Woonlandbeginsel

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Janthai
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: woensdag 04 januari 2012, 14:39

Woonlandbeginsel

#1 Bericht door Janthai » zaterdag 09 mei 2015, 19:04

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015 ... htbij.html

Als dat gaat gebeuren dan kon het wel eens druk worden bij de bureau huisvesting.


Jan

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Woonlandbeginsel

#2 Bericht door Bean » zaterdag 09 mei 2015, 19:38

[quote="Janthai"]http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015 ... htbij.html

Als dat gaat gebeuren dan kon het wel eens druk worden bij de bureau huisvesting.


Jan[/quote

En als dat op Nederland en Thailand ook van toepassing wordt zal het in Thalaind rustig worden
qua Nederlanders .
Op mij niet van toepassing toepassing ik behoor niet tot de groep,maar je had erop kunnnen wachten als het gebeurt :crazy:
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Woonlandbeginsel

#3 Bericht door driver » zaterdag 09 mei 2015, 20:47

Voorlopig alleen Marokko denk ik en daarna Turkije ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel

#4 Bericht door prajak » zondag 10 mei 2015, 01:18

Je leest dat het niet om de AOW gaat. Gaat men dat doen dan gaan er veel terug en kost het NL pakken geld meer. Je haalt namelijk de duurste zorggroep terug naar NL.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel

#5 Bericht door printen44 » zondag 10 mei 2015, 05:13

Er is tussen Nederland en Thailand geen verdrag inzake sociale uitkeringen. Daarom krijg je geen vrijstelling van belasting over AOW en ABP pensioen.

Marokko is een Verdragsland en Thailand is dat niet. Wat het Verdrag mer Marokko betreft gaat het in feite om kinderbijslag etc. Niet over de AOW. Dat Nederland en Marokko het oneens waren over de uitvoering van dat Verdrag, nadat voor enkele sociale uitkeringen het woonlandbeginsel zou gelden, is al een paar jaar bezig. Nederland dreigde het Verdrag op te zeggen. Marokko kiest nu eieren voor zijn geld.

Dat er een paar jaar geleden het woonlandbeginsel voor enkele sociale uitkeringen is ingesteld, was naar mijn mening een "pilot". De overheid wilde bekijken hoeveel Nederlanders er weer terugkeerde naar Nederland, omdat een aantal sociale uitkeringen op woonlandbeginsel werd uitbetaald.

Het zou mij niet verwonderen dat over een paar jaar ook de AOW het kind van de rekening zal zijn, wat het woonlandbeginsel betreft. In Nederland gaat men steeds meer de richting op van: "Ze liggen daar in de zon en op het strand van onze centen". En die mening is van toepassing op alle Nederlanders die permanent in het buitenland wonen.

Op dit moment is dat niet het geval, maar er zijn een aantal landen die geen enkel verdrag met Nederland heeft en men krijgt daar maar 50% van de AOW. Een van die landen is Namibia en je krijgt daar maar 50% van je AOW.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel

#6 Bericht door prajak » zondag 10 mei 2015, 06:54

'...Er is tussen Nederland en Thailand geen verdrag inzake sociale uitkeringen. Daarom krijg je geen vrijstelling van belasting over AOW en ABP pensioen...'

Printen44, dat is niet juist. Waar iets belast is staat in het belastingverdrag (staatspensioen) en wat niet wordt genoemd in dat verdrag (AOW) wordt belast in het land dat uitbetaalt. Al klopt dit laatste niet voor Thailand want daar ontbreekt het zogenaamde restartikel.

Nederland kijkt wel uit dit op de AOW toe te passen. Ze krijgen tienduizenden mensen terug, uit de oudste generatie, die een klein aanvullend pensioen hebben en/of een Nederlandse partner uit de tijd dat vrouwen niet werkten maar het huis deden en ook geen of weinig aanvullend pensioen hebben.

