Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief " ??

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief " ??

#1 Bericht door Thaimax » zaterdag 17 november 2018, 02:52

Zal ook De NL Ambassade volgen na UK , USA, Australie en nu ook Denemarken ?

Is dit het gevolg van steeds meer eisende Thai Immigration ? of willen ze ons hier niet en alleen hoge inkomens, maar helaas ben ik te oud om nog te verkassen met mijn wederhelft en dan waarheen , ze zal zeker niet de ( hechte) familie , zoon en kleinkind achterlaten en daar heb ik uiteraard begrip voor.

Mijn inkomen is ruim voldoende heb wat reserves in de bank maar toch geen 400.000 en zal dit in de nabije toekomst stijgen?

En om nu alles te verkopen meerdere huizen op 2 rai land waarde momenteel over de 10 miljoen baht wil ik haar ook niet aandoen en alleen terug NEE ..........
Laatst gewijzigd door Thaimax op zondag 18 november 2018, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vrijdag 01 februari 2008, 16:51

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#2 Bericht door sjeng » zaterdag 17 november 2018, 03:28

Thaimax schreef:Zal ook De NL Ambassade volgen na UK , USA, Australie en nu ook Denemarken ?

Is dit het gevolg van steeds meer eisende Thai Immigration ? of willen ze ons hier niet en alleen hoge inkomens, maar helaas ben ik te oud om nog te verkassen met mijn wederhelft en dan waarheen , ze zal zeker niet de ( hechte) familie , zoon en kleinkind achterlaten en daar heb ik uiteraard begrip voor.

Mijn inkomen is ruim voldoende heb wat reserves in de bank maar toch geen 400.000 en zal dit in de nabije toekomst stijgen?

En om nu alles te verkopen meerdere huizen op 2 rai land waarde momenteel over de 10 miljoen baht wil ik haar ook niet aandoen en alleen terug NEE ..........
Ik ben het voorlopig niet eens met de bewering dat de Thaise immigratiedienst de oorzaak is.
De visa regels zijn nog altijd niet veranderd en dus is een inkomensverklaring of visa ondersteuningsbrief van de ambassade nog altijd dat wat de Immigratiedienst eist of natuurlijk 400 of 800k.
De ambassade heeft meer mogelijkheden om het inkomen te controleren, hoe moeilijk kan het zijn om een jaaroverzicht SVB, ABP of andere pensioenverstrekker en bankafschriften te controleren.
De Thaise immigratie kan dit zeker niet en ook een storting van elke maand 65k thb is niet te controleren. Dit is erg froudegevoelig want je zou met een aantal kennissen zomaar wat geld kunnen rondpompen om aan te tonen dat je elke maand fie 65k op je rekening krijgt gestort.

Voorlopig is de eis van de immigratie nog altijd onveranderd, een inkomensverklaring van de ambassade of genoeg poen op de bank.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#3 Bericht door Kees » zaterdag 17 november 2018, 09:33

De Thaise immigratie kan dit zeker niet en ook een storting van elke maand 65k thb is niet te controleren.
Op mijn afschrift, van Krungthai bank, staat duidelijk dat het geld van mijn pensioenfonds vandaan komt inclusief het bedrag in euro's.
Niet klagen, maar dragen.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#4 Bericht door godzilla » zaterdag 17 november 2018, 09:44

Met die visum ondersteuningsbrief, bedoelen jullie daarmee het bewijs van inkomen? :?:
zijnde affidavit?

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#5 Bericht door KhunSugar » zaterdag 17 november 2018, 09:54

Voor mensen uit BE is het nochtans eenvoudig.
De pensioendienst stort rechtstreeks op de Thaise rekening.
De Thaise bank bezorgt een attest en klaar.
Geen idee of de Nederlandse pensioen of andere diensten dit ook doen, ik denk van wel.

Ik vrees echter dat dit eenvoudig systeem velen niet goed uitkomt.

Denken dat men u liever arm dan rijk is doet niets ter zake. Men kan perfect permanent in Thailand verblijven zonder jaarlijkse extension of stay, gewoon met een jaar non-immigrant "O" visum en driemaandelijkse border-runs. Telkens verlengbaar door een visa-run in een buurland.

