auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#1 Bericht door weyde4 » zondag 16 april 2017, 22:12

Wie weet hoe het zit
Mag je met een Nederlands rijbewijs in Thailand tijdens je vakantie achter het stuur van een auto zitten en door het land heen toeren.

bvd E.v.d.Weyde

hanshu

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#2 Bericht door hanshu » maandag 17 april 2017, 00:53

Nederlands rijbewijs en internationaal rijbewijs (van de ANWB) samen mag je tijdens vakantie mee rijden.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#3 Bericht door stevenl » maandag 17 april 2017, 01:37

Officieel: ja, Nederlands rijbewijs volstaat. Maar veel politie-agenten nemen de kans waar en geven je een boete als je geen IDP hebt (met het ongemakt dat daarbij hoort). Vooraf eentje halen is eenvoudig en vrij goedkoop, dus ik zou voor de zekerheid een IDO halen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#4 Bericht door wanadee » maandag 17 april 2017, 02:01

IDO? International dance organisation?

Het antwoord van hanshu was dus correct. Nederlands plus Internationaal rijbewijs van de anwb is voldoende.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#5 Bericht door stevenl » maandag 17 april 2017, 02:10

wanadee schreef:IDO? International dance organisation?

Het antwoord van hanshu was dus correct. Nederlands plus Internationaal rijbewijs van de anwb is voldoende.
Ik schrijf eerder correct IDP, en zoals je weet zit de P naast de O. Smartass.

En nee, IDP is officieel niet vereist, maar kijk de voorwaarden van je reisverzekering na, daarin kan best wel eens staan dat een IDP vereist is.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#6 Bericht door wpdl » maandag 17 april 2017, 02:38

Goedemorgen kinders.

Even een Quote van de ANWB die het wel het beste zullen weten :Whistle:
Rijbewijs

Auto of motor

Het Nederlandse rijbewijs is zonder IRB (internationaal rijbewijs) niet geldig in Thailand.
Het IRB model 1949 is vereist. Het IRB is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden en dient persoonlijk afgehaald te worden. Neem het Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Het IRB is 1 jaar geldig.
Over het algemeen worden in Thailand in plaats van (scooter)bromfietsen zwaardere scooters van meer dan 50 cc verhuurd die wettelijk worden beschouwd als motoren. Hiervoor is een motorrijbewijs plus een IRB vereist.
Let op: verhuurbedrijven kunnen specifieke eisen stellen. Bijvoorbeeld een minimum- of maximumleeftijd of een minimum aantal jaren dat het rijbewijs in bezit moet zijn. Vraag van tevoren naar de voorwaarden. Verhuurders vragen meestal een paspoort als borg.
Bromfiets of snorfiets

In beperkte mate worden (scooter)bromfietsen verhuurd tot 50 cc. Hiervoor is een rijbewijs nodig.
Bijzonderheden

In Thailand vallen relatief veel verkeersslachtoffers met bromfietsen en motoren, vooral in drukke gebieden en in de steden. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt daarom het zelf besturen van motoren of het nemen van bromfietstaxi's af. Huurmotoren en huurbromfietsen zijn - uitzondering daargelaten - niet verzekerd.
Bron

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#7 Bericht door stevenl » maandag 17 april 2017, 02:53

De ANWB verkoopt deze dingen, en is niet de beste bron. Heb dit in het verleden helemaal uitgezocht, en weet je wat? De ANWB vraagt deze informatie op bij de Thaise ambassade, de Thaise ambassade vraagt de informatie op bij de ANWB.

De beste bron is de wet, en die is heel eenvoudig: thuis rijbewijs is voldoende mits met foto en in Engels (Nederlands rijbewijs is met pictogrammen) en mits er een vedrag is tussen de genoemde landen. Dat verdrag is er middels de Conventie van Geneve over de rijbewijzen.

Nederlands rijbewijs volstaat, maar zoals gezegd, kijk de voorwaarden in de reisverzekering na.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#8 Bericht door wpdl » maandag 17 april 2017, 03:22

Men wil een Engelse vertaling NAAST je gewone Nederlandse rijbewijs zien.
De meeste landen hebben dat Nederland niet.