Die generatie, je hebt het over mensen in de 70 en 80, is onmiddellijk urgentie nummer EEN bij het toewijzen van woningen, heeft recht op huursubsidie, aanvullende bijstand, zorgpolis en die generatie is ook eerste kandidaat voor de Wlz. De besparing door het woonlandbeginsel wordt door vertrek naar Nederland ongedaan gemaakt. Dus wat schieten ze er mee op?

Je ziet in de huidige maatregelen, want die zijn er al, dat pas een korting op de AOW-toeslagen wordt gepakt bij een relatief hoog aanvullend inkomen en ik meen dat die grens rond de 2.500 e/m ligt. Dat is de enige methode om geen stroom 'vluchtelingen' van 70 en 80 jaar naar NL te krijgen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Woonlandbeginsel

#7 Bericht door printen44 » zondag 10 mei 2015, 07:56

Wat dat verdrag inzake sociale uitkeringen betreft, heb je gelijk.

Ik denk ook niet dat het op korte termijn zal gebeuren. Maar de politiek kijkt soms de hele andere kant uit. Kijk maar naar de pgb, dat moest en zou en doorgedrukt worden. Met chaos bij de SVB als resultaat.

En er zijn nog meer van dergelijke wetgeving dat erdoor gedrukt werd, zonder dat men goed naar de gevolgen keek. Ik kijk nergens meer van op wat de Nederlandse politiek betreft.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Woonlandbeginsel

#8 Bericht door Gardensafari » zondag 10 mei 2015, 08:27

printen44 schreef:Wat dat verdrag inzake sociale uitkeringen betreft, heb je gelijk.

Ik denk ook niet dat het op korte termijn zal gebeuren. Maar de politiek kijkt soms de hele andere kant uit. Kijk maar naar de pgb, dat moest en zou en doorgedrukt worden. Met chaos bij de SVB als resultaat.

En er zijn nog meer van dergelijke wetgeving dat erdoor gedrukt werd, zonder dat men goed naar de gevolgen keek. Ik kijk nergens meer van op wat de Nederlandse politiek betreft.
Dat laatste is volgens mij de hoogste wijsheid die een mens kan bereiken.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Woonlandbeginsel

#9 Bericht door serpay » zondag 10 mei 2015, 08:35

prajak schreef:'...Er is tussen Nederland en Thailand geen verdrag inzake sociale uitkeringen. Daarom krijg je geen vrijstelling van belasting over AOW en ABP pensioen...'

Printen44, dat is niet juist. Waar iets belast is staat in het belastingverdrag (staatspensioen) en wat niet wordt genoemd in dat verdrag (AOW) wordt belast in het land dat uitbetaalt. Al klopt dit laatste niet voor Thailand want daar ontbreekt het zogenaamde restartikel.

Nederland kijkt wel uit dit op de AOW toe te passen. Ze krijgen tienduizenden mensen terug, uit de oudste generatie, die een klein aanvullend pensioen hebben en/of een Nederlandse partner uit de tijd dat vrouwen niet werkten maar het huis deden en ook geen of weinig aanvullend pensioen hebben.

Die generatie, je hebt het over mensen in de 70 en 80, is onmiddellijk urgentie nummer EEN bij het toewijzen van woningen, heeft recht op huursubsidie, aanvullende bijstand, zorgpolis en die generatie is ook eerste kandidaat voor de Wlz. De besparing door het woonlandbeginsel wordt door vertrek naar Nederland ongedaan gemaakt. Dus wat schieten ze er mee op?

