Picknick-up paniek

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Picknick-up paniek

#16 Bericht door Gardensafari » woensdag 05 april 2017, 22:57

Een dronken aardbei heb ik nog nooit ontmoet.
En volgens mij wordt die vrucht zelden gefermenteerd vanwege de alcohol, itt de druif en de appel.
Dat de Thai het niet zo nauw nemen met regels is in vele topics reeds benadrukt, dus op nieuwe opmerkingen zit niemand te wachten.
Het gaat mij om de miljoenen kleine boeren, handelaartjes en straattenthouders die zich met heel veel moeite een pick-up kunnen permitteren en die nodig hebben voor zakelijk en persoonlijk vervoer.
Die opeens zien dat hun auto met cabin geheel waardeloos wordt en die domweg het geld niet hebben om een nieuwe pick-up te kopen, of een tweede auto.
Laten we in deze even bij de les blijven aub, aan gezeur hebben we niks.
Vele Thai zitten volledig in paniek en de reacties tot dusver op dit forum zijn of categorie belerende vingertje of slaan nergens op.
Soms begrijp ik de afkeer die sommige Thai hebben van farang volkomen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Picknick-up paniek

#17 Bericht door wpdl » donderdag 06 april 2017, 02:22

Waar ik over 'verwonder' bij sommige forumleden is het verhaal van PANIEK er heeft verleden week een stukje in een van de Engelstalige internet kranten gestaan zag geen reden om het hier te plaatsen voor de minder nadenkde buitenlander.
Heb diverse sites erop nagekeken kan geen enkele reactie waarnemen misschien alleen op de Thaise sites
Misschien dat 'gardensafari' dat even erbij kan plaatsen.

Hier in mijn regio moet je echt doorvragen welke je bedoelt van de vele maatregelen die verkeers technisch genomen worden vooor korte en langte termijn.
Meeste Thaise hebben zoiets van, jahoor doei.
De Thai is een ongelooflijke thomas en stronteigewijs totdat het moment daar is in negatieven of posietieven zin.
Je begrijp dat het vaak negatief is.
Voor de toch eigenlijk vaak op Europees niveau liggende wegen regels controle [farce] presteert men het toch om om op de ranglijst van slecht presterende landen [lees doden en ongelukken met zwaar letsel] in de top te eindigen.

Prive voorbeeldje.

Met regelmaat spookrijden [omdat het sneller gaat van weg een naar weg twee] met drie 'man' op de brommer of meer recht op je afrijden en stug de andere kant uitkijken want ja die 'farang' moest maar opzij.
Hoe bedoel je gardensafari de kronkel van sommige Thai zit ergens anders aangaande 'afkeer' menselijk trekje komt overal voor zogauw je niet 'eigen' bent.
Vakantie mensen hebben een andere indruk als 'bewoners' merk ik vaak wel.
Misschien dat je het eens wil onderstrepen bij de Thai dat je niet 'belerend' wilde zijn als je een kennis of familie lid .............................

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Picknick-up paniek

#18 Bericht door wanadee » donderdag 06 april 2017, 02:33

Dronken aardbeien zijn er wel degelijk. In het verleden heb ik een moestuin gehad met oa aardbeien. In het seizoen werden die geplukt en in een Rumtopf van een liter of 8 gegooid. Aangevuld met rum 80 procent die we uit oostenrijk meenamen en suiker. Met de kerstdagen werd begonnen met consumeren en ik kan je verzekeren dat die aardbeien stom dronken waren.

Maar die pick up maatregel vind ik belachelijk. Het systeem zit helemaal in de thaise samenleving ingeburgerd en voor veel thai economisch onmisbaar.

Ik ben het ook met arie eens dat die controles in thailand niks voorstellen. Hier bij mij in de buurt staan ze altijd op dezelfde plek, een tweebaansweg 100 meter van een kruizing met een veel grotere 6 baans weg. Het enige dat ze hier te doen hebben is helmen en rijbewijzen controleren.
Terwijl als ze op die andere weg gaan staan ze geheid elke 2/3 minuten een spookrijder aan kunnen houden die te belazerd is om de moeite te nemen de middenberm te omzeilen en aan de goede kant te gaan rijden. Minstens elke minuut zouden ze hier de kans hebben iemand te pakken die links inhaalt en een pasr keer per minuut kunnen ze iemand pakken die , zonder enige reden, op de meest rechtse rijstrook blijft rijden.
Ik kan legio plekken aanwijzen in de buurt waar elke minuut levensgevaarlijke overtredingen begaan worden maar waar nooit een politieman te zien is.
Hun prioriteiten liggen totaal verkeerd en mi is die pick up maatregel voor de buhne om te laten zien dat ze het serieus menen met de verkeersveiligheid. Een doekje om hun falende systeem te verstoppen. Maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken, het zal wel een zachte dood sterven.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Picknick-up paniek

#19 Bericht door brake034 » donderdag 06 april 2017, 02:45

De pickup discussie is ontstaan uit het feit dat de Thaise politie strenger gaat controleren op het dragen van veiligheidsgordels en ik denk dat dat een goede zaak is.

