Blackout / Stroomstoringen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Blackout / Stroomstoringen

#1 Bericht door Thaimax » maandag 05 oktober 2020, 05:52

Helaas vaak de (on) regelmatige blackouts beu soms kort soms enkele uren.

Daarom heb ik een generator geinstalleerd en dat werkt prima , Niet volautomatish maar semi dus als de stroom uitvalt moet ik de generator starten maar als de stroom weer 'terug' komt schakeld hij automatish over naar 'main'.

Heb de spullen binnen om de afstands bediening voor de generator te installeren ( actuator voor de choke en 4 kanaals afstands bediening).

Moet nog even en power ( watt) meter installeren zodat je weet tot hoever en tot hoeveel je de generator kunt belasten ( 3.500 Watt) meter is onderweg dus zal deze week klaar zijn.
Wie nog meer ?
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Blackout / Stroomstoringen

#2 Bericht door sjeng » maandag 05 oktober 2020, 06:22

Thaimax schreef: maandag 05 oktober 2020, 05:52 Helaas vaak de (on) regelmatige blackouts beu soms kort soms enkele uren.

Daarom heb ik een generator geinstalleerd en dat werkt prima , Niet volautomatish maar semi dus als de stroom uitvalt moet ik de generator starten maar als de stroom weer 'terug' komt schakeld hij automatish over naar 'main'.

Heb de spullen binnen om de afstands bediening voor de generator te installeren ( actuator voor de choke en 4 kanaals afstands bediening).

Moet nog even en power ( watt) meter installeren zodat je weet tot hoever en tot hoeveel je de generator kunt belasten ( 3.500 Watt) meter is onderweg dus zal deze week klaar zijn.
Wie nog meer ?
Ik ben benieuwd wat je normaal stroomverbruik is, mijn ervaring met solar en batterijen heeft mij geleerd dat je voor het normale gebruik dus zonder een aantal apparaten uit te schakelen minimaal 5 KW nodig hebt,
koelkast, vriezer, airco, fan, waterpomp, wasmachine, oven, verlichting, tv, computer, waterkoker, koffiezetter enz enz
Ze zullen niet altijd allemaal tegelijk aan staan, maar bedenk ook dat compressoren (koelkast, vrieze en airco) en pompen en startstroom nodig hebben die 50 a 70 % hoger ligt dan het aangegeven wattage.
Het is vervelend als je agregaat uitschakeld als je koffie zet of de airco inschakeld.

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Blackout / Stroomstoringen

#3 Bericht door Thaimax » maandag 05 oktober 2020, 14:18

sjeng schreef: maandag 05 oktober 2020, 06:22
Thaimax schreef: maandag 05 oktober 2020, 05:52 Helaas vaak de (on) regelmatige blackouts beu soms kort soms enkele uren.

Daarom heb ik een generator geinstalleerd en dat werkt prima , Niet volautomatish maar semi dus als de stroom uitvalt moet ik de generator starten maar als de stroom weer 'terug' komt schakeld hij automatish over naar 'main'.

Heb de spullen binnen om de afstands bediening voor de generator te installeren ( actuator voor de choke en 4 kanaals afstands bediening).

Moet nog even en power ( watt) meter installeren zodat je weet tot hoever en tot hoeveel je de generator kunt belasten ( 3.500 Watt) meter is onderweg dus zal deze week klaar zijn.
Wie nog meer ?
Ik ben benieuwd wat je normaal stroomverbruik is, mijn ervaring met solar en batterijen heeft mij geleerd dat je voor het normale gebruik dus zonder een aantal apparaten uit te schakelen minimaal 5 KW nodig hebt,
koelkast, vriezer, airco, fan, waterpomp, wasmachine, oven, verlichting, tv, computer, waterkoker, koffiezetter enz enz
Ze zullen niet altijd allemaal tegelijk aan staan, maar bedenk ook dat compressoren (koelkast, vrieze en airco) en pompen en startstroom nodig hebben die 50 a 70 % hoger ligt dan het aangegeven wattage.
Het is vervelend als je agregaat uitschakeld als je koffie zet of de airco inschakeld.
Het is voor mij / ons belangrijk dat er bij een stroomstoring s'avonds licht is de koelkasten aan blijven in ieder geval 1 airco en / of fans kan draaien verder word er geen oven wasmachine en ander stroomvreters ingeschakeld onze buiten verlichting op het gehele terrein is solar 'streetlights' en die redden zich wel.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Blackout / Stroomstoringen

