Land Titel Deeds

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Land Titel Deeds

#1 Bericht door KhunSugar » woensdag 25 april 2018, 17:21

Een Thaise 'land-akte' toont aan welke rechten een persoon heeft op het bewuste perceel land of het volledige eigendomsrecht indien het gaat over een Nor Sor Si Jor (Chanote) afgekort als N.S.4 Jor, alsook vermeld de akte op de achterzijde bepaalde geregistreerde lasten zoals hypotheken, leasing, enz. op een woning.
Buitenlanders mogen geen land bezitten (behoudens enkele speciale omstandigheden en mits toestemming van de Minister) en kunnen niet worden benoemd als de eigenaar van grond in Thailand, maar kan echter wel worden geregistreerd als de houder van bepaalde rechten, zoals leasing, vruchtgebruik, bewoning, opstal, hypotheek.

Nor Sor Si Jor (Chanote) N.S.4 Jor

Is de enige akte die het volledige eigendomsrecht geeft aan de bezitter wiens naam erop vermeld staat. Op de achterzijde van deze akte kunnen echter rechten geregistreerd worden aan derden waaronder ook buitenlanders.
De akte is herkenbaar aan de rode 'Garuda', doch de kleur van de 'Garuda' kan verschillen... oude aktes kunnen een andere kleur hebben, rood is echter het meest courante, ook de grote van het document kan verschillen...

Land onder Chanotes wordt nauwkeurig onderzocht en wordt gekenmerkt door unieke genummerde paaltjes in de grond. Chanotte titels zijn te vinden in de meer en meer ontwikkelde gebieden van Thailand (bijvoorbeeld in Bangkok heeft men alleen Chanotte eigendomsbewijzen). Rechtshandelingen (verkoop) hoeft niet te worden gepubliceerd. Er zijn geen algemene beperkingen op het gebruik en het land kan worden onderverdeeld.

Waar moet men op letten ?

Het is echter sterk aan te bevelen steeds het land te laten nameten... met de juiste connecties kan de akte worden gemanipuleerd. Bijv. op een Chanotte staat 3 Rai, maar de werkelijke grootte na een prive-enquête blijkt 2 Rai te zijn. Grondprijzen zijn meestal uitgedrukt in Thaise baht per Rai of voor kleinere percelen Thaise baht per Ngan en Wah. De koopovereenkomst zal gebaseerd zijn op de grote van het land vermeld op de Chanote, indien je nalaat het land na te meten zou het kunnen dat je moet betalen voor meer land dan je krijgt.
Onregelmatigheden bij de uitgifte van grond-aktes bleek toen men op Koh Samui vaststelde dat de optelsom van de uitgegeven aktes een grote had van 200.000 Rai daar waar het eiland 150.000 Rai groot is !

Tittels (akten) die het 'bezitters recht' aantonen zijn:

Nor Sor Saam Gor, Nor Sor Saam Khor en Nor So Saam; N.S.3.G, N.S.3.K en N.S.3

N.S.3.G; is de beste koop na de 'Chanote', hiervan zijn de opmetingen geregistreerd en zijn de terreinafbakening aangebracht die via de lucht waarneembaar zijn, het bezitters recht is bevestigd door de 'Land Office', deze grond mag zonder voorafgaandelijke publicatie verhandeld worden alsook opgedeeld worden in kleinere loten.
N.S.3.K; idem als N.S.3.G dan wel zonder via de lucht waarneembare terreinafbakening.
N.S.3; het bezitters recht is bevestigd door de 'Land Office' doch de opmetingen zijn nog niet bevestigd, terreinafbakening moeten nog aangebracht worden. Het land kan wel verhandeld worden met dien verstande dat het eerst 30 dagen uithangt ter bekendmaking.

Deze groep titels (akten) zou moeten herkenbaar zijn aan de groene 'Garuda'. Op de achterzijde van deze titels kunnen ook zoals op een 'Chanote' rechten en lasten geregistreerd worden aan derden, ook aan buitenlanders. Zolang deze titels niet opgewaardeerd worden tot een 'Chanote' blijft het land eigendom van de staat.

