Hoe start ik mijn emigratieplan ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#1 Bericht door Thaijan » maandag 06 oktober 2008, 18:33

Beste forumleden, ik ben al geruime tijd lid op het forum, heb veel berichten gelezen over voornamelijk emigratie.
Er zijn veel posts met afzonderlijke termen, ik heb moeite om het proces te bewandelen, ik weet niet waar te beginnen.....
Ieder persoon heeft zijn eigen persoonlijke "problemen / situatie" ik dus ook.
Ik zou graag informatie willen hebben hoe ik het beste met mijn emigratieplan van start kan gaan, ben reeds in Den Haag bij de ambassade geweest en heb daar een visumaanvraag gedaan, ik heb een aanvraagformulier visum toebedeeld gekregen.
Ik dien:
1.een verklaring omtrent gedrag te overhandigen (in de engelse taal) via mijn gemeente.
2.pensioenpapieren met inkomensverklaring per maand/jaar in engelse taal inkomen moet 800.000 baht per jaar of 65.000 baht per maand zijn (1300 euro)
3.gezondheidsverklaring (heb ik reeds gehaald bij mijn dokter)
4. uitreksel geboorteregister ( heb ik ook al in bezit)
Mijn situatie is als volgt, ben 46 jaar, vrijgezel, in bezit van een koopwoning die dus te koop staat, van de opbrengst van de verkoop van mijn huis heb ik berekend dat ik tot aan mijn pensioen in Thailand kan leven.
Nu is mijn vraag, moet ik eerst mijn woning verkopen voordat ik verder kan met de visa rompslomp ? Ik weet dat ik ook nog de belasting moet verwittigen, mijn AOW wil veiligstellen door bij te verzekeren. Uit moet schrijven bij mijn gemeente etcetera.
Ik behoor ook een thaise bankrekening te hebben met hierop het benodigde bedrag van 16.000 euro (800.000 baht) zodat ik in mijn levensonderhoud zelfstandig kan voorzien.
Kan iemand mij vertellen hoe ik nu moet beginnen ? Ik begrijp de te nemen stappen wel maar ik begrijp niet hoe nu precies te beginnen, het is dus zo zodra ik mijn woning verkoop zeg ik mijn baan op ( 2 maanden opzegtermijn) waarna ik denk ik tijdelijk naar een huurwoning moet of misschien kan ik direct naar Thailand vertrekken.
Jullie opmerkingen, suggesties, adviezen worden zeer gewaardeerd,

grt Jan

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#2 Bericht door Geert S » maandag 06 oktober 2008, 21:04

Thaijan schreef: Kan iemand mij vertellen hoe ik nu moet beginnen ? Ik begrijp de te nemen stappen wel maar ik begrijp niet hoe nu precies te beginnen, het is dus zo zodra ik mijn woning verkoop zeg ik mijn baan op ( 2 maanden opzegtermijn) waarna ik denk ik tijdelijk naar een huurwoning moet of misschien kan ik direct naar Thailand vertrekken.
Jullie opmerkingen, suggesties, adviezen worden zeer gewaardeerd,
Waarom wil je naar Thailand, waar in Thailand wil je heen, heb je daar al een woning op het oog of iemand die je daarmee gaat helpen, ben je al vaak in Thailand geweest? Volgens mij zijn dat vragen waar je mee moet beginnen, zomaar alle bruggen achter je verbranden, wat je bericht een beetje suggereerd, leidt in mijn ervaring 9 van de 10 keer tot ellende! En verwacht niet zondermeer dat je geld wel toerijkend zal zijn, goedkoop-leven in Thailand is ook iets wat maar weinigen voor elkaar krijgen, in de praktijk geef je ongeveer evenveel uit als je in Nederland ook zou uitgeven (ja, het gaat op aan andere zaken, maar nietemin het gaat net zo hard op..).