Wanneer de ambassades willen kunnen ze inderdaad een aantal controles doen, het is echter hun taak niet. Bij een verklaring op eer (affidavit) is het de taak van de ambassade om UW handtekening te wettigen, meer niet. De echtheid van de verklaring controleren is hun taak hoegenaamd niet.

Toen in het verleden de Thaise overheid de eisen opgetrokken heeft was er een regeling voor ouderlingen die aan een aantal voorwaarden voldeden en als dusdanig de oude regeling konden behouden. Bij een eventuele wijziging zal men hier mogelijk opnieuw rekening mee houden.

Over alle mogelijke achterpoortjes ga ik het niet hebben.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#6 Bericht door godzilla » zaterdag 17 november 2018, 10:03

godzilla schreef:Met die visum ondersteuningsbrief, bedoelen jullie daarmee het bewijs van inkomen? :?:
zijnde affidavit?
Als het zo is, dan denk ik dat het vooral komt omdat de ambassades niet de moeite doen, mogen ,of de mogelijkheid hebben om je maandelijks inkomen te controleren.

Tot nu toe was een affidavit (verklaring op eer), die gelegaliseerd werd door de ambassade (niet thai), wel aanvaard in thailand.

Dus mijn gedacht is dat sommige ambassades niet meer willen instaan voor jou 'verklaring op eer'
en dat wegens misbruik van hun diensten, personen die niet echt inkomen genoeg hebben, en er dan maar iets op verzinnen.
Zijnde affidavit (zonder bewijs), met genoeg inkomen, of een 'geleende' bankrekening.

Dus als je genoeg inkomen hebt bvb pensioen, stuur het bewijs mee door naar de ambassade, het kan veel problemen voorkomen.

En als ik mis ben hoor ik het ook graag.
[|)

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#7 Bericht door Thaimax » zaterdag 17 november 2018, 11:33

godzilla schreef:
godzilla schreef:Met die visum ondersteuningsbrief, bedoelen jullie daarmee het bewijs van inkomen? :?:
zijnde affidavit?
Als het zo is, dan denk ik dat het vooral komt omdat de ambassades niet de moeite doen, mogen ,of de mogelijkheid hebben om je maandelijks inkomen te controleren.

Tot nu toe was een affidavit (verklaring op eer), die gelegaliseerd werd door de ambassade (niet thai), wel aanvaard in thailand.

Dus mijn gedacht is dat sommige ambassades niet meer willen instaan voor jou 'verklaring op eer'
en dat wegens misbruik van hun diensten, personen die niet echt inkomen genoeg hebben, en er dan maar iets op verzinnen.
Zijnde affidavit (zonder bewijs), met genoeg inkomen, of een 'geleende' bankrekening.

Dus als je genoeg inkomen hebt bvb pensioen, stuur het bewijs mee door naar de ambassade, het kan veel problemen voorkomen.

En als ik mis ben hoor ik het ook graag.
[|)
Dat werkt prima doe ik ook originele documenten van AOW en 2 Pensioenen inclusief belasting bewijzen en 2000 baht ., Daar is het probleem niet werkt prima en is eenvoudig te controleren.
MAAAAAAAR als ook de NL Ambassade volgt dan..............Immigration accepteert alleen bewijzen van de Ambassade.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#8 Bericht door KhunSugar » zaterdag 17 november 2018, 11:35

[quote]Ik ben het voorlopig niet eens met de bewering dat de Thaise immigratiedienst de oorzaak is.
De visa regels zijn nog altijd niet veranderd en dus is een inkomensverklaring of visa ondersteuningsbrief van de ambassade nog altijd dat wat de Immigratiedienst eist of natuurlijk 400 of 800k[/quote]

Thai immigration heeft wel degelijk de ambassades te kennen gegeven dat ze de echtheid van het document wat ze wettigen moeten nagaan.

Net als UK,US en Australië geeft nu ook de Deense ambassade te kennen dat ze dit niet kunnen en deze dienst onmiddellijk stopt, mits de reeds betaalde aanvragen te vergoeden.