Voor de volledigheid vermelden dat er nog 3 titels zijn die door de 'Land Office' worden (werden) uitgegeven, namelijk:

Nor Sor Ha (N.S.5); wie houder is van deze titel en tevens houder is van een certificaat van gebruik opgemaakt op de 'Land Office', dan kan dit land ook verhandeld worden. Noteer dat hier nog geen geregistreerde opmetingen van gemaakt zijn.
Nor Sor Song (N.S.2); is een titel die de houder ervan tijdelijk het bezit en gebruiksrecht geeft. Dit land kan niet verhandeld worden maar afhankelijk van de ligging zal het op termijn opgewaardeerd worden naar N.S.3 G of Chanote.
Sor Kor Nung (S.K.1) wordt sinds 1972 niet meer uitgegeven, de houders ervan hadden tot 08-02-2010 de tijd om deze titel om te zetten naar een N.S.3 op het 'Land Office', na deze datum moeten ze via het gerechtshof passeren.
Deze categorie titels is herkenbaar aan het zwarte 'Garuda' label.

Land documenten afgegeven door andere overheidsdiensten

Sor Por Gor 4-01 (S.P.G. 4-01) | Sor Tor Gor (S.T.G.) | Por Bor Tor 5 (P.B.T. 5) | Nor Kor 3 (N.K. 3) | Gor Sor Nor 5 (G.S.N. 5)

S.P.G. 4-01; is een verkaveling van land door de hervormings commissie. Onder geen beding mag dit land worden gekocht of verkocht.

S.T.G.; is een land certificaat alleen afgegeven in de zone van de nationale voorbehouden bossen. De houder van dit document heeft het recht om te wonen en leven op de STG grond. Dit land mag niet verhandeld worden, dit document is afgegeven door de Thailand Forest Department.

P.B.T. 5; is een bewijs waaruit blijkt dat voor een perceel grond een fiscaal nummer is afgegeven voor de betaling van taxen op de opbrengsten van dit land . Dit bewijs geeft geen officiële rechten maar werd vroeger gebruikt om vast te stellen dat de houder bezetter werd en zou kunnen gelden voor een Sor Kor 1 en later voor een land eigendomsakte.

N.K. 3; is een bezettingsgraad afgegeven krachtens de wet van gronduitgifte voor het Leven BE 2511. Dit document is alleen afgegeven voor leden van een 'self-help' nederzetting.

G.S.N. 5; is een bezettingsgraad afgegeven krachtens de wet van gronduitgifte voor het Leven BE 2511. Dit document slechts afgegeven voor leden van een coöperatie nederzetting.


Sor Por Gor 4-01 (S.P.G. 4-01) Moet je weten!

Dit type land is heden ten dage in landelijke gebieden de meest voorkomend vorm, veel families hun voorouders verwierven dit land door het te claimen nadat de overheid toestemming gaf het te bewerken en er zelfs een deel van te gebruiken voor residentieel gebruik. Dit land mag wettelijk enkel via erfenis doorgegeven (overgedragen) worden, dikwijls wordt dit type land onofficieel verkocht binnen de families of zelfs erbuiten.
Op dit type land kan een derde partij geen rechten laten uitoefenen.
Vele buitenlanders hebben geld gegeven aan vrouw of vriendin om dit soort land te kopen van familie, hebben er zelfs op gebouwd onder het voorwendsel dat het land geherkwalificeerd zal worden door het 'Land Office'.


Thailand hoopt er ooit in te slagen alle percelen op te meten en te markeren zodat men weet wie wat heeft en een betere controle kan verwerven naar westerse maatstaven.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Land Titel Deeds

#2 Bericht door ron » woensdag 25 april 2018, 18:11

Afbeelding

Heb je al eerder in 2012 aan je vriend P gegeven die het geplaatst heeft in Soorten eigendomspapier in Thailand

viewtopic.php?f=20&t=821148&start=0
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Land Titel Deeds

#3 Bericht door KhunSugar » woensdag 25 april 2018, 19:45

Wel ja, ik dacht ik post het nog eens dan snappen ze het zeker.
Eens zien wat ik nog zoal in het archief heb steken.
Is voor later, nu voetbal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Land Titel Deeds

#4 Bericht door driver » woensdag 25 april 2018, 19:49

Yep.. Bayern -Real Madrid :thumbsup:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Land Titel Deeds

#5 Bericht door ron » woensdag 25 april 2018, 19:51

Ach ja....dubbel zo lekker. :giggle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Land Titel Deeds

#6 Bericht door KhunSugar » woensdag 25 april 2018, 23:00

ron schreef:Ach ja....dubbel zo lekker. :giggle:
Of totaal nieuw voor leden van na 2012 die zich niet willen laten ringeloren.
Vele Thaise dames willen twee zaken snel geregeld zien door hun farang vriend:
- snel trouwen
- snel land in hun naam

Aan de farang om snel de roze bril af te zetten, de juiste beslissingen te nemen en hiervoor goed geïnformeerd te zijn.
Al zijn er nog steeds die geld transfereren voor de zieke buffel...