Vrijwel alle informatie geeft aan 'koop er een en je ben van het gezeur af' uiteraard in andere bewoording vaak.
In de praktijk gaat het veelal goed op soms een kleine wrijving na van zeg paar honderd Baht voor de vrijdagavond voor meneer agent die ook wel eens iets anders wil.
Ja zelfs ID achtige kaarten werken naar behoren.
De meeste mensen hoeven zich dus weinig zorgen te maken.
Maar een stapje verder er gebeurd ECHT iets ben je in Thailand zowiezo al zwaar in de min [neem foto's zo veel als mogelijk is als er iets is ook zonder twijfelover de schuldvraag]
Men zal schade aan lijf en leden en materiaal zonder meer bij de schuldpartij opeisen iedere mogelijkheid om dat te bevestingen is er een inclusief twijfel over rijbewijs bij buitenlanders.

Wees wijs voor dat kleine bedrag en haal er een.
Of je moet de optie om dat op een betweter manier uit te gaan leggen aan de gerechtelijke macht in Thailand als een betere optie zien.

Succes en einde verhaal voor mij.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#9 Bericht door wanadee » maandag 17 april 2017, 04:56

stevenl schreef:De ANWB verkoopt deze dingen, en is niet de beste bron. Heb dit in het verleden helemaal uitgezocht, en weet je wat? De ANWB vraagt deze informatie op bij de Thaise ambassade, de Thaise ambassade vraagt de informatie op bij de ANWB.

De beste bron is de wet, en die is heel eenvoudig: thuis rijbewijs is voldoende mits met foto en in Engels (Nederlands rijbewijs is met pictogrammen) en mits er een vedrag is tussen de genoemde landen. Dat verdrag is er middels de Conventie van Geneve over de rijbewijzen.

Nederlands rijbewijs volstaat, maar zoals gezegd, kijk de voorwaarden in de reisverzekering na.
Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet bij een zo simpele vraag. Het antwoord van Hanshu was correct en jij gaat verwarring zaaien door rare afkortingen en door te zeggen dat alleen het rijbewijs voldoende is maar je jezelf een hoop gezeur kunt besparen door ook een internationaal rijbewijs mee te nemen. :neus:
Dus eigen rijbewijs plus internationaal.
Voordat ik een thais rijbewijs had was het bij controle altijd voldoende om mijn internationale rijbewijs te laten zien, mijn belgische rijbewijs heb ik nooit hoeven laten zien.
Dis om de boel overzichtelijk te houden kan alles na het antwoord van Hanshu gewist worden :worshippy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#10 Bericht door wanadee » maandag 17 april 2017, 05:03

wpdelange schreef:
Of je moet de optie om dat op een betweter manier uit te gaan leggen aan de gerechtelijke macht in Thailand als een betere optie zien.
Als je het advies van Steven aanneemt zou ik ook even zijn telefoonnummer vragen. Kan hij je uit de brand helpen als je in de problemen komt hierdoor :crazy:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#11 Bericht door Joep » maandag 17 april 2017, 07:25

wanadee schreef:
stevenl schreef:De ANWB verkoopt deze dingen, en is niet de beste bron. Heb dit in het verleden helemaal uitgezocht, en weet je wat? De ANWB vraagt deze informatie op bij de Thaise ambassade, de Thaise ambassade vraagt de informatie op bij de ANWB.

De beste bron is de wet, en die is heel eenvoudig: thuis rijbewijs is voldoende mits met foto en in Engels (Nederlands rijbewijs is met pictogrammen) en mits er een vedrag is tussen de genoemde landen. Dat verdrag is er middels de Conventie van Geneve over de rijbewijzen.

