Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#46 Bericht door driver » vrijdag 08 mei 2015, 17:02

brake034 schreef:Prajak, ik had mijn mening op een ander draadje al uitgesproken maar zal het hier even dunnetjes overdoen.

De Nederlandse expat (wat een rotwoord) gemeenschap wonend in Thailand is gebaat bij informatie die betrouwbaar is, alle aspecten afgewogen en vrij van persoonlijke meningen of opinies.

Jij doet dat, ongevraagd en in je vrije tijd en vervolgens presenteer je een doorkneed artikel wat al deze informatie gratis aanbied aan de NLse gemeenschap in Thailand of diegene die dat misschien willen worden.

We kunnen het eens of oneens zijn met elkaar maar ik denk dat weinigen op dit forum je dit na doen, twee belangrijke stukken informatie gepresenteerd te hebben, zonder daarvoor een stuiver te vragen! :thumbsup:
Niet alleen voor de expat toch maar voor iedereen die te maken krijgt of heeft met verkassen uit Nederland of Thailand toch ?
Nogmaals...ik moet het allemaal nog lezen op mijn gemakkie dus weet niet precies voor wie het goede info kan zijn of worden.
Puik stukje werk klopt daar mogen de critici een positief voorbeeld aan nemen vindt ik en wat jij ook min of meer aangeeft wat ik zo lees van je : Je hoeft echt niet Prajaks vriendje te zijn of het altijd met hem eens te zijn maar dit soort aangeleverde stukken verdienen zeker respect .

gr driver

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#47 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 08 mei 2015, 22:38

serpay schreef:Heb het gelezen prajak.
Net werk .
Maar dus onmogelijk zoals ik al opperde..... [|)
prajak schreef:Ik zou de Duitse uitvoeringsregels er maar eens op na slaan. EU-recht geldt voor de hele EU maar of Duitsland ook verdragen heeft met de 8 verdragslanden is mij niet bekend. Maar je hebt nog ruim tijd, denk ik.
Serpay, wat is "onmogelijk" en lees zelf nog eens na wat je zoal hebt "geopperd". En heb je nog steeds de Nederlandse nationaliteit?
En waarom zou dit "dossier" voor jou dan geen goede handreiking zijn?
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#48 Bericht door Gardensafari » vrijdag 08 mei 2015, 23:37

Puik werk, Prajak!
Maar het blijft allemaal maatwerk en natuurlijk: hoeveel risico wil je nemen?
Ik ben nu bezig een adviesje op te stellen voor een "kneusje".
De goede man belandt met enige regelmaat in het ziekenhuis te Pattaya, nu weer met dengue.
En hij heeft een pensioen.
Wat zeg ik: hij heeft AOW, een ABP-pensioen èn twee particuliere pensioenen.
Dan wordt het puzzelen.
Maar met jouw uitgangspunt ben ik het wel eens: kneusjes kunnen beter verzekerd blijven in Nl.
Maar dat kost in deze situatie niet niks.
Het blijft lastig hoor!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#49 Bericht door prajak » zaterdag 09 mei 2015, 01:23

'...Maar met jouw uitgangspunt ben ik het wel eens: kneusjes kunnen beter verzekerd blijven in Nl. Maar dat kost in deze situatie niet niks. Het blijft lastig hoor!...'

En daarom, meneer Knor Knor, is dit iets om te regelen ruim voor je weg wilt uit NL. Niet voor mensen die hier al zijn. Ik zie me mijn gezin al achterlaten voor steeds 4 maanden om naar Aland te gaan. Geen zin in.

Het is goed voor 50-ers die plannen hebben en voor de zomer een ander, warmer of minder druk land zoeken dan Nederland en die ruim tijd hebben zich te informeren. Die steken een paar duizend euro in de zak ieder jaar om de dubbele huisvesting te betalen en hebben het voordeel van zorg. Maar er zitten beren op de weg en dat heb je wel gelezen in mijn stukjes landeninfo.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#50 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 mei 2015, 01:27

prajak schreef: dit is iets om te regelen ruim voor je weg wilt uit NL. Niet voor mensen die hier al zijn.
Helemaal mee eens, maar hij is al in Thailand.
Enfin, ik zal rekenen en rekenen, maar 4 maanden Nederland lijkt me voor hem een goede optie.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#51 Bericht door bontje » zaterdag 09 mei 2015, 02:43

Zelf ben ik getrouwd met een verpleegster in dienst van de overheid, Zo lang als zij leeft (ik hoop langer dan mij) kom ik in aanmerking voor gratis medische behandeling, Het zelfde geld ook voor farangs die met een lerares getrouwd zijn.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#52 Bericht door Lammert de Haan » zaterdag 09 mei 2015, 12:08

Gardensafari schreef:Puik werk, Prajak!
Ik ben nu bezig een adviesje op te stellen voor een "kneusje".
En hij heeft een pensioen.
Wat zeg ik: hij heeft AOW, een ABP-pensioen èn twee particuliere pensioenen.
Dan wordt het puzzelen.
Maar met jouw uitgangspunt ben ik het wel eens: kneusjes kunnen beter verzekerd blijven in Nl.
Maar dat kost in deze situatie niet niks.
Het blijft lastig hoor!
Gardensafari schreef:
prajak schreef: dit is iets om te regelen ruim voor je weg wilt uit NL. Niet voor mensen die hier al zijn.
Helemaal mee eens, maar hij is al in Thailand.
Enfin, ik zal rekenen en rekenen, maar 4 maanden Nederland lijkt me voor hem een goede optie.
Gardensafari, bij dat rekenwerk wil ik je best even helpen hoor. Met name het fiscale deel zal voor jou veel zoek- rekenwerk betekenen (indeling inkomen in de verschillende schijven en daarbij behorende percentages, korting op de algemene heffingskorting bij hogere inkomens, de hoge of lage ouderenkorting, de maximering van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet, enz. Ik maak dit soort berekeningen heel regelmatig voor mensen die willen (r)emigreren. Daarvoor heb ik een Excel-bestand gebouwd. Voor mij is het dan ook maar een fluitje van een cent (of een bath). Even het geboortejaar invoeren i.v.m. de te hanteren tabel, bij gehuwd zijn de leeftijd van de fiscale partner op 1 januari i.v.m. de (mogelijke) uitbetaling van de algemene heffingskorting aan deze partner, de (maandelijkse) inkomens aan AOW en verschillende soorten van pensioen en klaar is de berekening. 1 à 2 minuten werk!

