Euro - Baht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Euro - Baht

#61 Bericht door Joep » vrijdag 08 februari 2019, 03:57

Misschien wil Khun Sugar hier eens een kleine toelichting op geven als financieel deskundige.

M.i. komt een koers tot stand door vraag en aanbod, maar in dit geval heb ik toch mijn twijfels.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vraag naar Thb ineens gigantisch omhoog schiet tov de vraag naar dollars, euros en Engelse ponden.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Euro - Baht

#62 Bericht door godzilla » vrijdag 08 februari 2019, 04:25

Als je euro wil wisselen in thailand,
deze is volgens mij de meest voordelige,
http://twelvevictory.com/exchange2.php
nu op dit ogenblik 35.30 -35.20 afhankelijk van de grootje van je briefjes...
Is natuurlijk niet te vergelijken met een bank, die geven altijd minder :neus:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Euro - Baht

#63 Bericht door Joep » vrijdag 08 februari 2019, 07:05

godzilla schreef: vrijdag 08 februari 2019, 04:25 Als je euro wil wisselen in thailand,
deze is volgens mij de meest voordelige,
http://twelvevictory.com/exchange2.php
nu op dit ogenblik 35.30 -35.20 afhankelijk van de grootje van je briefjes...
Is natuurlijk niet te vergelijken met een bank, die geven altijd minder :neus:
En gelukkig is die bij ons in het winkelcentrum (Fashion Island) op slechts 10 minuten rijden aanwezig.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#64 Bericht door jumbo » dinsdag 12 februari 2019, 04:25

Joep schreef: vrijdag 08 februari 2019, 03:57 Misschien wil Khun Sugar hier eens een kleine toelichting op geven als financieel deskundige.

M.i. komt een koers tot stand door vraag en aanbod, maar in dit geval heb ik toch mijn twijfels.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vraag naar Thb ineens gigantisch omhoog schiet tov de vraag naar dollars, euros en Engelse ponden.
Het is inderdaad een kwestie van vraag en aanbod, maar 'handel' in valuta heeft er op dit moment minder mee te maken als de 'investerings waarde en omstandigheden' van de betreffende munt eenheid ofwel het land.
Met Brexit om de hoek, de US met Trumpinsania en de Chinese economie op dun ijs zoeken investeerderd en beleggers naar andere markten met relatief gezonde groeieconomien, alternatieven dus...

Als je Thaivisa en de DIY economen moet geloven dan is het allemaam maar prut in Thailand en zijn alle cijfers gelogen, maar zullen de doorgewinterde investeerders van globale fondsen daar
dan overheen kijken?? Dacht het niet...
Het gaat economisch gewoon goed hier, je kan een terugval verwachten met de verkiezingen voor de deur en de nodige onrust die dat mee zal/kan brengen, maar de laatste pakweg 40 jaar is dat niet anders geweest en niemand slacht de kip met de gouden eieren...
Onder de junta's draaide Thailand de laatste 2 decennia zijn beste jaren... Uiteraard mede ingegeven door het ontbreken van concurrentie, maar ook door de goede investerings regelingen...

Dus het is deels de kracht van de THB en deels de zwakte van de grote drie.... en dat kan je zien als je een vergelijk maakt met de regionale en intercontinentale competitie en zijn munteenheden..
Als de stijging ook zichtbaar is tov competitie dan is het de kracht van de THB, als het alleen tov de grote drie gaat dan is het de zwakte van die munteenheden/economien
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#65 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 februari 2019, 08:01

godzilla schreef: vrijdag 08 februari 2019, 04:25 Als je euro wil wisselen in thailand, deze is volgens mij de meest voordelige, http://twelvevictory.com/exchange2.php nu op dit ogenblik 35.30 -35.20 afhankelijk van de grootje van je briefjes...Is natuurlijk niet te vergelijken met een bank, die geven altijd minder :neus:
Klopt, Kasikorn TT-rate staat nu op 35,00 maar wat is het alternatief als je zoals ik afhankelijk bent van overmaken van NL naar TH? Ik heb een gezin te onderhouden ook als ik niet naar TH reis met mijn broekzak vol bankjes.... Ik zou mijn vrouw/partner kunnen vragen een E-rekening te openen en de euro's daar plaatsen maar begrijpt ze dat? With all due respect: vrees van niet. Nu heeft ze gelukkig een stevige buffer dus ik moet niet zo nodig maar ik zie de koers toch liever weer naar 37 - 38 gaan.

Wat Jumbo zegt, onrust bij verkiezingen kan invloed hebben. En onrust is er; binnen het Huis, binnen de uniformen en binnen de elite in dit land maar het is voor de bevolking te hopen dat die onrust straks verdampt...... Voor emigranten die afhankelijk zijn van de exchange rate is dat mogelijk nadelig maar 'Alle voordeel heb ze nadeel' riep ooit Johan C....

