Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#16 Bericht door Hua Thale » vrijdag 17 juni 2016, 14:25

De meeste mensen zijn automatisch verzekerd voor de AOW

De AOW is een verzekering. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd. Het maakt dan niet uit wat uw nationaliteit is. Ieder jaar dat u verzekerd bent, bouwt u 2% AOW-pensioen op. U krijgt een volledig AOW-pensioen als u in de 50 jaar voor uw AOW-leeftijd altijd verzekerd bent geweest.


Bron http://www.svb.nl/int/nl/aow/wat_is_de_ ... /index.jsp

Ja dus net als vele andere zaken.
Beetje spijtig dat mensen die midden in dit soort processen zitten dit soort basis info niet ontvangen. :oops:

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#17 Bericht door Arietwee » vrijdag 17 juni 2016, 14:28

genesis schreef:
Arietwee schreef:Zo nu nog 1 stap te nemen, over een jaar mag ze het Nederlands staatsburgerschap aanvragen en we verwachten dat die dan ook zonder problemen aan haar verstrekt zal worden en dat is dan tegen die tijd een fijne geruststelling! :thumbsup:


Mijn vrouw heeft dat niet. Wat zijn de voordelen?
Jazeker!

We hebben dan o.a. nix meer met een verblijfsvergunning te maken

Alles waar een Nederlander ook recht op heeft en dat is heel veel! Medische zorg en AOW om maar een voorbeeld te geven. Bij werkeloosheid WW of indien noodzakelijk, de bijstand. Maar ook scholing en belasting aftrek enz enz.

Ook is het makkelijk bij het hebben/krijgen van kinderen. Als we in de toekomst plannen maken om in Thailand te gaan wonen en de zaken komen anders te liggen of we veranderen van mening kunnen we zo weer terug.

Genesis
Daar heb mijn vrouw ook allemaal recht op. Vanaf het eerste jaar dat ze in nederlland belasting betaald, krijgt ze 2% aow per jaar er bij. Maar dat zal bij jou niet anders zijn.

Ik denk dat het allemaal niets uitmaakt. Alleen dat laatste punt van weer terug keren naar nederland, daar heb je misschien een punt. Maar er zijn vast leden die dat eens uitgezocht hebben.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#18 Bericht door prajak » vrijdag 17 juni 2016, 14:32

Vanaf het eerste jaar dat ze in nederlland belasting betaald, krijgt ze 2% aow per jaar er bij.

Nee, het is meer dan dat: ingezetene zijn.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#19 Bericht door genesis » vrijdag 17 juni 2016, 14:36

prajak schreef:Vanaf het eerste jaar dat ze in nederlland belasting betaald, krijgt ze 2% aow per jaar er bij.

Nee, het is meer dan dat: ingezetene zijn.
Ook als 'huisvrouw' als je geen belasting uit inkomsten betaald?

Genesis

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#20 Bericht door printen44 » vrijdag 17 juni 2016, 14:54

Je bouwt AOW op als je woonachtig bent in Nederland. Belasting betalen heeft daar niets mee te maken. Ik dacht dat dat nu onderhand wel bekend was. Je bouwt 2% AOW op. Ik was 7 jaar niet woonachtig in Nederland dus heb 14% korting op de volledige AOW.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#21 Bericht door genesis » vrijdag 17 juni 2016, 16:28

Nee, mijn pensioen was altijd nog heeeeeeel ver weg, dan ligt de interesse daar nog niet en was ik me dat ook niet bewust.

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#22 Bericht door prajak » vrijdag 17 juni 2016, 16:42

Genesis, dat de partner ook werkt is iets van de laatste 30 jaar. Je mag de ouwetjes de kost geven die lekker AOW hebben en nooit gewerkt hebben, zeker uit de tijd dat de vrouw's enige recht het aanrecht was..... :giggle2:

Vrouwen geboren net als ik in 1946 die nimmer hebben gewerkt en 'gewoon' huisvrouw waren (een baan maar met als enige beloning van tijd tot tijd een dikke buik...) hebben gewoon hun AOW. Criterium is ingezetene zijn; en een ander woord voor ingezetene is inwoner.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#23 Bericht door genesis » vrijdag 17 juni 2016, 16:49

prajak schreef:Genesis, dat de partner ook werkt is iets van de laatste 30 jaar. Je mag de ouwetjes de kost geven die lekker AOW hebben en nooit gewerkt hebben, zeker uit de tijd dat de vrouw's enige recht het aanrecht was..... :giggle2:

Vrouwen geboren net als ik in 1946 die nimmer hebben gewerkt en 'gewoon' huisvrouw waren (een baan maar met als enige beloning van tijd tot tijd een dikke buik...) hebben gewoon hun AOW. Criterium is ingezetene zijn; en een ander woord voor ingezetene is inwoner.
Das mooi, dus in Nederland ingeschreven blijven staan met een eigen woning en dan 8 maanden leven in het buitenland en dan toch recht houden op alle faciliteiten, aardig van de Nederlandse overhead hoor :thumbsup:

