Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#31 Bericht door prajak » vrijdag 21 oktober 2011, 07:39

Siamton,

ik heb de indruk dat ik je eerder een dergelijke vraag heb beantwoord....

Eerst iets rechtzetten. Het verdrag bepaalt wie wat wanneer mag heffen. En niet dat land A mag heffen als land B niet heft. Daar kan een uitzondering op komen als je in beide landen inkomen hebt uit arbeid of pensioen of beide. Dan mag in ieder geval Nederland een stukje van de progressie in de tabel meenemen in de heffing. Of Thailand dat 'progressievoorbehoud' heeft weet ik niet.

Ik ben geen inwoner van Thailand, maar bewoner op grond van een retirement verlenging, permit, als dat woord beter is. Dus beantwoord ik die vraag helemaal niet maar leg ik uit waarom ik niet ben geregistreerd op de amphur, dat ik stempels heb terzake retirement (die zend ik mee), ik zend huurcontract mee, Thais rijbewijs, verzekering vervoermiddel, mijn Thais bankboek waar men opnamen kan zien EN dat ik vanuit Nederland de bank hier vul, mijn NL bankafschrift met adres Thailand, mijn contributie NVT.

Ik licht toe dat ik in NL geen woning bezit, geen auto, dat ik Th sinds ... 2004 niet meer heb verlaten, dat ik ze alle paspoortpagina's wel wil zenden, dat ze ook al mijn onkostenbonnen kunnen krijgen en een kopie van de 'levenverklaring' van het SSO. En ik ken mensen die in het gele huisboek staan (ik niet) en dat sturen ze ook mee.

En nu krijg ik weer mijn vrijstelling tot 1 november 2021; met haken en ogen deze keer maar het komt er weer aan.

De vraagstelling van de NL fiscus is onduidelijk. Wat is een (fiscaal) inwoner ? Ik kan me er niets bij voorstellen. Ik zou liever vragen :

1. bewijs dat je NL feitelijk (metterwoon) uit bent
2. bewijs ook waar je dan wel woont.

Maar de vraagstelling kan zo formeel zijn omdat men ALLE belastingverdragen er in wil vangen en men niet per land een formulier wil maken. Trouwens, hoe zou je dat doen met iemand die een sabbatical heeft van 5 jaar door Z-Amerika ? Zo iemand krijgt namelijk ook vrijstelling.... En die persoon woont overal en nergens.

Succes.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#32 Bericht door dutch » vrijdag 21 oktober 2011, 07:46

Het woord "fiskaal" staat niet voor niets tussen haakjes.
Vroeger stond dat gewoon zonder haakjes en dat was een foutieve vraagstelling aan ons,Thailandgangers.
Resident kunnen we hier niet worden (zeker de gepensioeneerden niet) en als we dat duidelijk maken,zoals Prajak dat aangeeft,komt alles in orde.
Ik heb de laatste 2 keren uitsluitend mijn gele Tabien Baan opgestuurd met vertaling.
Hen tevens medegedeeld, dat ik de volgende keer (2015) geen vertaling meer meestuur :mrgreen:.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#33 Bericht door prajak » vrijdag 21 oktober 2011, 10:28

Ik kwam een aardig stukje tegen onder het verdrag met Spanje.....

https://www.pleio.nl/mod/file/download. ... guid=11431

Om een beroep te kunnen doen op het tussen Nederland en uw woonland gesloten belastingverdrag moet u in uw woonland voor de belastingheffing als inwoner worden aangemerkt, dat wil zeggen dat u in uw woonland belastingplichtig bent voor uw
wereldinkomen. U kunt dit aantonen door bijvoorbeeld een verklaring van de fiscale autoriteiten van uw woonland te overleggen. Ook kunt u hiervoor een kopie van uw belastingaangifte waarin uw wereldinkomen is aangegeven, overleggen.

U bent overigens vrij in de aanlevering van bewijsstukken om aan te tonen dat u voor de verdragstoepassing inwoner van de andere staat bent. Sommige verdragen bevatten specifieke bepalingen omtrent de woonplaats. Zo kan iemand voor de Spaanse belastingheffing
pas als inwoner van Spanje worden aangemerkt als hij daar gedurende tenminste 6 maanden per kalenderjaar verblijft. U kunt uw fiscaal inwonerschap ook op een andere manier aantonen, bijvoorbeeld door het overleggen van een Certificados de residencia fiscal. Het hebben van een zogenaamd NIE nummer (número de identification de extranjeros) is niet voldoende
voor het aantonen van het fiscaal inwonerschap.

Wellicht ten overvloede wijs ik u er op dat het eigendom (of de huur) van onroerend goed in een ander land niet direct betekent dat u ook inwoner bent van dat land.

