ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#31 Bericht door wanadee » maandag 23 september 2019, 01:40

Gardensafari schreef: maandag 23 september 2019, 01:29
wpdelange schreef: maandag 23 september 2019, 01:11 :thumbsup: duidelijk al een heel tijdje voor vele.
O Ja? Velen?
Welke appels en welke peren?
Stel dat je een kapitaaltje hebt dat je in aandelen belegten en je hebt een gemiddeld rendement nodig van 5% om over 10 jaar een huis te kopen.
Je belegt 90% van je kapitaaltje in aandelen met een rendement van 9%, de overige 10% van je kapitaaltje koop je staatsobligaties op met een rendement van 0,5%.
Dit betekent dus dat je gemiddelde rendement ruim voldoende is om over 10 jaar je huisje te kopen. Maar de overheid zegt dat dit niet gaat lukken omdat je maar 0,5% rendement op hun obligaties krijgt en dat je dat je voor je andere beleggingen ook maar 0,5 mag bijschrijven. Volkomen absurd.
Ik ben niet zon kei in rekenen maar het gemiddelde rendement ligt boven de 8% en das ruim meer dan de 5% die je voor je huisje nodig hebt.
Dus over 10 jaar kan Gardensafari verhuizen maar van de overheid mag dat niet. :crazy:

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#32 Bericht door Herbergier » maandag 23 september 2019, 02:36

Vergeet niet dat de meeste gepensioneerden van nu met 15/16 jaar begonnen zijn met werken (toen nog 45 uur per week) en met 65 jaar zijn gestopt, dus die hebben 50 jaar gewerkt en afgedragen, tegenwoordig beginnen er veel met 23/24 jaar te werken (36 uur per week) en die willen nog maar 40 jaar werken en afdragen, de volgende generatie over 25 jaar wil misschien nog maar 30 jaar werken (25 uur per week), dan hebben de jongeren van nu het zelfde probleem als wij nu, maar dat is allemaal niet te vergelijken, niemand kan in de toekomst kijken, misschien bestaat er over 30 jaar geen betaalmiddel meer en kan je alles vrij bestellen via een app en een punten systeem.
Alles van waarde is weerloos.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#33 Bericht door Joep » maandag 23 september 2019, 06:45

Herbergier schreef: maandag 23 september 2019, 02:36 Vergeet niet dat de meeste gepensioneerden van nu met 15/16 jaar begonnen zijn met werken (toen nog 45 uur per week) en met 65 jaar zijn gestopt, dus die hebben 50 jaar gewerkt en afgedragen, tegenwoordig beginnen er veel met 23/24 jaar te werken (36 uur per week) en die willen nog maar 40 jaar werken en afdragen, de volgende generatie over 25 jaar wil misschien nog maar 30 jaar werken (25 uur per week), dan hebben de jongeren van nu het zelfde probleem als wij nu, maar dat is allemaal niet te vergelijken, niemand kan in de toekomst kijken, misschien bestaat er over 30 jaar geen betaalmiddel meer en kan je alles vrij bestellen via een app en een punten systeem.
Met 15/16 begonnen geloof ik nog wel, maar met 65 gestopt met werken heb ik toch ernstig mijn vraagtekens bij.
Hoeveel zijn er destijds afgevloeid met de WAO
Hoeveel hebben er gebruik gemaakt van een VUT regeling
Hoeveel hebben er jaaaaaaaaaren gebruik kunnen maken van de toen geldende WW regels
Zo zullen er ongetwijfeld nog meer vroegtijdig gestopt zijn met werken ipv 50 jaar werken.
Natuurlijk zijn die er, maar die zullen er met de huidige regelingen steeds meer komen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#34 Bericht door wanadee » maandag 23 september 2019, 07:43

Ik meen ook dat je vroeger pas met 25 jaar begon te betalen voor je pensioenfonds dus uitgangspunt dat mensen later beginnen met werken maakt niet zoveel uit. Wel dat we ouder worden dus langzaam de leeftijd verhogen voor niet zware beroepen lijkt me reeel.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#35 Bericht door erik-kuijpers » maandag 23 september 2019, 08:28

