Internationaal rijbewijs

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Internationaal rijbewijs

#1 Bericht door weyde4 » zaterdag 16 november 2019, 11:50

mijn vraag is, is het internationaal rijbewijs wel nodig in Thailand, kost 19,- euro bij de anwb. Ik kan me herinneren dat ik in 1995 10 gulden heb betaald en in Australie waar ik toen op vakantie was vroeg niemand er om.
dat rijbewijs is dus als ik het goed heb met de factor 4 duurder geworden mijn salaris niet.
is dit nu verplicht?

Gr Edgar van der Weyde

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Internationaal rijbewijs

#2 Bericht door Thaimax » zaterdag 16 november 2019, 12:06

weyde4 schreef: zaterdag 16 november 2019, 11:50 mijn vraag is, is het internationaal rijbewijs wel nodig in Thailand, kost 19,- euro bij de anwb. Ik kan me herinneren dat ik in 1995 10 gulden heb betaald en in Australie waar ik toen op vakantie was vroeg niemand er om.
dat rijbewijs is dus als ik het goed heb met de factor 4 duurder geworden mijn salaris niet.
is dit nu verplicht?

Gr Edgar van der Weyde
Als je Geen 19 euro voor een int. rijbewijs kunt missen, 10 gulden was 15 jaar geleden toen was Thailand nog goedkoop nu is het duur dus mijn advies blijf THUIS
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Internationaal rijbewijs

#3 Bericht door ron » zaterdag 16 november 2019, 12:38

In 1970 kostte een biertje omgerekend 50 euro-cent :crazy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Internationaal rijbewijs

#4 Bericht door stille » zaterdag 16 november 2019, 13:14

Als je een Thaise rijbewijs heb dan niet.
Met de motor in Changmai als een paar keer aangehouden,daar vroegen ze wel om.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Internationaal rijbewijs

#5 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 16 november 2019, 13:16

Down Under is Thailand niet en we zitten 25 jaar later. Krijg je in TH een ongeluk en heb je geen geldig rbw en int rbw dan dekt de verzekering niet, heb ik altijd geleerd. Ik heb het gebruikt tot ik een TH rbw haalde.

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Internationaal rijbewijs

#6 Bericht door paknampo » zaterdag 16 november 2019, 13:33

Niet thuis blijven weyde4 ;)
Ben ook aangehouden, men vroeg er destijds ook om :shock:
Gewoon meenemen, wat maakt het uit
Had later een Thai rijbewijs, maar is inmiddels weer verlopen :giggle:
Heb gewoon weer een int. rijbewijs gehaald bij anwb

Gr.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Internationaal rijbewijs

#7 Bericht door Herbergier » zaterdag 16 november 2019, 15:10

ron schreef: zaterdag 16 november 2019, 12:38 In 1970 kostte een biertje omgerekend 50 euro-cent :crazy:
Ron, zelfs in 1980 nog, toen koste bij mij in de kroeg een glas tapbier 20cl 1,10 in guldens, nu in 2019 kost een tapbiertje daar, nu is het glas wel 22cl, 2,25 in euro's.
Alles van waarde is weerloos.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Internationaal rijbewijs

#8 Bericht door stevenl » zondag 17 november 2019, 00:50

Officieel volstaat je Nederlands rijbewijs, maar soms vraagt politie toch een IDP.

Hou er ook rekening mee dat scooters hier feitelijk motoren zijn, dus om die te rijden is een rijbewijs 'A' nodig, dus een volledig motorrijbewijs.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Internationaal rijbewijs

#9 Bericht door pjotter » zondag 17 november 2019, 00:54

Tja weyde4, mijn reactie is "Ja nodig". Bij een beetje gerenomeerd auto-verhuurbedrijf moet je het samen met je geldig NL rijbewijs (en creditcard of cash als borg) laten zien. Wordt je aangehouden zonder rijbewijs is meestal een boete genoeg om weer door te mogen rijden, maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk. Niet geheel ondenkbaar met de Thaise rijsteil. Rijdt je in een auto op naam van vriend/vriendin is het dus ook raadzaam. Houdt er rekening mee dat ondanks de geldigheid van zo'n internationaal rijbewijs een heel jaar is, je maar 3 maanden achtereenvolgens hier in Thailand mag rijden. Blijf je langer moet je een Thais rijbewijs regelen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Internationaal rijbewijs

