Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gretha
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 05 maart 2015, 09:41
Locatie: Zwolle

Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#1 Bericht door Gretha » donderdag 30 juni 2016, 10:27

Dag,

Ik heb een Thais schoonzusje (sinds ruim 10 jaar woonachtig in Nederland). Ik weet niet wát ik verkeerd doe, maar ik kan geen contact met haar krijgen. Ik heb de indruk dat ik haar soms in verlegenheid breng als ik haar een vraag stel. Meestal laat ze haar Nederlandse man antwoorden, en wanneer ik eens alleen met haar ben (wat bijna niet voorkomt) geeft ze geen antwoord (waardoor ik me weer opgelaten voel en niet weet hoe ik een leuk gesprek aan de gang moet houden).
Ook telefoon neemt ze niet op, reageert niet op appjes, berichtjes o.i.d. (ook niet wanneer ik vraag hoe het met haar zieke tante in Thailand is), ook niet van mijn kinderen. Van facebook heeft ze me allang gegooid. Wanneer ze mij iets vertelt hoor ik van haar man een totaal ander verhaal over hetzelfde onderwerp. Ik vraag me dan af of ik haar totaal verkeerd heb begrepen.
Wanneer ik soms spontaan even aanloop (wat hier vrij gebruikelijk is), heb ik het idee dat ik eigenlijk het huis niet in mag (misschien is zoiets in Thailand not done, en beledig ik haar per ongeluk?). Ze zal zeker nooit bij mij langskomen (we wonen vlak bij elkaar) en wanneer ze bijv. wil weten wat mijn kind op zijn verjaardag wil, moet ik haar smsen zegt ze wanneer we elkaar toevallig bij de supermarkt treffen. Ook al komt ze op weg naar huis bij mij voor de deur langs, ze zal niet even binnen komen om het verlanglijstje op te schrijven o.i.d.
Bij geboorte van onze kinderen geen kaartje of wat dan ook. Misschien is dit niet gebruikelijk in Thailand?
Als we elkaar ontmoeten doet ze wel vriendelijk.
Het feit dat haar Nederlands niet goed is en ze bijna geen Engels spreekt en ik totaal geen Thai, maakt et natuurlijk ook niet makkelijker.
Het kan natuurlijk persoonlijk zijn, dat ze mij gewoon niet aardig vindt. Dat kan. Maar ik heb het gevoel dat ík iets doe wat haar afstoot. Ze heeft geen tot bijna geen Nederlandse vriendinnen, alleen Thaise.
Iemand tips of informatie? Ik heb me wel wat verdiept in de cultuur maar de info op internet is meer gericht op de relatie tussen Nederlandse mannen en Thaise vrouwen dan op de omgang tussen niet-partners of vrouwen onderling.
Het is wel zo dat ons gezin meer ons eigen weg gaat, wat in de familie van haar man gediskwalificeerd wordt. Ik begrijp dat dat niet the way tot act is in Thailand. Zou dat de angel zijn? Dat ik me 'onbehoorlijk' gedrag t.o.v. de familiepatronen misschien?
Ik weet niet meer hoe of wat ik moet doen om normaal positief contact te hebben. Ik zou dat wel graag willen, zij is tante van mijn kinderen, ik van haar kinderen. Mijn kinderen vinden het ook lastig en snappen het niet.

Hartelijke groet,
Gretha.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#2 Bericht door elst99 » donderdag 30 juni 2016, 11:16

Wij Nederlanders zijn erg direct, de Thais niet, denk dat je het daar in moet zoeken.
Dan het gezichtsverlies, wat een enorme rol speelt en de taal niet machtig zijn, denk dat dat het grootste probleem is.
Hoe is ze als ze met Thaise vrouwen onder elkaar zijn? Wel spontaan?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#3 Bericht door prajak » donderdag 30 juni 2016, 16:57

Je zegt zelf dat haar kennis van het Nederlands minimaal is en haar Engels matig; jij spreekt uiteraard geen Thais en dat wordt ook niet van je verlangd. Zij is aan de beurt om zich aan te passen.

Het kan gewoon zo zijn dat zij jou niet moet; daar kun je dan niks aan doen, laat maar betijen, zeg je dan, komt wel een keer goed en eventueel op de lange termijn. Of nooit. Je kunt je hoogstens vriendelijk opstellen en beleefd blijven en dat is het dan als van haar kant geen toenadering komt.

