Ceremonie nieuw huis

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Ceremonie nieuw huis

#1 Bericht door johan00johan » zondag 10 maart 2019, 17:39

Hallo allemaal,
Later dit jaar gaan wij een huis bouwen en nu hoor ik dat er voor aanvang een ceremonie plaatsvindt. Het zal geluk brengen bij het bewonen van het huis. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en waar moet ik rekening mee houden.
Alvast bedankt.
Mvg
Jan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ceremonie nieuw huis

#2 Bericht door jumbo » maandag 11 maart 2019, 01:48

Hey Jan

Er worden monniken uitgenodigd in de ochtend, 7 normaliter maar meer mag ook, je schoonfamilie en aanhang komt uiteraard ook, ongenodigd of niet, er moet eten worden voorbereid.
Als de monniken zijn vertrokken na de inzegening neemt de schoonfamilie de taak over en wordt met muziek, voedsel en drank de ochtend doorgezet tot in de latere uurtjes...

Maar dan is je huit beschermd voor een jaar..... en het ritueel kan jaarlijkst terugkerend zijn..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Ceremonie nieuw huis

#3 Bericht door Thaimax » maandag 11 maart 2019, 02:58

Bij ons is bij het begin bij de bouw eerst twee zuilen ( de stalen geraamtes die later bekist worden en de beton zuilen worden ) één zuil word 'aangekleed'als man en één als vrouw ook hierbij iemand die de ceremonie leid.

Dit is bij alle drie huizen van ons gedaan.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ceremonie nieuw huis

#4 Bericht door erik-kuijpers » maandag 11 maart 2019, 07:35

In beide reacties mis ik wie dat gaat betalen....... Maar dat zal de vraagsteller wel begrijpen...... :giggle2:

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Ceremonie nieuw huis

#5 Bericht door Thaimax » maandag 11 maart 2019, 09:58

erik-kuijpers schreef: maandag 11 maart 2019, 07:35 In beide reacties mis ik wie dat gaat betalen....... Maar dat zal de vraagsteller wel begrijpen...... :giggle2:
Doet niet terzake maar in ons geval 200 Baht voor de ceremonie
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ceremonie nieuw huis

#6 Bericht door jumbo » dinsdag 12 maart 2019, 03:25

Thaimax schreef: maandag 11 maart 2019, 09:58
erik-kuijpers schreef: maandag 11 maart 2019, 07:35 In beide reacties mis ik wie dat gaat betalen....... Maar dat zal de vraagsteller wel begrijpen...... :giggle2:
Doet niet terzake maar in ons geval 200 Baht voor de ceremonie
In mijn geval betaalde ik eten en drinken, gemaakt door de familie, ook voor de monniken...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2398
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Ceremonie nieuw huis

#7 Bericht door serpay » dinsdag 12 maart 2019, 18:27

erik-kuijpers schreef: maandag 11 maart 2019, 07:35 In beide reacties mis ik wie dat gaat betalen....... Maar dat zal de vraagsteller wel begrijpen...... :giggle2:
alweer het bekende vooroordeel pfffffff houd er nu eens mee op of ben je zelf meerdere malen genaaid …….

ook bij ons huis is het zo geweest we hebben dit samen betaald en een erg grootte uitgave was dit niet.

ook later toen het huis klaar was werd dit ingezegend en een feest gegeven nooit een probleem mee gehad.
maar komt misschien dat wij beiden wonen en werken in Duitsland en niet hoeven te kijken wie het betaald , komt immers van onze gezamelijke betaalrekening...…

en daar wringt de schoen denk ik , alles voor erik?????
Alfisti rebeli

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Ceremonie nieuw huis

#8 Bericht door robin33 » zaterdag 16 maart 2019, 04:23

serpay schreef:
erik-kuijpers schreef: maandag 11 maart 2019, 07:35 In beide reacties mis ik wie dat gaat betalen....... Maar dat zal de vraagsteller wel begrijpen...... :giggle2:
alweer het bekende vooroordeel pfffffff houd er nu eens mee op of ben je zelf meerdere malen genaaid …….

ook bij ons huis is het zo geweest we hebben dit samen betaald en een erg grootte uitgave was dit niet.

ook later toen het huis klaar was werd dit ingezegend en een feest gegeven nooit een probleem mee gehad.
maar komt misschien dat wij beiden wonen en werken in Duitsland en niet hoeven te kijken wie het betaald , komt immers van onze gezamelijke betaalrekening...…

en daar wringt de schoen denk ik , alles voor erik?????
Idd wat een gezeur altijd over geld. Als jij of je partner hier nu blij can worden. Mag het vest wat kosten toch

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk


godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ceremonie nieuw huis

#9 Bericht door godzilla » zaterdag 16 maart 2019, 05:45

Ik heb me laten vertellen dat een ingezegend huis later moeilijk aan een thai kan doorverkocht worden, geen idee of dit klopt, iemand daar al iets van gehoord?
:?:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ceremonie nieuw huis

