Geruchten, roddels of toch maar opletten?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#16 Bericht door jumbo » maandag 07 januari 2019, 02:05

godzilla schreef: maandag 07 januari 2019, 00:25
Oh, ik dacht iemand met een non-o visum based on retirement ook een expat was, die werkvergunning laat ik even in het midden...
Expat BETEKENIS & DEFINITIE
Een expat is iemand die tijdelijk in een land werkt met een andere cultuur dan waar hij of zij in is opgegroeid. Onder expats verstaan we meestal hoogopgeleide mensen. Het verblijf in het buitenland kan permanent zijn, maar is over het algemeen tijdelijk.

Expats worden vaak door hun werk naar het buitenland gezonden. Een expat is dan ook wat anders dan een immigrant, hoewel het verschil erg klein is. Immigranten verhuizen vrijwillig naar het buitenland om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Expats doen vaak weinig moeite om zich aan te passen aan de nieuwe cultuur, omdat zij binnen een paar jaar weer terugkeren naar hun vaderland. Velen proberen zich dan ook niet de nieuwe taal meester te maken en vaak zoeken de expats elkaar op. Of iemand een expat genoemd kan worden, is afhankelijk van het land van verblijf. Een Nederlander die naar Luxemburg of Frankrijk verhuist, wordt geen expat genoemd omdat de cultuur niet anders is dan in Nederland. Vertrekt iemand voor een jaar naar China, dan volstaat de term wel.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#17 Bericht door jumbo » maandag 07 januari 2019, 02:16

KhunSugar schreef: zondag 06 januari 2019, 15:54
Je hebt geen extensions nodig om jaar na jaar in TH te verblijven.

Verklaar je nader??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#18 Bericht door godzilla » maandag 07 januari 2019, 04:02

jumbo schreef: maandag 07 januari 2019, 02:05
godzilla schreef: maandag 07 januari 2019, 00:25
Oh, ik dacht iemand met een non-o visum based on retirement ook een expat was, die werkvergunning laat ik even in het midden...
Expat BETEKENIS & DEFINITIE
Een expat is iemand die tijdelijk in een land werkt met een andere cultuur dan waar hij of zij in is opgegroeid. Onder expats verstaan we meestal hoogopgeleide mensen. Het verblijf in het buitenland kan permanent zijn, maar is over het algemeen tijdelijk.

Expats worden vaak door hun werk naar het buitenland gezonden. Een expat is dan ook wat anders dan een immigrant, hoewel het verschil erg klein is. Immigranten verhuizen vrijwillig naar het buitenland om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Expats doen vaak weinig moeite om zich aan te passen aan de nieuwe cultuur, omdat zij binnen een paar jaar weer terugkeren naar hun vaderland. Velen proberen zich dan ook niet de nieuwe taal meester te maken en vaak zoeken de expats elkaar op. Of iemand een expat genoemd kan worden, is afhankelijk van het land van verblijf. Een Nederlander die naar Luxemburg of Frankrijk verhuist, wordt geen expat genoemd omdat de cultuur niet anders is dan in Nederland. Vertrekt iemand voor een jaar naar China, dan volstaat de term wel.
Je hebt gelijk.
Dus ik ben geen expat, maar een immigrant.
Veelal wordt het woord expat dus verkeerd gebruikt, ik heb er nooit bij stilgestaan.
Moet op dit forum dan ook verschil gemaakt worden, of is dat al zo?
[|)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#19 Bericht door jumbo » maandag 07 januari 2019, 04:47

godzilla schreef: maandag 07 januari 2019, 04:02
Je hebt gelijk.
Dus ik ben geen expat, maar een immigrant.
Veelal wordt het woord expat dus verkeerd gebruikt, ik heb er nooit bij stilgestaan.
Moet op dit forum dan ook verschil gemaakt worden, of is dat al zo?
[|)
Voor sommigen maakt het een verschil voor andere niet, vele werkende expats willen ook zo genoemd worden en niet als
immigrant/emigrant gezien worden...old boys network enzo
Het maakt mij niets uit maar er is een klein verschil
Ik ben wellicht een uitzondering volgens dezelfde beschrijving omdat ik hier long time werk
Maar ik ben hier ooit begonnen uitgezonden door een Belgisch bedrijf nog wel...

De benoeming expat hier op het forum was meer om aan te geven dat het om longstayers ging, vermoed ik
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#20 Bericht door wpdl » maandag 07 januari 2019, 05:45

Onderwerp blijkt toch ook niks meer als een storm in een glas water lijk mij.
Bewijslast financiën voor een extension of stay zijn veranderd voor diegene die op de 40000 of de 65000 baht regeling hun extension of stay aanvragen.
Voor de rest blijft alles het zelfde volgens oude regeling.


https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... ons-visas/ met dank aan Jonathan Fairfield

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#21 Bericht door Herbergier » maandag 07 januari 2019, 16:06

wpdelange schreef: maandag 07 januari 2019, 05:45 Onderwerp blijkt toch ook niks meer als een storm in een glas water lijk mij.
Bewijslast financiën voor een extension of stay zijn veranderd voor diegene die op de 40000 of de 65000 baht regeling hun extension of stay aanvragen.
Voor de rest blijft alles het zelfde volgens oude regeling.


https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... ons-visas/ met dank aan Jonathan Fairfield
Ik ben 26 december 2018 voor een nieuwe retirement jaar extension geweest en het ging heel soepel en snel, een beetje 'ouwe jongens krentenbrood' stijl met veel grappen en grollen, de kopieën van mijn bankboekje kreeg ik ongezien terug, toen ze zagen dat ik 800.000 baht op de bank had staan.