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#34 Bericht door SiamTon » vrijdag 21 oktober 2011, 13:02

prajak schreef:Siamton,

ik heb de indruk dat ik je eerder een dergelijke vraag heb beantwoord....

Eerst iets rechtzetten. Het verdrag bepaalt wie wat wanneer mag heffen. En niet dat land A mag heffen als land B niet heft. Daar kan een uitzondering op komen als je in beide landen inkomen hebt uit arbeid of pensioen of beide. Dan mag in ieder geval Nederland een stukje van de progressie in de tabel meenemen in de heffing. Of Thailand dat 'progressievoorbehoud' heeft weet ik niet.

Ik ben geen inwoner van Thailand, maar bewoner op grond van een retirement verlenging, permit, als dat woord beter is. Dus beantwoord ik die vraag helemaal niet maar leg ik uit waarom ik niet ben geregistreerd op de amphur, dat ik stempels heb terzake retirement (die zend ik mee), ik zend huurcontract mee, Thais rijbewijs, verzekering vervoermiddel, mijn Thais bankboek waar men opnamen kan zien EN dat ik vanuit Nederland de bank hier vul, mijn NL bankafschrift met adres Thailand, mijn contributie NVT.

Ik licht toe dat ik in NL geen woning bezit, geen auto, dat ik Th sinds ... 2004 niet meer heb verlaten, dat ik ze alle paspoortpagina's wel wil zenden, dat ze ook al mijn onkostenbonnen kunnen krijgen en een kopie van de 'levenverklaring' van het SSO. En ik ken mensen die in het gele huisboek staan (ik niet) en dat sturen ze ook mee.

En nu krijg ik weer mijn vrijstelling tot 1 november 2021; met haken en ogen deze keer maar het komt er weer aan.

De vraagstelling van de NL fiscus is onduidelijk. Wat is een (fiscaal) inwoner ? Ik kan me er niets bij voorstellen. Ik zou liever vragen :

1. bewijs dat je NL feitelijk (metterwoon) uit bent
2. bewijs ook waar je dan wel woont.

Maar de vraagstelling kan zo formeel zijn omdat men ALLE belastingverdragen er in wil vangen en men niet per land een formulier wil maken. Trouwens, hoe zou je dat doen met iemand die een sabbatical heeft van 5 jaar door Z-Amerika ? Zo iemand krijgt namelijk ook vrijstelling.... En die persoon woont overal en nergens.

Succes.
Allereerst bedankt Prajak voor je informatie.

Met een fiscaal inwoner bedoelt de Belastingdienst iemand die daadwerkelijk in het opgegeven woonland woont en daar belastingpichtig is. Of deze inwoner ook daadwerkelijk belasting betaald, staat hier buiten. Aldus één van de medewerkers van de Belastingdienst afd. Buitenland in Heerlen.

Is een geel huisboek hetzelfde als een 'geel tabiaan' of 'geel tabien baan'? Is dat een registratie dat je daadwerkelijk een adres hebt waar je woont? En waar kan ik een geel huisboek aanvragen en/of verkrijgen?

'Levensverklaring' van het SSO:
* Bij het UWV geïnformeerd en zij deelde mij mede, dat er geen verklaring en/of bevestiging met eventuele stempels van een SSO-kantoor nodig is. Zij sturen jaarlijks een formulier op, welke dan ingevuld en ondertekend met een kopie van een legitimatiebewijs teruggestuurd dient te worden. Dat is voldoende.
* Bij de Belastingdienst afd. buitenland in Heerlen geïnformeerd en zij deelde mij mede, dat er in het geheel geen levensverklaring wereist was. Zij reageerde zelfs enigszins verbaast op mijn vraag hierover.

Certificate of Residence: Het schijnt, dat je zo'n certificaat ergens (Thaise Revenue Department) kunt aanvragen. Weet iemand hier iets over?

Wat ik ga doen:
* De betreffende vraag dus open laten. Met de mededeling, dat ik deze vraag pas kan beantwoorden als ik in TH woon en ik al de benodigde documenten zal opsturen nadat ik een NON Imm O of retirement visa heb.
* Bewijs leveren, dat ik niet meer in NL woon. Uitschrijving bij het GAB, verkoop huis, verkoop auto, stopzetting van al de verzekeringen (m.n. de zorgverzekering), stopzetting van alle abonnementen m.b.t. huis en auto, etc.
* Bewijs leveren, dat ik daadwerkelijk naar TH ben vertrokken. NON Imm O visa (multiple entry), one-way ticket AMS - BKK, rekening van de internationale verhuizer van mijn inboedel.
* Bewijs leveren, dat ik daadwerkelijk in TH woon en leef. Registratie bij de Ambassade in BKK, inschrijving buitenlands stemregister, NL-bankafschrift met adres in TH, Thais bankboek, periodieke overboekingen van geld van NL-bankrekening naar TH-bankrekening, huurcontract, nota's van woonlasten in TH (zoals, huur woning, energie, telefoon/internet, inboedelverzekering, uitgaven levensonderhoud, etc.), Thais rijbewijs, lidmaatschap NVT en indien ik hiertoe besluit de polis van mijn Thaise zorgverzekering.