#10 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 16 maart 2019, 07:56

godzilla schreef: zaterdag 16 maart 2019, 05:45 Ik heb me laten vertellen dat een ingezegend huis later moeilijk aan een thai kan doorverkocht worden, geen idee of dit klopt, iemand daar al iets van gehoord? :?:
Wij hebben een ooit ingezegend huis gekocht; mijn gezin had er geen moeite mee en ik geloof niet in geesten. Hebben de aanbouw laten inzegenen omdat het geestenhuisje verplaatst moest worden en toen kwam de dorpstovenaar met een zak kippenbotjes prevelen, bepaalde de nieuwe plaats voor het geestenhuisje precies zoals ik het wilde en hij en zijn crew, vrouwen met de tandeloze mond rood van de betel, dronken een pintje en dat was het dan. Omdat zijn kookpot ook gevuld moet worden vraagt hij 300 baht voor zijn overleg op 'hoog' niveau... Een ceremonie van niks maar de Thai gelooft er heilig in en dus doe je mee. Het huis staat er nog, wij leven allemaal nog, en de katten slapen in het geestenhuisje.... This is Thailand :giggle2:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ceremonie nieuw huis

#11 Bericht door jumbo » zondag 17 maart 2019, 01:49

godzilla schreef: zaterdag 16 maart 2019, 05:45 Ik heb me laten vertellen dat een ingezegend huis later moeilijk aan een thai kan doorverkocht worden, geen idee of dit klopt, iemand daar al iets van gehoord?
:?:
dan zou er letterlijk geen huis op de markt beschikbaar zijn...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Ceremonie nieuw huis

#12 Bericht door godzilla » zondag 17 maart 2019, 08:58

jumbo schreef: zondag 17 maart 2019, 01:49
godzilla schreef: zaterdag 16 maart 2019, 05:45 Ik heb me laten vertellen dat een ingezegend huis later moeilijk aan een thai kan doorverkocht worden, geen idee of dit klopt, iemand daar al iets van gehoord?
:?:
dan zou er letterlijk geen huis op de markt beschikbaar zijn...
Dat denk ik dus ook, het is gewoon weer iets dat ze me verteld hebben, maar ik zou hier van niks verschieten...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Ceremonie nieuw huis

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 19 maart 2019, 02:01

godzilla schreef: zondag 17 maart 2019, 08:58
jumbo schreef: zondag 17 maart 2019, 01:49
godzilla schreef: zaterdag 16 maart 2019, 05:45 Ik heb me laten vertellen dat een ingezegend huis later moeilijk aan een thai kan doorverkocht worden, geen idee of dit klopt, iemand daar al iets van gehoord?
:?:
dan zou er letterlijk geen huis op de markt beschikbaar zijn...
Dat denk ik dus ook, het is gewoon weer iets dat ze me verteld hebben, maar ik zou hier van niks verschieten...
Als de bron op een barkruk zit en met 1 vd britse accenten spreekt zou ik er niet teveel waarde aan hechten
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Ceremonie nieuw huis

#14 Bericht door Thaimax » dinsdag 19 maart 2019, 02:25

jumbo schreef: dinsdag 19 maart 2019, 02:01
godzilla schreef: zondag 17 maart 2019, 08:58
jumbo schreef: zondag 17 maart 2019, 01:49

dan zou er letterlijk geen huis op de markt beschikbaar zijn...
Dat denk ik dus ook, het is gewoon weer iets dat ze me verteld hebben, maar ik zou hier van niks verschieten...
Als de bron op een barkruk zit en met 1 vd britse accenten spreekt zou ik er niet teveel waarde aan hechten
Toen wij ons eerste huis van een Thai kochten was dit niet eens aan de orde , toe we het weer verkochten is zelfs het spirit huisje gebleven maaaaar toen we een paar teahouten huizen kochten om hier weer op te bouwen mocht er geen hout van het ene huis voor het andere gebruikt worden en moest `nieuw` hout worden gekocht terwijl we nog hadden , ik mocht wel mijn rookkast van het hout maken en op andere plaastsen gebruiken ) kippenhok'. :giggle: :giggle: :giggle:
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ceremonie nieuw huis

#15 Bericht door Herbergier » dinsdag 19 maart 2019, 05:20

Ik woon in een compound waar ongeveer 100 huizen staan, op een goede locatie, 1 km van de stad en 1 km van de sportaccommodaties, hier staan de huizen nooit lang te koop, maar de Thaise dames pronken liever met een nieuw huis dan met een bestaand huis en dan nog liefst een met een verdieping er op, zodat ze van bovenaf naar de andere mensen kunnen kijken.

Ik heb daar zelf voor een bungalow gekozen (die ook ingezegend werd), zodat ik later op mijn ouwe dag niet meer eerst een trap op moet om naar bed te kunnen gaan, een geestenhuisje buiten hebben we niet, wel in de kamer een soort altaar met negen tafeltjes en allerlei Boeddha dingen, maar daar bemoei ik mij niet mee.
Alles van waarde is weerloos.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”