Euro - Baht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#76 Bericht door Thaimax » zaterdag 15 juni 2019, 06:22

Inderdaad en dat niet alleen de prijzen stijgen ook zoals varkensvlees sinds gisteren naar 167β per kilo en dan de nu ongelofelijk dure wijn koop ik ook niet meer Thailand is zeker niet meer voordelig om te wonen en leven
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#77 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 15 juni 2019, 06:44

Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 06:22 Inderdaad en dat niet alleen de prijzen stijgen ook zoals varkensvlees sinds gisteren naar 167β per kilo en dan de nu ongelofelijk dure wijn koop ik ook niet meer Thailand is zeker niet meer voordelig om te wonen en leven
Thaimax, is de wijn alweer duurder? Die weten daar wel raad met hun accijns.....

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1580
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Euro - Baht

#78 Bericht door Herbergier » zaterdag 15 juni 2019, 07:04

Alleen al aan AOW heb ik nu 7000 baht minder dan vorig jaar om deze tijd, dat is nu dus 200 euro minder, hier zit wel de sinds januari ingevoerde loonheffing bij van ongeveer 100 euro.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#79 Bericht door Thaimax » zaterdag 15 juni 2019, 08:26

erik-kuijpers schreef: zaterdag 15 juni 2019, 06:44
Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 06:22 Inderdaad en dat niet alleen de prijzen stijgen ook zoals varkensvlees sinds gisteren naar 167β per kilo en dan de nu ongelofelijk dure wijn koop ik ook niet meer Thailand is zeker niet meer voordelig om te wonen en leven
Thaimax, is de wijn alweer duurder? Die weten daar wel raad met hun accijns.....

Nee maar sinds de absurde verhoging koop jij geen wijn meer 300+ β voor een litertje geen interesse meer.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Euro - Baht

#80 Bericht door RuudThai » zaterdag 15 juni 2019, 10:54

Thaimax, varkensvlees 1678 baht per kilo? Gisteren nog zag ik karbonades van ruim 3 ons voor 105 - 125 baht bij de Tops liggen. En die zijn van uitstekende kwaliteit, de restaurants met westerse menu's kopen ze daar!

En wijn is hier allang veel te duur. Een 0,7 liter fles van een redelijke rode en witte wijn van Peter Vella kost nu 399 baht. Een gewoon slobberwijntje dat in NL € 4 à 5 zou kosten. Goedkopere wijn is bocht van het type Chateau Migraine, bij duurdere weet je niet of die de veel te hoge bewaartemperatuur heeft overleefd.

Oja, het enige voordeel van die stijging van de baht is dat de diesel de afgelopen 3 maanden ruim 3 baht goedkoper is geworden. Scheelt me op een volle tank toch effe 200 baht....😁

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Euro - Baht

#81 Bericht door Joep » zaterdag 15 juni 2019, 11:25

Denk een typefoutje van Thaimax, 167 Thb per kilo kan wel voor gehakt gewoon varkensvlees.
Varkenshaas zit al gauw op 280 Thb bij BigC
Kan me herinneren dat mijn schoonmoeder in 2002 het schandalig vond dat ze op de markt 5 Thb moest betalen per kilo, was toen van 40 naar 45 verhoogd.

Die Peter Vella kostte 2 jaar geleden nog maar 299 Thb, dus dat is procentueel gezien toch een flinke stijging.
Ook de Jacobs Creek is ruim 100 Thb duurder geworden.

Voor mij allemaal niet zo'n probleem, ben geen wijndrinker

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#82 Bericht door Thaimax » zaterdag 15 juni 2019, 11:37

RuudThai schreef: zaterdag 15 juni 2019, 10:54 Thaimax, varkensvlees 1678 baht per kilo? Gisteren nog zag ik karbonades van ruim 3 ons voor 105 - 125 baht bij de Tops liggen. En die zijn van uitstekende kwaliteit, de restaurants met westerse menu's kopen ze daar!

En wijn is hier allang veel te duur. Een 0,7 liter fles van een redelijke rode en witte wijn van Peter Vella kost nu 399 baht. Een gewoon slobberwijntje dat in NL € 4 à 5 zou kosten. Goedkopere wijn is bocht van het type Chateau Migraine, bij duurdere weet je niet of die de veel te hoge bewaartemperatuur heeft overleefd.

