Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#16 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:40

(16)

Hoofdstuk 9/4 Turkije

Hoofdstad Ankara. Ligt vrijwel geheel in Azië. Seculier land met nauwelijks verholen verlangens naar een moslim-staat. Groot land; op een grondgebied van 783.000 km² (18 x NL) heeft Turkije rond de 82 miljoen inwoners. Landklimaat, koude winters, warme zomers. In het (zuid)westen een mediterraan klimaat. Veel toerisme. Vragen omtrent mensenrechten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije

Geen EU-land, geen euro. Verdragsland. En dan de 7 vragen:

1. Veilig wonen
2. Eisen voor inschrijving en soorten visum
3. Waar is jouw inkomen belast; NL of woonland?
4. Wat zijn de belastingtarieven in het woonland?
5. Welke zorg biedt men voor zo weinig geld en biedt men dat ook tijdens vakantie in TH of elders?
6. Reisverzekering mogelijk voor een lange periode?
7. Wordt de AOW daar betaald?

Veilig wonen

Veiligheid; zie deze website:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... en/turkije

Over veilig wonen en huurmogelijkheden vind ik geen informatie. Wel vakantie-appartementen maar die zijn immer duurder dan een huisje om permanent te wonen.

Je zult er heen moeten en een klein huisje of flat zoeken voor permanente bewoning. Reken niet op lage prijzen in de zuid-west hoek.

Hoe veilig is dat? Hoe betaal je de lopende kosten als je weg bent? Schoonhouden, verzekeren, etc?

Eisen voor inschrijving

De visumbepalingen vind je hier:
http://www.expatarrivals.com/turkey/visas-for-turkey

Lastig, je zult onder meer inkomen en het hebben van woonruimte moeten aantonen. Maar voor een vol jaar kun je een visum krijgen.

Eisen die de bevolkingswetgeving stelt zijn niet gevonden.

Inkomen, waar belast?

Het verdrag tussen NL en TUR is van 27-03-1986 en zegt voorzover voor gepensioneerden van belang:

De heffing over onroerende zaken is toegewezen aan het land waar die onroerende zaak ligt.

Pensioenen; hoofdregel: belast in de woonstaat. Afkoop van pensioenen en lijfrente echter in de betalende staat.

Overheidspensioen is belast in de betalende staat.

Uitkeringen sociale zekerheid zijn belast in de betalende staat. AOW wordt niet genoemd maar ik ga er van uit dat NL heft en het tarief is in 2015 8,35 procent in schijf 1 zonder recht op heffingskorting. Maar....worden die betaald aan een inwoner TEVENS onderdaan dan mag het woonland heffen.

Over de premie Wlz is elders bericht. Die betaal je wel.

Restartikel: wat niet wordt genoemd aan inkomen is belast in het woonland. Over vermogen: onroerende zaken zijn al behandeld.

Over dubbele belasting; beide landen hebben progressievoorbehoud opgenomen in het verdrag.

Weblink:
http://wetten.overheid.nl/BWBV0002810/g ... ertalingNL

Contact met een deskundige is aanbevolen voor de niet genoemde onderdelen van het verdrag. Rente, dividenden, royalties, tegenwoordige arbeid. Denk dan ook aan de civielrechtelijke gevolgen voor het erfrecht. Aan de gevolgen voor schenk- en erfbelasting.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#17 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:44

(17) Turkije vervolg

Belastingtarieven woonland

Een Turkse lira kost, april 2015, rond de 33 eurocent. Er gaan dus 3 Lira in een euro.

Schijventarief:

Tot 3.000 euro, 15 procent
De volgende 5.700 euro, 20 procent
De volgende 25.600 euro, 27 procent
Alles meer, 35 procent.

Turkije hanteert het ‘6 maanden criterium’ voor belastingheffing; dan ben je ‘resident’. Zes maanden binnen een kalenderjaar, ook als dat niet aaneengesloten is. Dat is ook de bedoeling, zonder inschrijving in de gemeente krijg je geen zorgpolis daar.

Website: http://www.invest.gov.tr/en-US/investme ... Taxes.aspx

Zorg in het woonland en hoe als je vakantie neemt naar TH

Turkije heeft een verplichte zorgverzekering. Weblink:
http://www.esmare-turkey.com/asp/defaul ... ow&id=1801

Maar met de EU-verklaring kun je je daar gratis melden.

Ik vind niets in de zoektocht naar info of die een buitenlanddekking heeft want je wilt naar Thailand voor vakantie. Dit is een aspect dat bestudering vereist als je daar eens gaat rondkijken.

Maar er is een forum; http://www.nederlandersinturkije.nl/ met heel goede informatie.

Reispolissen in woonland

Ik vind wel reispolissen voor vakantie in Turkije maar niet een polis die je als inwoner in Turkije kunt sluiten met wereldwijde dekking. Maar die moeten er toch zijn?

AOW

Wordt in dat land uitbetaald. Zie deze link en vul het land in:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_bui ... rland/beu/

En vul daarna Laos in en zie het verschil.

