Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2011

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#91 Bericht door dutch » donderdag 05 januari 2012, 01:35

abadegroot schreef:Hallo Forum leden,

Misschien is er iemand die me een goede tip of hulp kan geven.
Ik probeer al sinds vorig jaar augustus bij de belastingdienst in Heerlen teruggave te krijgen op de loonbelasting op mijn pre-pensioen ( geen overheids pensioen). Maar de belastingsdiens heeft mijn aanvraag al twee keer afgewezen.
Krijg het volgende antwoord;
Met de Belastingdienst gesproken en wat zij nodig hebben is een fiscale verklaring. Dat op de site van de Belastingdienst staat dat belastingheffing over pensioenen in Thailand plaats dient te hebben, doet voor de afseling buitenland niet ter zake, zolang ze geen fiscale verklaring hebben. 

Mijn vraag is hoe kom ik aan een fiscale verklaring hier in Thailand.
Heb ze al vanalles gestuurd, visa, politieverklaring woonplaats en adress, bank gegevens Thailand.
Bedankt alvast, met vriendelijke groet Ad de Groot. Khon Kaen
Je hoeft alleen maar aan te tonen dat je de betreffende periode daadwerkelijk in Thailand woonde en ook in Nederland uitgeschreven was.
Van je vorige gemeente in Nederland heb je het uitschrijvingsbewijs en via de douanestempels op de paspoort kan je aantonen dat je hier in Thailand verbleef.
Verder verwijs je naar het belastingverdrag.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

abadegroot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 14 december 2011, 11:48
Locatie: Khon Kaen

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#92 Bericht door abadegroot » donderdag 05 januari 2012, 01:53

Heb zoals je zegt al deze papieren opgestuurd maar toch een afwijzing gekregen.
Ik denk dat ze de touwtjes strakker gaan aanhalen.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#93 Bericht door sirc » zondag 15 januari 2012, 08:23

abadegroot schreef:Heb zoals je zegt al deze papieren opgestuurd maar toch een afwijzing gekregen.
Ik denk dat ze de touwtjes strakker gaan aanhalen.
Ik zou een bezwaarschrift indienen. Dan weet men uit het antwoord tenmiste exact waarom een ficale verklaring uit Thailand nodig is.
In vele nieuwe belastingverdragen is geregeld, dat mits een land geen recht op belastingheffing uitoefend het andere land het recht kan toepassen. Dan is wel een verklaring nodig.

In het oude belastingverdrag met Thailand is zo een regeling volgens mij niet opgenomen.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#94 Bericht door sirc » zondag 15 januari 2012, 08:38

Ik heb een miniprobleem.

In verband met het volledig terugbetalen uit het buitenland van het ingehouden dividendbedrag uit het buitenland heb ik in NL teveel als voorheffing afgetrokken.

Ik wil die gekregen centen overmaken aan de nederl. fiscus. 2 maanden geleden een brief gestuurd en twee keer opgebeld.

Antwoord telefonisch. "U kunt niet zomaar geld overmaken" :cheesy:
Ik ga de centen toch overmaken omdat ik anders onnodig renteverlies lijd.

Of zorg ik dan bij de belastingdienst voor onoverbrugbare problemen?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#95 Bericht door Gardensafari » zondag 15 januari 2012, 11:01

Dat heeft geen zin.
Als je nu betaalt krijg je het weer teruggestort.
Ze weten niet waar het voor is.

Juridisch gezegd: er moet eerst een formele belastingschuld zijn.
De inspecteur legt jou een aanslag op. En die moet je betalen.
Pas als die aanslag er is heeft de ontvanger een "titel" om te kunnen incasseren.
Zonder aanslag heb je geen belastingschuld.
Dat jijzelf berekent dat je een te hoge teruggaaf hebt gehad doet daaraan niets af, omdat niet jij, maar uitsluitend de inspecteur een belastingschuld kan vaststellen.
En zonder die officiële vaststelling door de inspecteur, kan en mag de ontvanger geen gelden accepteren.

Je zult dus moeten afwachten en de rente voor lief nemen.

Telefonisch en/of schriftelijk enige druk op de ketel houden kan werken, maar verwacht er niet al teveel van.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#96 Bericht door Henk Korat » maandag 16 januari 2012, 11:47

Gardensafari schreef:Dat heeft geen zin.
Als je nu betaalt krijg je het weer teruggestort.
Ze weten niet waar het voor is.

