Hoe start ik mijn emigratieplan ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#16 Bericht door Thaijan » woensdag 08 oktober 2008, 22:24

Duiker schreef:Thaijan, iedere situatie is natuurlijk naders. Maar in jou situatie herken ik toch wat van mezelf. En ik kan me dan ook goed voorstellen dat je naar Thailand wilt verhuizen. Maar of dat de slimste beslissing is, dat kan alleen jij weten. Voor mezelf heb ik eens heel precies uitgezocht waarom ik iedere keer weer naar Thailand wil. En ik weet dat nu voor mezelf. Misschien moest jij dat ook eens uitzoeken. En je dan afvragen of Thailand daar de oplossing voor is. En misschien zou je eens wat langduriger naar Thailand kunnen gaan. Zelf ben ik ook nog maar 4 keer geweest. En in die 4 keer zie ik steeds meer de harde kant van Thailand. Zolang je geld hebt, zullen de problemen niet groot zijn. Maar van je geld ben je daar zo af. Misschien gaat dat wel anders dan je zo zou denken.
Maar als je dan toch beslist om te gaan, houd ons dan hier de komende maanden/jaren op de hoogte. Wellicht dat jij tips kunt geven over hoe e.e.a aan te pakken. Ik wens je succes toe.
Beste Duiker bedankt voor je reactie, ja ik heb hetzelfde als jou, ik wil gewoon iedere keer naar Thailand toe sindsdien ik er 1 keer was geweest, ik ben in talloze landen geweest maar nooit heeft een land zo'n aantrekkingskracht op mij gegeven als Thailand, en dat is niet alleen het vrouwelijk schoon, ik ben gek op het eten, het klimaat hoe gek het ook klinkt ik voel me super in een tropisch klimaat, de fraaie winkelcentra, de cultuur, de tempels....teveel moois om op te noemen en dan het simpele allemaal...de oude bussen, en voor mij de lage prijzen....die wel hoger worden beetje bij beetje maar dat gebeurd overal, tuurlijk heeft Thailand zijn harde kanten maar dat heb je in ieder land, ik heb in ieder geval mijn ogen goed gebruikt de keren dat ik er was, ik ben niet alleen op toeristische plekken geweest maar heb bijvoorbeeld ook mee kunnen maken hoe de Thai leeft, ben in Thaise uitgaansgelegenheden geweest waar bijna geen Farang komen, ik begrijp ook best wel waarom een Thais meisje graag een oudere Farang als man wil....als je zelf bijna niks hebt en er komt weer zo'n prins aan dan is dat logisch maar ik denk dat je zelf ten allen tijden ervoor moet waken niet de gulle prins te spelen en te smijten met geld....ikzelf zie meer voordelen om me te vestigen dan dat ik in Nederland zou blijven, ik zal me niet uitweiden over politiek hier in Nederland, als ik naar mijn eigen positie kijk....heb een koophuis kan doorwerken tot ik 65 ben en dan is mijn huis afbetaald en dan ? Misschien ga ik dan wel dood, ik zal de 1e niet zijn, mijn vader heeft ook niet echt lang van zijn AOW/Pensioen kunnen genieten, ik ben bereid een stapje terug te nemen en gewoon sober te leven indien nodig, ik ben al gelukkig met het klimaat, ben niet veeleisend qua huis, een bed, douche, computer en het is een plaatje voor me, airco heb ik niet nodig, ik wil inieder geval net buiten het centrum van BKK gaan wonen waar in ieder geval niet zo'n luchtvervuiling is en waar niet veel toeristen komen, dat Sukhumvit heb ik wel gezien en dat trekt me helemaal niet. Tuurlijk is het even leuk maar op dat soort plekken ben je sneller geneigd geld uit te geven, in Nederland ga ik ook niet iedere dag stappen....Duiker je hebt helemaal gelijk wat geld betreft, daarom verkies ik om eerst zelf op me eigen te gaan wonen voordat ik een serieuze relatie start, de 1e jaren zijn noodzakelijk om je strict aan je beschikbare uitgavepatroon te houden, dus ga ik niet een duur appartement of condomium betrekken maar zoek gewoon een simpel Thais flatje tussen de Thai. Ik zal best wat vinden tussen de 2000 - 5000 bath per maand. Tuurlijk blijf ik lid van dit fantastische forum en zoals ik hulp krijg wil ik graag nieuwe expats helpen en mijn ervaringen en bevindingen delen.
Maar ik vrees dat ik voorlopig nog even moet wachten met emigreren, laat eerst de economische crisis maar voorbij zijn, dan verkoop ik mijn huis makkelijker, ik haal eruit wat eruit te halen is, ik ga de woning niet wegschijten voor een prikkie, anders lig ik straks te slapen onder een brug in Thailand en daar heb ik nou net geen trek in ;-)

beste grt Jan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#17 Bericht door Mart » donderdag 09 oktober 2008, 05:07