Maar het is niet typisch Thais. Na bijna 15 jaar in dit land weet ik dat de Thai gewoon open is en contact op prijs stelt. Ik zie de hele familie van mijn partner en op facebook zijn we gewoon vrienden en ik met haar familie en vrienden en zij met de mijne. Zoek er niet meer achter dan haar ego. Haar gedrag is on-Thais maar gelukkig zijn we niet allemaal op dezelfde manier in elkaar gestoken.

Trek het je niet aan, is mijn laatste opmerking.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#4 Bericht door wanadee » donderdag 30 juni 2016, 21:05

Hi Gretha
Eerlijk gezegd denk ik dat ze een beetje bang is, misschien bang om iets verkeerds te doen. Dat haar nederlands na 10 jaar nog niet voldoende is spreekt ook niet in haar voordeel,als ze echt contact wil met nederlanders.
Verder loopt in thailand iedereen zo bij elkaar naar binnen , zonder afspraak of wat dan ook. Privacy is ver te zoeken.
Verjaardagen en geboorte zijn niet zo belangrijk in thailand, daar zullen ze zeker geen kaartje sturen. Misschiem moet je een keer een goed gesprek met haar en je broer hebben en uitleggen wat je dwars zit.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#5 Bericht door Arietwee » donderdag 30 juni 2016, 21:30

Het is gewoon verlegenheid. Niet begrijpen of begrepen worden. Iedere nederlandse man met een thaise herkent dit. Aziaten onder elkaar gaat prima maar in gezelschap met nederlanders vinden ze een ramp. Ze zitten op een totaal ander golf lengte. Laat haar met rust en accepteer het.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#6 Bericht door Hua Thale » vrijdag 01 juli 2016, 04:12

Vooral deze openingszin doet bij mij de wenkbrauwen fronzen.
Ik heb een Thais schoonzusje (sinds ruim 10 jaar woonachtig in Nederland).
Na tien jaar zelfs met cultuur verschillen moet er toch met diverse mensen een redelijk open contact zijn.
Handen voeten gebaren veel communicatie miskleunen kan allemaal maar wat jij beschrijft heeft volgens mij ook meer oorzaken.
Wat lid Arie heel subtiel als 'verlegenheid' omschrijft maar ik als niet geschoolde deskundigen maar wel als ervarings'deskundige' als een pervasieve ontwikkelingsstoornis zie.
Deftig woord maar wij mogen hier nu eenmaal niet te plat worden zeker niet met onderwerpen als dit.
Kan mij niet aan de indruk ontrekken dat veel mensen in deze regio [Z-O Azie] daar meer als gemiddeld last van hebben dit uiteraard aangevuld met cultuurverschillen, beperkte opleidingen et cetera.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#7 Bericht door Gardensafari » vrijdag 01 juli 2016, 07:09

Mijn vrouw woont en werkt in Nederland. Ze heeft een hele schaar aan vriendinnen en collega's, allemaal Thai. Geen van haar vriendinnen heeft een Nederlandse vriendin. En dat kan ook nauwelijks, want de vriendinnengroep doet alles samen, dat gaat in het Thai en dus is er geen ruimte voor een Nederlandse. Avondjes, om wele gelegenheid dan ook zien er altijd als volgt uit: de vriendinnen verblijven in de keuken, alwaar ze samen koken. Thai dood, natuurlijk. Daar heeft een Nederlandse niets te zoeken. De dames hebben onderling al genoeg "onenigheid" over wat er in elk gerecht moet (dat hangt samen met uit welk gedeelte van Thailand ze afkomstig zijn; er zijn veel regionale verschillen in kookkunst). Daarnaast zijn niet alle ingrediënten voorhanden, dus veel discussiestof.
Vaak eten ze ook samen, terwijl de Nederlandse mannen, maar ook de Nederlandse vrouwen, apart worden bediend. Vervolgens wordt er afgewassen en dan, laat in de avond, voegen ze zich bij de aanwezige Nederlanders om gezellig te drinken en te kletsen.

Omgaan met een Thaise is ook best lastig. Er zijn enorme cultuurverschillen. Thai praten graag over bijgeloof, de nummertjes voorspellen van de loterij, Boeddha en boeddhisme, hun familie en als aanwezig de kinderen. Op het laatste onderwerp na, is geen enkele Nederlandse vrouw geïnteresseerd in de overige onderwerpen, omdat een Thai die anders benaderd. En nu komen we aan één van de kernen van het probleem: doordat het onderwijs in Thailand op zijn zachtst gezegd zeer matig is en door de cultuur rationaliseert een Thai niet. Iets waar westerlingen dol op zijn. Jouw eerste berichtje is daar een prima voorbeeld van. Al redenerend probeer jij de kern van het probleem te doorgronden. Zou je dat met een Thai willen bespreken, dan krijg je nul op het rekest. Dat is niet de Thaise manier om hiermee om te gaan.

