huis kopen op naam vriendin of vrouw

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#16 Bericht door KhunSugar » dinsdag 06 december 2016, 19:49

weyde4 schreef:Is er iemand die de Thaise huwelijkswet kent en mij kan zeggen wat nu verstandiger is.
1} Trouwen en dan een huis kopen op naam van de vrouw.
2} Huis kopen op naam van vriendin.

bvd gr. E.v.d.Weyde
Geen van beide.

Land met huis komt op naam (eigen vermogen) van de Thai onderdaan, gehuwd zijn maakt niets uit. Bij een Thai/Farang huwelijk wel te verstaan.
Goed om weten is ook dat elke contract, lease of usufruct gemaakt tussen echtgenoten, herroepen of vernietigd kan worden bij echtscheiding of bij vooroverlijden van de Thaise partner, zelfs al is er een testament.

Wat is dan wel verstandig, althans in mijn ogen ?
Wel er zijn andere oplossingen waardoor je niet enkel de volledige controle over je investering zal bewaren maar het onroerend goed zelfs kan vererven aan je eigen familie. Het spreekt voor zich dat de Thaise partner hier niet gelukkig mee is, want ze heeft desgevallend niets in de pap te brokken. Ze blijft afhankelijk van uw goodwill.

Tot dit besluit ben ik gekomen na een studie over de Thaise wetgeving ter zake en het Thai erfrecht in het bijzonder.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#17 Bericht door Gardensafari » woensdag 07 december 2016, 08:56

KhunSugar schreef:
weyde4 schreef:Is er iemand die de Thaise huwelijkswet kent en mij kan zeggen wat nu verstandiger is.
1} Trouwen en dan een huis kopen op naam van de vrouw.
2} Huis kopen op naam van vriendin.

bvd gr. E.v.d.Weyde
Geen van beide.

Land met huis komt op naam (eigen vermogen) van de Thai onderdaan, gehuwd zijn maakt niets uit. Bij een Thai/Farang huwelijk wel te verstaan.
Goed om weten is ook dat elke contract, lease of usufruct gemaakt tussen echtgenoten, herroepen of vernietigd kan worden bij echtscheiding of bij vooroverlijden van de Thaise partner, zelfs al is er een testament.

Wat is dan wel verstandig, althans in mijn ogen ?
Wel er zijn andere oplossingen waardoor je niet enkel de volledige controle over je investering zal bewaren maar het onroerend goed zelfs kan vererven aan je eigen familie. Het spreekt voor zich dat de Thaise partner hier niet gelukkig mee is, want ze heeft desgevallend niets in de pap te brokken. Ze blijft afhankelijk van uw goodwill.

Tot dit besluit ben ik gekomen na een studie over de Thaise wetgeving ter zake en het Thai erfrecht in het bijzonder.
Kun je een kort indruk geven van die oplossingen?
Gaat bij mij ook spelen over ongeveer 3 jaar.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#18 Bericht door KhunSugar » woensdag 07 december 2016, 14:02

Gardensafari schreef:
KhunSugar schreef:
weyde4 schreef:Is er iemand die de Thaise huwelijkswet kent en mij kan zeggen wat nu verstandiger is.
1} Trouwen en dan een huis kopen op naam van de vrouw.
2} Huis kopen op naam van vriendin.

bvd gr. E.v.d.Weyde
Geen van beide.

Land met huis komt op naam (eigen vermogen) van de Thai onderdaan, gehuwd zijn maakt niets uit. Bij een Thai/Farang huwelijk wel te verstaan.
Goed om weten is ook dat elke contract, lease of usufruct gemaakt tussen echtgenoten, herroepen of vernietigd kan worden bij echtscheiding of bij vooroverlijden van de Thaise partner, zelfs al is er een testament.

Wat is dan wel verstandig, althans in mijn ogen ?
Wel er zijn andere oplossingen waardoor je niet enkel de volledige controle over je investering zal bewaren maar het onroerend goed zelfs kan vererven aan je eigen familie. Het spreekt voor zich dat de Thaise partner hier niet gelukkig mee is, want ze heeft desgevallend niets in de pap te brokken. Ze blijft afhankelijk van uw goodwill.

Tot dit besluit ben ik gekomen na een studie over de Thaise wetgeving ter zake en het Thai erfrecht in het bijzonder.
Kun je een kort indruk geven van die oplossingen?
Gaat bij mij ook spelen over ongeveer 3 jaar.
Of we achterdochtig moeten zijn en ons tegen alle voorspelbare en onvoorspelbare omstandigheden dienen te wapenen laat ik aan ieders gezond verstand over. Mijn boerenverstand verteld mij na een echtscheiding in BE dat het volgende wat ik koop van mij zal zijn en wel van mij alleen. Beslis ik van mijn partner iets te schenken, dan hoef ik er geen aanspraak meer op te kunnen maken, wat er ook gebeurd binnen onze relatie.

