Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

#1 Bericht door Herbergier » zaterdag 25 januari 2020, 14:07

Ik schrok er van, ineens hoorde ik gekletter op het afdak van de buurman, eerst dacht ik nog aan vuurwerk voor Chinees nieuwjaar maar het was echte regen met grote druppels, het duurde ongeveer maar 1 minuut maar de straat was helemaal nat, het had hier sinds oktober niet meer geregend, het ruikt nu heerlijk buiten na een tropische dag.
Laatst gewijzigd door Herbergier op zondag 26 januari 2020, 04:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles van waarde is weerloos.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Regen!!!...en het Chinese Nieuwjaar!!

#2 Bericht door ron » zaterdag 25 januari 2020, 17:04

Over Chinees Nieuwjaar gesproken

Vanaf gisteren hier in het huis natuurlijk ook gevierd zoals elk jaar,ongeacht of we die data in Thailand zijn of hier.
Ben die dag dan ook MIJN tafel kwijt die onder de Thaise Altaars staat welke aan de muur zijn bevestigd.
Na eerst een paar uur in de keuken te zijn bezig geweest wordt de tafel afgeladen met verschillende soorten vlees,fruit.rijst,drank en sigaretten.....
De foto.s van overleden famiieleden staan natuurlijk ook op tafel en deze worden door Jeab aangeroepen,incluis mijn ouders en overleden kind Johnny.

Jeab heeft Vietnamese roots en is met het Chinese Nieuwjaar opgegroeid,vandaar dat haar hele familie dit viert.
Ik zie dat de laatste jaren meer en meer Thai ook meedoen,hoe zit dat bij jullie?
Zit even te kl*ten met foto,s uploaden vanaf mijn iphone maar zal later wat foto,s plaatsen van afgelopen dagen.

De Noorse oude zeeman Karsten Petersen plaatste ooit onderstaande foto,s uit de jaren ,70
waar de Chinese bemanning ook het Nieuwjaar viert....

"Emma Jebsen"

"Feeding the Hungry Ghost"

Afbeelding


De Chinese cultuur kent vele rituelen en speciale feestdagen,en deze werden op de "Emma Jebsen" dan ook gevierd.

Afbeelding

Ik maakte hier aan boord voor de eerste keer de viering van "Yue Laan" oftewel
the "Hungry Ghost" mee,en dit was op 1 September 1974 in de Zuid-Chinese Zee.

Afbeelding

Op deze dag offeren de Chinezen voedsel en geld aan de geesten en dat moet aan boord van een schip dan ook gebeuren.

Afbeelding

Zij geloven dat op de 7e volle maan de poorten van de Hel open gaan en dat de hongerige geesten op jacht gaan naar eten.

Afbeelding

Geesten van gestorven familieleden komen dan ook om hun familie op te zoeken en daarom willen de
nabestaanden hen verwelkomen met offergaven zoals veel en vooral lekker eten om de geesten gunstig
te stemmen en hen daarvoor geluk en gezondheid voor terug geven.

Afbeelding

Het eten blijft een 2 uurtjes staan,en aangezien de geesten niet veel honger blijken te hebben,
eten de levenden dit maar al te graag met veel plezier op.

Afbeelding

Als ik als buitenstaander vraag wanneer de geesten gaan eten,wordt mij geantwoord dat de geesten al bezig zijn met eten..........


Afbeelding

Afbeelding
Offers aan de zee in de vorm van zilver en goud........

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Karsten Petersen
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Regen!!!

#3 Bericht door Herbergier » zondag 26 januari 2020, 03:54

Mijn Thaise vrouw heeft ook wat Chinees bloed door haar aderen stromen (Chinese oma), er staan dan ook twee Thaise altaars in huis, buiten hebben wij niets staan, waar ook wat Chinees tussen zit (zelfs mijn Chinese internet router staat er bij), maar gistermorgen deed ze alleen een gebed voor dat altaar, met wat wierrook en vers water, maar verder werd er niets aan gedaan of gevierd en is ze gewoon gaan werken (aanmaningen rondbrengen in de dorpjes en nederzettingen rondom Buriram, bij mensen die geld geleend hebben van de government, die dit niet op tijd kunnen/willen aflossen en dat zijn er heel veel).