Dit moet voldoende zijn om aannemelijk te maken, dat ik mij daadwerkelijk in TH gevestigd heb. Of ben ik nog iets vergeten?
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#35 Bericht door prajak » vrijdag 21 oktober 2011, 15:13

Kompleet ? Lijkt me, al stuurt Dutch alleen het gele huisboek in.....ik stuur meer in. Persoonlijke keus, persoonlijk gevoelen. Komt ook een beetje door mijn voormalig beroep.

Jouw vragen/opmerkingen.

Bewijs van woonplaats van de IMM politie. Ja, dat heb ik twee keer moeten halen, een voor het vervoermiddel, een voor het Thais rijbewijs. Of het ook voor andere doeleinden wordt verstrekt is me niet bekend. Overigens wordt dat afgegeven aan de hand van een non im O en de verlengingen; het zegt niets over de feitelijke woonplaats. De woonplaats wordt pas intensief gecontroleerd als je opgaat voor resident en daarna voor national; dan krijg je ze iedere week op de stoep om te kijken of je er wel echt (samen)woont.

Levenbewijs; nee, dat heeft de fiscus niet nodig, het uitkerend orgaan kontroleert dat. Maar het is een van de vele briefjes die je kunt overleggen om aan te tonen dat je hier feitelijk woont. Het geheel van kleine dingen werkt goed als formeel bewijs ontbreekt.

Geel huisboek; is voor de gebruiker. Hoe Dutch er aan komt weet ik maar zal hij zelf willen uitleggen. Ik heb het niet want mijn huisbazin wil niet dat ik er in kom; haar eigenaarsboek heeft overigens een andere kleur. Heb ik bewijs van woonplaats nodig dan ga ik naar de Imm politie.

En dan dit...

"...Met een fiscaal inwoner bedoelt de Belastingdienst iemand die daadwerkelijk in het opgegeven woonland woont en daar belastingpichtig is. Of deze inwoner ook daadwerkelijk belasting betaald, staat hier buiten. Aldus één van de medewerkers van de Belastingdienst afd. Buitenland in Heerlen..."

Maar dan moet men dat bericht wel willen afgeven. Dat doet men niet. En verder, als je 180+ dagen per kalenderjaar in Thailand bent/verblijft/woont/what's in a name dan BEN je belastingplichtig simpel uit hoofde van de Thaise wetgeving. Waarom is dan een briefje nodig ? Men bekijkt het met westerse ogen. Dat werkt niet in Thailand. En dat leer je vanzelf als je eenmaal hier bent....

Succes.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#36 Bericht door prajak » zaterdag 22 oktober 2011, 15:58

Snelle fiscus !

Vroeger was er een bezorgdienst en die heette Snelle Vliet...of Overtoom tuut tuut.... Ze zijn binnen. Nou ja...

Bedrijfspensioen Reaal - alle drie de vrijstellingen, IB, VV en Zorg

Lijfrente Aegon (laatste uitkering 1 december) - nee, die is men weer vergeten.... Ik laat het lopen, teken wel bezwaar aan voor die laatste maand.

AOW - vrijgesteld voor VV, Zorg EN IB. Dat laatste kan niet, AOW is voor IB nationale wetgeving..... Ik laat het lopen, de SVB was toch al niet van plan iets in te houden.

Over 10 jaar moet ik verlenging vragen, bij leven en welzijn.... En dan luidt de tekst....

"Wordt u in uw woonland....als fiscaal inwoner......"
Dus fiscaal staat niet meer tussen haakjes....

En dat bewijs mag niet ouder zijn dan een jaar.

AOW: heb bericht dat ik geen korting krijg op de p-toeslag. Nou, die 17 euro per maand steek ik toch mooi in mijn zak voor de komende 12 jaar, bij leven en welzijn....

Alles sal reg kom....maar je moet er baaie hard aan trekken...

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#37 Bericht door dutch » zondag 23 oktober 2011, 01:20

Op mijn nieuwe aanvraagformulieren (voor 2015) staat "fiskaal" nog steeds tussen haakjes.

Als antwoord op de vraag kan je de tekst van de Thaise belastingdienst copieeren.Die waarin ze aangeven dat eenieder die langer als 183 dagen in Thailand verblijft....etc
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#38 Bericht door SiamTon » zondag 23 oktober 2011, 03:07

dutch schreef:Op mijn nieuwe aanvraagformulieren (voor 2015) staat "fiskaal" nog steeds tussen haakjes.

