebben als ik hier :mrgreen: 8-)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Zorgfraude? Petra Pechvogel

#90 Bericht door stevenl » zondag 06 september 2015, 06:13

elst99 schreef:Lammert, op zijn minst had ik een excuus verwacht! Jij hebt linken gedeeld, waarschijnlijk om indruk te maken, maar waar niemand maar ook niemand iets uit kon halen, dat het over vakanties gaat!
Dat is punt 1, punt 2 je haalt Printen, Ruudthai aan, die dit fenomeen ook niet kennen omdat ze woonachtig zijn in Thailand.
Punt 3, wij die het kennen en er mee geconfronteerd werden, trek je in twijfel, wordt je nou niet misselijk van jezelf?
Dan ook nog de mededeling dat het bovenstaande bericht is niet van toepassing op de AOW, man man hoe verzin je het. Mensen van boven de 65, krijgen kinderbijslag? ;)

Ik moet helaas vastellen dat je geen verrijking bent voor het forum!
Elst, ik ben het met je eens dat de toon van Lammert erg irritant kan zijn, en ben het (lang) niet altijd met hem eens.

En in dit geval gooit hij te veel 'wonen in Nederland, vakantie in buitenland' en 'wonen in buitenland/Thailand' door elkaar.

Maar de informatie die jij gegeven hebt is nietszeggend tot op heden. Als je nu een link kunt geven zodat de informatie in context gelezen kan worden, graag. Het zou namelijk erg vreemd zijn als de SVB zich bemoeit met de duur en bestemming van Nederlandse AOW-trekkers (en dan heb ik het niet over mensen die in een overgangsperiode zitten, zoals van 65 naar 67, echtgenoten die jonger/ouder zijn etc.), en zou bepalen: woont u in Thailand dan krijgt u 100%, gaat u langer dan 6 maanden naar Thailand dan korten wij u met xx%.

Ik denk daarom dat het niet anders kan dan dat er juiste informatie onjuist is geinterpreteerd hier. Dus als je een link kunt geven kunnen we allemaal zien hoe het precies zit.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”