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#3 Bericht door Thaijan » maandag 06 oktober 2008, 22:10

Geert, bedankt voor je reactie, ik wil al vanaf mijn 25e naar Thailand, ben er 4 keer geweest, ik heb een Thaise vriend waar ik welkom ben (in huis) en die kan mij helpen met het zoeken van een woning, uiteraard heb ik ervaring met het uitgeven van geld maar dat doet er niet zozeer toe, evenwel bedankt voor je waarschuwing, Geert mijn plannen zijn serieus en ik geloof erin dat het mogelijk is, ik heb weinig familie in Nederland, heb 15 jaar voor mijn oude moeder gezorgd die nu op haar plaats in een verzorgingstehuis zit, heb goed nagedacht over mijn beslissing om te gaan emigreren dit komt niet zomaar in mijn gedachten op, ik wil gewoon weten HOE ik moet beginnen met de hele cyclus, in mijn geval is het noodzakelijk dat ik mijn woning verkoop, de opbrengst zal zo'n 2,5 ton euro zijn, ik laat dit op mijn nederlandse bank staan en heb de mogelijkheid voor internetbankieren wat goed werkt vanuit Thailand.
Ik heb ervaring met Thaise vrouwen maar verkies de voorkeur om mij te vestigen in Thailand via een mannelijke vriend. Ik kan goed leven zonder luxe, ik wil gewoon een simpele woning met een bed, douche, toilet, leven doe ik buiten wel, kan zeer goed tegen de tropische warmte, ik zie alleen maar voordelen, ik ben het zat in Nederland, heb jaren voor deze droom gewerkt. Nu ga ik hem verwezelijken, ik kan 1000 euro per maand spenderen, nou Geert daar kan ik makkelijk mee rond komen, als een Thai met minder rond komt dan lukt mij dit ook wel.
Ik heb goed nagedacht over de emigratie en ja tuurlijk ga ik bruggen verbranden al wil ik wel jaarlijks 1x terug naar Nederland om moeders te bezoeken.
Ik hoop dat je nu gerust gesteld bent Geert ;-)

grt Jan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#4 Bericht door jumbo » dinsdag 07 oktober 2008, 02:00

Eerst alle bruggen verbranden en dan pas hierheen komen om zodoende alle twijfels over een terugkeer het hoofd te kunnen bieden.

Inkomen,inkomsten,visa's, relatie, woonlocatie, integratie is allemaal niet belangrijk, belangrijker zijn vaccinaties daar kan je door overleven...
Daarna 24/7 feest vieren en dan, als de pot leeg is, komt wellicht bezinning....


Huis verkopen op dit moment is wellicht niet zo een goed idee, verhuur via een bemiddelingsorganisatie brengt meer en voor een langere periode....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#5 Bericht door dutch » dinsdag 07 oktober 2008, 02:28

Emigratie op basis van een z.g. retirement visum (Non imm O-A),kan slechts na het bereiken van je 50ste levensjaar.
Ook dan pas gelden de "recente" gezondheidsverklaringen en verklaring van goed gedrag.

Het is verstamdig om de komende jaren de voorbereidingen te treffen.
(denk aan ziektekostenverzekering o.a.)
Ik denk dat de huidige crisis op de woningmarkt mogelijk een bijstelling van de beoogde opbrengst van de woning nodig heeft.
Ook bestaat de mogelijkheid dat het bedrag van 800.000 baht/jaar bijgesteld kan worden in de komende jaren?
1000 euro per maand is onder de huidige limiet van 65000 baht/mnd.Ik neem echter aan dat je de 800.000 vast op de bank in thailand zet en vervolgens van je 1000 euro per maand wil leven.Ik denk niet dat de immigratie daar veel moeite mee zal hebben bij de jaarlijkse verlenging van je visum.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#6 Bericht door Mario08 » dinsdag 07 oktober 2008, 03:02

4 keer in Thailand geweest en je nu hier willen vestigen lijkt wat onbezinnen. Neem de tijd en kom hier eerst eens naartoe voor een echt lange vakantie voor minimaal 6 maanden en kijk of je het dan nog zo leuk vindt om hier te wonen. Kun je ook alvast een Thaise bankrekening openen. Het is een grote stap die je niet lichtvaardig moet maken.

