onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

#1 Bericht door Thaimax » vrijdag 26 oktober 2018, 06:01

onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

Geachte heer, mevrouw,
U ontvangt een AOW- pensioen of Anw-uitkering. Hierop passen wij heffingskortingen toe. Door
deze kortingen betaalt u in Nederland minder belasting over uw AOW-pensioen of Anw-uitkering.
Dit gaat veranderen.
Wat verandert er?
Door een wetswijziging passen wij de heffingskortingen vanaf 1 januari 2019 niet meer toe op uw
AOW-pensioen of Anw-uitkering.
Wat betekent dit voor u?
Wij houden meer belasting in op uw AOW-pensioen of Anw-uitkering. Daardoor ontvangt u vanaf
1 januari 2019 een lager nettobedrag.
Omdat de bedragen van 2019 nog niet bekend zijn, kunnen we
nu nog niet zeggen wat uw nieuwe nettobedrag wordt.
Kreeg u altijd een naheffing van de Nederlandse belastingdienst, omdat u te weinig belasting had
betaald? Dan krijgt u voortaan geen naheffing meer of u krijgt een lagere naheffing.
Wanneer hoort u meer van ons?
Met deze brief informeren wij u alvast over de wetswijziging. In december 2018 krijgt u een brief
van ons waarin staat hoeveel AOW-pensioen of Anw-uitkering u krijgt vanaf 1 januari 2019.
Meer informatie
Heeft u nog vragen? Ga dan naar svb.nl/contacten kijk hoe u uw vraag kunt stellen.
Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank
............................................
Ik vraag mij af nu ik jaarlijks een voorheffing krijg als die lager word doordat ze van SVB meer gaan inhouden , heb geen zin om dubbel te betalen en het dan terug te krijgen na 1 1/2 jaar...........
Meer belasting betalen zonder 'voordelen' van bijdragen voor hoge ziektekosten verzekering hier, het word er niet leuker op, of moeten we de Poolse en Bulgaarse en Turkse fraudeurs financieren.............
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

#2 Bericht door wanadee » vrijdag 26 oktober 2018, 10:25

Thaimax schreef:onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

Geachte heer, mevrouw,
U ontvangt een AOW- pensioen of Anw-uitkering. Hierop passen wij heffingskortingen toe. Door
deze kortingen betaalt u in Nederland minder belasting over uw AOW-pensioen of Anw-uitkering.
Dit gaat veranderen.
Wat verandert er?
Door een wetswijziging passen wij de heffingskortingen vanaf 1 januari 2019 niet meer toe op uw
AOW-pensioen of Anw-uitkering.
Wat betekent dit voor u?
Wij houden meer belasting in op uw AOW-pensioen of Anw-uitkering. Daardoor ontvangt u vanaf
1 januari 2019 een lager nettobedrag.
Omdat de bedragen van 2019 nog niet bekend zijn, kunnen we
nu nog niet zeggen wat uw nieuwe nettobedrag wordt.
Kreeg u altijd een naheffing van de Nederlandse belastingdienst, omdat u te weinig belasting had
betaald? Dan krijgt u voortaan geen naheffing meer of u krijgt een lagere naheffing.
Wanneer hoort u meer van ons?
Met deze brief informeren wij u alvast over de wetswijziging. In december 2018 krijgt u een brief
van ons waarin staat hoeveel AOW-pensioen of Anw-uitkering u krijgt vanaf 1 januari 2019.
Meer informatie
Heeft u nog vragen? Ga dan naar svb.nl/contacten kijk hoe u uw vraag kunt stellen.
Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank
............................................
Ik vraag mij af nu ik jaarlijks een voorheffing krijg als die lager word doordat ze van SVB meer gaan inhouden , heb geen zin om dubbel te betalen en het dan terug te krijgen na 1 1/2 jaar...........
Meer belasting betalen zonder 'voordelen' van bijdragen voor hoge ziektekosten verzekering hier, het word er niet leuker op, of moeten we de Poolse en Bulgaarse en Turkse fraudeurs financieren.............
Tha thaimax
Nederlanders kun je makkelijk pakken want als je polen bulgaren en turken gaat aanpakken moet je dat gaan uitleggen aan allerlei gesubsidieerde belangengroepjes zoals red fe pool, hulde voor de bulgaar en turki ni foutni :crazy:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