- als je koopt of bouwt, doe het voor het huwelijk, dit geeft je meer zekerheid. De Thaise familie kan immers geen aanspraak maken op wat tot uw eigen vermogen behoort.
- wil je alle controle over de constructie, wil je later zowel de constructie als de lease kunnen vererven aan uw EIGEN familie...beding dan een recht van opstal met de landeigenaar alvorens er gebouwd wordt. In tegenstelling tot een lease kan een recht van opstal (superficies agreement) geregistreerd worden 'for life time'.

Standaard zal de eigenaar van het land ook de eigenaar zijn van wat erop staat...tenzij de constructie apart geregistreerd werd op bijvoorbeeld uw naam, hetgeen perfect mogelijk is als je de voorziene procedure volgt. Te beginnen met het laten registreren van een bouwvergunning en te bouwen volgens de toelating. In dat geval zal de constructie uw eigendom zijn en als dusdanig geregistreerd staan.

Aankoop voor het huwelijk van een Condo is eveneens een oplossing, misschien zelfs de beste met het minste papierwerk.

Voor de vermogenden onder ons blijft de mogelijkheid land in eigen naam te kopen, weliswaar max 1 Rai. Dit laatste enkel om compleet te zijn.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#19 Bericht door Gardensafari » woensdag 07 december 2016, 23:01

Dank, duidelijk antwoord.
Ik vertrouw mijn vriendin, maar ik ben niet naïef.
Tussen ons kan het fout gaan, zij kan eerder overlijden enz.
En dan vertrouw ik de familie niet, althans niet voldoende.
Enfin, nog drie jaar voor het zover is...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#20 Bericht door weyde4 » vrijdag 09 december 2016, 13:24

driver schreef:
weyde4 schreef:Is er iemand die de Thaise huwelijkswet kent en mij kan zeggen wat nu verstandiger is.
1} Trouwen en dan een huis kopen op naam van de vrouw.
2} Huis kopen op naam van vriendin.

bvd gr. E.v.d.Weyde
Maakt vlgs mij niks uit of het je vriendin of vrouw is.Staat in beide gevallen op haar naam geef je aan dus jij hebt niks.
De grond is sowieso nooit van jou dus die is ook van haar.
Oftewel..m.i kunnen beide opties maar de kenners hier weten ongetwijfeld het juiste antwoord mocht ik het nu fout hebben.
ik heb begrepen dat bij evt. scheiding alle verworven goederen (dus ik denk ook aan een huis) binnen het huwelijk verdeeld dienen te worden alles voor het huwelijk blijft bij de eigenaar.
Laatst gewijzigd door weyde4 op zaterdag 17 december 2016, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#21 Bericht door weyde4 » vrijdag 09 december 2016, 13:33

driver schreef:
Mario08 schreef:Een huis kun je zelf kopen, maar slechts met een erfpacht van de grond voor 30 jaar.

Het is beter te wachten tot je bent getrouwd als je land en huis op naam van je vriendin wilt kopen. Veel rechters nemen huis en land van de huwlijkspartner in aanmerking bij het bepalen van de bezittingen bij een echtscheiding. Het huis is verworven tijdens het huwelijk en bovendien kun je aantonen dat je zelf geld gestoken hebt in de aanschaf van het huis en de grond. Je zult dan een gedeelte van de waarde van het huis toebedeeld krijgen bij echtscheiding.

Wat is verworven voor het huwelijk valt buiten de boedelscheiding bij een echtscheidingsprocedure.
Erfpacht..eigen geld ..Daar wordt in de vraag niet over gesproken het vervolg van jouw info reactie ook niet .Goed om te lezen wat je schrijft vindt ik maar misschien kan de vraagsteller wat beter uitleggen waarom hij het vraagt zodat bekend is waarom hij wel of niet getrouwd zou (moeten) zijn ?
Kort gezecht: wil ik weten wat er gebeurd bij een scheiding met het eigen huis of dat verdeeld gaat worden of bij de Thaise echtgenoot blijft , het huis is gekocht tijdens het huwelijk.
dus verkoop van het huis en verdeling van het geld.
Laatst gewijzigd door weyde4 op vrijdag 09 december 2016, 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#22 Bericht door weyde4 » vrijdag 09 december 2016, 13:43

Gardensafari schreef:Dank, duidelijk antwoord.
Ik vertrouw mijn vriendin, maar ik ben niet naïef.
Tussen ons kan het fout gaan, zij kan eerder overlijden enz.
En dan vertrouw ik de familie niet, althans niet voldoende.
Enfin, nog drie jaar voor het zover is...
heb gehoord dat na overlijden van de thaise echtgenoot het huis binnen een jaar verkocht diend te worden.
advocaat diend uitkomst

