Postadres

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Postadres

#1 Bericht door Ashakorat » zaterdag 25 april 2015, 06:18

Ik ben aan het overwegen om als ik definitief verhuis een postadres in nederland aan te houden. Voornaamste argument is eigenlijk dat ik hier op het forum nog wel eens signalen hoor dat post soms onbetrouwbaar bezorgd wordt. En als dat van bv de SVB is om een bewijs van leven in te sturen kun je daar denk ik problemen bij krijgen.
Groot nadeel voor mij is dat je dan in nederland afhankelijk blijft van de goodwill van mensen, heb geen familie meer in nederland wonen.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? voor-cq nadelen?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Postadres

#2 Bericht door Hua Thale » zaterdag 25 april 2015, 06:49

Mijn gedachte zou bij gebrek aan familie snel duidelijk zijn NIET.
Heb mijn overjarige vader daar nooit lastig mee willen vallen en vrienden kennissen et cetera vandaag heb je ze en morgen niet.

Heb de indruk na jaren dat de 'onbetrouwbaarheid' vooral in de laatste kilometers zit.
Waar ik woon net buiten Korat betekend dat dus [in het verleden] dat post een deurtje eerder of later gepost is wat op loop afstand geen probleem is voor de meeste mensen.
Heb er tegenwoordig geen last meer van voor zover ik het kan controleren.
De meest onzinnige 'rommel' van mijn bank komt hier aan maar ook belangrijke post.
De periode 2010 was een zooitje om andere reden de 'draaischijf' in Bangkok was een beetje van slag. :Whistle:
Post die ik belangrijk vindt gaat altijd 'aangetekend' kost bijna niks en geeft iets meer garantie.

Zou een PB hier bij het postkantoor overwegen.
Het uitschakelen van een eventuele minder verantwoordelijke postbode hier is de helft al gewonnen.
Of die dingen er zijn op het hoofdkantoor bij jou in de buurt ??
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Postadres

#3 Bericht door Loe » zaterdag 25 april 2015, 07:27

Voor belangrijke post van overheden en semi overheden kun je misschien een account maken bij MIJN OVERHEID ook de SVB stuurt hier digitaal naar toe.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Postadres

#4 Bericht door prajak » zaterdag 25 april 2015, 07:34

Loe heeft gelijk. Mijn post van SVB komt daar aan. Maar ik krijg ook post van de pensioenbetaler al sturen die het bewijs leven nu al per email.

Ik heb een broer in NL en die is postadres. Hij scant alles in en stuurt een email. Maar ook hij is met pensioen en wel eens 6 weken met de camper weg. Ideaal krijg je het nooit.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Postadres

#5 Bericht door Hua Thale » zaterdag 25 april 2015, 08:13

Hier nog wat uitleg van een expat forum in het Engels waar de werking EN mogelijkheden toegelicht worden.
Met 'mijn overheid' en e-mail kan natuurlijk een hoop maar hoe de rechtsgeldigheid zit ??


Thailand - Postal Service and Mail Delivery

The main postal service in Thailand is the Thailand Post Company Limited. This is a state-owned organisation which operates more than 3000 post offices. Each post office has a wide range of services available from simply posting an item to personal banking. There are also business services for companies. Post office branches also sell parcel packing materials and most have a desk so that you can wrap your parcel there and then.
The postal system in Thailand is considered to be reliable and fairly inexpensive, although there are limited services in rural areas. Most urban areas have several post offices and these are generally open from 8 am to 4.30 pm on weekdays, although you may find that your letters and parcels do not go the same day if you are there after 3.30 pm. Some offices in major urban areas will also open on a Saturday until 1 pm. In rural areas a post office may only have limited opening hours if there is a lack of demand.

While the post is considered to be reliable, the standard postal services offered in Thailand are also fairly slow. Even domestic mail can take up to a week to arrive. The post office does offer an express mail service which is much faster but costs more. International mail can take several weeks to arrive and receipt of international mail can also take some time.

Many post office branches offer an ‘on-hold’ service, where mail can be kept for you to collect. They simply file the post away and wait for you to request it. This is known as ‘post-restante’ and mail is sent with the branch address on it and your surname. In order to collect the mail you will need to take with you your passport as ID and be prepared to pay a small sum of money for each item that is held. Post offices will only hold items for up to 2 months before they are returned to sender and some will only keep them for a week or two. If your first name is also included on the item then you should ask staff to check if it has been filed away with that name rather than your surname.

A post office box is another option, particularly if you are expecting a lot of post or cannot get to the post office regularly. These are limited, however, and most office will only have a few boxes to rent out. These are only accessible during opening hours and an annual fee is payable. In some areas there is a waiting list for a box, so it is worth using the ‘post-restante’ service while you are waiting.

The address system is a little more complicated in Thailand than in many other countries. When you are trying to find a building then you will see that they are numbered in the order that they were built so if the number of the building you are looking for is 15, it could easily be next to number 30. This can cause some delays with deliveries although in most areas the delivery drivers are familiar with the unconventional layouts.

A postcode in Thailand is known by the American word ‘zipcode’. These are composed of five digits. The first two digits of the code are to show which province you are in, the middle number is the district and the last two numbers indicate the sub-district, so all homes in the same sub-district will have the same post code. There are several online post code finders available.

When writing an address in Thailand you can use both the standard ‘Roman’ script as well as Thai script. The name of the addressee should be first, followed by the house/apartment number and building name. This is followed by the street name, the sub-district, the town and postcode, then the country if this is necessary.

Courier services from international companies such as DHL are also available in Thailand, which is useful if you need to send something abroad quickly but these are generally not used for domestic mail.