#4 Bericht door Thaimax » dinsdag 06 oktober 2020, 02:01

UPDATE:
Heb de power (Watt) meter geinstalleerd en het was verrassend te zien van welke apparaten het stroomverbruik is, De grootste verrassing was mijn 350 Watt constant pressure water pomp die 800 watt gebruikt !
De 013.000 BTU airco ( inverter ) verbruik start 800 watt zakt af naar c.a. 500 watt ingesteld op 26 graden.
Ik weet nu zo ongeveer wat ik allemaal kan inschakelen als de generator overneemt rekening houdend met zijn piek vermogen en daar ruim onder te blijven.
Laaat de blackouts maar komen draaid op een volle tank van 15 liter 11- 12 uur bij nominale belasting.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Blackout / Stroomstoringen

#5 Bericht door Joep » dinsdag 06 oktober 2020, 07:10

Die pompen moet je inderdaad mee opletten, dat zijn stroomvreters.

Bij ons (en meerdere bij ons in de moo baan) was de drukregelaar ( of hoe heet dat ding dat zorgt dat ie automatisch aanslaat als de druk in huis zakt) stuk en bleef de pomp aan uit slaan. Monteur van de moo baan er bij geroepen den die heeft er een strakkere veer ingezet en het probleem was opgelost. Kosten 50 Thb.

Scheelde ons wel gigantisch op de stroom rekening.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Blackout / Stroomstoringen

#6 Bericht door godzilla » dinsdag 06 oktober 2020, 14:55

Ik vind het raar dat een pomp die350w aangegeven staat 800w verbruikt.
Volgens mij scheelt er dan toch iets mee.
Wat dat aan en uitgaan betreft;
Je hebt de pomp, de druksensor die de pomp aan en uit laat gaan, eventueel een terugslagklep.
en je hebt een accumulator, die schommelingen in de uitlaatdruk moet opvangen zodat je pomp niet om de haverklap aanslaat.
Ik heb zelf ook problemen gehad, en ze komen zelden alleen: slecht contact aan de druksensor, en hij was verbrand ook.
en de accumulator die stuk was.
Alles vervangen kostprijs ongeveer 1500 bath.
als je 50 bath betaald hebt, zal er een slecht contact geweest zijn, komt regelmatig voor.
Maar die 800 watt kan volgens mij enkel als de motor bijna vastloopt, zou dan gloeiend heet moeten worden.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Blackout / Stroomstoringen

#7 Bericht door Joep » dinsdag 06 oktober 2020, 15:18

Die Thb 50 was voor een veertje dat in de drukregelaar zit.
Die was niet stroef genoeg en is vervangen door een zwaarder exemplaar.
Geen loonkosten, was een servicemonteur van onze moo baan.

Die hele drukregelaar is ook niet zo duur trouwens, hebben die een keer vervangen bij mijn schoonmoeder en kostte indertijd geen thb 300.
Zal rond 2005 of 2006 zijn geweest.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Blackout / Stroomstoringen

#8 Bericht door jumbo » woensdag 07 oktober 2020, 00:55

Ik heb me laten vertellen dat de warmwater apparaten in de douche, of onder het aanrecht, DE stroomvreters zijn...
Ik blijf het vreemd vinden dat er weinig huizen zijn met centrale warmwater voorziening
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Blackout / Stroomstoringen

#9 Bericht door Thaimax » woensdag 07 oktober 2020, 01:07

jumbo schreef: woensdag 07 oktober 2020, 00:55 Ik heb me laten vertellen dat de warmwater apparaten in de douche, of onder het aanrecht, DE stroomvreters zijn...
Ik blijf het vreemd vinden dat er weinig huizen zijn met centrale warmwater voorziening
Once warmwater voorziening is allemaal met gasgeisers werken al 10 jaar zonder problemen worden allemaal ieder jaar gratis door de leverancier van Rinnai geserviced en in de winter als het water soms erg koud is toch een warme douche
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Blackout / Stroomstoringen