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#23 Bericht door KhunSugar » vrijdag 09 december 2016, 19:24

weyde4 schreef: heb gehoord dat na overlijden van de thaise echtgenoot het huis binnen een jaar verkocht diend te worden.
advocaat diend uitkomst
U hebt slecht gehoord. [|(

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#24 Bericht door dutch » zaterdag 10 december 2016, 02:48

KhunSugar schreef:
weyde4 schreef: heb gehoord dat na overlijden van de thaise echtgenoot het huis binnen een jaar verkocht diend te worden.
advocaat diend uitkomst
U hebt slecht gehoord. [|(
Zo,leg eens uit dan wat er dan gebeurd.
Ben benieuwd want mij is iets dergelijks ruim 11 jaar geleden overkomen.
Wat zou er dan moeten gebeuren om je toch de zekerheid te kunnen geven om ongestoord in jullie (juridisch haar) huis te kunnen blijven wonen?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#25 Bericht door Ben » zaterdag 10 december 2016, 07:23

weyde4 schreef:
Gardensafari schreef:Dank, duidelijk antwoord.
Ik vertrouw mijn vriendin, maar ik ben niet naïef.
Tussen ons kan het fout gaan, zij kan eerder overlijden enz.
En dan vertrouw ik de familie niet, althans niet voldoende.
Enfin, nog drie jaar voor het zover is...
heb gehoord dat na overlijden van de thaise echtgenoot het huis binnen een jaar verkocht diend te worden.
advocaat diend uitkomst
Verkocht is niet het goede woord , U deel dient naar een Thai National te gaan op papier.
Testament van je vrouw/vriendin/vriend/etc, daarin kun je alles vastleggen van te voren .

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#26 Bericht door KhunSugar » zaterdag 10 december 2016, 10:15

dutch schreef:
KhunSugar schreef:
weyde4 schreef: heb gehoord dat na overlijden van de thaise echtgenoot het huis binnen een jaar verkocht diend te worden.
advocaat diend uitkomst
U hebt slecht gehoord. [|(
Zo,leg eens uit dan wat er dan gebeurd.
Ben benieuwd want mij is iets dergelijks ruim 11 jaar geleden overkomen.
Wat zou er dan moeten gebeuren om je toch de zekerheid te kunnen geven om ongestoord in jullie (juridisch haar) huis te kunnen blijven wonen?
Als je het voorgaande gelezen en begrepen hebt is het antwoord al voor een groot stuk gegeven.
Ben zijn recente reactie is hierop een aanvulling.

Maar eerst en vooral wil ik toch nog eens benadrukken dat de Thaise wetgeving het niet heeft over een huis dan wel over land. Velen schijnen niet te weten dat de constructie wel degelijk op naam van de buitenlander kan geregistreerd worden.
Natuurlijk handelen velen zonder kennis van zaken, is een vierde slaapkamer met aanhorig sanitair belangrijker dan een advocaat.
Het is niet omdat een buitenlander standaard geen land mag bezitten, dat je het huis wat erop staat moet verkopen.
Bovendien gaan we de buitenlanders geen eten geven die hun vrouw of toenmalige vriendin geld geven of gegeven hebben, om land te kopen dat niet eens verhandelbaar is.
Massa's huizen zijn gebouwd op land dat 'Sor Por Gor 4-01' noemt, dit land zou geherwaardeerd worden...een fabel. Wie meeging of gaat in dit verhaal is in alle omstandigheden verliezer.

Dus beste Dutch,
Als destijds het land op naam van je echtgenote werd geregistreerd alsook de constructie op haar naam stond, je bovendien een 'Letter of Confirmation' hebt ondertekend, zeggende dat het aangekochte land behoort tot het eigen vermogen (Sin Suan Tua) van de vriendin of echtgenote. Als er verder niets op de achterzijde van de 'Chanote' (Nor. Sor. 4 Jor) als die er was, opgetekend lees geregistreerd staat in uw voordeel, tja...

Maar misschien was er een testament, dat niet betwist werd in uw voordeel. Dan kreeg je een jaar de tijd om het LAND te verkopen aan een Thai. In dat geval ben je nog steeds het huis niet kwijt, gewoon handig aanpakken van bij aanvang.
Bepaal voorafgaandelijk in het Testament aan, wie, wat, hoe en onder welke voorwaarden, het land toekomt.

