Euro - Baht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#106 Bericht door robin33 » vrijdag 21 juni 2019, 08:19

driver schreef:Aow en misschien pensioen goed leven in Thailand. Haal dat misschien pensioen weg en de Aow blijft over. Afhankelijk van wel of geen partner verschilt dat aardig. Partner jonger in oude situatie ook al is die nooit in Nederland geweest beur je extra . Met oudere ook.

Maar ik.. Beur niks tzt alleen voor mezelf. Na 9 jaar Sukanya pas dat gedeelte wat ze in Nederland opgebouwd heeft.

Dus zonder extra geld kun je van Aow niet echt goed leven lijkt me in Thailand als je partner niet werkt of niet mee beurt in de Aow.
Dat wat een buitenlandse niet op bouwt om dat de persoon pas laat in NL is gekomen kun je in het eerste half jaar bij de juiste instantie heel goedkoop afkpen (heeft mijn philipijnse collega ook gedaan. Be je dat vergeten of wist je dat niet. (Net als ik ) had je je daar ook zelf tegen kunnen verzekeren. Ondanks dat het veel duurder is dan afkopen. Nog steeds een betaalbare oplossing

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk


Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#107 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 21 juni 2019, 08:38

Vers van de markt, Joep, niks mis mee. Met vlees een beetje uitkijken maar verder alles prima in orde.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#108 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 14:56

wanadee schreef: vrijdag 21 juni 2019, 05:36 “Partner jonger in oude situatie ook al is die nooit in Nederland geweest beur je extra . Met oudere ook.”


Wat bedoel je hiermee driver?
Dat er Nederlanders zijn die ik ken die al tig jaar in Thailand wonen en ook een financiële bijdrage uit Nederland krijgen voor hun partner of vrouw. Of dit nu via de Aow gaat of via een andere manier is me niet verteld. Een van de dames die ik ken beurde iedere maand lekker 400 eurootjes toen de thb nog rond de 42 zat.

En de oude Aow regeling was dat als je Aow kreeg je dit ook voor je partner kreeg die jonger was. Dat was in Nederland ook zo.Je beurde meer per maand bedoel ik. Nu niet meer. Nu krijg ik Aow over zeven jaar maar niks extraas omdat ik een partner of vrouw heb. Voorheen was dat wel zo. Ook met de in Thailand wonende Nederlanders met een Thaise partner die misschien nooit in Nederland was geweest.

Mij prima uiteraard. De mogelijkheid was er blijkbaar dus pakken wat je pakken kan is mijn motto dan.
Laatst gewijzigd door driver op vrijdag 21 juni 2019, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#109 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 15:02

robin33 schreef: vrijdag 21 juni 2019, 08:19
driver schreef:Aow en misschien pensioen goed leven in Thailand. Haal dat misschien pensioen weg en de Aow blijft over. Afhankelijk van wel of geen partner verschilt dat aardig. Partner jonger in oude situatie ook al is die nooit in Nederland geweest beur je extra . Met oudere ook.

Maar ik.. Beur niks tzt alleen voor mezelf. Na 9 jaar Sukanya pas dat gedeelte wat ze in Nederland opgebouwd heeft.

Dus zonder extra geld kun je van Aow niet echt goed leven lijkt me in Thailand als je partner niet werkt of niet mee beurt in de Aow.
Dat wat een buitenlandse niet op bouwt om dat de persoon pas laat in NL is gekomen kun je in het eerste half jaar bij de juiste instantie heel goedkoop afkpen (heeft mijn philipijnse collega ook gedaan. Be je dat vergeten of wist je dat niet. (Net als ik ) had je je daar ook zelf tegen kunnen verzekeren. Ondanks dat het veel duurder is dan afkopen. Nog steeds een betaalbare oplossing

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
Toen mijn vrouw 8 jaar geleden naar Nederland kwam heb ik diverse gesprekken gehad over wat ze wel of niet kon doen of krijgen. Maar Aow afkopen oid om de verloren jaren erbij te krijgen lijkt me wel stug. Bij mijn weten bouw je iedereen pas Aow op als je in Nederland bent en niet al de jaren ervoor toen in dit geval mijn vrouw in Thailand woonde. Ze 42 jaar toen ze hierheen kwam en nu 52 dus inmiddels 20 %Aow opgebouwd. Vlgde mij is er geen andere manier toch? 🤔