Oja, het enige voordeel van die stijging van de baht is dat de diesel de afgelopen 3 maanden ruim 3 baht goedkoper is geworden. Scheelt me op een volle tank toch effe 200 baht....😁
Typefout sorry
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#83 Bericht door Thaimax » zaterdag 15 juni 2019, 11:41

Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:37
RuudThai schreef: zaterdag 15 juni 2019, 10:54 Thaimax, varkensvlees 1678 baht per kilo? Gisteren nog zag ik karbonades van ruim 3 ons voor 105 - 125 baht bij de Tops liggen. En die zijn van uitstekende kwaliteit, de restaurants met westerse menu's kopen ze daar!

En wijn is hier allang veel te duur. Een 0,7 liter fles van een redelijke rode en witte wijn van Peter Vella kost nu 399 baht. Een gewoon slobberwijntje dat in NL € 4 à 5 zou kosten. Goedkopere wijn is bocht van het type Chateau Migraine, bij duurdere weet je niet of die de veel te hoge bewaartemperatuur heeft overleefd.

Oja, het enige voordeel van die stijging van de baht is dat de diesel de afgelopen 3 maanden ruim 3 baht goedkoper is geworden. Scheelt me op een volle tank toch effe 200 baht....😁
Typefout sorry
Dat is geen 8 op het eind maar een β baht teken dus geen type foutje, bij de makro zijn de prijzen lager dan big C
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Euro - Baht

#84 Bericht door foppo » zaterdag 15 juni 2019, 11:48

Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:41 (...) bij de makro zijn de prijzen lager dan big C
Dat lijkt me logisch want het vlees bij de Makro is van aanzienlijk mindere kwaliteit!

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#85 Bericht door Thaimax » zaterdag 15 juni 2019, 11:58

foppo schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:48
Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:41 (...) bij de makro zijn de prijzen lager dan big C
Dat lijkt me logisch want het vlees bij de Makro is van aanzienlijk mindere kwaliteit!
Ik ben ook niet van hoge kwaliteit maar ik koop al jaren daar mijn vlees en geen enkele klacht erover dus blijf ik daar shoppen bigC is normaliter duur tesco is beter maar ieder zijn eigen keus
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#86 Bericht door jumbo » dinsdag 18 juni 2019, 01:04

Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:58
foppo schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:48
Thaimax schreef: zaterdag 15 juni 2019, 11:41 (...) bij de makro zijn de prijzen lager dan big C
Dat lijkt me logisch want het vlees bij de Makro is van aanzienlijk mindere kwaliteit!
Ik ben ook niet van hoge kwaliteit maar ik koop al jaren daar mijn vlees en geen enkele klacht erover dus blijf ik daar shoppen bigC is normaliter duur tesco is beter maar ieder zijn eigen keus
IN Ayutthaya heeft de BigC alleen maar ingevroren/ontdooid vlees, Tesco is top and Makro zit daartussen. Versmarkt is altijd een optie en zeker voor rundvlees/steak

Er wordt druk gebouwd aan een Central Plaza, zal mij benieuwen of er een Tops of iets dergelijks meekomt...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Euro - Baht

#87 Bericht door pjotter » dinsdag 18 juni 2019, 02:34

Tja, in NL wordt ook alles duurder. Zeker ook nu weer met de BTW verhoging. Er zijn nu eenmaal wat producten die relatief duur zijn in Thailand. Bier, wijn etc. maar ook veel 'merk' electronica en laten we de auto's niet vergeten. Natuurlijk het eten op straat, restaurantjes, kapper, ziektekosten (met name outpatient) kosten nog steeds erg weinig.

Hier in Korat is het vlees van de Tesco ook dikwijls bevroren in die grote bakken. Als je wat vroeg komt, zit het ijs er nog aan en is het vlees nog helemaal stijf.
Tops ben ik niet echt weg van maar dat is persoonlijk natuurlijk (Korat heeft ook een Central met Tops). Big-C kom ik niet veel.
Gelukkig hebben we hier ook een Terminal 21 met 'Foodland' supermarkt. Veel zaken zijn hier te koop. Goede beef, verse filet mignon en zelfs 'rolmopsen', ha ha.
De rolmopsen zijn redelijk, beetje zacht en de 'nieuwe haring' ( ja ja, ook die) is niet te vreten vanuit een oliebad.

Een westers ontbijtje vind ik regelmatig nog altijd lekker. Broodjes van een oostenrijks restaurant hier, orchid ongezouten boter, black forrest ham van foodland, salami van de makro etc. Tis maar net waar we boodschappen doen wat ik koop.