Afbeelding

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

#4 Bericht door Joep » zondag 26 januari 2020, 05:46

Bij ons wordt deze gelegenheid ook aangegrepen om uitgebreid te koken en te offeren aan alle altaars die in huis staan.
Blijft ongeveer een uur staan en dan wordt het fruit verdeeld onder de buren (en wij krijgen weer van de buren) en de kip, eend (besteld bij een lokaal restaurant)en varkensvlees wordt heerlijk opgegeten
Hun gelukkig en ik mijn buik weer vol met lekkers.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

#5 Bericht door pong » zondag 26 januari 2020, 17:14

VN heet nieuwjr TET en valt inderdaad samen met het bekende Ch. Nw Yr.
Hier in BKK vandaag de dag na de grootse dag, waarbij de prinses in een prachtige rode jurk Chinatown kwam bezoeken.
Opmerkelijk: uurtje of 2 geleden met de bus door dat CT: omleiding omdat de grote street Yaowarat was afgesloten. De rest was dus echt totaal doodstil en alles toe. Bus kon overal meteen doorracen. Om de hoek was alles afgezet en in feite is dit enkel voor die gekke toeristen die menen dat dit zo lokaal echt is: alles voor de nep voor hun opgezet, wat elke echte Chinees donders goed weet. Paar jaar geleden was er gewoon niks. Ook raar blijft dat men elkaar maar blijft nakauwen over dat stukkie CT-in feite is heel ouder bKK, incl rondom KhaoSarn totaal voor tenminste 95% chinees-zie maar dat zakeninstinct. Helaas sterft en stikt het de laatste week met veel te veel van die mainland Sjinezen, op de gekste plekken tegenwoordig.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

#6 Bericht door godzilla » maandag 27 januari 2020, 08:10

Vele thai hebben een vrije dag op chinees nieuwjaar.
Met om het even welk nieuwjaar of feestdag eigenlijk...
Voor hun is elke reden goed om te feesten, ik zou niet weten hoeveel budda dagen ze hebben....
Maar ik gun het hun, de werkende thai heeft echt niet veel keus in vakaniedagen.
Aan de luiwammessen is het enkel feest als ze iets gratis aangeboden krijgen...(alkohol?)
:giggle2:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 28 januari 2020, 02:24

godzilla schreef: maandag 27 januari 2020, 08:10 Maar ik gun het hun, de werkende thai heeft echt niet veel keus in vakaniedagen.
Minimaal 14 koninklijke en buddhistische vastgestelde vrije dagen, inclusief traditioneel Nieuwjaar (1) en Songkrahn (3), plus 6 naar keuze en dat loopt op met de gewerkte jaren bij het bedrijf...
Daarnaast 30 dagen 'business leave' voor zaken als paspoort, vrouw/kind of man moet naar ziekenhuis, vader en moeder idem dito, gemeente zaken etc.
Dus het valt nog wel mee
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Regen!!! en Chinees Nieuwjaar.

#8 Bericht door Herbergier » dinsdag 28 januari 2020, 10:08

jumbo schreef: dinsdag 28 januari 2020, 02:24
godzilla schreef: maandag 27 januari 2020, 08:10 Maar ik gun het hun, de werkende thai heeft echt niet veel keus in vakaniedagen.
Minimaal 14 koninklijke en buddhistische vastgestelde vrije dagen, inclusief traditioneel Nieuwjaar (1) en Songkrahn (3), plus 6 naar keuze en dat loopt op met de gewerkte jaren bij het bedrijf...
Daarnaast 30 dagen 'business leave' voor zaken als paspoort, vrouw/kind of man moet naar ziekenhuis, vader en moeder idem dito, gemeente zaken etc.
Dus het valt nog wel mee
En valt zo'n Buddhadag of officiele feestdag per ongeluk in het weekend, dan krijgen de ambtenaren en het bankpersoneel, die vijf dagen per week werken, de vrijdag en/of de maandag vrij.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”