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#110 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 15:14

jay schreef: vrijdag 21 juni 2019, 05:41 Driver met alleen AOW in nederland lijkt mij ook geen best leven
Klopt zeker denk ik maar hier meer zorg en hulp ect dan in Thailand denk ik. Hier ben je in ieder geval verzekerd tegen veel ziektekosten in Thailand niet want dat kun je van alleen Aow niet echt betalen vlgs mij. De premie bedoel ik.
Nederland is vlgs mij zo slecht nog niet in vergelijk met Thailand voor mensen met een kleine beurs.

En ja ik ken ook de verhalen over minder zorg ect in Nederland.
Maar als je echt hulp nodig hebt wordt je vlgs mij wel geholpen maar in Thailand?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#111 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 15:19

erik-kuijpers schreef: vrijdag 21 juni 2019, 06:10 De partnertoeslag in de AOW bestaat niet meer; voor het eerst voor relaties waarin de oudste is geboren in 1950 of later. De in 2015 al bestaande relaties worden gerespecteerd tot de dood, einde relatie of duurzaam te hoog inkomen van de partner. Daarna bestaat ook voor die mensen de partnertoeslag niet meer.

Zou ik nu weer gaan samenwonen dan krijg ik geen partnertoeslag meer; de regeling is feitelijk afgeschaft. Ik ga dan naar de gehuwdenuitkering. De reden van dit besluit is dat 'iedereen' tegenwoordig wel pensioen of vermogen heeft kunnen opbouwen naast de AOW. Wil iemand in een buitenland gaan wonen en een partner nemen die geen inkomen, pensioen of vermogen heeft dan is dat de eigen keus en daar gaat NL geen belastingcenten in steken.

Heb je in NL alleen AOW en geen vermogen om de AOW aan te vullen dan heb je het lastig om rond te komen. Dat geldt minder in Thailand maar je moet wel voldoen aan inkomens- of vermogenseisen voor je stempeltje. Thailand is goedkoper als je zoveel mogelijk naar de versmarkt gaat; je leest wel eens anders maar klagers laten vaker van zich horen dan tevreden mensen.......
Lees dit net pas na wat reacties van mij. Dat bedoelde ik onder andere. Partnertoeslag die veel mensen ook in Thailand nog krijgen met Aow partner. Nu idd afgeschaft dus ipv zeg maar 1500 euro krijg je nu dus als gehuwde oid Aow persoon 800 euro. Voor je partner dus niets.

Ben je echter alleen beur je een paar honderd euro meer. Ik vindt dat ook weer een kromme regeling eigenlijk.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#112 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 21 juni 2019, 15:24

De p-toeslag hangt af van de leeftijd van de partner. Bij mij was die iets van 200 euro want mijn partner was toen 13 jaar jonger dan ik. Maar heb je als ouwe bok een heel jong blaadje dan kan die p-toeslag in de vele honderden euro lopen. En er zijn dus mensen in Thailand en elders die de p-toeslag nog beuren zolang de relatie loopt en de partner geen of heel laag inkomen heeft. Maar dat stopt door versterf.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#113 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 15:26

Hi, ik heb nu paar keer gereageerd als daar reacties op komen en ik reageer na morgen niet dan is dat omdat we morgen met de motor richting Zuid Frankrijk gaan en Spanje.
Internet beroerd of dit forum niet in kunnen betekent dus dat ik misschien niet gelijk kan reageren duszzz.. Tot laterzzz...Althans.. Vanaf morgen dan. ;)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#114 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 15:27

erik-kuijpers schreef: vrijdag 21 juni 2019, 15:24 De p-toeslag hangt af van de leeftijd van de partner. Bij mij was die iets van 200 euro want mijn partner was toen 13 jaar jonger dan ik. Maar heb je als ouwe bok een heel jong blaadje dan kan die p-toeslag in de vele honderden euro lopen. En er zijn dus mensen in Thailand en elders die de p-toeslag nog beuren zolang de relatie loopt en de partner geen of heel laag inkomen heeft. Maar dat stopt door versterf.
Dan klopt mijn verhaal dus wel wat ik eerder neerpende. ;)