Klopt, Wanadee, 25 pas of bij eerder trouwen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#36 Bericht door wanadee » maandag 23 september 2019, 08:30

erik-kuijpers schreef: maandag 23 september 2019, 08:28 Klopt, Wanadee, 25 pas of bij eerder trouwen.
Heeft me dus een smak geld gekost omdat ik met 22 al getrouwd ben, kun je daar compensatie voor krijgen! :crazy:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#37 Bericht door erik-kuijpers » maandag 23 september 2019, 08:43

Compensatie voor jong trouwen krijg je niet, dat heb je bij volle bewustzijn gedaan....... :giggle:

Maar je hebt meer premie betaald dus hebt nu meer pensioen, denk ik zo. OF, maar daar heb ik geen verstand van, heb je tot je 25e geen spaarpremie maar alleen risicopremie betaald wegens het weduwenrisico en dan ben je dat kwijt.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#38 Bericht door wanadee » maandag 23 september 2019, 08:47

erik-kuijpers schreef: maandag 23 september 2019, 08:43 Compensatie voor jong trouwen krijg je niet, dat heb je bij volle bewustzijn gedaan....... :giggle:

Maar je hebt meer premie betaald dus hebt nu meer pensioen, denk ik zo. OF, maar daar heb ik geen verstand van, heb je tot je 25e geen spaarpremie maar alleen risicopremie betaald wegens het weduwenrisico en dan ben je dat kwijt.
Ik heb ook geen idee, daar was ik toen niet mee bezig. Maar die begin jaren hebbenngeen zoden aan de dijk gezet qua pensioen, de meeste vruchten pluk ik van latere banen waar ik wat meer dan gemiddeld verdiende.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Appels-peren en de vruchten plukken....

#39 Bericht door ron » maandag 23 september 2019, 09:13

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#40 Bericht door Gardensafari » maandag 23 september 2019, 09:24

erik-kuijpers schreef: maandag 23 september 2019, 08:28 Klopt, Wanadee, 25 pas of bij eerder trouwen.
In zijn algemeenheid is dit wel juist.
Maar ambtenaren moesten betalen aan het ABP vanaf het moment dat ze ambtenaar werden.
Zelf ben ik gaan betalen vanaf mijn 20ste.
Daarom kan ik volgend jaar stoppen met 43 dienstjaren.
Overigens geldt nu dat ook ambtenaren pas vanaf hun 25ste betalen, dus ik behoor tot een uitstervende groep.
Een nog heel grote groep, dat dan weer wel.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#41 Bericht door Herbergier » maandag 23 september 2019, 10:41

Dit was mijn allereerste arbeidsovereenkomst uit 1962 en in 2011 ging ik met pensioen, ik kreeg toen Fl. 0,67 per uur met 10% tariefvoorschot, gelukkig werkten we toen nog 45 uur per week en kregen wij twee wekelijks uitbetaald, zo leek het nog heel wat als ik mijn loonzakje kreeg, dus er was weinig over om daar ook nog pensioen over te betalen.

Afbeelding
Alles van waarde is weerloos.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#42 Bericht door wanadee » maandag 23 september 2019, 10:51

Herbergier schreef: maandag 23 september 2019, 10:41 Dit was mijn allereerste arbeidsovereenkomst uit 1962 en in 2011 ging ik met pensioen, ik kreeg toen Fl. 0,67 per uur met 10% tariefvoorschot, gelukkig werkten we toen nog 45 uur per week en kregen wij twee wekelijks uitbetaald, zo leek het nog heel wat als ik mijn loonzakje kreeg, dus er was weinig over om daar ook nog pensioen over te betalen.

Afbeelding
Geinig dat je dat nog hebt.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#43 Bericht door printen44 » maandag 23 september 2019, 11:17

AOW bestaat maar 63 jaar. Pensioenen bestaan al veel en veel langer. Bedrijfstakken hadden hun eigen pensioen met hun eigen regels. Grote bedrijven hadden hun eigen pensioenfonds.

In 2011 waren er 495 pensioenfondsen in Nederland. Dat aantal was in 2018 gedaald naar 243. Fusies waren er, want bedrijfstakken veranderde in de afgelopen vijftig jaar. Ik merkte dat zelf. Ik was zetter/drukker in het oude "loden" tijdperk, maar 30 jaar geleden kwam de tekstverwerker en andere electronica en mijn beroep verdween. Er was een Grafische Pensioenfonds, maar al gauw kwamen er andere pensioenfondsen bij. Mijn pensioenfonds heet nu PGB (Pensioenfonds Grafische Bedrijven). En die 30 jaar zijn er redelijk veel pensioenfondsen in die sector gefuseerd.