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Land Titel Deeds

#7 Bericht door wanadee » donderdag 26 april 2018, 03:59

Altijd weer dat negatieve van suiker, woont in belgie, maar wil o zo graag katten op de rijst veldmeisjesen en die domme bleekgezichten.
Toen ik mijn meisje leerde kennen had ze al land en ook twee huizen er op staan. Dat is op haar eigen voorstel op mijn naam gezet voor 30 jaar voor het geval haar iets zou overkomen dat ik hier kon blijven wonen. Heb het huis wel gemoderniseerd en aan mijn wensen aangepast.
En ik heb hier verschillende kennissen die in de zelfde omstandigheden hier terecht gekomen zijn.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Land Titel Deeds

#8 Bericht door Herbergier » donderdag 26 april 2018, 04:04

Denk er wel aan als je samen met je vriendin een huis wil kopen staat het huis op haar naam, dus eerst trouwen voor de Thaise wet en dan pas kopen, want anders heb je nergens recht op als jullie in een scheiding komen te zitten, ook al trouw je een dag na de aankoop van het huis heb je nergens recht op, ben je wel voor de koop van het huis voor de Thaise wet getrouwd, dan heb je recht op de helft van de opbrengst van het huis, zijn jullie alleen voor de Nederlandse wet getrouwd, dan heb je hier in Thailand ook nergens recht op, de Nederlandse wet heeft hier n.l. geen rechten.

Wel gelijk na de koop van het huis,een overeenkomst laten opstellen bij een advocaat, in het Thais en Engels, ondertekent door de advocaat, je vrouw, jij zelf en een getuige en daarvan krijgt iedereen een kopie.
Alles van waarde is weerloos.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Land Titel Deeds

#9 Bericht door driver » donderdag 26 april 2018, 05:09

wanadee schreef:Altijd weer dat negatieve van suiker, woont in belgie, maar wil o zo graag katten op de rijst veldmeisjesen en die domme bleekgezichten.
Toen ik mijn meisje leerde kennen had ze al land en ook twee huizen er op staan. Dat is op haar eigen voorstel op mijn naam gezet voor 30 jaar voor het geval haar iets zou overkomen dat ik hier kon blijven wonen. Heb het huis wel gemoderniseerd en aan mijn wensen aangepast.
En ik heb hier verschillende kennissen die in de zelfde omstandigheden hier terecht gekomen zijn.
Genoeg voorbeelden inmiddels waar het fout is gegaan ook in Nederland omdat de Thaise dames idd just for the money ,land of luxe gingen.
Ik kan daar inmiddels wel een (dun) boek over schrijven wat ik de afgelopen 8 jaar heb gezien met name in Nederland.

Waarschuwen kan nooit kwaad maar komt uiteraard niet alleen bij de Thaise voor maar overal ter wereld.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Land Titel Deeds

#10 Bericht door wanadee » donderdag 26 april 2018, 05:24

driver schreef:
wanadee schreef:Altijd weer dat negatieve van suiker, woont in belgie, maar wil o zo graag katten op de rijst veldmeisjesen en die domme bleekgezichten.
Toen ik mijn meisje leerde kennen had ze al land en ook twee huizen er op staan. Dat is op haar eigen voorstel op mijn naam gezet voor 30 jaar voor het geval haar iets zou overkomen dat ik hier kon blijven wonen. Heb het huis wel gemoderniseerd en aan mijn wensen aangepast.
En ik heb hier verschillende kennissen die in de zelfde omstandigheden hier terecht gekomen zijn.
Genoeg voorbeelden inmiddels waar het fout is gegaan ook in Nederland omdat de Thaise dames idd just for the money ,land of luxe gingen.
Ik kan daar inmiddels wel een (dun) boek over schrijven wat ik de afgelopen 8 jaar heb gezien met name in Nederland.

Waarschuwen kan nooit kwaad maar komt uiteraard niet alleen bij de Thaise voor maar overal ter wereld.
Maar je hoort alleen maar waar het fout gaat driver, dat geeft een vertekend beeld.
En de keren dat het mis gaat ligt het niet altijd aan de vrouw, sommige farang kunnen nu eenmaal niet omgaan met de grote cultuurvetschillen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Land Titel Deeds

#11 Bericht door jumbo » donderdag 26 april 2018, 06:53

wanadee schreef: Maar je hoort alleen maar waar het fout gaat driver, dat geeft een vertekend beeld.
En de keren dat het mis gaat ligt het niet altijd aan de vrouw, sommige farang kunnen nu eenmaal niet omgaan met de grote cultuurvetschillen.
Dat is inderdaad het geval, je leest zaken vaak zonder dat er een perspectief aan gekoppeld is, een voorbeeldje