Wie na een scheiding of vooroverlijden van zijn Thaise echtgenote of vriendin zijn sponsoring in rook ziet opgaan...heeft zijn huiswerk slecht gemaakt of was te goed gelovig.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#27 Bericht door dutch » zaterdag 10 december 2016, 14:56

Bedankt voor je antwoord.
Ik wilde het niet nodeloos ingewikkeld maken.
Ons (haar) huis is legitiem eigen grond en is NA afstand doen van haar erfenisdeel door schoonmoeder,in totaal overgegaan op naam van onze zoon.
Daaraan toegevoegs de door mij reeds eerder verklaarde "Usufruct" verklaring OP de landpapieren.
Alles officieel en waterdicht.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#28 Bericht door weyde4 » zaterdag 17 december 2016, 14:41

wanadee schreef:Dit zijn huwlijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen. Hierbij kun je ook zaken die tijdens het huwlijk verworfen zijn gescheiden houden.

In nederland was altijd standaard gemeenschap van goederen tenzijn je dat anders wilde. Volgens mij is de wet hierop gewijzigd en moet je tegenwoordig, of binnenkort, specifiek aangeven in gemeenschap van goederen te willen trouwen.

Thais huwelijk is standaard gemeenschap van goederen die in het huwelijk zijn verworven.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#29 Bericht door weyde4 » zaterdag 17 december 2016, 14:47

dutch schreef:
KhunSugar schreef:
weyde4 schreef: heb gehoord dat na overlijden van de thaise echtgenoot het huis binnen een jaar verkocht diend te worden.
advocaat diend uitkomst
U hebt slecht gehoord. [|(
Zo,leg eens uit dan wat er dan gebeurd.
Ben benieuwd want mij is iets dergelijks ruim 11 jaar geleden overkomen.
Wat zou er dan moeten gebeuren om je toch de zekerheid te kunnen geven om ongestoord in jullie (juridisch haar) huis te kunnen blijven wonen?
Gewoon dat het huis na het overlijden van de thaise partner binnen een jaar verkocht diend te worden.
Ben ik benieuwd hoe u daarmee gevaren bent.

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: huis kopen op naam vriendin of vrouw

#30 Bericht door weyde4 » zondag 18 december 2016, 21:21

Jim schreef:
wanadee schreef:Dit zijn huwlijkse voorwaarden, geen gemeenschap van goederen.
Dat klopt.
Daarom lijkt het mij sterk dat het dan al automatisch in het huwelijk is ingebouwd.
Een prenup heeft dan weinig zin meer.

THAILAND
Prenuptial agreements are enforceable in Thailand.
http://www.international-divorce.com/pr ... _world.htm
Dus als je dat contract niet maakt, ben je volgens mij dan in gemeenschap van goederen getrouwd.
Ben wel benieuwd hoe het is geregeld mocht het niet zo zijn.

edit:

Hmm, heb wel dit gevonden..
A marriage in Thailand will have legal consequences for you and your spouse such as the obligation of maintenance towards each other, legal relationship with children born and will also have consequences for property you own. Under Thai matrimonial property law all assets acquired during the marriage (with a few exceptions) becomes jointly owned property between husband and wife and when the marriage ends in the event of death or divorce all jointly owned ('matrimonial') property must under Thai law be divided in equal shares (section 1533). Personal property (property you owned before the marriage) remains under Thai law automatically exclusive ownership of each spouse and the other spouse cannot make claims to personal property of the other spouse during marriage or in the event of death or divorce.
https://www.samuiforsale.com/family-law ... ement.html
Het lijkt me wel heel erg sterk dat je niet de rommel van je echtgeno(o)t(e) erft mocht die het emmertje schoppen.

Maar, idd.. sin suan tua metal note: nooit in thailand scheiden

Ik heb het vertaald met google translate

huwelijk in Thailand zal juridische gevolgen voor u en uw echtgenoot zoals de onderhoudsplicht ten opzichte van elkaar, juridische relatie met kinderen geboren en zal ook gevolgen hebben voor je eigen woning. Onder Thaise huwelijksvermogensrecht alle activa tijdens het huwelijk (met een paar uitzonderingen na) overgenomen wordt gezamenlijk eigendom tussen man en vrouw en als het huwelijk eindigt in geval van overlijden of echtscheiding alle gezamenlijk eigendom ("huwelijksvermogensrecht") onroerend goed mag in Thaise wet verdeeld worden in gelijke delen (deel 1533). Persoonlijke goederen (woning die u in handen voor het huwelijk) blijft onder Thaise wet automatisch exclusieve eigendom van elke echtgenoot en de andere echtgenoot kan geen claims van persoonlijke eigendommen van de andere echtgenoot te maken tijdens het huwelijk of in het geval van overlijden of echtscheiding.

(wat de paar uitzonderingen zijn staat hier niet bij)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”