Wel zeg ik er dit bij. Het door jou geschilderd geval lijkt mij wel heel extreem. Want zoals anderen ook al schreven, over het algemeen zijn de Thai erg open en maken snel contact. Al blijft het contact heel vaak in onze ogen oppervlakkig, maar dat komt door een gebrek aan scholing, teveel ontzag voor gezag en een ijzersterk (bij)geloof.

De oplossing? Ik weet niet of die er is. Praten helpt, maar beperk je tot koetjes en kalfjes. Zodra je het gebrek aan contact als probleem neerzet en mogelijke oplossingen probeert aan te dragen, zoals in de westerse wereld gebruikelijk, stuit je op gezichtsverlies. En gezichtsverlies is het ergste wat een Aziaat kan overkomen.

En lukt het niet? Gewoon accepteren. In elke familie vind je buitenbeentjes en zwarte schapen. Dat hoort er bij.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#8 Bericht door wanadee » vrijdag 01 juli 2016, 07:34

Ik heb een thaise vriendin [geen intieme relatie] die al 18 jaar in nederland woont , gescheiden van haar nederlandse man. Bedrijfje opgezet en ze red zich prima. Ze heeft een uitgebreidde vriendinnenkring waarvan maar twee thaise dames. Zij gaat liever om met nederlandse vrouwen omdat die volgens haar minder roddelen en veel spontaner en gezelliger zijn.
De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ze in thailand een goede opleiding heeft gehad. Ze heeft haar voormalige nederlandse man leren kennen toen ze met twee vriendinnen door europa trok lang geleden.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#9 Bericht door Gardensafari » vrijdag 01 juli 2016, 08:18

wanadee schreef:Ik heb een thaise vriendin [geen intieme relatie] die al 18 jaar in nederland woont , gescheiden van haar nederlandse man. Bedrijfje opgezet en ze red zich prima. Ze heeft een uitgebreidde vriendinnenkring waarvan maar twee thaise dames. Zij gaat liever om met nederlandse vrouwen omdat die volgens haar minder roddelen en veel spontaner en gezelliger zijn.
De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ze in thailand een goede opleiding heeft gehad. Ze heeft haar voormalige nederlandse man leren kennen toen ze met twee vriendinnen door europa trok lang geleden.
Ja, die zijn er ook. Ik ken een Thaise die in een ziekenhuis werkt, als enige Thaise, en die heeft wel een Nederlandse hartsvriendin en bemoeit zich niet zo veel met die Thaise clubjes van vriendinnen. Uit wat de vragenstelster schrijft, leid ik af dat de dame in kwestie behoort tot de groep die ik heb omschreven. Overigens is het dan nog merkwaardig gedrag. Misschien een kwestie van incompatibility of character.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gretha
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 05 maart 2015, 09:41
Locatie: Zwolle

Re: Omgang vrouwen onderling; wat doe ik verkeerd?

#10 Bericht door Gretha » woensdag 20 juli 2016, 22:40

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik denk inderdaad dat ik het 'erbij moet laten'. Lastig, omdat ik het gevoel heb dat het anders 'hoort' en mijn schoonzusje heeft waarschijnlijk hetzelfde. Ze is inderdaad heel open en vrij met haar vriendinnen (waar ik dus ik dus niks van versta, omdat ze thais spreken. Om sociaal -oprecht trouwens!- te zijn, ging ik vaak wel bij ze zitten, maar dan werd het wel héél stil, waarna ze me verder negeerden en in het thais verder gingen kletsen).
Het lastige voor mij is, dat ik me ten opzichte van haar eigenlijk op een manier moet opstellen, die niet bij me past. Maar ja, voor haar geldt dat waarschijnlijk in veel grotere mate!
Met alle respect, mijn schoonzusje is amper opgeleid. Ze komt uit een milieu/omgeving waar de meeste nederlandse vrouwen zich niet in zouden willen zien (en zij waarschijnlijk ook niet, maar had ongetwijfeld geen keus).
Door mijn zwager wordt het niet echt op prijs gesteld om te praten over hoe om te gaan met zijn vrouw en dan nog spreekt hij óver haar, waar ze bij is notabene (vind ik ook lastig).
Het ligt ingewikkelder dan ik al dacht, als ik jullie reacties lees.
Bedankt!

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”