Beste Jan,

Pas enige dagen terug uit Thailand. Honderden kennen dat gevoel, maar slecht enkele nemen een beslissing.
Pas later ontdekt je of de beslissing juist was. Al vele jaren woon ik In Thailand en geef je echt de raad:
Zint eer gy begint. Details zijn voor later, ga vanavond lekker ergens een biertje kopen en geniet van het vrijgezellen leven. :roll:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#18 Bericht door jumbo » donderdag 09 oktober 2008, 05:21

Mart schreef:Beste Jan,

Pas enige dagen terug uit Thailand. Honderden kennen dat gevoel, maar slecht enkele nemen een beslissing.
Pas later ontdekt je of de beslissing juist was. Al vele jaren woon ik In Thailand en geef je echt de raad:
Zint eer gy begint. Details zijn voor later, ga vanavond lekker ergens een biertje kopen en geniet van het vrijgezellen leven. :roll:
Ha die Mart :P :P

Je hebt toch geen spijt van je emigratie he?? :D :D
De verhuizing naar de Isaan is min of meer euthanasia dat begrijp ik, maar je kan altijd je batterij
opladen of vernieuwen in Bangkok... :D :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#19 Bericht door Kees » donderdag 09 oktober 2008, 09:40

Mart schreef:Beste Jan,

Pas enige dagen terug uit Thailand. Honderden kennen dat gevoel, maar slecht enkele nemen een beslissing.
Pas later ontdekt je of de beslissing juist was. Al vele jaren woon ik In Thailand en geef je echt de raad:
Zint eer gy begint. Details zijn voor later, ga vanavond lekker ergens een biertje kopen en geniet van het vrijgezellen leven. :roll:
Volgens de stukjes die Jan hier heeft geschreven, heeft hij zich al bezint en heeft hij vele problemen, hobbels, valkuilen etc. inmiddels wel begrepen.
Maar nu nog de adviezen, suggesties, opmerkingen om zijn emigratieplan te starten.
Ik zelf moet nog 7 jaar wachten voor een eventule emigratie en volg deze topic dan ook met belangstelling.
Niet klagen, maar dragen.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#20 Bericht door jomel17 » donderdag 09 oktober 2008, 13:32

Ook ik volg dit topic met veel belangstelling want ik wil na m,n pensioen graag in Khon kaen gaan wonen.
Als alles goed gaat kan mijn vrouw in het voorjaar van 2009 naar Holland komen,ze leert de taal al goed.
Het was eerst mijn bedoeling om haar in Thailand te laten en haar iedere zomer 3 maanden hierheen te halen maar zij wil hier graag komen werken om een spaarpotje voor later te maken.
Afhankelijk van de veranderingen in de pensioenplannen kunnen wij over 5 tot 8 jaar ons definitief in Thailand vestigen. Ben nu 57 als er niets verandert kan ik met 63 weg maar vrees dat ik van woutertje tot m,n 65ste moet blijven .
หลงรัก

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#21 Bericht door Edje » donderdag 09 oktober 2008, 16:33

Jomel; Begin 2015 ben je 63. Heb je een beetje pech dan zal je door moeten werken tot 65,5 jaar. Per jaar dat je later als 2015 65 wordt worden er 3 mnd bijgeteld vóór je pensioen.
Als je voldoende bedrijfspensioen hebt opgebouwd dan kun je uiteraard vertrekken maar je AOW krijg je dan niet vóór je 65,5ste. Tevens mis je dan 2,5 jaar x 2% = 5% pensioenopbouw.
Hiervoor kun je je bijverzekeren.
Groetjes; Edje

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#22 Bericht door Duiker » donderdag 09 oktober 2008, 17:11

Edje, ik vat 'm even niet. AOW krijg je voor zover ik weet vanaf je 65e. Dus vanaf je 15e opgebouwd met 2% per jaar. En pensioen? Toch nog steeds vanaf 65?
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1560
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#23 Bericht door jomel17 » donderdag 09 oktober 2008, 17:23

Zoals mijn pensioen regeling NU is kan ik op mijn 62ste stoppen.
Maar ik voorzie dat dit door wouter bos onmogelijk wordt gemaakt hij wil graag dat wij doorwerken tot 67 of zelfs langer.
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#24 Bericht door jumbo » vrijdag 10 oktober 2008, 02:16

Duiker schreef:Edje, ik vat 'm even niet. AOW krijg je voor zover ik weet vanaf je 65e. Dus vanaf je 15e opgebouwd met 2% per jaar. En pensioen? Toch nog steeds vanaf 65?
Ja Edje licht dat eens toe
Anders begin ik mijn beirconsumptie nu alvast af te bouwen....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#25 Bericht door prajak » vrijdag 10 oktober 2008, 17:04