Ach misschien was dat omdat het Kerstmis was en waren ze in een goeie bui, je weet het hier nooit, ik ga in ieder geval dit jaar weer met Kerstmis, ze hadden vrijwel niets te doen en waren blij dat ik binnen kwam.
Alles van waarde is weerloos.

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#22 Bericht door Mario08 » dinsdag 08 januari 2019, 02:22

Er verandert maar 1 ding en dat is dat je nu een extra mogelijkheid hebt om je inkomen te bewijzen; namelijk door maandelijkse stortingen vanuit het buitenland. De methode van de brief van de ambassade of het bedrag op de bank in Thailand blijft ongewijzigd.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#23 Bericht door godzilla » dinsdag 08 januari 2019, 14:53

Volgende week ga ik voor mijn visa extention (retirement)
Nog even wachten op mijn affidavit, en het is in thayang te doen, maar ik hou jullie op de hoogte.

:thumbsup:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#24 Bericht door wpdl » dinsdag 08 januari 2019, 15:17

Was mijn conclusie ook al Mario08
Kan zelfs een voordeel zijn denk ik want er staat OR in de diverse Engelse berichten dus vermoed dat je dus niet meer voor een inkomsten bevestiging naar je Ambassade hoeft te gaan.
Tenslotte kan je bank in het plaatselijke dorp die bevestiging ook geven met stempels en al dat het bedrag twaalf keer gestort is vanuit Thuisland met een totaalwaarde van gevraagd bedrag of meer.
Maar dat kan ik verkeerd interpreteren misschien dat een ander van mening is dat het allebei moet.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#25 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 08 januari 2019, 15:32

wpdelange schreef: dinsdag 08 januari 2019, 15:17Tenslotte kan je bank in het plaatselijke dorp die bevestiging ook geven met stempels en al dat het bedrag twaalf keer gestort is vanuit Thuisland met een totaalwaarde van gevraagd bedrag of meer.
Maar dat kan ik verkeerd interpreteren misschien dat een ander van mening is dat het allebei moet.
In Nongkhai moet het al een jaar of twee. Brief van de bank en bankboek waarin maandelijks een storting blijkt van het vereiste bedrag. Alleen hoeft het in Nongkhai niet uit een buitenland te komen en al helemaal niet uit iemands thuisland. Ik ging al jaren op 8 ton en had er geen last van. Uniformiteit is ver weg in Thailand dus de nieuwe regels zullen elders wel anders worden uitgelegd.

Maar, ik heb er geen last van, ik moet nu in NL een visum halen voor 6 maanden en daar eens in gaan zoeken hoe dat het beste kan en liefst online......

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#26 Bericht door wpdl » woensdag 09 januari 2019, 00:53

Brief van de bank en bankboek waarin maandelijks een storting blijkt van het vereiste bedrag. Alleen hoeft het in Nongkhai niet uit een buitenland te komen en al helemaal niet uit iemands thuisland.
Geen inkomensverklaring Ambassade begrijp ik hieruit dus 'ritje' bangkok niet nodig en het vereiste bedrag tussen jou en een andere visumplichtige laten ronddraaien :o
Of lees ik het iets te makkelijk.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#27 Bericht door KhunSugar » woensdag 09 januari 2019, 07:49

De vraag die ik me blijf stellen is waarom 'long stayers' die de vereiste inkomsten niet hebben en geen 800-400K kunnen parkeren op een Thaise rekening, waarom die perse een jaar extension willen via achterdeur praktijken terwijl het ook anders kan?
Gemakzucht, lose face, onwetendheid?

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#28 Bericht door wpdl » woensdag 09 januari 2019, 07:55

Jumbo vroeg het ook al.

Verklaar je nader Heer suiker.

Want ook al heb je het allemaal wel als er een legale oplossing is die een ieder kan toepassen hoor ik hem graag.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#29 Bericht door erik-kuijpers » woensdag 09 januari 2019, 08:13

KhunSugar schreef: woensdag 09 januari 2019, 07:49 De vraag die ik me blijf stellen is waarom 'long stayers' die de vereiste inkomsten niet hebben en geen 800-400K kunnen parkeren op een Thaise rekening, waarom die perse een jaar extension willen via achterdeur praktijken terwijl het ook anders kan? Gemakzucht, lose face, onwetendheid?
Kan me voorstellen, heer Suiker, dat niet iedereen 4 of 8 ton kan parkeren en het geld liever goed belegt elders. Maar als je geen 4 ton inkomen hebt dan heb je een armzalig leven al zijn er die het kunnen of moeten. Maar wat als jouw inkomen uit een niet verifieerbare bron is? Stel, je hebt een pot zwart of grijs geld, zie daar maar een inkomensverklaring voor te krijgen..... Dan wordt er gezocht naar oplossingen en dan kan rondpompen een noodzakelijke optie zijn. En DAT is voorbij als het geld aantoonbaar uit jouw thuisland moet komen want dat kost pegels..... In Nongkhai, uit de eerste hand, zat een visumkantoortje van een witneus die de inkomensverklaringen voor Amerikanen uit zijn eigen PC draaide; die fraude is ontdekt en de farang ging heel snel naar zijn Heimat terug.......en stal nog even snel 2 tot 3 miljoen baht van klanten van zijn reisbureau met de verkoop van valse tickets..... Hele gezinnen kwamen er op 'Swampie' achter dat hun tickets fake waren........

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geruchten, roddels of toch maar opletten?

#30 Bericht door godzilla » woensdag 09 januari 2019, 10:54

Een vraag met een vraag beantwoorden is geen uitleg.
Dus ik ben onwetend zolang suiker niet antwoord.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”