Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#31 Bericht door pjotter » zondag 07 juli 2019, 11:47

Ze willen idd (nog?) niet van ons af. In mijn titel staat ook 'beginnen te mauwen' ha ha. Maar toch, rare vraag met kopie paspoort. Ze weten toch al alles van je en idd zoals al eerder hier aangegeven is in het verleden ook al ooit een kopie gestuurd. Dus is in ieder geval bekend dat je Nederlander bent met een Nederlands paspoort (mocht dat al wat uitmaken ?)
Veel zaken gaan via de automatisering vandaar weer vragen naar paspoort als ook naar mijn email adres wat al jaren bekend is.
Nou ja, zoals al gezegd, na volgende week maar eens bellen of mijn antwoordformulier (kopie natuurlijk. Origineel in NL) is aangekomen en wordt geaccepteerd. Later meer :worshippy:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#32 Bericht door pjotter » dinsdag 03 september 2019, 14:50

Nou, zojuist een Email gekregen van TaskforcebindingNL@ing.nl
Sjonge sjonge, een hele taskforce voor opgericht [|( :giggle:

---------------
Geachte heer,
 
Bedankt voor uw mail. Graag bevestigen wij u dat we uw reactie hebben ontvangen. Uw stukken zijn behandeld en akkoord bevonden. U kunt uw rekening behouden.
We hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Bedankt voor uw tijd en moeite.

Met vriendelijke groet,

ING Backoffice

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#33 Bericht door jumbo » woensdag 04 september 2019, 02:34

Bent u uitgeschreven uit Nederland?
Het is voor uw bank van belang of u uitgeschreven bent uit Nederland. U bent verplicht om u uit te schrijven als ingezetene uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een jaar tijd langer dan 8 maanden in het buitenland doorbrengt. Wanneer u bent uitgeschreven uit Nederland en fiscaal woonachtig bent in het buitenland, bent u ook verplicht om daar de belasting te voldoen. De Nederlandse bank waarbij u bankiert geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst is in de meeste gevallen verplicht om uw gegevens weer door te geven aan de Belastingdienst van het land waar u heen bent geëmigreerd, mits dit land meedoet aan de CRS (Common Reporting Standard). Deze afspraak tussen landen is in het leven geroepen om belastingontduiking tegen te gaan. Als u niet wil dat uw gegevens worden doorgegeven aan de Belastingdienst van het land waar u woont dan kunt u uw bankrekening opzeggen. Iedere Nederlandse bank is verplicht om uw informatie door te geven aan de Nederlandse Belastingdienst, dus wisselen van bank heeft in dezen geen zin.

Blijft u binnen de Europese Unie?
Het is van belang of u zich binnen of buiten de Europese Unie gaat vestigen. De Europese richtlijn betaalrekeningen zorgt er sinds 2016 namelijk voor dat alle meerderjarige consumenten binnen de EU recht hebben op een basisbetaalrekening en pinpas om te kunnen participeren in de samenleving. Om in een EU-land een rekening te hebben hoeft u er niet per se te wonen. Het is dus prima mogelijk om uw Nederlandse bankrekening aan te houden wanneer u binnen de Europese Unie verhuist. Daarnaast kunt u ook in het land waar u gaat wonen een rekening openen. Deze rekening mag u niet worden geweigerd, u bent immers inwoner van een EU-land.

Ligt uw nieuwe thuis buiten de Europese Unie?
Wanneer u naar een land buiten de Europese Unie emigreert kan het zijn dat uw bank u verzoekt om uw rekening op de zeggen. Dit besluit ligt bij de bank. ABN Amro bank heeft in 2016 ruim 15.000 van haar klanten die woonachtig zijn buiten de Europese Unie verplicht hun bankrekening te sluiten en op zoek te gaan naar een andere bank. Als reden is aangegeven dat het behouden van deze klanten te duur en te risicovol is geworden, vanwege de toenemende hoeveelheid en complexiteit van buitenlandse wet- en regelgeving. Een Nederlandse bank is wettelijk alleen gehouden een basisbetaalrekening te verstrekken aan consumenten woonachtig binnen de Europese Unie en mag de relatie met klanten hierbuiten eenzijdig beëindigen.
Maar nog steeds is het nog niet helemaal duidelijk waarom...
Heb me er wat verder in verdiept en een andere reden lijkt via de Common Reporting Standard, de opgang van de crypto currency te zijn.
Nu kan je nagenoeg volledig anoniem je (crimineel verdiende) geld witwassen zonder dat de bank (oorsprong van het geld) daar zicht op heeft en waarvoor ze wel aansprakelijk gesteld kunnen worden...