Voor het overige, bedenk dat de regel is 800,000 op een Thaise bank, of 65,000 aan inkomen. Maar een combinatie mag ook. (400,000 en 32,500 per maand bijvoorbeeld).
Het voordeel van je huis verhuren is dat de huur meetelt voor je inkomen.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#7 Bericht door printen44 » dinsdag 07 oktober 2008, 05:51

Hij kan geen "retirement" visa krijgen. Dt is al opgemerkt. Hij laat het geld staan op een Nederlandse bank. Dat betekend dat hij op zijn Thaise bank te weinig heeft staan. Want 800.000 baht geldt alleen voor "retirement" visa. E geen regelmatig inkomen, wat ook noodzaaklijk is.

1000 euro per maand is gewoon te weinig om als "farang" hiervan te leven. Buitendien, zoals opgemerkt, moet je minimaal 65.000 baht aan inkomen hebben. Dat inkomen heeft hij niet.

Alleen al visum-problemen geeft een grote drempel.

Vier maal in Thailand geweest. Ik vraag me af waar in Thailand. Vakantie in Thailand is totaal verschillend dan wonen in Thailand. Hangt ook af waar in Thailand je wil gaan wonen. In steden waar veel westerlingen wonen is het veel duurder als in dorpjes, waar alleen Thais wonen.

Ik kwam 12 jaar elk jaar in Thailand voor ik mij hier vestigde. Een voorbereiding van vier jaar gingen daarvoor aan vooraf. De twee laatste vakantie probeerde ik mentaal als inwoner te ondergaan en niet ls vakantieganger. En dan toch kom je zaken tegen die je niet van te voren ziet aankomen.

Thailand is een kei-hard land. Dat zie je niet als je op vakantie bent. dat zie je pas als je hier woont. je bent op jezelf aangewezen. de cultuur verschilt enorm. De glimlach die je als vakantieganger toegelacht wordt, verdwijnt als je hier wat langer woont. Er is geen loket waar je aan kunt kloppen, als je hulp nodig hebt.

Je begeeft je op uiterst dun ijs als je onvoorbereid hier gaat wonen. Zeker als je geen vast inkomen uit Nederland ( VUT of Pensioen) ontvangt. Die economische zekerheid is eigenlijk een "must" hier. Ik ga er vanuit dat je geen werkvergunning aanvraagt of zelfs maar krijgt.

Dit klinkt negatief. het is niet negatief bedoeld. Ik woon hier heel prettig, zal niet teruggaan naar Nederland, maar had een hele lange voorbereiding om die stap te nemen. Buitendien zag ik redelijk veel mislukkingen onderweg. Mislukkingen van mensen die een "droom" wilde waar maken, maar met een "nachtmerrie" ontwaakte.

Een advies: Ga niet in Thailand wonen. omdat je een relatie met en Thaise of Thai heeft. dat mag nooit de hoofdreden zijn. Heel wat teleurstellingen en onbegrip tussen die relaties zag ik de afgelopen jaren voorbijtrekken. En dan heb ik het nog niet eens over de economische teloorgang van die mensen gehad.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 07 oktober 2008, 06:55

Thaijan
Duizenden buitenlanders wonen hier zonder een visa op welke manier dan ook, vandaar het
bij iedereen zo bekende begrip 'borderrun'.....

Al hetgene hiervoor gezegd geldt voor ieder persoonlijk en is daarvoor per persoon verschillend..?!@ :shock:

Zelf was ik hier nog nooit geweest, anders dan op werkbezoek een paar keer een paar dagen,
niet eens op vakantie, toen ik hier kwam wonen, voorbereiding van exact 1,5 week.... waarvan een dikke dertig minuten over het wel of niet gaan nagedacht....