Je ziet in de huidige maatregelen, want die zijn er al, dat pas een korting op de AOW-toeslagen wordt gepakt bij een relatief hoog aanvullend inkomen en ik meen dat die grens rond de 2.500 e/m ligt. Dat is de enige methode om geen stroom 'vluchtelingen' van 70 en 80 jaar naar NL te krijgen.
denk dat je je erg zult vergissen in wat je hier neerschrijft.
je zult terugvallen naar het bijstandsniveau en rond moeten komen van een kleine 300 euro per maand
besteding inclusief kleding en eten.
nee zo mooi is het allang niet meer. en kom niet met vermogen terug want dit zal je eerst op moeten maken.......
nederland mooier kan je het niet maken.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Woonlandbeginsel

#10 Bericht door prajak » zondag 10 mei 2015, 10:13

Dat vind ik ook, Garden, en daarnaast positief blijven. Nederland is beter af met deze generatie buiten Nederland.

Wij kosten de zorg meer dan we aan belasting en zorgpremie binnenbrengen. Ik zie die maatregel er voor de AOW niet door komen en tot nu toe heeft ook geen enkele politieke partij het woord in de mond genomen. Afromen aan de top, dat is het enige tot nu toe, aan de kale AOW is nog nooit iemand gekomen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Geen vetpot meer................!!

#11 Bericht door ron » zondag 10 mei 2015, 10:33

Mischien een ietsje off-topic,maar ach.........
Wat is een "normaal" netto salaris in Nederland...........?
Veel mensen in de bouw zeggen dat ze een GOED LOON hebben als ze 1800-2000 euro per maand hebben.

Echter heeft de meerderheid 1600/1700 euro te verteren.
Gemiddelde huur betreft zo,n 600 euro
Water/electra/gas 200
Telefoon abonnementjes...........
Ziektekostenverzekering voor een gezin......?
Boodschappen............
Kleding.........
Auto/ov-jaarkaart/verzekeringen,blabla.............

Ook hier in Nederland geen vetpot meer hoor,en veel beter zal het niet worden.
ZZP-ers concurreren elkaar er uit op de markt blijkbaar,want ik krijg aanbiedingen van personeel uit diverse provincie,s,die graag willen werken voor 20 euro p/u........ [|(
Wordt er allemaal niet beter op,al zegt men dat de economische crisis hersteld is.

Zo,en nu naar Zandvoort. :thumbsup:

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

hanshu

Re: Woonlandbeginsel

#12 Bericht door hanshu » zondag 10 mei 2015, 11:18

Zo, en nu naar Haarlem.....(want moederdag)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Geen vetpot meer................!!

#13 Bericht door Ashakorat » zondag 17 mei 2015, 09:50

ron schreef:Mischien een ietsje off-topic,maar ach.........
Wat is een "normaal" netto salaris in Nederland...........?
Veel mensen in de bouw zeggen dat ze een GOED LOON hebben als ze 1800-2000 euro per maand hebben.

Echter heeft de meerderheid 1600/1700 euro te verteren.
Gemiddelde huur betreft zo,n 600 euro
Water/electra/gas 200
Telefoon abonnementjes...........
Ziektekostenverzekering voor een gezin......?
Boodschappen............
Kleding.........
Auto/ov-jaarkaart/verzekeringen,blabla.............

Ook hier in Nederland geen vetpot meer hoor,en veel beter zal het niet worden.
ZZP-ers concurreren elkaar er uit op de markt blijkbaar,want ik krijg aanbiedingen van personeel uit diverse provincie,s,die graag willen werken voor 20 euro p/u........ [|(
Wordt er allemaal niet beter op,al zegt men dat de economische crisis hersteld is.

Zo,en nu naar Zandvoort. :thumbsup:

Ron.
Vergis je niet aan wat er allemaal voor toeslagen worden uitbetaald; zorgtoeslag huurtoeslag kindertoeslag ........toeslag.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

hanshu

Re: Woonlandbeginsel

#14 Bericht door hanshu » zondag 17 mei 2015, 10:00

Behalve de algemene heffingskorting geen toeslagen hier,Ashakorat

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Woonlandbeginsel

#15 Bericht door serpay » zondag 17 mei 2015, 10:04

maar meestal niet voor mensen die werken .....
vandaar mijn hekel aan het linkse pappen en nathouden .........
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”