Zoals de wettelijke situatie nu is in NL kun je stoppen met werken wanneer je maar wil. Er is geen enkele wet die dat verbiedt. Er is ook geen maatregel die verbiedt pensioen in te laten gaan voor je 65e, hoogstens kunnen collectieve regelingen dat verhinderen. Zit je in zo een collectieve regeling dan heb je pech. Maar heb je een collectieve polis in het bedrijfsleven (een C polis) dan kan vervroegd gaan wel degelijk. Er is wel een maatregel die gebiedt dat pensioenopbouw met een ingangsdatum voor je 65e fiscaal niet aanvaardbaar maakt. Dat betekent dus dat ingaan op eerdere leeftijd je een fors lager pensioen geeft.

Daar kun je zelf wat aan doen door vroeg, op jonge leeftijd, een lijfrente te sluiten. Omdat die premie niet meer aftrekbaar is kun je die polis ook in het buitenland sluiten. Die laat je dan ingaan op de gewenste leeftijd en laten lopen tot 65. Want dan komt pensioen en AOW. Omdat je dan mogelijk niet genoeg hebt om van rond te komen moet er additioneel kapitaal zijn. Dat kan een eigen huis zijn of spaartegoeden.

Je kunt in TH leven van 1.000 E per maand. Niet hartje Bangkok maar wie wil daar wonen ? Ik woon net buiten Nongkhai, op het land, en betaal 1.000 neuro huur per JAAR. Ik besteed per maand minder dan 1.000 neuro. En geheel tax free ook.

Tja, je kunt gokken op die EEN op VIJFTIEN MILJOEN kans in de Staatskloterij maar beter is sparen en overwaarde hebben op de kooi. Hum, vandaag trekt de Staatskloterij en morgen zie ik graag, net als iedere maand, weer al die miljoenen binnenlopen. Ik weet me onderhand geen raad meer met die miljoenen !

Ik stopte op 55, heb 1.400 neuro inkomen uit pensioen en lijfrente, en een paar honderd neuro rente van spaarcenten, en kom R U I M rond. Kan wat sparen "voor later". Ach, wat Hollands toch....

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#26 Bericht door Edje » vrijdag 10 oktober 2008, 18:25

Duiker schreef:Edje, ik vat 'm even niet. AOW krijg je voor zover ik weet vanaf je 65e. Dus vanaf je 15e opgebouwd met 2% per jaar. En pensioen? Toch nog steeds vanaf 65?
AOW
De regeling is nog niet door, daarom "als je pech hebt"
Personen die vóór 2015 de 65 jarige leeftijd niet hebben bereikt moeten per jaar verschil 3 mnd langer werken, maw; ben je op 1 jan. 2015 pas 60jaar dan zal je 5x3=15 mnd langer moeten doorwerken na je 65ste verjaardag, dus 66jaar en 3 mnd. Je ontvangt dan wel 102%.
Tot nu toe wordt nog gesproken over max 67 jaar, kan net zo goed 70 worden.

Bedrijfs of Particulier Pensioen.
Bij de meeste fondsen mag je uittreden (vroegpensioen) tussen je 60 en 65ste, dit heeft echter gevolgen voor de hoogte van de uitkering.
Groetjes; Edje

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#27 Bericht door Duiker » vrijdag 10 oktober 2008, 21:14

Ai ai ai...ik ben dus 43, nog 22 jaar tot mijn 65e. 22*3 = 66 maanden, dat is 5.5 jaar. Als het aan onze regering ligt, dan krijg ik AOW op mijn 70.5 jaar. Niet best dus. Ik voorspel eerder in Thailand te zitten. :lol:
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

3borg
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: vrijdag 24 november 2006, 16:42
Locatie: Kamala Phuket
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#28 Bericht door 3borg » vrijdag 10 oktober 2008, 21:54

Beste Thaijan,

Ik wil je heel veel succes wensen in ieder geval, en wacht niet te lang als jij het wil.
Want vele mensen zeggen als ik met pensioen ga dan ga ik dit of dat doen, ben zelf 35 en heb dit jaar al een aantal mensen moeten verliezen die de 50 nog niet hebben mogen halen.

Leef vandaag want wij weten geen een van alleen of er nog een morgen komt.

Barry

kaidon
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 08:07

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#29 Bericht door kaidon » zaterdag 11 oktober 2008, 11:09

Hallo Jan,

Ik zie veel overeenkomsten in jou verhaal en mijn verhaal. (wegwillen, alleen zijn, veel in tropen geweest, 4x vakantie in thailand, enz)
Ik heb vorig jaar 3 maanden in een buitenwijk van BKK gewoond, in een flatje tussen de Thai. Ik heb in totaal nog geen 700 euro per maand uitgegeven en heb daarvan ook dagelijks een paar uur thaise les genomen.
Mijn huis hier had ik tijdelijk onderverhuurd.