Altijd alles achter me verbrand, maakt de keuze wat makkelijker en terugkeren moeilijker.

Zoals ik eerder en schertsend al zei; vaccinatie is het belangrijkste om hier te komen

1000 euro kan je makkelijk van rondkomen naar mijn idee, maar is een beetje ahankelijk van je leefstijl en wooneisen... een klein appartementje, thai eten, een brommer en beer chang + alas extraatje 1 keer per maand naar de locale karaoke en eenmaal hollandse pot/Eu voedsel
Persoonlijk zou ik kiezen voor 2 x de karaoke en geen hollandse pot/Eu voedsel

Het is wederom erg persoonlijk aangaande een budget. Ik denk dat een behoorlijk deel van de bevolking in NL rond dit bedrag als inkomen heeft. Dus als het daar wel lukt dan waarom ergens waar het veeeeeel goedkoper is niet?? Zelfs zonder de sociale ondersteuningen.

Belangrijk puntje is wel je zkv....maar dat kan hier op jouw leeftijd ook al voor een 20.000 thb per jaar.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#9 Bericht door Geert S » dinsdag 07 oktober 2008, 11:17

Thaijan schreef: Ik hoop dat je nu gerust gesteld bent Geert ;-)
Bedankt voor je verduidelijking van de situatie.

Ik zou:
1) Me heel goed inwerken in de hele visa-problematiek, zoek dat eerst eens uit voor je iets anders doet, wat voor visum wil je, hoe ga je dat regelen, wat voor eisen moet je aan voldoen, etc, etc. Informatie te over hier op het forum en op het consulaat in Amsterdam.
2) Ziektekosten verzekering heb je absoluut nodig want je valt straks niet meer onder de Nederlandse sociale voorzieningen, win daar ook eens info over in en kijk wat de kosten daarvan zullen zijn.
3) Vaccinaties etc maar dat spreekt voor zich, ook daarover is info genoeg te vinden en anders even langs tropeninstituut in Amsterdam.
4) Ik zou er nog maar eens heel goed over nadenken of je echt je huis wilt verkopen, verhuren lijkt me beter momenteel.

Het is al opgemerkt hier in het forum, wonen in Thailand is echt iets heel anders dan er op vakantie zijn, en ook ik heb een hoop ellende gezien met buitenlanders die alle bruggen achter zich verbrand hadden en dan na een paar jaar volledig gedesillusioneerd ontdekten dat hun droom toch niet overeen kwam met de werkelijkheid. Vergis je niet, ik ken wel een paar gevallen waar het heel slecht mee afgelopen is, je kunt hier echt veel dieper zinken dan in Nederland, er is geen 'vangnet' van sociale voorzieningen en zo en als de zaak misloopt loopt het echt goed mis! Ik heb me zelf jarenlang voorbereid op deze stap, telkens wat langer in Thailand blijven, langzaam maar zeker je 'huis' verplaatsen, maar altijd de weg terug open houden, maar ieder heeft zijn eigen methode en natuurlijk zijn er mensen die het wel lukt om 'acuut' over te stappen en inderdaad alle bruggen achter zich verbranden en dan gelukkig worden, het KAN maar het risico dat je neemt is levensgroot.

Overleven op 1000 euro/maand is heel goed mogelijk, vooropgesteld dat je geen hoge eisen steld, maar bedenk wel dat dit niet makkelijker is in Thailand dan het in Nederland voor hetzelfde bedrag is!

Bezind eer ge begint...