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Euro - Baht

#66 Bericht door godzilla » dinsdag 12 februari 2019, 14:32

Tja, ik gebruik enkel nog coins (zie ander topic)
De koersen liggen momenteel tussen die van de banken en de wisselkantoren in.
Ik moet er het huis niet voor uit, en kan het storten op mijn thaise bankrekening.
Geen € fiat nodig.
Maar er zijn ook voor de coins betere tijden geweest, de koersen daar volgen in de praktijk de gewone wisselkoersen.
Anders zal het worden als je toestanden zoals in venezuela krijgt.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#67 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 12 februari 2019, 15:45

Ik heb prima ervaringen met internetbankieren zowel in NL als in TH en overmaken op werkdagen via ING betekent 24 u later binnen in TH als je maar buiten weekenden en grote feestdagen blijft.

Waar wij in TH wonen gaat alles contant, nog niet contact, versmarkt op de hoek, Lotus en Makro nabij dus mijn vrouw pint wat ze nodig heeft. Alleen overmaken van de spaar- naar de lopende rekening doet ze in de bank zelf; van de spaarrekening heeft ze geen pinpas op mijn advies.

Ik kan wachten tot de koers beter is met alle risico's van dien evenwel..... Ik heb wel een glazen bol maar daar zit een kruidenbittertje in en een grote kurk op.......

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Euro - Baht

#68 Bericht door pjotter » woensdag 13 februari 2019, 00:22

Klopt. Heb zelf ook goede en makkelijke ervaringen met ING.
Alhoewel het momenteel interessanter zou zijn om Thaise bahten terug over te boeken naar NL, ha ha. En dan maar hopen en wachten of het beter wordt. Heb ik, ik dacht in 2015 ? wel, een keer gedaan toen de koers ook zowat op 34 stond. Gewoon met mijn Thaise bankpas in de ING ATM :-). (Voor het eerst kreeg ik toen ook een taalkeuzemenu te zien, normaal nooit :-) )
Toen ik nog in NL woonde, had ik op mijn naam een 2e rekening geopend bij de ING met pasje. Dat pasje met pincode had ik aan mijn vriendin gegeven dat ik altijd geld voor haar beschikbaar had. Die rekening stond standaard maar weinig op en als ze dan iets nodig had, maakte ik de tegenwaarde in Euro's over van mijn 1e rekening naar die 2e. Dit was 'live' dus dat geld stond direct klaar. Het voordeel(tje) is dat je toch zelf een beetje kon sturen en het geld in wat kleinere delen overmaakte. Dan werd de koers ook een beetje gemiddeld in een jaar.
erik-kuijpers schreef: dinsdag 12 februari 2019, 15:45 Ik heb prima ervaringen met internetbankieren zowel in NL als in TH en overmaken op werkdagen via ING betekent 24 u later binnen in TH als je maar buiten weekenden en grote feestdagen blijft.

Waar wij in TH wonen gaat alles contant, nog niet contact, versmarkt op de hoek, Lotus en Makro nabij dus mijn vrouw pint wat ze nodig heeft. Alleen overmaken van de spaar- naar de lopende rekening doet ze in de bank zelf; van de spaarrekening heeft ze geen pinpas op mijn advies.

Ik kan wachten tot de koers beter is met alle risico's van dien evenwel..... Ik heb wel een glazen bol maar daar zit een kruidenbittertje in en een grote kurk op.......

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Euro - Baht

#69 Bericht door godzilla » woensdag 13 februari 2019, 04:04

Ik heb ook ING en Argenta in belgie.
Mijn ervaring is dat het duur is als je kleinere bedragen overmaakt, en het duurt me te lang.
En je zit met het probleem van de weekends en feestdagen, dus liever niet.
Met coins kan je de € overschrijven naar je wallet, en dat duurt ook een dag (sepa), dat doe ik dan met grotere bedragen, eens het erop staat ben je vrij om geld over te maken, klein of groot bedrag maakt niet uit, naar je thaise bankrekening.
:thumbsup:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#70 Bericht door jumbo » woensdag 13 februari 2019, 04:10

godzilla schreef: dinsdag 12 februari 2019, 14:32 Tja, ik gebruik enkel nog coins (zie ander topic)
De koersen liggen momenteel tussen die van de banken en de wisselkantoren in.
Ik moet er het huis niet voor uit, en kan het storten op mijn thaise bankrekening.
Geen € fiat nodig.
Maar er zijn ook voor de coins betere tijden geweest, de koersen daar volgen in de praktijk de gewone wisselkoersen.
Anders zal het worden als je toestanden zoals in venezuela krijgt.
Coins is een aparte materie maar ook die waarden zijn inherent gekoppeld en zodoende gewaardeerd in munteenheden
Of de coin nou 20,000 USD of 3.000 USD waard is, de omwisselkoers is gewoon in beide gevallen hetzelfde, je koopt en verkoopt een andere coineenheid, niet meer en niet minder
Je hebt buiten het kosteloze omwisselen en de gehanteerde middenkoers geen ander direct koersvoordeel tov van munteenheden omzetten
Sterker nog, je loopt een extra risico als de coin koers binnen de 3-4 uur die je nodig hebt voor een transfer snel zakt en dat is al eerder gebeurd, positief zowel als negatief