Binnenkort zullen de Crypto handelaren dus waarschijnlijk aan registratie eisen moeten voldoen om hun vergunning te behouden en wellicht (lidmaatschap) bijdragen zullen moeten voldoen die de (transactie) kosten vervolgens weer hoger zullen maken. Uiteindelijk zal men/de regering van het betreffende land, gewoon inzage willen hebben, middels rapportage, in de handel en wandel van bedrijven en particulieren in de cryptocurrencies. Sommige van de handelaren zijn daar op voorbereid en daardoor ook voor de gebruiker transparanter, voorbeeld is Gemini in de US...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#34 Bericht door RuudThai » donderdag 05 september 2019, 03:24

Een beetje late reactie maar ik kijk soms maanden niet op dit forum....
Ik heb ook zo'n brief gehad van de ING. Bij mij betrof het echter een rekening die ik al jaren niet meer gebruik, ik moest hem zo'n 30 jaar geleden aanmaken voor één of andere spaarhypotheek o.i.d. Nadat die was beëindigd bleef de rekening bestaan. Dus maakt het mij niets uit dat ze die willen beëindigen.
Maar de toon in die brief stond mij niet aan want rekeningen van klanten in het buitenland werden in verband gebracht met criminele activiteiten. Dus heb ik via Messenger een bericht gestuurd aan de ING waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik mij stoorde aan die toon en dat ik niet beschouwd wenste te worden als een potentiële crimineel. Daar kreeg ik een keurig antwoord op met excuses dat dat niet de bedoeling was.
Ik heb verder niets gedaan dus ook geen kopie paspoort opgestuurd. Ze doen maar met die rekening, tot nu toe niks.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#35 Bericht door jumbo » donderdag 05 september 2019, 04:38

ABN brief en gepubliceerde houding houdt verband met de 'extra kosten' voor buitenlandse rekening houders, ook zo een l*lkoek verhaal..
IK neem tenminste aan dat ze geen afschriften meer sturen naar buitenlandse rekening houders, dat was eerder uiteraard wel het geval...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#36 Bericht door RuudThai » dinsdag 14 januari 2020, 08:47

RuudThai schreef: donderdag 05 september 2019, 03:24 Een beetje late reactie maar ik kijk soms maanden niet op dit forum....
Ik heb ook zo'n brief gehad van de ING. Bij mij betrof het echter een rekening die ik al jaren niet meer gebruik, ik moest hem zo'n 30 jaar geleden aanmaken voor één of andere spaarhypotheek o.i.d. Nadat die was beëindigd bleef de rekening bestaan. Dus maakt het mij niets uit dat ze die willen beëindigen.
Maar de toon in die brief stond mij niet aan want rekeningen van klanten in het buitenland werden in verband gebracht met criminele activiteiten. Dus heb ik via Messenger een bericht gestuurd aan de ING waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik mij stoorde aan die toon en dat ik niet beschouwd wenste te worden als een potentiële crimineel. Daar kreeg ik een keurig antwoord op met excuses dat dat niet de bedoeling was.
Ik heb verder niets gedaan dus ook geen kopie paspoort opgestuurd. Ze doen maar met die rekening, tot nu toe niks.
Behalve de hierboven genoemde rekening bleek het toch ook te gaan om mijn lopende actieve betaalrekening maar die was niet genoemd in de brief van ING. Foutje!!
Dus heb ik alsnog het formulier met kopie vernieuwde paspoort opgestuurd.

Maar nu het vervolg.
Vlak voor Kerstmis ontving ik een nieuwe brief van ING. Ik heb samen met mijn echtgenote een en/of rekening. In de aan mij alleen gerichte brief stond dat mijn echtgenote geen aantoonbare band met Nederland had en dat zij daarom van de rekening verwijderd zou worden ; de rekening zou dan verder alleen op mijn naam kunnen blijven bestaan. Ik moest dan op Mijn ING een bepaald formulier invullen en dat opsturen naar ING onder mede-ondertekening van mijn echtgenote... 😳
Zou ik niet hierop ingaan dan werd hij op 6 maart opgeheven. Met dreigementen dat mocht de rekening rood staan dan zou dat tot invorderingsmaatregelen leiden.

Uiteraard maakte dit mij vrij pissig om het maar eufemistisch uit te drukken en ik schreef ING een brief op poten terug. Daarin heb ik aangegeven dat mijn vrouw zelf niet benaderd was en ING geen onderzoek had verricht naar haar band met Nederland. Bovendien vind ik dat het enkele feit dat zij met mij, een Nederlander, is gehuwd al voldoende de band met Nederland aantoont. Ook dat zij ruim 4 jaar in Nederland heeft gewoond, de inburgeringscursus daar heeft gevolgd en haar diploma heeft behaald bewijst ruim voldoende haar band.

Vanmorgen kreeg ik een mailtje met het antwoord: de ING trekt haar keutel in en erkent dat zij voldoende band met Nederland heeft op grond van het feit dat... de andere helft van de en/of rekening (ik dus!) een Nederlands paspoort heeft... 😂. Stelletje oenen!

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”