Geert

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#10 Bericht door prajak » dinsdag 07 oktober 2008, 17:10

Ben je echt pas 4 keer hier geweest ? Dat is veel te weinig. Hemel, je bent pas 46, ik neem aan dat je vast werk hebt, waarom niet twee keer per jaar een paar weken naar hier komen ? Kom dan in november/december, de winter, en in maart/april, de zomer. Reis het land helemaal rond (behalve het roerige zuiden) en zoek op je gemak een plekkie onder de zon. Vergeet niet, dit land is 2.400 km lang ! Zomer en winter verschillen naar gelang de regio. De Isan, in de zomer 45 graden, kun je daar tegen ? Op de eilanden is het beter, maar ook duurder. Waar ga je wonen, hartje Bangkok, duur, grote steden, kleine steden, op het land ? Wat zijn je eisen aan zorg, aan winkels, aan banken, aan prijsnivo ? Kun je de ziektekostenpolis meenemen ? Heb je een medisch verleden ? Dat bemoeilijkt het verzekeren hier.

Ik heb er 10 jaar en 20 reizen over gedaan om de stap te zetten. Daarom kon ik alle schepen verbranden achter me. Wist zeker wat ik deed. Dat kun je niet na 4 keer. In die 10 jaar heb ik een deel van de taal geleerd en dat komt me dagelijks van pas, ook al spreekt mijn dame behoorlijk Engels.

Nee, neem geen haastige stap. Kom nog een paar jaar rustig kijken. Zoek je plekkie. Al is dat een poosje bij vrienden, je zult toch het land en zijn mensen moeten leren kennen. EN LEER DE TAAL !

Neem die tijd. Je zult er geen spijt van krijgen. Zoek NL-ers hier op en praat me ze. Ik ben in ieder geval bereid met je te babbelen mocht je Nongkhai aandoen.

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#11 Bericht door Thaijan » dinsdag 07 oktober 2008, 17:52

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor suggesties en adviezen, ook al ben ik 46 jaar en sommigen onder u vinden dat wat jong, ik heb redelijk wat van de wereld gezien en ben tot het besluit gekomen om mij in Thailand te vestigen, ik moet gewoon mijn ingeving volgen en weet dat het goed zit, nogmaals ik heb geen heimwee, behoef niet alle luxe, zal mij in 1e instantie vestigen bij een Thaise vriend (gewoon een vriend ik heb voorkeur voor het vrouwelijk schoon) maar ik heb meer vertrouwen in een man.
Hij kan mij helpen met het zoeken naar een appartement, ben reeds 6 jaren in de tropen geweest ( Bahamas) maar daar kan ik niet naartoe emigreren omdat het (financieel) niet haalbaar is.
Mensen begrijp mij goed, ik heb jaren voor mij 83 jarige moeder gezorgd die nu op haar plaats is, NU wil ik met mijn leven gaan beginnen, gewoon een nieuw leven net zoals jullie dat allemaal gedaan hebben, ik heb de aanleg om snel een vreemde taal te leren, ben gezegend met een talenknobbel hihi, dus daar maak ik mij geen zorgen om, financieel ga ik het zeker redden want ik eet net zoals de Thai, ik ben geen verwent nest, ik leef gewoon, heb alleen een computer nodig als luxe, ik weet zeker dat ik het kan waarmaken en ik ben maar een gewone hollandse jongen die in een magazijn werkt.
Ik wil me eerst in BKK vestigen, daarna neem ik de tijd om het land te verkennen.
Ik begrijp dat ik geen Retirement visa kan krijgen omdat ik nog geen 50 ben, ik weet dus niet voor welk visum ik dus in aanmerking zal moeten komen, het zal wel uitdraaien op visaruns ;-) uiteraard zal ik mij verzekeren in Thailand qua gezondheidszorg, ik heb geen medisch verleden, ik weet dat het misschien moeilijk is om nu het huis te verkopen, het zal me toch lukken dit jaar volgend jaar of het jaar erop, mensen ik hoef morgen nog niet direct naar Thailand te emigreren maar als het verkocht is dan komt de stap dichterbij, als ik in Thailand woon sta ik niet alleen, de Thaise vriend zal mij helpen met problemen die zich voordoen. Ik denk dat dit een groot voordeel is.
Ik zal zeker alles achter me verbranden want terug ga ik toch niet. Ik ben maar alleen en kom thuis in een half leeg huis wat te koop staat, niemand praat tegen mij, hier wordt ik depressief, in Thailand heb ik vrienden, ik weet zeker dat ik daar gelukkiger zal zijn.
Financieel maak ik me geen zorgen, ik gaf aan 1000 euro maar bij nader inzien is het bedrag 1300 euro het te besteden bedrag per maand, kijk het hoeft niet op ;-) maar wel makkelijk.
Nogmaals mensen bedankt voor jullie goede tips, waarschuwingen, maar mijn besluit staat al jaren vast, ik ga weg uit Nederland. Ik zal alleen moeten wachten totdat de financiele crisis voorbij is, maar ik kom eraan ! Ik ben een doorzetter, nogmaals ik moet mijn ingeving volgen dan weet ik zeker dat het lukt.
In 2009 zal ik als 1e een bankrekening openen, en misschien kan ik meer voorbereidend werk doen als ik in Thailand ben.

