Hackaanval 3 mei 2013

Medelingen, tips en opmerkingen.
Moderators: Chang, Patriot
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Hackaanval 3 mei 2013

#1 Bericht door Chang » vrijdag 03 mei 2013, 18:40

Vandaag is één van de servers van het forum getroffen door een hackaanval. Door de hosting is preventief de site offline gehaald waardoor deze enkele uren niet bereikbaar is geweest.

Na een uitvoerige controle van bestanden en gegevens is de site weer opengesteld. Er zijn bij deze aanval geen bestanden geïnstalleerd of wijzigingen aangebracht. De data van het forum met onder andere persoonsgegevens is tijdens de hackaanval niet geraakt.

Met vriendelijke groet,

Chang

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#2 Bericht door driver » vrijdag 03 mei 2013, 20:45

Chang schreef:Vandaag is één van de servers van het forum getroffen door een hackaanval. Door de hosting is preventief de site offline gehaald waardoor deze enkele uren niet bereikbaar is geweest.

Na een uitvoerige controle van bestanden en gegevens is de site weer opengesteld. Er zijn bij deze aanval geen bestanden geïnstalleerd of wijzigingen aangebracht. De data van het forum met onder andere persoonsgegevens is tijdens de hackaanval niet geraakt.

Met vriendelijke groet,

Chang
daarom kon ik de site dus niet meer zien maar gaf het witte beeld iets aan van niet beschikbaar oid.
Ik moest ook weer opnieuw inloggen om hier weer terug te komen en dat is gelukt zoals jullie zien dus gelukkig draait TF gewoon weer door.

gr driver

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#3 Bericht door dutch » zaterdag 04 mei 2013, 03:23

Ik hoefde niet opnieuw in te loggen.
Onbekend met dit fenomeen,heb ik wel een vraag.In hoeverre bestaat er "gevaar" dat prive info in andere handen terecht kan komen?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#4 Bericht door driver » zaterdag 04 mei 2013, 06:57

dutch schreef:Ik hoefde niet opnieuw in te loggen.
Onbekend met dit fenomeen,heb ik wel een vraag.In hoeverre bestaat er "gevaar" dat prive info in andere handen terecht kan komen?
m.i net zoals op alle andere forums , bankzaken en alle internet acties.
Stelen kunnen ze m.i alles.
gr driver

Chang
Site Admin
Site Admin
Berichten: 580
Lid geworden op: dinsdag 01 februari 2005, 19:45
Contacteer:

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#5 Bericht door Chang » zaterdag 04 mei 2013, 09:03

dutch schreef:Ik hoefde niet opnieuw in te loggen.
Onbekend met dit fenomeen,heb ik wel een vraag.In hoeverre bestaat er "gevaar" dat prive info in andere handen terecht kan komen?
Deze kans is klein. Zonder daarbij technisch te worden: bij een hackaanval zal in de meeste gevallen geprobeerd worden om bijv. een virus op de website te installeren welke na een bezoek kopieert naar de gebruiker om zo aan persoonsgegevens te komen.

Dit forum draait op twee servers: één voor de software en één voor de data. Als het bij een hackaanval lukt om binnen te komen dan is men op de server waar de software draait, hier zijn geen persoonsgegevens te vinden. Wel vindt er op dat moment verdachte activiteit plaats op de server en zal deze meteen offline worden gehaald waardoor de website niet meer bereikbaar is. Daarna volgt een scan en worden de bestanden gecontroleerd op onregelmatigheden. Daarna gaat de website weer open. Dat is hetgeen er gisteren is gebeurd.

De meeste hackaanvallen worden door een robot uitgevoerd, deze probeert binnen te komen om vervolgens het virus te plaatsen en dan weer te vertrekken. Op het moment dat het een fysieke hacker lukt om binnen te komen kan het een ander verhaal worden, voor dergelijke hackers zijn wij niet interessant omdat wij bijvoorbeeld geen betalingsverkeer hebben.

Chang

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#6 Bericht door RuudThai » zaterdag 04 mei 2013, 09:32

Ik vraag me af waarom deze server werd aangevallen. Ze zullen toch niet zomaar één of ander simpel Thailandforum aanvallen zonder daarvan wijzer te willen worden? Draaien er op die server misschien ook andere afnemers die wel iets met financiën te maken hebben? Of zitten er omstreden websites op die men plat wil hebben?
Misschien is het wel een oefening om zometeen iets groots aan te vallen...???

Ik hoop dat er gauw maatregelen komen die de veroorzakers van deze ellende opgespoord en bestraft kunnen krijgen en als dat overheden zijn gesanctioneerd kunnen worden. :evil:

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#7 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 04 mei 2013, 11:14

RuudThai schreef:Ik vraag me af waarom deze server werd aangevallen. Ze zullen toch niet zomaar één of ander simpel Thailandforum aanvallen zonder daarvan wijzer te willen worden? Draaien er op die server misschien ook andere afnemers die wel iets met financiën te maken hebben? Of zitten er omstreden websites op die men plat wil hebben?
Misschien is het wel een oefening om zometeen iets groots aan te vallen...???