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#115 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 21 juni 2019, 15:31

Goeie reis en kom saampjes heel terug!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#116 Bericht door driver » vrijdag 21 juni 2019, 15:56

erik-kuijpers schreef: vrijdag 21 juni 2019, 15:31 Goeie reis en kom saampjes heel terug!
Dank je wel. Ga er wel vanuit dat we weer heel terug komen en de Ducati ook :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#117 Bericht door Gardensafari » vrijdag 21 juni 2019, 21:08

Veel plezier, driver.
Je ontvlucht de hitte in Nederland.
Maar of het daar beter is...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Euro - Baht

#118 Bericht door robin33 » zaterdag 22 juni 2019, 05:32

driver schreef:
robin33 schreef: vrijdag 21 juni 2019, 08:19
driver schreef:Aow en misschien pensioen goed leven in Thailand. Haal dat misschien pensioen weg en de Aow blijft over. Afhankelijk van wel of geen partner verschilt dat aardig. Partner jonger in oude situatie ook al is die nooit in Nederland geweest beur je extra . Met oudere ook.

Maar ik.. Beur niks tzt alleen voor mezelf. Na 9 jaar Sukanya pas dat gedeelte wat ze in Nederland opgebouwd heeft.

Dus zonder extra geld kun je van Aow niet echt goed leven lijkt me in Thailand als je partner niet werkt of niet mee beurt in de Aow.
Dat wat een buitenlandse niet op bouwt om dat de persoon pas laat in NL is gekomen kun je in het eerste half jaar bij de juiste instantie heel goedkoop afkpen (heeft mijn philipijnse collega ook gedaan. Be je dat vergeten of wist je dat niet. (Net als ik ) had je je daar ook zelf tegen kunnen verzekeren. Ondanks dat het veel duurder is dan afkopen. Nog steeds een betaalbare oplossing

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
Toen mijn vrouw 8 jaar geleden naar Nederland kwam heb ik diverse gesprekken gehad over wat ze wel of niet kon doen of krijgen. Maar Aow afkopen oid om de verloren jaren erbij te krijgen lijkt me wel stug. Bij mijn weten bouw je iedereen pas Aow op als je in Nederland bent en niet al de jaren ervoor toen in dit geval mijn vrouw in Thailand woonde. Ze 42 jaar toen ze hierheen kwam en nu 52 dus inmiddels 20 %Aow opgebouwd. Vlgde mij is er geen andere manier toch? [emoji848]
Zoals aangegeven binne half jaar aan te vragen. Collega heeft dat.

Aangezien ik mijn Thaise vrouw hier heb leren kennen was die tijd al om.

Denk dat ze 32 was toen ik de verzekering afsloot. Ze krijgt nu wat ze ook op gebouw heeft tot 100 prc aangevuld. (naar wat het aow bedrag op dat moment is)

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X704F met Tapatalk


Edit:. Zie link. Zelfs na 5 jaar , wel duurder dan ik verwachtte https://www.svb.nl/nl/vv/nieuw-in-neder ... inkoop-aow

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#119 Bericht door driver » zaterdag 22 juni 2019, 06:17

Robin 33: Tot tien jaar ook lees ik. Dit wist ik idd niet en is mij ook nooit verteld.
Gezien de huidige leeftijd van mijn vrouw heeft inkopen nu weinig zin denk ik.
Nu 51 jaar.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#120 Bericht door driver » zaterdag 22 juni 2019, 06:19

Gardensafari schreef: vrijdag 21 juni 2019, 21:08 Veel plezier, driver.
Je ontvlucht de hitte in Nederland.
Maar of het daar beter is...
Daar net zo warm vlgs mij. Te warm zoek ik water op en schaduw.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”