Als ik je met dit rekenwerk dus kan helpen stuur dan even een pb. Dit geldt ook voor andere lezers van dit forum die in een vergelijkbare situatie zitten of dreigen te geraken. Daar hebben we het "Thailandforum" voor: elkaar helpen als het zo uitkomt!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#53 Bericht door driver » zaterdag 09 mei 2015, 14:29

bontje schreef:Zelf ben ik getrouwd met een verpleegster in dienst van de overheid, Zo lang als zij leeft (ik hoop langer dan mij) kom ik in aanmerking voor gratis medische behandeling, Het zelfde geld ook voor farangs die met een lerares getrouwd zijn.
Dat maakt het voor veel mensen in Thailand en voor jou dus ook weer een stuk makkelijker.

gr driver

hanshu

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#54 Bericht door hanshu » zaterdag 09 mei 2015, 16:46

bontje schreef:Zelf ben ik getrouwd met een verpleegster in dienst van de overheid, Zo lang als zij leeft (ik hoop langer dan mij) kom ik in aanmerking voor gratis medische behandeling, Het zelfde geld ook voor farangs die met een lerares getrouwd zijn.
hmm...ik dacht dat ik het voor elkaar had....maar dit is ook nog een optie.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#55 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 mei 2015, 17:20

Lammert de Haan schreef:
Gardensafari schreef:Puik werk, Prajak!
Ik ben nu bezig een adviesje op te stellen voor een "kneusje".
En hij heeft een pensioen.
Wat zeg ik: hij heeft AOW, een ABP-pensioen èn twee particuliere pensioenen.
Dan wordt het puzzelen.
Maar met jouw uitgangspunt ben ik het wel eens: kneusjes kunnen beter verzekerd blijven in Nl.
Maar dat kost in deze situatie niet niks.
Het blijft lastig hoor!
Gardensafari schreef:
prajak schreef: dit is iets om te regelen ruim voor je weg wilt uit NL. Niet voor mensen die hier al zijn.
Helemaal mee eens, maar hij is al in Thailand.
Enfin, ik zal rekenen en rekenen, maar 4 maanden Nederland lijkt me voor hem een goede optie.
Gardensafari, bij dat rekenwerk wil ik je best even helpen hoor. Met name het fiscale deel zal voor jou veel zoek- rekenwerk betekenen (indeling inkomen in de verschillende schijven en daarbij behorende percentages, korting op de algemene heffingskorting bij hogere inkomens, de hoge of lage ouderenkorting, de maximering van de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet, enz. Ik maak dit soort berekeningen heel regelmatig voor mensen die willen (r)emigreren. Daarvoor heb ik een Excel-bestand gebouwd. Voor mij is het dan ook maar een fluitje van een cent (of een bath). Even het geboortejaar invoeren i.v.m. de te hanteren tabel, bij gehuwd zijn de leeftijd van de fiscale partner op 1 januari i.v.m. de (mogelijke) uitbetaling van de algemene heffingskorting aan deze partner, de (maandelijkse) inkomens aan AOW en verschillende soorten van pensioen en klaar is de berekening. 1 à 2 minuten werk!

Als ik je met dit rekenwerk dus kan helpen stuur dan even een pb. Dit geldt ook voor andere lezers van dit forum die in een vergelijkbare situatie zitten of dreigen te geraken. Daar hebben we het "Thailandforum" voor: elkaar helpen als het zo uitkomt!
Mooi aanbod Prajak en als je er al een spreadsheet voor hebt, maak ik er graag gebruik van.
Ik weet wel veel van allerlei belastingen, maar het is al wel 20 jaar geleden dat ik veel van doen had met internationale toestanden en dat was dan nog voor de vennootschapsbelasting ook, toch een totaal andere tak van sport.
Eerst even alle relevante gegevens verzamelen en dan stuur ik je een PB-tje.
Alvast bedankt!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#56 Bericht door prajak » zaterdag 09 mei 2015, 17:23

Meneer Knor Knor, het aanbod is van Lammert de Haan. Dus zet de bril eens recht.....! :giggle2:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Commentaren op behoud van zorg, geen emigratie TH.

#57 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 mei 2015, 18:01

prajak schreef:Meneer Knor Knor, het aanbod is van Lammert de Haan. Dus zet de bril eens recht.....! :giggle2:
Oh hemel.
Allereerst mijn oprechte excuses aan Lammert.
Maar ik heb een goed excuus: het is al bijna 7 uur en ik heb nog geen druppel alcohol op.
Het bier moet nog een uurtje in de koelkast, voordat de meter blauw is.
En Lammert: heel bedankt voor je aanbod.

Voor Prajak heb ik nog een leuk verloopstekkertje in de aanbieding:
een dun, afgekeurd ding om dikke stekkers zonder randaarde in een stopcontact met randaarde te douwen.
Beetje sleets, maar 25 jaar geleden deed'ie het nog...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”