#10 Bericht door jumbo » donderdag 08 oktober 2020, 00:27

Thaimax schreef: woensdag 07 oktober 2020, 01:07
jumbo schreef: woensdag 07 oktober 2020, 00:55 Ik heb me laten vertellen dat de warmwater apparaten in de douche, of onder het aanrecht, DE stroomvreters zijn...
Ik blijf het vreemd vinden dat er weinig huizen zijn met centrale warmwater voorziening
Once warmwater voorziening is allemaal met gasgeisers werken al 10 jaar zonder problemen worden allemaal ieder jaar gratis door de leverancier van Rinnai geserviced en in de winter als het water soms erg koud is toch een warme douche
OMdat je spreekt in meervoud 'gasgeisers' heb je het niet over een centrale warmwatervoorziening, correct?
Heeft iemand hier een dergelijk systeem??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Blackout / Stroomstoringen

#11 Bericht door Thaimax » donderdag 08 oktober 2020, 01:28

jumbo schreef: donderdag 08 oktober 2020, 00:27
Thaimax schreef: woensdag 07 oktober 2020, 01:07
jumbo schreef: woensdag 07 oktober 2020, 00:55 Ik heb me laten vertellen dat de warmwater apparaten in de douche, of onder het aanrecht, DE stroomvreters zijn...
Ik blijf het vreemd vinden dat er weinig huizen zijn met centrale warmwater voorziening
Once warmwater voorziening is allemaal met gasgeisers werken al 10 jaar zonder problemen worden allemaal ieder jaar gratis door de leverancier van Rinnai geserviced en in de winter als het water soms erg koud is toch een warme douche
OMdat je spreekt in meervoud 'gasgeisers' heb je het niet over een centrale warmwatervoorziening, correct?
Heeft iemand hier een dergelijk systeem??
Wij hebben meerdere huizen en voor de badkamers hebben enkele gedeelde geisers dat kan omdat ze een behoorlijk vermogen hebben om 2 badkamers (die naast elkaar zitten) te voorzien van warm (heet) water in de badkamers en er zijn thermostaat kranen geïnstalleerd.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Blackout / Stroomstoringen

#12 Bericht door godzilla » donderdag 08 oktober 2020, 09:22

Praat je nu over huizen in thailand of nederland?

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Blackout / Stroomstoringen

#13 Bericht door foppo » donderdag 08 oktober 2020, 09:39

Even terug naar de generator.
Hoe is het geluidsnivo?
Die ik hier gebruik maakt enorm veel herrie en kan ik niet met goed fatsoen snachts laten draaien want dan doe ik geen oog dicht.
Ondanks dat het ding achterin in een schuur staat met een kant open, want de uitlaatgassen moeten weg kunnen en verse lucht moet voldoende beschikbaar zijn.
Helemaal opsluiten kan dus niet.
Zou een soort van bromfiets uitlaat monteren iets kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Blackout / Stroomstoringen

#14 Bericht door Thaimax » donderdag 08 oktober 2020, 11:25

foppo schreef: donderdag 08 oktober 2020, 09:39 Even terug naar de generator.
Hoe is het geluidsnivo?
Die ik hier gebruik maakt enorm veel herrie en kan ik niet met goed fatsoen snachts laten draaien want dan doe ik geen oog dicht.
Ondanks dat het ding achterin in een schuur staat met een kant open, want de uitlaatgassen moeten weg kunnen en verse lucht moet voldoende beschikbaar zijn.
Helemaal opsluiten kan dus niet.
Zou een soort van bromfiets uitlaat monteren iets kunnen helpen?
Het geluidsniveau van deze generator is aanvaadbaar maar kan s'nachts misschien wat te veel zijn echter hier geen buren, toch heb ik er voor de nacht indien ik hem moet gebruiken een 'huisje' omheengebouwd en die aan de binnenkant bekleed heb met geluiddempende foam aan een kant een kleine fan voor extra koellucht toevoer en aan de uitlaatzijde open gedeelte voor de uitlaatgassen.

Kik maar eens op youtube daar zijn enkele testen met extra uitlaatdemper en dat maakt in het geheel geen verschil ook ik vind het uitlaatgeluid minimaal.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”