#3 Bericht door Gardensafari » vrijdag 26 oktober 2018, 23:06

Thaimax schreef:onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

Geachte heer, mevrouw,
U ontvangt een AOW- pensioen of Anw-uitkering. Hierop passen wij heffingskortingen toe. Door
deze kortingen betaalt u in Nederland minder belasting over uw AOW-pensioen of Anw-uitkering.
Dit gaat veranderen.
Wat verandert er?
Door een wetswijziging passen wij de heffingskortingen vanaf 1 januari 2019 niet meer toe op uw
AOW-pensioen of Anw-uitkering.
Wat betekent dit voor u?
Wij houden meer belasting in op uw AOW-pensioen of Anw-uitkering. Daardoor ontvangt u vanaf
1 januari 2019 een lager nettobedrag.
Omdat de bedragen van 2019 nog niet bekend zijn, kunnen we
nu nog niet zeggen wat uw nieuwe nettobedrag wordt.
Kreeg u altijd een naheffing van de Nederlandse belastingdienst, omdat u te weinig belasting had
betaald? Dan krijgt u voortaan geen naheffing meer of u krijgt een lagere naheffing.
Wanneer hoort u meer van ons?
Met deze brief informeren wij u alvast over de wetswijziging. In december 2018 krijgt u een brief
van ons waarin staat hoeveel AOW-pensioen of Anw-uitkering u krijgt vanaf 1 januari 2019.
Meer informatie
Heeft u nog vragen? Ga dan naar svb.nl/contacten kijk hoe u uw vraag kunt stellen.
Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank
............................................
Ik vraag mij af nu ik jaarlijks een voorheffing krijg als die lager word doordat ze van SVB meer gaan inhouden , heb geen zin om dubbel te betalen en het dan terug te krijgen na 1 1/2 jaar...........
Meer belasting betalen zonder 'voordelen' van bijdragen voor hoge ziektekosten verzekering hier, het word er niet leuker op, of moeten we de Poolse en Bulgaarse en Turkse fraudeurs financieren.............
Als je Nederland volledig hebt verlaten, dan wordt je "buitenlands belastingplichtige".
Je betaalt dan alleen nog belasting over zaken die in Nederland belast mogen worden, zoals onroerend goed in Nederland en overheidspensioenen.
Over particuliere pensioenen hoef je niet meer te betalen.
Helaas is de AOW een overheidspensioen, dus daarover blijf je in Nederland belasting betalen.
Maar omdat je "buitenlands belastingplichtige" bent, heb je geen recht meer op de heffingskorting.
Over de AOW ga je dus meer belasting betalen.
De SVB houdt hiermee rekening vanaf 1 januari 2019.
Jouw heffingskorting vervalt en de SVB houdt meer loonbelasting in.
De belastingdienst moet dat nog wel weten.
Zij kan dan jouw voorlopige aanslag 2019 verminderen met hetzelfde bedrag als waarmee de SVB jouw loonbelasting verhoogt.
Ik zou contact opnemen met de belastingdienst en vragen of zij dat automatisch verwerken, of dat je er apart om moet verzoeken.
Anders krijg je inderdaad de zotte situatie dat de SVB meer loonbelasting gaat inhouden, terwijl de belastingdienst te hoge voorlopige aanslagen blijft sturen.
Uiteraard wordt dat bij de definitieve aangifte vanzelf rechtgetrokken, maar dan ben je inderdaad alweer zo'n anderhalf jaar verder.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: onderwerp: lager AOW-pensioen of lagere Anw-uitkering

#4 Bericht door sunbird » zaterdag 27 oktober 2018, 03:08

Tja het wordt voor ons oudjes en wonen in het buitenland makkelijker gemaakt (hmmm niet dus)
Ik heb alijd zorgkosten medicijnen etc van 6000 euro per jaar, die ik sinds 2015 zelf moet betalen.
De verandering ( in mijn ogen )van de onrechtvaardige regelgeving, keuzerecht naar kwalificatie, is een grote aanslag op inkomen,
(Binnen de EU , kun je wel kwalificatie gebruiken )
Helaas belasting dienst zegt, het is regelgeving :(
Nu dus de verandering van heffingskorting , ik vraag mij af ,of het daardoor meer belasting zou moeten betalen ?
Medicijnen moet ik blijven gebruiken, en dus ook ziekenhuis kosten
Belasting dienst zegt, daar kunnen wij geen rekening mee houden.

Is onzin te zeggen eigen vrije keuze, maar wat is het verschil ,wonen in lutjebroek, spanje of thailand ?
Terug naar Nederland, op mijn leeftijd onmogelijk, bovendien heb ik een vrouw en een zoon.

Ondertussen is Thailand niet het goedkope land wat velen denken
Tel daarbij op de lage euro, wordt het e en stuk moeilijker
Bijna gedwongen om terug te keren, hmmm dat wordt voor de staat een stuk duurder.

De regelgeving zou in behandeling worden genomen in het vragenuurtje van de 2 de kamer.
Helaas nog niet bebeurd , misschien in een paar jaar ? Als het te laat is. :|
Gegroet

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”