Zo ook met andere bedrijfstakken. De waakhond van al deze pensioenfondsen is de NV Nederlandsche Bank. Een pensioenfonds moet aan strenge regels voldoen. Als secretaris van de Ondernemingsraad van mijn bedrijf had ik pensioenen en AOW in mijn portefeuille. Heel was symposiums bijgewoond over pensioenen en AOW. Al in 1998 voorspelde de toenmalige Staatssecretaris van Financien dat de AOW en het toen huidige pensioenstelsel niet houdbaar waren en op de schop moesten. Veranderingen in het stelsel was noodzakelijk. Maar politiek gezien waren veranderingen in de AOW en pensioenen politieke zelfmoord. Het CDA heeft daar toen de wrange vruchten van geplukt.

Pensioenfondsen werken niet met de waan van de dag. Zo ook niet die waakhond over bedrijfspensioenen. Deelnemers aan het pensioenfonds moeten zekerheid hebben dat, wanneer zij met pensioen gaan, hun pensioen uitbetaal kan worden. Economie heeft pieken en dalen. Daar heeft elk pensioenfonds last van. Dus elk pensioenfonds moet klappen op kunnen vangen. Meestal geeft die waakhond de richtlijnen aan.

Sinds 2008 is mijn pensioen niet verhoogd. Ik leverde 13% aan koopkracht in. De komende paar jaar zal ik ook geen verhoging van het pensioen krijgen. Maar ook geen verlaging. Mijn pensioenfonds heeft redelijke cijfers en de dekkingsgraad is ongeveer 104%. Ik moet de cijfers van het derde kwartaal nog krijgen.

Ben ik er blij mee? Natuurlijk niet. Maar ik lees wel elke maand de kwartaalcijfers van mijn pensioenfonds. Lees waarom er geen verhoging kan plaats vinden. Ben ik het er mee eens? Nee, helemaal niet. Maar ik begrijp het wel, economisch gezien.

Hoeveel lezers en schrijvers van dit forum lezen het kwartaal-of jaarlijks overzicht van hun pensioenfonds? Het pensioenfonds is verplicht dat openbaar te maken.

IK ben het totaal oneens met de koers die de Europese Bank maakt met de rente. Laat dat duidelijk zijn. Het tast mijn beurs aan. Minder euro's op jaarbasis. Ik ben het oneens met die hoge rekenrente. Maar begrijp het wel, omdat het pensioen voor de jongere generatie veilig gesteld moet worden. Ik steun het nieuwe pensioenplan. Moet nog wet worden, maar geeft pensioenfondsen wat meer lucht en bewegingsvrijheid.

Ik ben bijna 75 jaar. Dus mijn levenspad is niet zo lang meer. Pensioenen hebben mijn aandacht, want ik ben er financieel afhankelijk van. Maar ik besef ook wel dat de generaties die na mij komt, een redelijk goed pensioen willen hebben. Ik weet ook wel dat solidariteit een verdwijnende karaktertrek is. Eigen belang speelt steeds meer een rol. Ook ik maak me daar weleens schuldig aan.

Maar het pensioenstelsel, zoals die in Nederland uitgevoerd wordt, is solidariteit nog steeds de basis van het stelsel. En dat willen de Pensioenfondsen, de waakhond en ook de politiek graag houden.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#44 Bericht door wanadee » maandag 30 september 2019, 10:20


Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: ABP moet pensioenen in 2020 zeer waarschijnlijk verlagen

#45 Bericht door Joep » maandag 30 september 2019, 11:18

Moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik me hier meer zorgen over maak dan over het klimaat. :crazy: :crazy:
En het duurt nog wel een jaar of 12 voordat ik mijn eerste betalingen van het ABP mag ontvangen.

Als de wereld tegen die tijd nog niet vergaan is denk ik weleens met al die negatieve berichtgeving .
Misschien kunnen ze nu alvast beginnen met uitbetalen want als de wereld is vergaan hebben we met z'n allen niets meer aan die geweldige pensioenpotten

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”