In de zogenaamde anderhalve cabine pickups is er achter de 2 voorstoelen een aflegruimte in de vorm van een soort bankje.
Dat bankje is door de fabrikant eigenlijk niet bedoeld om passagiers op te vervoeren, er zitten dan ook geen veiligheidsgordels.

Ik kan me vergissen maar dacht dat in het blauwe boekje van mijn oude 1,5 cabine Isuzu stond dat er 2 zitplaatsen waren!
Ik heb geen kopie van het boekje meer dus kan het niet controleren, misschien iemand met een 1,5 cabine truck die dat kan nakijken?
Ik heb nu een dubbelcabine, in dat blauwe boekje staat 5 zitplaatsen, de Honda van mijn vrouw heeft ook 5 zitplaatsen.

Dat het gevaarlijk is om mensen in de laadbak van de pickup truck te vervoeren staat als een paal boven water, het is in de meeste ontwikkelde landen verboden. Het zal in Thailand gefaseerd dan ook verboden gaan worden, echter de Thaise mentaliteit (overigens net als de Chinese) is erg behoudend en veranderingen gaan traag, zie de helmplicht. Het zal wel een paar generaties duren voordat die veranderingen volledig ingeburgerd zijn.......
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Picknick-up paniek

#20 Bericht door brake034 » donderdag 06 april 2017, 02:46

wanadee schreef: Maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken, het zal wel een zachte dood sterven.
Je wordt op je wenken bediend: http://www.bangkokpost.com/news/politic ... pickup-ban
Marcel

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Picknick-up paniek

#21 Bericht door Joep » donderdag 06 april 2017, 02:55

Dit wat ik nu schrijf is mijn persoonlijke mening, ik kan dat niet met feiten of een bron bevestigen.

Ik denk dat vele forumleden de leeftijd hebben, dat het in NL nog toegestaan was om zonder helm (± 1975) en gordel (± 1976) rond te rijden.
Zelf ben ik wat jonger en heb wel meegemaakt dat het werd in gevoerd, maar tegen de tijd dat ik brommer mocht rijden was het heel normaal en droeg iedereen een helm.
Er was toen ook onbegrip en boosheid, nu doet een ieder het automatisch en anders waarschuwt de auto wel dat je de gordel niet omhebt of de passagiers niet.
in die jaren waren er ook inbouwsetjes voor oudere auto's, hoewel niet verplicht dacht ik.

Nu na jaren zeuren (in ieder geval op de fora die ik lees) de Thaise overheid met maatregelen komt is het ook weer niet goed.
Er zal ongetwijfeld een overgangsperiode komen voor oudere auto's en er zullen voor de mensen die geen nieuwere auto kunnen kopen ook wel inbouwsets op de markt komen.

Dat de politie andere prioriteiten heeft is denk ik niet aan ons en als ze een keer controleren lees ik dat ze "alleen de falang pakken" of "ze willen teamoney" etc.

We wonen nu permanent of tijdelijk in een ander land dan NL en daar zijn andere gewoontes en een andere cultuur.

Wat ik trouwens niet begrijp is dat de Thai deze maatregelen niet omarmen, toen het rookverbod in openbare ruimtes werd ingevoerd, werd het beter en strenger na geleefd dan in NL.
Als je je daar niet aan aan kunt passen is het wellicht beter dat je in een land gaat wonen waar ze wel volgens jou cultuur en gewoontes leven.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Picknick-up paniek

#22 Bericht door Joep » donderdag 06 april 2017, 03:00

brake034 schreef:De pickup discussie is ontstaan uit het feit dat de Thaise politie strenger gaat controleren op het dragen van veiligheidsgordels en ik denk dat dat een goede zaak is.

In de zogenaamde anderhalve cabine pickups is er achter de 2 voorstoelen een aflegruimte in de vorm van een soort bankje.
Dat bankje is door de fabrikant eigenlijk niet bedoeld om passagiers op te vervoeren, er zitten dan ook geen veiligheidsgordels.

Ik kan me vergissen maar dacht dat in het blauwe boekje van mijn oude 1,5 cabine Isuzu stond dat er 2 zitplaatsen waren!
Ik heb geen kopie van het boekje meer dus kan het niet controleren, misschien iemand met een 1,5 cabine truck die dat kan nakijken?
Ik heb nu een dubbelcabine, in dat blauwe boekje staat 5 zitplaatsen, de Honda van mijn vrouw heeft ook 5 zitplaatsen.