Nederlands rijbewijs volstaat, maar zoals gezegd, kijk de voorwaarden in de reisverzekering na.
Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet bij een zo simpele vraag. Het antwoord van Hanshu was correct en jij gaat verwarring zaaien door rare afkortingen en door te zeggen dat alleen het rijbewijs voldoende is maar je jezelf een hoop gezeur kunt besparen door ook een internationaal rijbewijs mee te nemen. :neus:
Dus eigen rijbewijs plus internationaal.
Voordat ik een thais rijbewijs had was het bij controle altijd voldoende om mijn internationale rijbewijs te laten zien, mijn belgische rijbewijs heb ik nooit hoeven laten zien.
Dis om de boel overzichtelijk te houden kan alles na het antwoord van Hanshu gewist worden :worshippy:
Lijkt me logisch dat ze aan een Nederlander geen Belgisch rijbewijs vragen :crazy: :crazy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#12 Bericht door wanadee » maandag 17 april 2017, 07:32

Joep schreef:
wanadee schreef:
stevenl schreef:De ANWB verkoopt deze dingen, en is niet de beste bron. Heb dit in het verleden helemaal uitgezocht, en weet je wat? De ANWB vraagt deze informatie op bij de Thaise ambassade, de Thaise ambassade vraagt de informatie op bij de ANWB.

De beste bron is de wet, en die is heel eenvoudig: thuis rijbewijs is voldoende mits met foto en in Engels (Nederlands rijbewijs is met pictogrammen) en mits er een vedrag is tussen de genoemde landen. Dat verdrag is er middels de Conventie van Geneve over de rijbewijzen.

Nederlands rijbewijs volstaat, maar zoals gezegd, kijk de voorwaarden in de reisverzekering na.
Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet bij een zo simpele vraag. Het antwoord van Hanshu was correct en jij gaat verwarring zaaien door rare afkortingen en door te zeggen dat alleen het rijbewijs voldoende is maar je jezelf een hoop gezeur kunt besparen door ook een internationaal rijbewijs mee te nemen. :neus:
Dus eigen rijbewijs plus internationaal.
Voordat ik een thais rijbewijs had was het bij controle altijd voldoende om mijn internationale rijbewijs te laten zien, mijn belgische rijbewijs heb ik nooit hoeven laten zien.
Dis om de boel overzichtelijk te houden kan alles na het antwoord van Hanshu gewist worden :worshippy:
Lijkt me logisch dat ze aan een Nederlander geen Belgisch rijbewijs vragen :crazy: :crazy:
Ik woon wel in nederland maar heb een belgisch rijbewijs slimmerd. Hoe zou dat nou toch komen :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#13 Bericht door Duiker » maandag 17 april 2017, 09:02

Dan heb je geluk. Want een internationaal rijbewijs dat je in Nederland haalt is maar 1 jaar geldig. Terwijl een internationaal rijbewijs dat je in Belgie haalt 3 jaar geldig is.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

hanshu

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#14 Bericht door hanshu » maandag 17 april 2017, 09:07

Duiker schreef:Dan heb je geluk. Want een internationaal rijbewijs dat je in Nederland haalt is maar 1 jaar geldig. Terwijl een internationaal rijbewijs dat je in Belgie haalt 3 jaar geldig is.
Misschien heeft wannadee ook wel een thais rijbewijs...zoals de meeste van ons.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: auto rijden tijdens vakantie in Thailand.

#15 Bericht door wanadee » maandag 17 april 2017, 09:11

hanshu schreef:
Duiker schreef:Dan heb je geluk. Want een internationaal rijbewijs dat je in Nederland haalt is maar 1 jaar geldig. Terwijl een internationaal rijbewijs dat je in Belgie haalt 3 jaar geldig is.
Misschien heeft wannadee ook wel een thais rijbewijs...zoals de meeste van ons.
Klopt, dat schreef ik al.

Overigens heb ik me laten vertellen :giggle2: :giggle2: :giggle2: dat sommige verzekeringsmaatschappijen in thailand een IRB maar accepteert tot drie maanden. Ook al is hij 1 tot 3 jaar geldig.
Voor een toerist niet zo belangrijk maar als je hier langer bent dan drie maanden en een eigen auto hebt wel op de kleine verzekeringskettertjes letten.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”