Juridisch gezegd: er moet eerst een formele belastingschuld zijn.
De inspecteur legt jou een aanslag op. En die moet je betalen.
Pas als die aanslag er is heeft de ontvanger een "titel" om te kunnen incasseren.
Zonder aanslag heb je geen belastingschuld.
Dat jijzelf berekent dat je een te hoge teruggaaf hebt gehad doet daaraan niets af, omdat niet jij, maar uitsluitend de inspecteur een belastingschuld kan vaststellen.
En zonder die officiële vaststelling door de inspecteur, kan en mag de ontvanger geen gelden accepteren.

Je zult dus moeten afwachten en de rente voor lief nemen.

Telefonisch en/of schriftelijk enige druk op de ketel houden kan werken, maar verwacht er niet al teveel van.

En vergeet ook niet dat de fiscus dan, naast de rente, ook een boete op kan leggen. Met andere woorden: de gecomputiseerde wereld van de fiscus kent geen genade. zelfs als je het - als nette burger - wilt voorkomen. Helaas ik spreek uit ervaring. :crazy: :crazy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#97 Bericht door sirc » dinsdag 17 januari 2012, 05:07

Dat heeft geen zin.
Als je nu betaalt krijg je het weer teruggestort.
Ze weten niet waar het voor is.
Bedankt voor jullie informatie.
ik ga nog een keer de telefoonhoren oppakken.
Mits zonder resultaat blijf ik afwachten tot ik mijn belastingschuld mag betalen :worshippy:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#98 Bericht door Gardensafari » dinsdag 17 januari 2012, 11:31

sirc schreef: Mits zonder resultaat blijf ik afwachten tot ik mijn belastingschuld mag betalen :worshippy:
:cheesy: :cheesy: Jij bent de eerste die ik ken die zulks als een gunst beschouwd...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#99 Bericht door sirc » vrijdag 20 januari 2012, 10:42

Gardensafari schreef:
sirc schreef: Mits zonder resultaat blijf ik afwachten tot ik mijn belastingschuld mag betalen :worshippy:
:cheesy: :cheesy: Jij bent de eerste die ik ken die zulks als een gunst beschouwd...
Nou, ik moet het toch betalen. :cry:
Getelfoneerd met de belastingdienst. . Een brief werkt niet.
Ik moet een "Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2010" op hun papier indienen. Wordt mij toegezonden.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 2z01pl.pdf

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#100 Bericht door dutch » vrijdag 20 januari 2012, 11:07

sirc schreef:
Gardensafari schreef:
sirc schreef: Mits zonder resultaat blijf ik afwachten tot ik mijn belastingschuld mag betalen :worshippy:
:cheesy: :cheesy: Jij bent de eerste die ik ken die zulks als een gunst beschouwd...
Nou, ik moet het toch betalen. :cry:
Getelfoneerd met de belastingdienst. . Een brief werkt niet.
Ik moet een "Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2010" op hun papier indienen. Wordt mij toegezonden.

http://download.belastingdienst.nl/bela ... 2z01pl.pdf
Als je hiermede gewoon boetes en andere ongemakken kan besparen.....gewoon doen.
Toen ik voor de eerste keer emigreerde heb ik e.e.a. samen met belasting kantoor Brielle gedaan en wel op een erg prettige manier.Wederzijds vertrouwen.
Dat ik een 15-tal jaren later weer onder hun regiem zou vallen, bij mijn administratie t.b.v. emigratie naar Indonesie,kon ik toen niet bevroeden.
Kantoor Brielle bestond niet meer,maar laat de betreffende ambtenaar van toen wederom mijn dossier gaan behandelen (was nu Rotterdam)! :o
Ben met zijn toestemming vertrokken nadat ik hem al mijn aanslagen etc had toe gezonden en hij liet mij alvast gaan."Ga maar,ik stuur e.e.a. wel na en duurt nog wel even en ik ken je nog van de vorige keer" waren zijn woorden door de telefoon. ca, 7 maanden later kreeg ik een leuk bedrag op mijn rekening en nog weer later kwamen de papieren. [|) :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

rinusbangkok
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 15 juli 2009, 08:21

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#101 Bericht door rinusbangkok » dinsdag 13 maart 2012, 10:15