Mijn idee wat niet om er meteen permanent te blijven, maar wel om te ervaren hoe het me gaat bevallen om er te wonen om evt later ....

Ik heb/had bewust geen thaise partner, omdat ik een relatie een te dunne basis vind om te emigreren. Maar ik wilde weten hoe het is om daar te wonen, redelijk zoals jij het beschrijft.
Ik woonde bij/via vrienden die gewoon werk en een thais leven hebben, en ben ook 46 jr.

Heb een heel fijne tijd gehad. Het bleef ook een belevenis om steeds weer met de stadsbussen te reizen, elke dag 2 x een uur om naar school te gaan. Maar ik wordt nooit een Thai. Daar ben ik wel achter gekomen.
Communicatie problemen en cultuurverschil ga je heel vaak tegenkomen en op een andere manier dan tijdens 4 of 6 weken vakantie. Dit was voor mij verassend om te ervaren. Ik heb de eerste 10 jaar van mijn werkzame leven over de hele wereld gezeten dus dacht dat deze zaken voor mij geen probleem zouden zijn.

Wat ik zou doen in jouw situatie is hetzelfde als al eerder geschreven op het forum. Verhuur je huis, bv voor een jaar, en ga er dan in BKK wonen. Voor 2000 - 5000 B huur je een basic appartement, als je wilt gemeubileerd. Ondertussen hebben de financiele markten tijd om tot rust te komen, maar volgens mij belangrijker, je blijft eigenaar van je woning en hier komen inkomsten uit. Je teert dan niet in op je vermogen en je hebt meer mogelijkheden in de toekomst.
Hoe de wereld er over 5 jaar uitziet weet niemand en stel dat de inflatie oploopt, dan ben je snel door je geld heen.

In elk geval heel veel succes met je plannen. Nu ik er zo over schrijf krijg ik ook weer de kriebels. Maar ik wil er niet meer alleen naar toe, en ook niet voor 365 dagen per jaar denk ik. Maar in BKK een tweede thuis hebben om te overwinteren blijft kriebelen. Ik volg je met belangstelling!

Groet Kaidon
the line between wrong and right,
Is the width of a thread from a spider's web

Wouter Hua Hin
Expat
Expat
Berichten: 188
Lid geworden op: vrijdag 21 september 2007, 13:25
Locatie: hua hin

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#30 Bericht door Wouter Hua Hin » zaterdag 11 oktober 2008, 16:26

Beste Jan,

Ik wil toch ook even reageren op jouw oproep. Mijn situatie was iets anders, ik was alleenstaande vader (een dochter van 3 jaar in 2005) en ontslagen. Mijn dochter was van mijn Thaise (ex) vriendin en mij en we hadden destijds het idee om na verloop van tijd, zelfs wel na mijn pensioen om naar Thailand te gaan. Ik was toen 43 jaar. Na een korte (nieuwe) baan besloot ik om toch mijn droom eerder te waarmaken en de stoute schoenen aangetrokken om naar Thailand te gaan met mijn dochter. Wel wat meer overwogen, want mijn huis verhuurd. In Juni 2008, na periodes van 1,5 jaar, besloten om mijn huis te verkopen, wat dus net op tijd goed gelukt is.
Met mijn overwaarde, afkoopsom, spaargeld en een lieve moeder moet ik het dus ook tot mijn 65e hier vol te houden.
De situatie voor jou (als ik zo vrij mag zijn):
- Je kan alleen een toeristen visum krijgen, dus geen jaar in Thailand blijven. Vraag voor details bij de Thaise Amb in Amsterdam! Ik kreeg wel een non imm visum omdat ik een (half) Thaise dochter heb!
- Huis verkopen nu... Succes, zal moeilijk worden, dus als je echt weg wilt, verhuren. Stamp geld, als ik zo je overwaarde zie. Binnen 6 maanden terug, heb je alle rechten als Nederlander (doorbetaling 2% per jaar AOW, ziektewet etc)
- Leven in Thailand. Buitenwijk in BKK, goedkoop appartement. Als je dat kan een 6 tal maanden ben je geslaagd! Ik woon in Hua Hin, wat als voordeel en nadeel heeft dat er veel Nederlanders wonen en duur is. Maar wel strand, veilig en luxe leven. Is zeker duur. En pas op, je zei het al, een Thaise vrouw die niet op je geld uit is is zeldzaam, maar zijn er zat uiteraard. Ook zat gezien die er onderdoor aan gaan!
- En pas op met je geld he, in NL, spreiden die zooi en lekker tegen 5% op een spaarrekening op Nederlandse GROTE banken.

Succes met je zoektocht, maar zoek eerst je visum uit. Is een lieve dame in A'dam, dus gaat goed met de info!!

Greetz
Live life to the max!

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”