Even terug naar het originele topic;
Maar dat de ฿ erg sterk is tov veel andere valuta's weten we inmiddels. Vanaf dat ik hier woon, zo'n jaar en 8 maanden, is mijn pensioen, wat rechtstreeks op mijn Thaise rekening wordt gestort, elke maand lager. Dus ook een eurorekening of overmaken vanuit NL, zou echt niet of nauwelijks voordeel hebben opgeleverd.
Je zal toch een KEER geld moeten omzetten naar batjes. Hoe langer dat je had gewacht, hoe minder het geweest zou zijn de laatste 2 jaar of zo.

Belastingverlaging in NL, levert voor ons helaas ook geen voordeel op als je hier, of geen, belasting betaald.

We kunnen het niet zelf veranderen dus we wachten maar af. Ik hoop alleen dat veel mensen hier niet in de problemen komen met hun jaar-verlenging als de 800k/400k niet op de bank staat en men dus de visumondersteuningsbrief (heerlijk woord nog steeds, al klopt de naam niet helemaal, ha ha) moet gebruiken.

Tonboy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 229
Lid geworden op: woensdag 06 april 2016, 08:02
Locatie: Mae Rim - Chiang Mai
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#88 Bericht door Tonboy » dinsdag 18 juni 2019, 11:59

pjotter schreef: dinsdag 18 juni 2019, 02:34 Natuurlijk het eten op straat, restaurantjes, kapper, ziektekosten (met name outpatient) kosten nog steeds erg weinig.

Een westers ontbijtje vind ik regelmatig nog altijd lekker. Broodjes van een oostenrijks restaurant hier, orchid ongezouten boter, black forrest ham van foodland, salami van de makro etc. Tis maar net waar we boodschappen doen wat ik koop.
Ik zit bijna in dezelfde sitautie, woon hier nu met veel genoegen zo'n 2 jaar en 4 maanden. En het leven wordt steeds goedkoper. Niet omdat prijzen lager worden, maar ik krijg steeds meer genoegen aan het vinden van de betere restaurantjes tegen lage prijzen, goedkopere kleding, voedingsmiddelen uit thailand die misschien niet helemaal hetzelfde smaken maar wel stukken goedkoper zijn, enz. Een westers ontbijtje maak ik zelf nu wel, en de broodjes en croissants van de Makro pieper ik zelf op in mijn oven en smaken dan weer heerlijk.
Alleen maak ik voor mij en mijn vrouw nog 2 keer per week een lekkere 250 grams sirloin steak, van Australisch gerijpt vlees. 1900 thb per kilo, dat wel....
pjotter schreef: dinsdag 18 juni 2019, 02:34 Maar dat de ฿ erg sterk is tov veel andere valuta's weten we inmiddels.
Belastingverlaging in NL, levert voor ons helaas ook geen voordeel op als je hier, of geen, belasting betaald.
De baht mag dan sterker zijn geworden t.o.v. de Euro, kijk ook eens naar value for money. Alle belastingmaaregelen, energiestijgingen (vooral door extra belastingen), vele dagelijkse producten van 6 naar 9%, huren die met 3-4 % per jaar stijgen, zorgverzekeringspremies en eigen risico die stijgen, pensioenen naar beneden, brandstof ohoog (wederom door belastingen), OZB, ga zo maar door... Nederland wordt steeds duurder .

Blij dat ik Thailand woon.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 766
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Euro - Baht

#89 Bericht door pjotter » dinsdag 18 juni 2019, 14:41

TWEEDS :clap: :giggle: :thumbsup:
Tonboy schreef: dinsdag 18 juni 2019, 11:59 Blij dat ik Thailand woon.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#90 Bericht door driver » dinsdag 18 juni 2019, 16:53

Tonboy :leuk jou verhaal over de stijgende kosten in Nederland en dat je blij bent in Thailand te wonen.
Ben je ook goed verzekerd tegen ziekte kosten of neem je de gok zoals veel anderen.

In Nederland bestaat nog steeds zoiets als zorg toeslag mocht het inkomen peniebel worden en voor zover ik het hier meekrijg zijn er nog wel wat potjes om aan te breken hier.

In Thailand leef je momenteel bij de gratie van de thb als het inkomen niet zo hoog is.
Bij voldoende inkomen dus ruim modaal maakt het vlgs mij weinig uit of je nu in Thailand of Neder woont.

Bij een laag dus modaal of wat minder inkomen ben je in Nederland toch beter af denk ik als er geen extra eurootjes achter de hand zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”