beste grt van Jan

sombat
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 445
Lid geworden op: zaterdag 08 maart 2008, 09:57

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#12 Bericht door sombat » woensdag 08 oktober 2008, 03:07

laat je niet gek maken door een ander. je hebt geld en daar draait het hier om.
zoals ik het bekijk kun je hier simpel wonen van dat bedrag.
maak je noet te druk zie dat je die toko verkoopt en de rest wijst zich zelf.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#13 Bericht door dutch » woensdag 08 oktober 2008, 03:12

Thaijan schreef:Bij deze wil ik iedereen bedanken voor suggesties en adviezen, ook al ben ik 46 jaar en sommigen onder u vinden dat wat jong, ik heb redelijk wat van de wereld gezien en ben tot het besluit gekomen om mij in Thailand te vestigen, ik moet gewoon mijn ingeving volgen en weet dat het goed zit, nogmaals ik heb geen heimwee, behoef niet alle luxe, zal mij in 1e instantie vestigen bij een Thaise vriend (gewoon een vriend ik heb voorkeur voor het vrouwelijk schoon) maar ik heb meer vertrouwen in een man.
Hij kan mij helpen met het zoeken naar een appartement, ben reeds 6 jaren in de tropen geweest ( Bahamas) maar daar kan ik niet naartoe emigreren omdat het (financieel) niet haalbaar is.
Mensen begrijp mij goed, ik heb jaren voor mij 83 jarige moeder gezorgd die nu op haar plaats is, NU wil ik met mijn leven gaan beginnen, gewoon een nieuw leven net zoals jullie dat allemaal gedaan hebben, ik heb de aanleg om snel een vreemde taal te leren, ben gezegend met een talenknobbel hihi, dus daar maak ik mij geen zorgen om, financieel ga ik het zeker redden want ik eet net zoals de Thai, ik ben geen verwent nest, ik leef gewoon, heb alleen een computer nodig als luxe, ik weet zeker dat ik het kan waarmaken en ik ben maar een gewone hollandse jongen die in een magazijn werkt.
Ik wil me eerst in BKK vestigen, daarna neem ik de tijd om het land te verkennen.
Ik begrijp dat ik geen Retirement visa kan krijgen omdat ik nog geen 50 ben, ik weet dus niet voor welk visum ik dus in aanmerking zal moeten komen, het zal wel uitdraaien op visaruns ;-) uiteraard zal ik mij verzekeren in Thailand qua gezondheidszorg, ik heb geen medisch verleden, ik weet dat het misschien moeilijk is om nu het huis te verkopen, het zal me toch lukken dit jaar volgend jaar of het jaar erop, mensen ik hoef morgen nog niet direct naar Thailand te emigreren maar als het verkocht is dan komt de stap dichterbij, als ik in Thailand woon sta ik niet alleen, de Thaise vriend zal mij helpen met problemen die zich voordoen. Ik denk dat dit een groot voordeel is.
Ik zal zeker alles achter me verbranden want terug ga ik toch niet. Ik ben maar alleen en kom thuis in een half leeg huis wat te koop staat, niemand praat tegen mij, hier wordt ik depressief, in Thailand heb ik vrienden, ik weet zeker dat ik daar gelukkiger zal zijn.
Financieel maak ik me geen zorgen, ik gaf aan 1000 euro maar bij nader inzien is het bedrag 1300 euro het te besteden bedrag per maand, kijk het hoeft niet op ;-) maar wel makkelijk.
Nogmaals mensen bedankt voor jullie goede tips, waarschuwingen, maar mijn besluit staat al jaren vast, ik ga weg uit Nederland. Ik zal alleen moeten wachten totdat de financiele crisis voorbij is, maar ik kom eraan ! Ik ben een doorzetter, nogmaals ik moet mijn ingeving volgen dan weet ik zeker dat het lukt.
In 2009 zal ik als 1e een bankrekening openen, en misschien kan ik meer voorbereidend werk doen als ik in Thailand ben.