#10 Bericht door stevenl » zondag 17 november 2019, 01:05

pjotter schreef: zondag 17 november 2019, 00:54 Tja weyde4, mijn reactie is "Ja nodig". Bij een beetje gerenomeerd auto-verhuurbedrijf moet je het samen met je geldig NL rijbewijs (en creditcard of cash als borg) laten zien. Wordt je aangehouden zonder rijbewijs is meestal een boete genoeg om weer door te mogen rijden, maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk. Niet geheel ondenkbaar met de Thaise rijsteil. Rijdt je in een auto op naam van vriend/vriendin is het dus ook raadzaam. Houdt er rekening mee dat ondanks de geldigheid van zo'n internationaal rijbewijs een heel jaar is, je maar 3 maanden achtereenvolgens hier in Thailand mag rijden. Blijf je langer moet je een Thais rijbewijs regelen.
"maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk."
Thaise verzekering betaalt gewoon uit, rijbewijs of niet.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Internationaal rijbewijs

#11 Bericht door pjotter » zondag 17 november 2019, 07:28

Mmm, andere verhalen gehoord. Mss ook wel afhankelijk wat voor verzekering (klasse 1,2 of 3) als ook welke maatschappij. Ook wel of geen farang kan schelen. Kan me voorstellen dat 'bij eigen schuld' de tegenpartij schadeloos wordt gesteld maar eigen schade ? Maar mss heb je het ooit zelf meegemaakt dan is dat bewijs genoeg idd. Zelf een keer ongelukje gehad eigen schuld en verzekeringsman die ter plekke kwam vroeg meteen naar mijn rijbewijs. Nou ja,, internationaal rijbewijs lijkt me verstandig.
stevenl schreef: zondag 17 november 2019, 01:05
pjotter schreef: zondag 17 november 2019, 00:54 Tja weyde4, mijn reactie is "Ja nodig". Bij een beetje gerenomeerd auto-verhuurbedrijf moet je het samen met je geldig NL rijbewijs (en creditcard of cash als borg) laten zien. Wordt je aangehouden zonder rijbewijs is meestal een boete genoeg om weer door te mogen rijden, maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk. Niet geheel ondenkbaar met de Thaise rijsteil. Rijdt je in een auto op naam van vriend/vriendin is het dus ook raadzaam. Houdt er rekening mee dat ondanks de geldigheid van zo'n internationaal rijbewijs een heel jaar is, je maar 3 maanden achtereenvolgens hier in Thailand mag rijden. Blijf je langer moet je een Thais rijbewijs regelen.
"maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk."
Thaise verzekering betaalt gewoon uit, rijbewijs of niet.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Internationaal rijbewijs

#12 Bericht door erik-kuijpers » zondag 17 november 2019, 07:30

"maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk." Thaise verzekering betaalt gewoon uit, rijbewijs of niet.

Als het voertuig verzekerd is wordt het derdenrisico uitbetaald. Eigen schade niet, en het derdenrisico zal men op jou verhalen. Dat is een betere omschrijving, inderdaad.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Internationaal rijbewijs

#13 Bericht door stevenl » zondag 17 november 2019, 08:10

erik-kuijpers schreef: zondag 17 november 2019, 07:30 "maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk." Thaise verzekering betaalt gewoon uit, rijbewijs of niet.

Als het voertuig verzekerd is wordt het derdenrisico uitbetaald. Eigen schade niet, en het derdenrisico zal men op jou verhalen. Dat is een betere omschrijving, inderdaad.
In Nederland ja, in Thailand wordt vrijwel altijd betaald en niet verhaald ook zonder rijbewijs.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Internationaal rijbewijs

#14 Bericht door pjotter » maandag 18 november 2019, 01:40

Oh, zoals gezegd ook andere verhalen gehoord. Geldt dat ook voor dronkenschap ? Want dan snap ik dat veel Thai er geen f*ck om geven om dronken achter het stuur te zitten....

stevenl schreef: zondag 17 november 2019, 08:10
erik-kuijpers schreef: zondag 17 november 2019, 07:30 "maar wat eerder hier is gezegd, de verzekering betaalt, ook weer 'meestal' niet uit bij een eventueel ongeluk." Thaise verzekering betaalt gewoon uit, rijbewijs of niet.

Als het voertuig verzekerd is wordt het derdenrisico uitbetaald. Eigen schade niet, en het derdenrisico zal men op jou verhalen. Dat is een betere omschrijving, inderdaad.
In Nederland ja, in Thailand wordt vrijwel altijd betaald en niet verhaald ook zonder rijbewijs.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Internationaal rijbewijs

#15 Bericht door Herbergier » maandag 18 november 2019, 03:34

In Thailand is het nog dikwijls "Ons kent ons", als je goeie connecties hebt, of er een beetje zwart geld voor over hebt, valt er veel te regelen.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”