(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#18 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:49

(18)

Voorbehoud

Je hebt al gelezen dat voor de landen die ik heb gekozen ik niet ben geslaagd in het vinden van volledige informatie. Misschien moet ik 4 talen bijleren en dan vind ik het wel.

Maar er moet ook voor kandidaat-emigranten wat te doen blijven. Is leuk en spannend. Er zijn ook nog 32 andere landen te onderzoeken dus ‘gaat uw gang’ zou ik zeggen.

Wetten en tarieven

Hou er rekening mee dat wetten nog wel eens wijzigen. Ook belastingtarieven en -regels wijzigen van tijd tot tijd. Daarom staat er SE&O in de 2 sheets die ik plaats aan het slot van dit hoofdstuk.

Sheets

Beide sheets zijn niet geplaatst om een perfect beeld te geven van de geldzaken. Het is indicatief bedoeld.

Sheet-1 gaat over Martinus Middelmaat die AOW heeft en bedrijfspensioen en gaat wonen in een van de 4 landen. Hij heeft geen, bij wonen in die landen, recht op heffingskorting want voldoet niet aan de 90% eis.

Sheet-2 gaat over idem maar die heeft AOW en staatspensioen, dus alles belast in NL. Hij heeft -mits 90% van het wereldinkomen belast in NL- wel recht op heffingskorting in NL.

De bedragen zijn afgerond want de Wlz zit ‘in de weg’ bij een rechttoe rechtaan berekening. Maar de verschillen zullen niet groot zijn.

Rekenhulp

Kijk eens in de 'rekenhulp', die komt een paar tientjes goedkoper uit dan ik:
https://www.zorginstituutnederland.nl/v ... gsbijdrage


Sheet 1.

Martinus Middelmaat is alleenwonend en heeft AOW en bedrijfspensioen.

Afbeelding
Afbeelding

Sheet 2

Martinus Middelmaat is alleenwonend en heeft AOW en staatspensioen.

Afbeelding
Afbeelding
Woont Martinus als AOW-er samen dan wordt de AOW lager, die wordt dan 8.600 afgerond.

Ik plaats een voorbehoud of de verschuldigde inkomstenbelasting over de AOW verschuldigd is als loonbelasting, pas op aanslag of helemaal niet. Ik wijs er verder op dat in de toekomst, bij een nieuw verdrag, heffing over bedrijfspensioen wel eens exclusief aan NL kan worden toegewezen zoals onder het nieuwe verdrag met Duitsland.

(wordt vervolgd)
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 27 augustus 2015, 00:21, 2 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#19 Bericht door prajak » vrijdag 08 mei 2015, 06:53

(19)

Conclusies

EEN

Ben je medisch gezien een ‘kneus’ emigreer dan niet naar een land zonder zorg in een verdragskader.

Of je moet vermogend zijn, zeker zijn van een eigen polis tot overlijden en/of niet afhankelijk van wat de Nederlandse politiek straks gaat verzinnen.

TWEE

Wonen in een EU-land, EER-land of Zwitserland geeft ook recht op zorg in Nederland. Je kunt met de EHIC gebruik maken van die faciliteiten. Uiteraard ga je eerst naar de zorg in het woonland.

Woon je in een verdragsland dan is de NL-optie niet aanwezig. Je bent dan afhankelijk van wat het land biedt. Er zijn landen waarin kerk, kroeg en kerkhof dichterbij zijn dan een goeie kliniek.

Woon je buiten de genoemde landen dan moet je zelf voor een zorgpolis zorgen of voldoende vermogen/inkomen hebben.

DRIE

Het ziet er naar uit dat ROEM en BULG de beste opties zijn van de gekozen landen. Maar wetten kunnen wijzigen.

Dit artikel is samengesteld in april/mei 2015 met de beperkte informatie die in het Nederlands en het Engels beschikbaar is. Regels en wetten zullen wijzigen. Dit artikel wil slechts een indicatie geven van de mogelijkheden in 4 landen. Je kunt je niet beroepen op volledigheid van informatie hierboven.
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 08 mei 2015, 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#20 Bericht door prajak » woensdag 30 september 2015, 15:04

(20) Aanvullingen

Marokko; het verdrag wordt aangepast aan de wensen van Nederland en dat heeft betrekking op uitkeringen aan inwoners van dat land. Of ook de zorgregeling wordt aangepast is iets waar je goed naar moet kijken als dat land een optie is voor een aanstaande emigrant.

30 september 2015

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Behoud van zorg, maar niet emigreren naar Thailand.

#21 Bericht door prajak » vrijdag 05 februari 2016, 09:54

Vergevorderde plannen geven aan dat per 1-1-2017 de basispolis geen dekking geeft buiten de EU en mogelijk enkele andere landen; Thailand valt zeker buiten de boot. Of je dat aanvullend kunt verzekeren of naar een (extra) reisverzekering moet is nog niet bekend.

Of dit ook gaat gelden als je via een ander land verzekerd bent is thans evenmin bekend.

5 Februari 2016.


DIT IS DOOR DE POLITIEK AFGEWEZEN; HET PLAN GAAT VOORLOPIG NIET DOOR. (Juni 2016)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”