437 doden tijdens Songkrahn, maar iets minder dan 4,000,000 reizigers op de weg...
dan is het plots 0.1%, dat valt dan wel weer mee
Verhoudings gewijs vallen er meer doden in percentage van reizigers op de andere dagen

Maar niemand schrijft over de 4 miljoen overlevenden want dat is geen nieuws...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Land Titel Deeds

#12 Bericht door KhunSugar » donderdag 26 april 2018, 07:07

wanadee schreef:Altijd weer dat negatieve van suiker, woont in belgie, maar wil o zo graag katten op de rijst veldmeisjesen en die domme bleekgezichten.
Toen ik mijn meisje leerde kennen had ze al land en ook twee huizen er op staan. Dat is op haar eigen voorstel op mijn naam gezet voor 30 jaar voor het geval haar iets zou overkomen dat ik hier kon blijven wonen. Heb het huis wel gemoderniseerd en aan mijn wensen aangepast.
En ik heb hier verschillende kennissen die in de zelfde omstandigheden hier terecht gekomen zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die geloven.wat u schrijft.
Maar na al het een en ander van u gelezen te hebben, zowel hier als op sociale media, ben ik geen van hen, eerder het tegendeel.
Volgend topic zal gaan over Lease contracten.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Land Titel Deeds

#13 Bericht door wanadee » donderdag 26 april 2018, 07:31

KhunSugar schreef:
wanadee schreef:Altijd weer dat negatieve van suiker, woont in belgie, maar wil o zo graag katten op de rijst veldmeisjesen en die domme bleekgezichten.
Toen ik mijn meisje leerde kennen had ze al land en ook twee huizen er op staan. Dat is op haar eigen voorstel op mijn naam gezet voor 30 jaar voor het geval haar iets zou overkomen dat ik hier kon blijven wonen. Heb het huis wel gemoderniseerd en aan mijn wensen aangepast.
En ik heb hier verschillende kennissen die in de zelfde omstandigheden hier terecht gekomen zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die geloven.wat u schrijft.
Maar na al het een en ander van u gelezen te hebben, zowel hier als op sociale media, ben ik geen van hen, eerder het tegendeel.
Volgend topic zal gaan over Lease contracten.
Daarmee bedoel je dus dat ik een leugenaar ben en dat dit soort situaties kennelijk niet in het gedachtengoed van suiker passen. Stakker.
Ik neem me telkens weer voor om niet op die domme vooringenomen standpunten van jou in te gaan maar je breekt elke keer weer het record vooringenomenheid.

Ps, het maakt me geen fluit uit of jij mij wel of niet gelooft. Ik schrijf dit stuk commentaren voor andere lezers om wat tegenwicht te bieden voor die domme opmerkingen van jou. Woont in belgie en denkt dat ie alles van thailand weet :giggle:

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Land Titel Deeds

#14 Bericht door KhunSugar » donderdag 26 april 2018, 07:55

wanadee schreef:
KhunSugar schreef:
wanadee schreef:Altijd weer dat negatieve van suiker, woont in belgie, maar wil o zo graag katten op de rijst veldmeisjesen en die domme bleekgezichten.
Toen ik mijn meisje leerde kennen had ze al land en ook twee huizen er op staan. Dat is op haar eigen voorstel op mijn naam gezet voor 30 jaar voor het geval haar iets zou overkomen dat ik hier kon blijven wonen. Heb het huis wel gemoderniseerd en aan mijn wensen aangepast.
En ik heb hier verschillende kennissen die in de zelfde omstandigheden hier terecht gekomen zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die geloven.wat u schrijft.
Maar na al het een en ander van u gelezen te hebben, zowel hier als op sociale media, ben ik geen van hen, eerder het tegendeel.
Volgend topic zal gaan over Lease contracten.
Daarmee bedoel je dus dat ik een leugenaar ben en dat dit soort situaties kennelijk niet in het gedachtengoed van suiker passen. Stakker.
Daarmee bedoel ik dat ik naïviteit en onwetendheid waarneem en u hierdoor niet serieus neem.
Maar je mag het omschrijven zoals je wil, ik geef maar mijn mening. Het is geen oordeel maar een vaststelling. Het is zelfs geen verwijt, je bent immers niet de enige bij wie ik dit waarneem.
Doorgaans hou ik dit voor mezelf, maar ja... je oogst wat je zaait zeggen ze bij ons.

Prettige dag verder

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Land Titel Deeds

#15 Bericht door wanadee » donderdag 26 april 2018, 08:11

En ik stel vast dat jij echt de meest vooringenomen mens bent in Belgie :crazy:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”