Ik hoop dat er gauw maatregelen komen die de veroorzakers van deze ellende opgespoord en bestraft kunnen krijgen en als dat overheden zijn gesanctioneerd kunnen worden. :evil:

De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.....

(Wim Kan)

Met andere woorden, maak je niet druk. Dit hoort erbij in het huidige digitale tijdperk.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#8 Bericht door RuudThai » zaterdag 04 mei 2013, 11:49

Praat je het nou goed en vind je dat je maar moet accepteren dat er gehackt wordt? Dat er enorme schade kan worden toegebracht en dat het vertrouwen in het internet een geweldige knak krijgt?
Het is toch belachelijk dat het uitvoeren van een cyber-aanval gewoon verkocht kan worden op internet? Dat je misschien voor ettelijke duizenden dollars een door jou gehaat bedrijf dagen kunt platleggen? Ik vind het schandalig en je kunt niet je schouders ophalen en er aan voorbijgaan onder het mom van dat het iets van deze tijd is waar je maar aan moet wennen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#9 Bericht door Hua Thale » zaterdag 04 mei 2013, 12:32

Helaas is het toch echt iets van deze tijd.
Maar wat ook van deze tijd is,is dat veel sites al dan niet met bedrijf erachter niet alleen bij wijze van spreken de voordeur open hebben staan maar ook de achterdeur kortom de beveiliging is een lachertje.
Het inhuren van professionele mensen is vaak niet nodig bevonden.
En werkelijk "alles" is te vinden en te koop op het internet vaak heel erg handig soms bedenkelijk en heel soms van de zotte.
Van deze tijd dus vaak te voorkomen door niet alleen met je mond daadkracht op tafel te legen maar het ook te doen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#10 Bericht door Wouter_Udon » zaterdag 04 mei 2013, 13:23

RuudThai schreef:Praat je het nou goed en vind je dat je maar moet accepteren dat er gehackt wordt? Dat er enorme schade kan worden toegebracht en dat het vertrouwen in het internet een geweldige knak krijgt?
Het is toch belachelijk dat het uitvoeren van een cyber-aanval gewoon verkocht kan worden op internet? Dat je misschien voor ettelijke duizenden dollars een door jou gehaat bedrijf dagen kunt platleggen? Ik vind het schandalig en je kunt niet je schouders ophalen en er aan voorbijgaan onder het mom van dat het iets van deze tijd is waar je maar aan moet wennen.

Nee ik praat het niet goed. En ja je hebt gelijk. Daarom kom ik komende augustus bij je langs, gaan we samen twee spandoeken maken, als het kan in het Thai zo niet Engels is ook goed, en dan gaan we samen langs de weg staan protesteren tegen het hacken van het TF. :cheesy: :cheesy:
Live your dream, don't dream your life.

Ais
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 27 mei 2011, 09:12

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#11 Bericht door Ais » zondag 05 mei 2013, 09:56

RuudThai schreef:Ik vraag me af waarom deze server werd aangevallen. Ze zullen toch niet zomaar één of ander simpel Thailandforum aanvallen zonder daarvan wijzer te willen worden?
Mischien is het wel iemand uit het draadje 'Voorstel tot helderheid' die een beetje boos is op de forumbeheerders en het op zo'n manier wil uiten.....?? :mrgreen:
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Hackaanval 3 mei 2013

#12 Bericht door RuudThai » zondag 05 mei 2013, 12:19

Wouter_Udon schreef:
RuudThai schreef:Praat je het nou goed en vind je dat je maar moet accepteren dat er gehackt wordt? Dat er enorme schade kan worden toegebracht en dat het vertrouwen in het internet een geweldige knak krijgt?
Het is toch belachelijk dat het uitvoeren van een cyber-aanval gewoon verkocht kan worden op internet? Dat je misschien voor ettelijke duizenden dollars een door jou gehaat bedrijf dagen kunt platleggen? Ik vind het schandalig en je kunt niet je schouders ophalen en er aan voorbijgaan onder het mom van dat het iets van deze tijd is waar je maar aan moet wennen.

Nee ik praat het niet goed. En ja je hebt gelijk. Daarom kom ik komende augustus bij je langs, gaan we samen twee spandoeken maken, als het kan in het Thai zo niet Engels is ook goed, en dan gaan we samen langs de weg staan protesteren tegen het hacken van het TF. :cheesy: :cheesy:
Augustus? Goed hoor, volgens mij zijn de hobbels in de weg naar ons geëffend dus kan er worden actiegevoerd :crazy: .
Ik denk overigens dat dan die actie voornamelijk wordt gevoerd in de keuken alwaar de hamburgers in het vet gaan... :cheesy:

Plaats reactie

Terug naar “Mededelingen, tips en opmerkingen”