Niemand hoeft tegenwoordig meer zijn huis uit, dat is een keuze...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Euro - Baht

#71 Bericht door godzilla » woensdag 13 februari 2019, 04:28

jumbo schreef: woensdag 13 februari 2019, 04:10
godzilla schreef: dinsdag 12 februari 2019, 14:32 Tja, ik gebruik enkel nog coins (zie ander topic)
De koersen liggen momenteel tussen die van de banken en de wisselkantoren in.
Ik moet er het huis niet voor uit, en kan het storten op mijn thaise bankrekening.
Geen € fiat nodig.
Maar er zijn ook voor de coins betere tijden geweest, de koersen daar volgen in de praktijk de gewone wisselkoersen.
Anders zal het worden als je toestanden zoals in venezuela krijgt.
Coins is een aparte materie maar ook die waarden zijn inherent gekoppeld en zodoende gewaardeerd in munteenheden
Of de coin nou 20,000 USD of 3.000 USD waard is, de omwisselkoers is gewoon in beide gevallen hetzelfde, je koopt en verkoopt een andere coineenheid, niet meer en niet minder
Je hebt buiten het kosteloze omwisselen en de gehanteerde middenkoers geen ander direct koersvoordeel tov van munteenheden omzetten
Sterker nog, je loopt een extra risico als de coin koers binnen de 3-4 uur die je nodig hebt voor een transfer snel zakt en dat is al eerder gebeurd, positief zowel als negatief

Niemand hoeft tegenwoordig meer zijn huis uit, dat is een keuze...
Ik grote lijnen heb je gelijk, maar ik gebruik een truukje om een goede koers te verkrijgen.
Maar daarvoor moet je er echt wel mee bezig zijn.
Alle begin is moeilijk, maar het kan opbrengen.

Maar inderdaad, de wisselkoersen zijn slecht voor onze euro, en de coins volgen die tendens ook, spijtig genoeg.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Euro - Baht

#72 Bericht door Jim » donderdag 28 februari 2019, 19:59

KhunSugar schreef: zaterdag 02 februari 2019, 20:41
Jim schreef:
KhunSugar schreef: zaterdag 02 februari 2019, 20:12 Een sterke munt is goed voor de Thaise economie.
Een sterke (dure) munt is slecht voor het toerisme en slecht voor de export.
Het overgrote deel Thai draagt amper bij tot de economie
Van de interne markt hoef je dus niet veel te verwachten.
Als toerist ben ik reeds op alle uithoeken van de wereld geweest, nooit maakte ik mij druk om de plaatselijke munt. Voor een korte periode maakt dat immers niet uit, de grote kosten zijn reeds betaalt.
Verwar toeristen niet met Thailandgangers.
Thaise export doet het prima.

Maar ok, ieders mening hé.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik denk niet dat dit in de categorie mening valt ;)
De toeristen laten het behoorlijke afweten door de sterke baht.
Baht uptick deters arrivals

The strong baht is expected to affect the tourism industry as travellers may shift to other destinations in the region where local currencies have edged up at a slower pace, said a business leader.

In January alone, the number of international arrivals that used Atta member services plunged by 11.6% to 492,907, down from 557,305 in the same month of last year.

Statistics show big drops from Middle Eastern countries, which dipped 47% year-on-year; Africa, which contracted 28%; the US, down 20%; Europe, a loss of 12%; and China, down 11%.

Last year, foreign tourists served by Atta's members at Suvarnabhumi and Don Mueang airports stood at 5.58 million, a slight decline from 5.82 million in 2017.

Mr Vichit, who was reelected on Wednesday as Atta president, said members that operate inbound tours are concerned that if the baht continues to appreciate, it will affect operators' performance as stiff competition is preventing them from marking up the prices of package tours.

klik
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#73 Bericht door jumbo » vrijdag 01 maart 2019, 04:58

Toerisme is 6% van de economie en de economie/export neemt op het moment nog steeds toe en de vooruitzichten zijn goed
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Euro - Baht

#74 Bericht door RuudThai » zaterdag 15 juni 2019, 04:30

De laatste 3 maanden heb ik telkens € 1200 overgemaakt van ING naar Bangkok Bank.
Elke maand kreeg ik ongeveer 500 baht minder.
De koers van de baht stijgt en die van de euro daalt. Je ziet dat ook aan de koers van de euro tegenover andere valuta als de dollar en de Zwitserse frank.
Vandaag is bij XE.com de koers baht/euro al gedaald onder de 35, hij staat nu op 34,9.
Dat gaat dus voor ons de slechte kant op....😥👎🏿

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#75 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 15 juni 2019, 06:20

Prik er maar een gaatje bij in de broekriem, Ruudthai! Daar gaat je tien kilo Thailandbonus.... :giggle: :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”