Letterlijk staat op hun site:

Dit komt omdat de ambassade in Bangkok wettelijk niet in staat is om te voldoen aan de vereisten van de Thaise autoriteiten om het toekomstige niveau van pensioen / inkomen voor Deense onderdanen te garanderen.

Het klopt dat aan de regelgeving van immigratie niets is gewijzigd, wel werd er een nota gestuurd naar alle ambassades om de inhoud van de tekst te controleren alvorens de handtekening te wettigen.

Om hierover meer duidelijkheid te geven geef ik graag een voorbeeld. Op het Oostenrijks consulaat in Pattaya legaliseren ze aan de lopende band elke affidavit, ongeacht van welke nationaliteit, ongeacht waarover het gaat. Ze kunnen onmogelijk de echtheid van de tekst garanderen, is ook hun taak niet. Zoals reeds geschreven wettigen ze enkel de handtekening en verdienen er een aardige cent aan.
Het lijkt mij logisch dat 'Big Joke' zich hierbij vragen stelt. Men is niet enkel op zoek naar buitenlanders die een loopje nemen met de regelgeving terzake, men zoekt tevens te achterhalen wie de corrupte ambtenaren zijn.

Op de Belgische ambassade verlenen ze de dienst nog enkel voor ingeschreven Belgen die het bewijs leveren van hun inkomen, is niet altijd pensioen trouwens, er bestaat zoiets als rentenieren. Zo vragen enkele van mijn klanten naar een bankattest van hun maandelijks inkomen wat ik dan mail naar de ambassade.

Dus neen, de regels van immigratie zijn niet gewijzigd, wel worden de ambassades gewezen op hun verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door KhunSugar op zaterdag 17 november 2018, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#9 Bericht door jumbo » zaterdag 17 november 2018, 11:39

Thaimax schreef:Zal ook De NL Ambassade volgen na UK , USA, Australie en nu ook Denemarken ?

Is dit het gevolg van steeds meer eisende Thai Immigration ? of willen ze ons hier niet en alleen hoge inkomens, maar helaas ben ik te oud om nog te verkassen met mijn wederhelft en dan waarheen , ze zal zeker niet de ( hechte) familie , zoon en kleinkind achterlaten en daar heb ik uiteraard begrip voor.

Mijn inkomen is ruim voldoende heb wat reserves in de bank maar toch geen 400.000 en zal dit in de nabije toekomst stijgen?

En om nu alles te verkopen meerdere huizen op 2 rai land waarde momenteel over de 10 miljoen baht wil ik haar ook niet aandoen en alleen terug NEE ..........
Hypotheek op je eigendommen van 400.000 thb moet dus een makkie zijn
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#10 Bericht door godzilla » zaterdag 17 november 2018, 12:35

jumbo schreef:
Thaimax schreef:Zal ook De NL Ambassade volgen na UK , USA, Australie en nu ook Denemarken ?

Is dit het gevolg van steeds meer eisende Thai Immigration ? of willen ze ons hier niet en alleen hoge inkomens, maar helaas ben ik te oud om nog te verkassen met mijn wederhelft en dan waarheen , ze zal zeker niet de ( hechte) familie , zoon en kleinkind achterlaten en daar heb ik uiteraard begrip voor.

Mijn inkomen is ruim voldoende heb wat reserves in de bank maar toch geen 400.000 en zal dit in de nabije toekomst stijgen?

En om nu alles te verkopen meerdere huizen op 2 rai land waarde momenteel over de 10 miljoen baht wil ik haar ook niet aandoen en alleen terug NEE ..........
Hypotheek op je eigendommen van 400.000 thb moet dus een makkie zijn
Is ook mijn gedacht eerlijk gezegd, maar enkel nodig als je geen andere inkomens hebt (of niet genoeg)

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief "

#11 Bericht door godzilla » zaterdag 17 november 2018, 12:45

Voor mijn geval worst case scenario:
Ik heb genoeg pensioen, laat het storten op belgische rekening.
Ik kan via internet het bewijs van mijn inkomen afdrukken en doorsturen (of mailen) naar belgische ambassade.
Dat samen met aanvraag affidavit.
Tot nu toe wordt dit nog afgeleverd en aanvaard.