Useful Resources

Online postcode finder
http://www.geonames.org/postalcode-sear ... adminCode1

Thailand Post Company Ltd
http://www.thailandpost.co.th
Tel: + 66 2831 31 31
Email: postalcare@thailandpost.co.th

De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Postadres

#6 Bericht door Ashakorat » zaterdag 25 april 2015, 08:28

Dank voor de info, en eindelijk snap ik nu ook hoe het met die nummering en de postcode zit. Mijn vriendin woont een kilometer of 15 buiten korat maar heeft postcode 30000. Dit betekent dus dat dit hetzelfde district is als de stad zelf?

Ik zit voor straks met name te denken aan een stuk of 5 pensioenfondsen, het is een beetje versnipperd. Zou jammer zijn als die denken dat ik dood ben :crazy: omdat ik de post niet ontvang. Maar ik begrijp uit dit verhaal ook dat het tegenwoordig wel meevalt met de postbezorging.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Postadres

#7 Bericht door Ashakorat » zaterdag 25 april 2015, 08:47

En wat te doen in het geval je nog geen vast adres hebt? Er zijn genoeg mensen die eerst diverse delen in thailand "uitproberen" voor ze zich definitief vestigen. Maar je moet wel een adres opgeven in nederland aan de diverse instanties als je daar naar toe gaat verhuizen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Postadres

#8 Bericht door prajak » zaterdag 25 april 2015, 09:46

Dan geef je het adres van de partner's ouders, en hanteert voorts een postbus. Ga je je echt vestigen dan wijzig je dat. Komt men aan de deur naar je kijken dan ben je een paar dagen weg naar vrienden en overmorgen terug.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Postadres

#9 Bericht door printen44 » zaterdag 25 april 2015, 10:29

Ik overwoog ook een postadres in Nederland te hebben. Maar ik liet al mijn post toch op mijn Thais adres bezorgen. Eerst in Ngao en nu in hang Dong.

In Ngao was de post snel. Een tot twee weken duurde het voordat het bij mij aankwam. Ik vond dat redelijk.

In Hang Dong was dat anders. vier tot zes weken duurde het. voordat de post aankwam. Een klaagbrief naar de "Director of Customer Service" van Thailand Post deed wonderen. Nu brengt de postbode de post tot aan de veranda en de post is maximaal drie weken onderweg van Nederland naar mij toe.

Brieven naar Nederland gaan aangetekend weg en dat duurt gemiddeld acht dagen.

Ik wil wel vermelden dat, zover ik weet, er geen enkel poststuk dat van Nederland naar Thailand is verstuurd is weggeraakt in de tien jaar dat ik hier nu woon. Alles is aangekomen, soms met wat vertraging, maar toch...

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Postadres

#10 Bericht door Ashakorat » zaterdag 25 april 2015, 11:25

Die laatste opmerking stelt me dan gerust, thanks.
Maar ik meen een tijdje geleden in dit forum ergens gelezen te hebben dat een adreswijziging in thailand niet simpel was te verwezenlijken bij sommige instanties?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Postadres

#11 Bericht door printen44 » zaterdag 25 april 2015, 14:34

Bij sommige instantie is de vier-regels adres voor Thailand een probleem. Want "Thailand" moet er op staan, anders maakt de brief een zwerftocht door Zuid-Oost-Azie.

Veel computers van Nederlandse instanties hebben ruimte voor drie regels, de normale aantal regels voor een Nederlands adres. Maar sommige weer niet. Hangt af wat men in de computers heeft geprogrammeerd

Maar als je een verhuisbericht naar de instanties stuur, maak hun daarop opmerkzaam. Vaak zetten ze dan Thailand als laatste in de laatste regel. In de praktijk geeft het echter weinig tot geen probleem. Bij mij heeft het geen enkel probleem opgeleverd, maar ik was natuurlijk van te voren gewaarschuwd

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Postadres

#12 Bericht door Gardensafari » zaterdag 25 april 2015, 14:40

printen44 schreef:Bij sommige instantie is de vier-regels adres voor Thailand een probleem. Want "Thailand" moet er op staan, anders maakt de brief een zwerftocht door Zuid-Oost-Azie.

Veel computers van Nederlandse instanties hebben ruimte voor drie regels, de normale aantal regels voor een Nederlands adres. Maar sommige weer niet. Hangt af wat men in de computers heeft geprogrammeerd

Maar als je een verhuisbericht naar de instanties stuur, maak hun daarop opmerkzaam. Vaak zetten ze dan Thailand als laatste in de laatste regel. In de praktijk geeft het echter weinig tot geen probleem. Bij mij heeft het geen enkel probleem opgeleverd, maar ik was natuurlijk van te voren gewaarschuwd
Je moet "Thailand" er wel in het Nederlands op zetten.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Postadres

#13 Bericht door prajak » zaterdag 25 april 2015, 15:56

'...Je moet "Thailand" er wel in het Nederlands op zetten...'

Nee hoor. Als mijn zus in Canada me wat stuurt staat Thailand er in het Engels op. :giggle:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Postadres

#14 Bericht door Gardensafari » zaterdag 25 april 2015, 16:24

prajak schreef:'...Je moet "Thailand" er wel in het Nederlands op zetten...'

Nee hoor. Als mijn zus in Canada me wat stuurt staat Thailand er in het Engels op. :giggle:
:cheesy: :cheesy: :clap:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

hanshu

Re: Postadres

#15 Bericht door hanshu » zaterdag 25 april 2015, 17:09

Zie je nou Prajak...als er een "like"knop was geweest had je al 2 likes gehad......anoniem..dat wel...

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”