Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
rensoff
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 27 augustus 2011, 12:32

Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

#1 Bericht door rensoff » maandag 29 augustus 2011, 10:57

Op 5 maart 2010 heb ik me laten uitschrijven uit NL en woon vanaf 6 maart 2010 als gepensioneerde in Thailand.
Mijn vrouw (Thaise) en ik zijn in 2008 gehuwd en hebben een huis in 2009 gekocht.
Zij heeft geen inkomen en heeft nooit in Nederland gewoond.
In mei van dit jaar heb ik het volgende naar de Belastingdienst in Heerlen verstuurd:
1. Aangifte IB 2010 via het M-biljet
2. Verzoek vrijstelling inhouding loonbelasting en premieheffing 2011

Ik heb voor wat betreft mijn M-aangifte IB 2010 nog niets van de fiscus vernomen.
Mijn (particuliere) pensioen-inkomsten heb ik pro-rato gesplitst in een binnenlandse –en buitenlandse periode.
Voor de buitenlandse periode heb ik vraag 96A ingevuld (inkomsten waarover Nederland geen inkomstenbelasting mag heffen).
Vraag: Heb ik dit correct ingevuld? En zo ja, wordt dit door de fiscus geaccepteerd of willen zij een verklaring van de Thaise authoriteit (Revenue Dept.) hebben dat ik hierover belasting heb
betaald?
Graag uw reacties en/of ervaringen svp.

Voor wat betreft punt 2 heb ik onlangs een brief ontvangen met de mededeling dat mijn verzoek is afgewezen op grond van het feit dat ik niet heb kunnen aantonen dat ik (fiscaal) inwoner ben van het woonland (Thailand). Zij vroegen in eerste instantie een kopie van mijn Thaise belasting-aangifte en of een verklaring dat ik belasting betaal. Uiteraard heb ik geen van beiden omdat ik geen fiscaal ID heb.
Bij mijn verzoek om vrijstelling heb ik een verklaring van woonplaats van de NL-ambassade, het in het NL vertaalde (gele) Tabian-boekje en een verklaring van de Immigratiedienst als bijlagen meegestuurd.
Vraag: Is het verstandig om hier bezwaar tegen aan te tekenen of zijn er andere mogelijkheden (o.a. verklaring van Residence van de Thaise Revenue Department , indien mogelijk) om de NL-fiscus tot heroverweging te verzoeken?
Graag uw reacties en/of ervaringen svp.
Tenslotte: vrijstelling van loonbelasting betekent voor mij een netto voordeel van Euro 400 per maand.

Alvast bedankt!

Rensoff

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#2 Bericht door joepattaya » maandag 29 augustus 2011, 11:35

Volgens mij is er een soort van verdrag tussen Thailand waarin staat dat beide landen niet voor zich (en dus dubbel) belasting gaan heffen.
Thailand zal dus nooit belasting heffen over inkomsten uit Nederland als daar in NL belasting over geheven wordt.

Wil je nu geen belasting meer betalen in NL, dan wil NL dus wel weten of je dan belasting betaalt in Th en daar willen ze dan ook bewijs zien.........en dat valt niet mee!!

Een verklaring van permanente woonst is geen probleem, maar dat zal niet voldoende zijn.

Misschien dat een gepensioneerde kan uitleggen hoe dat in de praktijk zit met bruto-netto en het niet krijgen van toeslagen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#3 Bericht door prajak » maandag 29 augustus 2011, 16:52

Wat bedoel je met particuliere pensioeninkomsten ?

Het verdrag kent twee soorten pensioen: (semi)overheidspensioen uit NL en ander pensioen uit NL zoals uit het bedrijfsleven. Het tweede pensioen mag niet in NL worden belast, Thailand mag heffen maar doet dat (nog) niet.

Bedoel je een lijfrente ? Wat voor een ? Er zijn er die immer in NL belastbaar zijn.

Je krijgt van geen enkele instantie in Thailand een bewijs dat je hier feitelijk woont. Een brief van wie dan ook is geen bewijs dat je hier feitelijk woont. Je moet zelf aannemelijk maken dat je hier feitelijk woont. Dat betekent aandragen van bewijsstukken. Dat betekent ook dat reisgedrag naar NL, het bezit van onroerend goed in NL, een belemmering kan zijn.

Ik adviseer je een belastingadviseur in NL in de arm te nemen.

rensoff
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 27 augustus 2011, 12:32

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#4 Bericht door rensoff » dinsdag 30 augustus 2011, 01:45

prajak schreef:Wat bedoel je met particuliere pensioeninkomsten ?

Het verdrag kent twee soorten pensioen: (semi)overheidspensioen uit NL en ander pensioen uit NL zoals uit het bedrijfsleven. Het tweede pensioen mag niet in NL worden belast, Thailand mag heffen maar doet dat (nog) niet.

Bedoel je een lijfrente ? Wat voor een ? Er zijn er die immer in NL belastbaar zijn.