Dat het gevaarlijk is om mensen in de laadbak van de pickup truck te vervoeren staat als een paal boven water, het is in de meeste ontwikkelde landen verboden. Het zal in Thailand gefaseerd dan ook verboden gaan worden, echter de Thaise mentaliteit (overigens net als de Chinese) is erg behoudend en veranderingen gaan traag, zie de helmplicht. Het zal wel een paar generaties duren voordat die veranderingen volledig ingeburgerd zijn.......
Ik weet nog dat we in het leger achter in een 3-tonner en later 4-tonner werden vervoerd, zonder gordels of goede zitplaatsen etc.
Eind jaren 90 is er een keer een ernstig ongeluk met doden te betreuren geweest en toen werd het ook verboden.
Alle 4-tonners voor personenvervoer moesten worden uitgerust met een rolbeugel en zitplaatsen met gordel of er moest een bus worden ingehuurd.
Nu weet men niet beter en is het heel gewoon, maar in het begin was er ook weerstand tegen vnl de kosten en het "ongemak" van tijdig een bus aanvragen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Picknick-up paniek

#23 Bericht door Gardensafari » donderdag 06 april 2017, 06:16

Het hele punt is dat in Europa dit soort wijzigingen wordt ingevoerd, geldend voor nieuwe auto's.
Tegenwoordig maakt Europa daarover zelfs afspraken met de fabrikanten.
In Nederland is het voeren van verlichting overdag niet verplicht, behoudens bij zeer dichte mist oid.
Toch worden auto's sinds vijf jaar afgeleverd met voorverlichting die altijd werkt.
Als de Thaise regering zou zeggen dat alle nieuwe anderhalf cabinepick-ups riemen moeten hebben, zou er geen commotie zijn en zou het probleem zichzelf automatisch oplossen.
Door de huidige maatregel worden miljoenen Thai met een klein inkomen onevenredig zwaar getroffen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Picknick-up paniek

#24 Bericht door Joep » donderdag 06 april 2017, 06:20

Heb op een ander forum/blog gelezen dat dat toch niet helemaal zo is.

Denk dat de link niet werkt, maar plaats hem toch want ik kan de afbeelding niet hier plaatsen.

https://www.thailandgek.com/t2691-nieuw ... boete#9084

denk dat het woord na thailand wordt veranderd in forum, maar er moet staan gek

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Picknick-up paniek

#25 Bericht door Gardensafari » donderdag 06 april 2017, 06:26

@ wpdelange

Lees het hier aangehaalde krantenartikel. Daaruit blijkt dat er heel veel ophef is in Thailand, vooral op de sociale media. Mijn vrouw en ik wonen in Nl, maar zij heeft het er veel en vaak over de laatste twee dagen, ook in haar contacten met Thaise vrienden en vriendinnen.
Ik spreek en lees geen Thai, maar baseer mij op de uitlatingen van mijn vrouw.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Picknick-up paniek

#26 Bericht door Gardensafari » donderdag 06 april 2017, 06:30

Joep schreef:Heb op een ander forum/blog gelezen dat dat toch niet helemaal zo is.

Denk dat de link niet werkt, maar plaats hem toch want ik kan de afbeelding niet hier plaatsen.

https://www.thailandgek.com/t2691-nieuw ... boete#9084

denk dat het woord na thailand wordt veranderd in forum, maar er moet staan gek
Bij mij werkt het prima. Uit het plaatje maak ik op dat het gebod op de achterbank niet geldt voor auto's van voor 31-1-2012. Waarom die datum wordt mij niet duidelijk.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Picknick-up paniek

#27 Bericht door Arietwee » donderdag 06 april 2017, 06:36

Doe ook eens wat aan die veel te donkere ramen. Zie savonds amper wat en helemaal als het nog regent ook.
En wat denk je van al die stickers op de ramen geplakt en andere rotzooi aan de spiegel. Vindt je het gek dat ze overal tegen aan rijden.
Iedereen rijdt bezopen rond. Voertuigen zonder verlichting. Overbelading. Troep en gaten op in de weg. Vorige week nog iemand met een epileptische aanval tegen een paal dood. Zo zonde allemaal.

Nee thai vindt songkran veel belangrijker. :x

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Picknick-up paniek

#28 Bericht door wpdl » donderdag 06 april 2017, 07:29

@ gardensafari

Uiteraard is er wat kritiek met eigenlijk vaak opmerkingen waar je toch echt een beetje om moet :giggle:
Het geeft aan waar men de prioriteiten neerlegt.
Zo even snel lezend: Hoe moet ik mijn tien medewerkers IN de pick-up krijgen :Whistle:
En zo staan er nog een paar in die vermakelijk zijn.
Dat er wat over valt te zeggen HOE men deze wet in werking wil zetten is duidelijk iets meer ruimte zou de Thaise mens gegund zijn ware het niet dat een Thai dat meestal vertaald in het is van de baan.
Mister P heeft het over songkran heen getild denk dat dat met helaas vele doden meer een gebaar is waar ze het mee moeten doen ondanks de kritiek wat wat anders is als paniek.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Picknick-up paniek

#29 Bericht door foppo » donderdag 06 april 2017, 10:37

wpdelange schreef: De Thai is een ongelooflijke thomas en stronteigewijs totdat het moment daar is in negatieven of posietieven zin.
Dan zou je toch zeggen: ze lijken precies op de Nederlanders in dat opzicht.....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Picknick-up paniek

#30 Bericht door wpdl » donderdag 06 april 2017, 11:04

Sommige sommige ;)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”