beste grt van Jan
Zorg dat je een heldere kop blijf houden.
"NU" moet het gebeuren en "hier ben ik maar alleen" en wordt ik depressief.
dat klinkt niet echt als een nuchter denkend mens, die weloverwogen een zo'n grote stap gaat zetten.
Gebruik veel van de suggesties die je al op dit fourm gelezen hebt.
50 wordt je vanzelf en ik denk dat je op de goede weg bent om hier als expat te kunnen slagen maar.......dat moet niet vanuit een "haast" omdat het NU moet gebeuren en omdat je daar (in Holland) alleen bent.
Ik zie veel in het bericht van prajak dat je tot overwegen kan doen stemmen.
Zorg dat je eerst weet WAAR je toekomstige woonplaats zal zijn,dan heb je iets om op te richten.
Als laatste maar zeker niet onbelangrijk.Een vriendschap kan veranderen (familie omstandigheden en financiele omstandigheden en gezondheidsredenen etc).Zorg dat je er ook ALLEEN voor kunt zorgen dat je het hier redt.
Hoop dat je het vervolg van dit proces met ons wilt blijven delen en evenals Prajak ben ik gaarne bereid om mijn persoonlijke know how met je te delen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#14 Bericht door Thaijan » woensdag 08 oktober 2008, 17:23