Je krijgt van geen enkele instantie in Thailand een bewijs dat je hier feitelijk woont. Een brief van wie dan ook is geen bewijs dat je hier feitelijk woont. Je moet zelf aannemelijk maken dat je hier feitelijk woont. Dat betekent aandragen van bewijsstukken. Dat betekent ook dat reisgedrag naar NL, het bezit van onroerend goed in NL, een belemmering kan zijn.

Ik adviseer je een belastingadviseur in NL in de arm te nemen.


Prajak,

Met particulier pensioen bedoel ik een pensioen uit het bedrijsleven, in mijn geval een stichting pensioenfonds van een bankinstelling.
Volgens mij is het mogelijk bij de Thaise Reveue Dept. een "Certificate of Residence form (in case of an individual taxpayer)" aan te vragen.

Als laatste mogelijkheid zal ik een belastingadviseur in NL in de arm nemen.
Wellicht kun je mij een fiscalist aanbevelen.
Het is de bedoeling dat wij volgend jaar mei naar NL op vakantie gaan.

Groet.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#5 Bericht door joepattaya » dinsdag 30 augustus 2011, 02:26

Resnoff, met die belastingadviseur had je je zoektocht eigenlijk moeten beginnen.
Het aanvragen van een belastingvrijstelling in Nederland is volgens mij alleen maar interessant als je binnen de EU verblijft EN als je neerstrijkt in een NL/EU verdragsland.
Als je er voor zorgt dat het jaar 2010 (het jaar van vertrek) fiscaal netjes afgesloten wordt, en je bent uitgeschreven uit NL, dan is een belasting vrijstelling niet nodig, zeker niet omdat Thailand je NL-inkomen niet belast en je dus al helemaal geen verklaring van de Thaise Belastingdienst hoeft te verwachten.

Althans, zo zou het kunnen zijn. :neus:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#6 Bericht door yandre » dinsdag 30 augustus 2011, 03:34

nu mijn ervaring is ben ook per feb 2010 uit geschreven in nederland .
heb het belasting formulier m netjes terug gestuurd met vermelding
wil belasting plichtig in th zijn .
heb een kleine uitkering van verzekering en daar wordt of is belasting
over geheven denk .maar kreeg keurig verleden maand een heel leuk
bedrag terug gestort van de belasting dus is dit mogelijk verekend?
heb verder geen in komsten uit nederland moet nog even wachten
op de aow en pensioen hier.
maar een ieder zijn zaak is waarschijnlijk anders in deze

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#7 Bericht door prajak » dinsdag 30 augustus 2011, 04:33

Ik verwacht binnenkort antwoord op mijn verzoek om vrijstelling ingaand 1 november a.s.
Dat antwoord ligt denk ik bij broer in NL maar die is met vakantie elders. Dan weet ik hoe de (nieuwe) wensen zijn.

Het verdrag met Thailand gaat VOOR de nationale wetgeving. Thailand zegt in haar nationale wetgeving pensioenen te belasten maar doet dat nog niet. Dat geeft dan NL niet het recht maar te heffen ! Het verdrag is bindend voor beide landen over de plaats waar men mag heffen.

Wat je aan de NL fiscus moet bewijzen danwel ten minste aannemelijk maken...

- ben je metterwoon uit NL weg....
- en waar woon je dan wel...

Vraag 1 doet Big Bro in NL wel voor je. Heb je daar nog onroerende zaken, vervoermiddelen, ben je er ieder jaar tig keer, heb je daar nog een onderneming, baan, dan wordt het moeilijk voor je. Dan kan NL stellen dat je feitelijk in NL woont.

Vraag 2 moet je zelf bewijzen en dat mag met alle middelen. Jij moet aantonen dat Thailand het centrum is geworden van jouw economisch en sociaal leven. Economisch: waar geef je de poen uit. Sociaal: waar wonen gezin, vrienden, waar is jouw sport, kultuur, ontspanning, waar heb je huis en auto en verzekeringen en ga maar door.

Van de Thaise fiscus krijg je geen bewijs van wonen. Van de Imm politie ook niet voor dit doel. Van de ambassade ook niet, wat zegt dat stuk papier ? Niets. Wat wel iets zegt is jouw paspoort want Thailand is een land dat stempelt bij "in" en "uit". Wat iets zegt is dat je van jouw NL bank nauwelijks betalingen doet behalve transacties naar Thailand. Wat iets zegt is jouw Thaise bankboek waaruit je leeft. De rekeningen van internet, telefoon, auto, verzekering op jouw naam.