Hallo, Ik ben hier nieuw op het forum en woon sinds 2008 in Lamlukka 20 km boven Bangkok.
Ook ik heb in December 2011 een afwijzing gekregen wat betreft hernieuwde vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing. Mijn oude vrijstelling liep af op 31 Jan 2012. Na telefonisch onderhoud werd mij
medegedeeld om een bewijs op te halen dat je staat ingescheven hier in Thailand als belastingbetaler.
Op 23 Januarie 2012 heb ik opnieuw een brief geschreven met 50 bijlages, zoals huurkontrakt, rekeningen Internet, telefoon, kopie Bankpassen thaise rekeningen, kopie bankafschriften Ned.
bankrekeningen met overboekingen naar de thaise rekeningen, kopie verkoop huis in Nederland in
2008, kopie Container Vervoer van mijn hele inboedel naar Thailand en een kopie van het Verdrag
wat Ned. heeft met Thailand. Daarbij duidelijk in de brief gesteld dat het Belasting verdrag met
Thailand bindend is voor beide landen en dat er niets in het verdrag staat dat ik moet bewijzen dat
ik hier belasting betaal. In februarie nog steeds bruto/netto gekregen en gisteren kwam per post
de mededeling van de Belastingdienst dat ze van mening waren dat mijn verzoek toch terecht was.
Ik kan weer 2 jaar vooruit want over 2 jaar weer opnieuw aanvragen i.v.m. pensioen leeftijd van 65 jaar.
Het is dus heel belangrijk om met allerlei bewijzen te komen dat je hele Sociale leven hier in Thailand is.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#102 Bericht door sirc » maandag 02 november 2015, 12:47

Henk Korat schreef:
Gardensafari schreef:Dat heeft geen zin.
Als je nu betaalt krijg je het weer teruggestort.
Ze weten niet waar het voor is.

Juridisch gezegd: er moet eerst een formele belastingschuld zijn.
De inspecteur legt jou een aanslag op. En die moet je betalen.
Pas als die aanslag er is heeft de ontvanger een "titel" om te kunnen incasseren.
Zonder aanslag heb je geen belastingschuld.
Dat jijzelf berekent dat je een te hoge teruggaaf hebt gehad doet daaraan niets af, omdat niet jij, maar uitsluitend de inspecteur een belastingschuld kan vaststellen.
En zonder die officiële vaststelling door de inspecteur, kan en mag de ontvanger geen gelden accepteren.

Je zult dus moeten afwachten en de rente voor lief nemen.

Telefonisch en/of schriftelijk enige druk op de ketel houden kan werken, maar verwacht er niet al teveel van.

En vergeet ook niet dat de fiscus dan, naast de rente, ook een boete op kan leggen. Met andere woorden: de gecomputiseerde wereld van de fiscus kent geen genade. zelfs als je het - als nette burger - wilt voorkomen. Helaas ik spreek uit ervaring. :crazy: :crazy:
Er gebeuren nog wondern. De definitive aanslag is binnen.
Maar ik erger mij trotdem, dat ik het bedrag niet eerder kon overmaken

Al die tijd ligt het geld renteloos op mijn giro.
Het is alleen een klein bedrag van €500 invorderingsrente die ik nu extra mag betalen. :evil:

Ik beschouw het dan maar als schenking.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#103 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 14:44

Dit is bijna 4 jaar na jouw laatste bericht hierover. Is men nog wel tijdig met het opleggen van de definitieve aanslag? Of heb je dat zelf al nagekeken?

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#104 Bericht door sirc » dinsdag 03 november 2015, 09:03

Ik had ook 3 jaar in mijn geheugen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ngsaanslag
Termijn
Wij kunnen u een navorderingsaanslag sturen tot maximaal 5 jaar na afloop van een belastingjaar. Over 2010 kunnen wij u dus tot 31 december 2015 een navorderingsaanslag opleggen.


Is wat ongelukkig verlopen. 2013 heb ik een correspondentie adres in NL doorgegeven in verband met mijn verhuizing binnen Thailand.
Ook nog een keer een brief 2013 naar de belastingdienst verzonden. De onvangst werd mij via mijn NL adres ook bevestigd.

Ineens ligt er en dwangbevel in de brievenbus met mijn nieuw adres in Thailand.
Nooit een aanslag of aanmaning in NL ontvangen nog op mijn nieuw adres hier in Thailand.

De dwangbevel werd na mijn inspraak wel vernietigd, maar de rente moet ik helaas betalen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verzoek om vrijstelling Loonbelasting en Premieheffing 2

#105 Bericht door prajak » dinsdag 03 november 2015, 10:07

Haal niet de definitieve en de navorderingsaanslag door elkaar! Maar je hebt er zelf al naar gekeken, lees ik. Adreswijzigingen behandelen is niet het sterkste punt van de belastingdienst; misschien wel het zwakste....

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”