Zorg dat je een heldere kop blijf houden.
"NU" moet het gebeuren en "hier ben ik maar alleen" en wordt ik depressief.
dat klinkt niet echt als een nuchter denkend mens, die weloverwogen een zo'n grote stap gaat zetten.
Gebruik veel van de suggesties die je al op dit fourm gelezen hebt.
50 wordt je vanzelf en ik denk dat je op de goede weg bent om hier als expat te kunnen slagen maar.......dat moet niet vanuit een "haast" omdat het NU moet gebeuren en omdat je daar (in Holland) alleen bent.
Ik zie veel in het bericht van prajak dat je tot overwegen kan doen stemmen.
Zorg dat je eerst weet WAAR je toekomstige woonplaats zal zijn,dan heb je iets om op te richten.
Als laatste maar zeker niet onbelangrijk.Een vriendschap kan veranderen (familie omstandigheden en financiele omstandigheden en gezondheidsredenen etc).Zorg dat je er ook ALLEEN voor kunt zorgen dat je het hier redt.
Hoop dat je het vervolg van dit proces met ons wilt blijven delen en evenals Prajak ben ik gaarne bereid om mijn persoonlijke know how met je te delen.
Sorry Dutch ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest, ik ben depressief omdat ik net 4 dagen weer thuis ben, ben net terug uit Thailand.....dan is het logisch dat ik depressief word of niet dan ?
Zeker als je alleen woont en je huis half leeg staat omdat het verkocht moet gaan worden.
Ik ben nuchter genoeg om te beseffen dat ik geen haast kan maken, zoals Sombat al opmerkte, ik heb financieel genoeg vermogen, maar moet eerst die toko verkopen en uiteraard begrijp ik dat door de financiele malaise in de wereld dit nog even kan gaan duren, ik heb geen haast maar wil toch wel de stap binnen 2 jaar maken, toch wacht ik mijn tijd rustig af, ik ga dat huis niet in prijs verlagen, ik wacht het wel af. Sombat bedankt voor je reactie, ik kan het er alleen maar mee eens zijn ;-) ik heb het wel gehad hier in NL, ik ga nu rustig verder met de dingen die ik moet doen, inboedel en spullen verkopen die ik niet meer gebruik, marktplaats is best wel leuk ;-)
Ik weet ook heus wel dat er sommige expats er van zullen dromen om met dit kapitaal te emigreren.....en er zullen er best wel onder u zijn die met veel minder de stap gemaakt hebben, zal het mij dan niet lukken ? Ik ben niet achterlijk. Ik heb in ieder geval een strijdplan en als ik me daar een beetje aan hou leef ik als God in Thailand.
Ik zal in begin 2009 weer in Thailand zijn, zal er in ieder geval alvast een bankrekening openen en ook gaan kijken naar apartementen, ik ben van plan alleen te gaan wonen de eerste tijd, ik laat me niet gek maken door die doldwaze Thaise vrouwen ;-) Als ik wat leuks tegen kom neem ik de tijd om uit te pluizen wat voor vlees ik in de kuip heb, anders kan ik net zo goed mijn geld storten voor een goed doel. Het is wel de bedoeling dat ik 19 jaar overbrug tot aan mijn pensioen, ben ook niet te beroerd om mijn handen uit de mouwen te steken dus werken zal ik echt wel gaan doen ook al mag dat niet, ik zal echt wel wat op touw gaan zetten al moet ik een ander voor mij laten werken.
Prajak bedoeld het goed maar ik ben niet van plan om nog eens jaren heen en weer te gaan reizen, ik weet dat ik het in Thailand kan gaan redden, heb best wel veel reiservaring en ik heb best wel zo'n beetje door hoe het allemaal reilt in zeilt in Thailand al moet ik nog veel leren, maar ik zal niet in 7 sloten tegelijk trappen, ben altijd voorzichtig geweest en zal zeker op mijn hoede blijven,

met vriendelijke grt Jan

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Hoe start ik mijn emigratieplan ?

#15 Bericht door Duiker » woensdag 08 oktober 2008, 19:11

Thaijan, iedere situatie is natuurlijk naders. Maar in jou situatie herken ik toch wat van mezelf. En ik kan me dan ook goed voorstellen dat je naar Thailand wilt verhuizen. Maar of dat de slimste beslissing is, dat kan alleen jij weten. Voor mezelf heb ik eens heel precies uitgezocht waarom ik iedere keer weer naar Thailand wil. En ik weet dat nu voor mezelf. Misschien moest jij dat ook eens uitzoeken. En je dan afvragen of Thailand daar de oplossing voor is. En misschien zou je eens wat langduriger naar Thailand kunnen gaan. Zelf ben ik ook nog maar 4 keer geweest. En in die 4 keer zie ik steeds meer de harde kant van Thailand. Zolang je geld hebt, zullen de problemen niet groot zijn. Maar van je geld ben je daar zo af. Misschien gaat dat wel anders dan je zo zou denken.
Maar als je dan toch beslist om te gaan, houd ons dan hier de komende maanden/jaren op de hoogte. Wellicht dat jij tips kunt geven over hoe e.e.a aan te pakken. Ik wens je succes toe.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”