Als antwoord op de vraag kan je de tekst van de Thaise belastingdienst copieeren.Die waarin ze aangeven dat eenieder die langer als 183 dagen in Thailand verblijft....etc
Zoiets dergelijks heb ik gedaan. Maar dan gewoon in het Nederlands. Mochten zij mij niet geloven, dan stuur ik wel de Thaise tekst van de belastingdienst. Op het formulier dat ik heb ingevuld staat fiscaal ook tussen haakjes. Maar op een ander formulier stond het weer niet tussen haakjes.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#39 Bericht door prajak » zondag 23 oktober 2011, 16:41

Dutch, mijn brief is van 19 okt en daar staan geen haakjes meer. Maar haakjes of niet, ik geef toch mijn eigen antwoord....in leven en welzijn, het is over 10 jaar en je weet maar nooit wanneer de man met de zeis voor jouw snufferd staat..... Nou, dan liever de man van de SRV....

Siamton, ben jij al NL uit ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#40 Bericht door prajak » vrijdag 28 oktober 2011, 16:06

Nou, alles binnen. Snel gewerkt. Maar toch.....

Ik heb vrijstelling van inkomstenbelasting voor mijn AOW. Dan KAN niet; AOW valt onder de nationale wetgeving van NL. Ik ben dan wel geen fiscaal jurist maar wel belastingadviseur (gepensioneerd) en ken mijn spullen op dit terrein nog steeds. Ik ga niet reklameren; de SVB was toch al niet voornemens te heffen.

Ik heb verder vrijstelling IB en VV en Zorg voor mijn particuliere lijfrente Aegon. Die vrijstelling heb ik al tien jaar en wordt nu voortgezet. Dat in tegenstelling tot de uitkering bij schrijvers als Ruudthai en Borowolf die wel in NL moeten betalen over de lijfrente-uitkering. Ik heb destijds al eens de vraag opgeworpen, in dit forum, of beide heren een premiebetalende polis hadden en daar geen antwoord op gekregen. Ik houd het er dus op dat de heffing van inkomstenbelasting op lijfrente-uitkeringen uit een premiebetalende polis niet aan NL is toegewezen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#41 Bericht door jumbo » zaterdag 29 oktober 2011, 04:02

prajak schreef:Nou, alles binnen. Snel gewerkt. Maar toch.....

Ik heb vrijstelling van inkomstenbelasting voor mijn AOW. Dan KAN niet; AOW valt onder de nationale wetgeving van NL. Ik ben dan wel geen fiscaal jurist maar wel belastingadviseur (gepensioneerd) en ken mijn spullen op dit terrein nog steeds. Ik ga niet reklameren; de SVB was toch al niet voornemens te heffen.

Ik heb verder vrijstelling IB en VV en Zorg voor mijn particuliere lijfrente Aegon. Die vrijstelling heb ik al tien jaar en wordt nu voortgezet. Dat in tegenstelling tot de uitkering bij schrijvers als Ruudthai en Borowolf die wel in NL moeten betalen over de lijfrente-uitkering. Ik heb destijds al eens de vraag opgeworpen, in dit forum, of beide heren een premiebetalende polis hadden en daar geen antwoord op gekregen. Ik houd het er dus op dat de heffing van inkomstenbelasting op lijfrente-uitkeringen uit een premiebetalende polis niet aan NL is toegewezen.
Toch zijn er legio belastingadviseurs die zich fiscaal jusrist noemen en v.v.
Het eerste is niet geheel terecht omdat een fiscaal jurist een meester in de rechten graad dient te hebben
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#42 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 07:00

Woorden als belastingadviseur, -deskundige, etc zijn vrij. Fiscaal jurist suggereert een mr titel, fiscaal econoom een drs titel. Belastingadviesbureau, daar vind je deze mensen. Er zijn in NL organisaties die kwaliteitseisen stellen en een tuchtrechtspraak hebben; leden van die organisaties mogen een verwijzing geven achter hun naam zoals ook de accountants doen.
Mooi vak; ik heb 36 jaar gewerkt en gestudeerd in dat vak en heb er geen spijt van. Maar nu is het rust in de tent.....

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#43 Bericht door sirc » zaterdag 29 oktober 2011, 07:48

prajak schreef: Ik heb vrijstelling van inkomstenbelasting voor mijn AOW. Dan KAN niet; AOW valt onder de nationale wetgeving van NL.
War staat eigenlijk precies dat de AOW onder de nationale wetgeving valt,

http://www.rd.go.th/publish/766.0.html

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#44 Bericht door prajak » zaterdag 29 oktober 2011, 07:58

Art 19 van het verdrag.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#45 Bericht door sirc » zaterdag 29 oktober 2011, 12:08

prajak schreef:Art 19 van het verdrag.
Art 19 Overheidsfuncties?
Ik dacht dat dit artikel alleen betrekking heeft op overheidspensioenen en niet de AOW

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”