Mijn pensioen op belgische rekening zet ik over naar mijn thaise bank via coins.
Moest het niet meer lukken met affidavit, heb ik een probleem om mijn inkomen te bewijzen, ik denk niet dat ze die stortingen gaan aanvaarden als bewijs van inkomen.

Dan moet ik een andere legale oplossing zoeken.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief " ??

#12 Bericht door stevenl » zondag 18 november 2018, 00:56

Eisen van immigratie zijn niet veranderd: aantoonbaar inkomen. Probleem is dat de ambassades van sommige landen alleen de handtekening voor echt verklaren, niet de inhoud van de brief. Ik zie dus geen enkele reden waarom dit voor Nederlanders tot wijzigingen zou leiden, aangezien Nederland al de verklaring voor echt verklaart.
Het enige is dat dit mogelijk indirect tot een wijziging van de eisen van Thaise immigratie leidt als ze geen inkomensbrief meer accepteren aangezien veel landen dit niet kunnen leveren.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief " ??

#13 Bericht door jumbo » zondag 18 november 2018, 01:54

stevenl schreef:Eisen van immigratie zijn niet veranderd: aantoonbaar inkomen. Probleem is dat de ambassades van sommige landen alleen de handtekening voor echt verklaren, niet de inhoud van de brief. Ik zie dus geen enkele reden waarom dit voor Nederlanders tot wijzigingen zou leiden, aangezien Nederland al de verklaring voor echt verklaart.
Het enige is dat dit mogelijk indirect tot een wijziging van de eisen van Thaise immigratie leidt als ze geen inkomensbrief meer accepteren aangezien veel landen dit niet kunnen leveren.
Eisen Immigratie zijn niet veranderd maar de certificatie van de embassades wordt niet altijd meer verstrekt voor sommige nationaliteiten en max merkt terecht op dat het ons ook kan gebeuren..

de US instanties hebben deze gedachte
https://th.usembassy.gov/wp-content/upl ... idavit.pdf

Today 2/11/2018 the Australian Embassy has declared that it will from the 7th January 2019 it will NOT witness Statutory Declarations for proof on income for Thai Visa extensions.

en zo nog een paar
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief " ??

#14 Bericht door stevenl » zondag 18 november 2018, 02:11

jumbo schreef:
stevenl schreef:Eisen van immigratie zijn niet veranderd: aantoonbaar inkomen. Probleem is dat de ambassades van sommige landen alleen de handtekening voor echt verklaren, niet de inhoud van de brief. Ik zie dus geen enkele reden waarom dit voor Nederlanders tot wijzigingen zou leiden, aangezien Nederland al de verklaring voor echt verklaart.
Het enige is dat dit mogelijk indirect tot een wijziging van de eisen van Thaise immigratie leidt als ze geen inkomensbrief meer accepteren aangezien veel landen dit niet kunnen leveren.
Eisen Immigratie zijn niet veranderd maar de certificatie van de embassades wordt niet altijd meer verstrekt voor sommige nationaliteiten en max merkt terecht op dat het ons ook kan gebeuren..

de US instanties hebben deze gedachte
https://th.usembassy.gov/wp-content/upl ... idavit.pdf

Today 2/11/2018 the Australian Embassy has declared that it will from the 7th January 2019 it will NOT witness Statutory Declarations for proof on income for Thai Visa extensions.

en zo nog een paar
Andere ambassades verklaarden handtekening correct, niet de inhoud van de brief. Nederlandse ambassade verklaart de inhoud van de brief correct.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Stoppen van " Visum Ondersteuningsbrief " ??

#15 Bericht door godzilla » zondag 18 november 2018, 05:21

Volgende maand ga ik er ook terug aan beginnen.
Dus kort samengevat:
Levert de belgische ambassade nog affidavit af, met of zonder bewijs van inkomen?
Wordt het nog geaccepteerd door thai immigration?

Voor nederland blijkbaar geen probleem.
Dan ga ik ervan uit dat thailand het affidavit accepteert omdat ze weten dat de nederlandse ambassade ze controleert?

Of willen ze gewoon de grootste misbruikers er eerst uit?
australie , us enz...

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”