Ik wacht even af tot ik zelf antwoord heb.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#8 Bericht door Gardensafari » dinsdag 30 augustus 2011, 06:10

Helemaal met Prajak eens.
De wet zegt dat waar iemand woont naar de omstandigheden wordt beoordeeld.
Dus aan verklaringen van instanties heb je niet veel.
Wel aan je paspoort, als daaruit blijkt dat je grotendeels in Thailand verblijft.
Verder alle zaken die Prajak al opsomde.
Neem een Nederlandse fiscalist in de arm.
Geen boekhouder of zoiets, want hoewel die best wel wat weten van fiscale zaken is internationaal fiscaal recht een specialiteit.
Daar weten ze vaak bitter weinig van, zeker als het gaat om landen buiten de EU.

Als je de zaak wilt bespoedigen, dan zou je ook nog bezwaar kunnen maken tegen de inhouding van loonbelasting door het pensioenfonds.
Moet je doen bij je eigen inspecteur (Heerlen dus).

Denk er voorts om dat de overheid steeds meer optreedt als één geheel.
Zo kun je niet geëmigreerd zijn met een Nederlandse zorgverzekering.
Immers dan til je of de fiscus, of de zorgverzekering.Vaak gaan dan die instanties ervan uit dat je wel beide zult tillen en zit jij vaak heel lang in zwaar weer.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#9 Bericht door prajak » dinsdag 30 augustus 2011, 07:28

Wacht een week; ik verwacht mijn broer terug van vakantie einde deze week en dan zal ik de scan wel krijgen (ook van mijn AOW toekenning). Dan kan ik je vertellen of ze ook bij mij een bijzondere eis stellen en indien niet zal ik je de tekst zenden van mijn aanvraag. Is er nog geen beslissing dan bel ik ze maandag op.

Tegen de weigering een vrijstelling te verlenen staat geen bezwaar of beroep open. Wel tegen de inhouding van loonbelasting maar ik zou er de voorkeur aan geven bezwaar aan te tekenen tegen de definitieve aanslag over een bepaald jaar.

rensoff
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 27 augustus 2011, 12:32

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#10 Bericht door rensoff » dinsdag 30 augustus 2011, 15:34

Beste Forum-leden,

Allen hartelijk dank voor jullie reacties, adviezen en aanbevelingen!
Alvorens op de afwijzing van mijn verzoek te reageren, lijkt het mij verstandig om maar even te wachten op de voorlopige dan wel definitieve aanslag IB over het jaar (2010) van emigratie.

Prajak,

Ik zal het zeer op prijs stellen, als ik de beslissing van de Belastingdienst op jouw verzoek om vrijstelling tegemoet mag zien.

Groet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#11 Bericht door prajak » dinsdag 30 augustus 2011, 15:39

Dat zul je van me horen.

Broer is nu in het VK maar ik verwacht hem einde week thuis. Hij is mijn fiscaal postadres. En tja, als hij 7 weken weggaat dan zit ik 7 weken zonder berichten.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#12 Bericht door sirc » woensdag 31 augustus 2011, 11:32

Bij mijn verzoek om vrijstelling heb ik een verklaring van woonplaats van de NL-ambassade, het in het NL vertaalde (gele) Tabian-boekje en een verklaring van de Immigratiedienst als bijlagen meegestuurd.
Ik heb alleen zowel de originele engelse versie en de thaise versie van der immigration meegestuurd ( begin juli) en de M aangifte is al afgehandeld en de teruggave overgemaakt.
Het is wel de voorlopige aanslag. Op de definitieve wacht ik nog.
Ziet uit zoals deze:
http://www.thailawonline.com/en/others/ ... dence.html

De belastingverdragen zijn eigenlijk opgemaakt om dubbele belasting te voorkomen.
Aan een dubbele NIET belasting was bij de ondertekening van het verdrag niet gedacht.
Maar in het verdrag is geen subjekt to tax opgenomen. Dus moet een nieuw verdrag opgemaakt worden.
Zolang heeft NL geen rechten om over de pensioen belasting te heffen.

Ik heb met jongbloed-fiscaaljuristen gebeld en daarnaar het M biljet ook zelf ingevuld.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#13 Bericht door prajak » woensdag 31 augustus 2011, 15:10

"...Zolang heeft NL geen rechten om over de pensioen belasting te heffen...."

Je bedoelt bedrijfspensioen; staatspensioen en AOW vallen in NL onder de heffing. Strikt het verdrag volgen en je komt er uit.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#14 Bericht door prajak » zondag 04 september 2011, 04:12

Geen post na mijn verzoek (aangetekend) van 11 juli. Ik zal maandag dus pogen te bellen met dat nieuwe nummer voor ons in het buitenland (001) 31 555 385 385 maar ik heb uit 2009 nog een doorkiesnummer naar de afdeling die verzoeken als deze behandelt.

Dus nog effe wachten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#15 Bericht door prajak » maandag 05 september 2011, 09:49

11 Juli aangetekend verzonden, 20 juli binnen, behandeltijd 6 tot 8 weken en we zitten nu op bijna 7 weken dus nog even geduld. Dat bellen met (001) 31 555 385 385 gaat gemakkelijk en snel.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”