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#24 Bericht door prajak » vrijdag 17 juni 2016, 16:57

"...Das mooi, dus in Nederland ingeschreven blijven staan met een eigen woning en dan 8 maanden leven in het buitenland en dan toch recht houden op alle faciliteiten, aardig van de Nederlandse overhead hoor :thumbsup: ..."
Ja, maar je bent ingeschreven in NL dus je profiteert niet alleen doch betaalt ook:

inkomstenbelasting
premie AOW (tot AOW leeftijd)
premie ANW
premie WLZ
zorgpremie basispolis
zorgpremie x% over inkomen
eigen risico
waterschapsbelasting = geld om te poepen en te plassen
wegenbelasting (al heet dat anders)
rioolrechten, alweer om te mogen poepen en plassen
verzekering van huis en haard en WA en eventueel auto
kabel-TV en internet
onroerende zaakbelasting

En ik in Thailand betaal, ja, ik ga failliet binnenkort, TWINTIG baht per maand voor de vuilnisophaaldienst.

Moet toch maar terug naar NL, denk ik...... :giggle2:

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#25 Bericht door genesis » vrijdag 17 juni 2016, 17:06

prajak schreef:"...Das mooi, dus in Nederland ingeschreven blijven staan met een eigen woning en dan 8 maanden leven in het buitenland en dan toch recht houden op alle faciliteiten, aardig van de Nederlandse overhead hoor :thumbsup: ..."

Ja, maar je bent ingeschreven in NL dus je profiteert niet alleen doch betaalt ook:

inkomstenbelasting
premie AOW (tot AOW leeftijd)
premie ANW
premie WLZ
zorgpremie basispolis
zorgpremie x% over inkomen
eigen risico
waterschapsbelasting = geld om te poepen en te plassen
wegenbelasting (al heet dat anders)
rioolrechten, alweer om te mogen poepen en plassen
verzekering van huis en haard en WA en eventueel auto
kabel-TV en internet
onroerende zaakbelasting

En ik in Thailand betaal, ja, ik ga failliet binnenkort, TWINTIG baht per maand voor de vuilnisophaaldienst.

Moet toch maar terug naar NL, denk ik...... :giggle2:
Uhh.... ziektekosten verzekering misschien....... in Nederland nog steeds te betalen en je krijgt nog zonder beperkingen, in Thailand heb je die dekking niet en is ook niet te betalen en ga je dus gewoon naar de kl##te en vooral als je op gevorderde leeftijd ben en dat zijn zo'n beetje alle mannen die nu permanent in Thailand wonen, dat is een behoorlijk risico/gok.

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#26 Bericht door driver » vrijdag 17 juni 2016, 19:08

Veel reacties maar ik vindt het Nederlands paspoort het belangrijkste voor Sukanya. Daarmee kan ze indien nodig overal terecht zonder moeilijk gedoe dus dat vindt ik het grote voordeel van naturalisatie.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#27 Bericht door genesis » vrijdag 17 juni 2016, 21:06

driver schreef:Veel reacties maar ik vindt het Nederlands paspoort het belangrijkste voor Sukanya. Daarmee kan ze indien nodig overal terecht zonder moeilijk gedoe dus dat vindt ik het grote voordeel van naturalisatie.
Dat zeg ik ook tegen Lin, als echt alles tegen loopt en je bent je autonomie/mobiliteit kwijt bv dan is dat wel een goed vangnet, voor ons minimaal maar voor een THai is dat prima.

Mot je wel de kille Nederlandse maatschappij op de koop te nemen, maar je kan nu eenmaal niet alles in het leven hebben.

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#28 Bericht door driver » vrijdag 17 juni 2016, 22:17

Ik denk een stapje verder: Stel we gaan uit elkaar of ik ga de pijp uit dan kan Suk ten alle tijde met haar Nederlandse paspoort daar heen gaan waar ze wil.Kan een Thaise die hier woont zonder Nederlands paspoort dit ook?

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#29 Bericht door genesis » zaterdag 18 juni 2016, 05:49

Ik denk het niet, maar ik heb er ook voor gezorgt dat ik, bij wegvallen, dat Lin zelfstandig kan leven zonder ooit nog te hoeven werken. Ik heb een hele goede overlijdens risicoverzekering gesloten en ze krijgt een zeer goed pensioen en er onroerend goed.

Dus ik maak me geen zorgen als ik 'mijn hoofd neerleg' en zij heeft geen zorgen en stress mbt de praktische zaken.

Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Geslaagd voor inburgeringsexamen level A2

#30 Bericht door driver » zaterdag 18 juni 2016, 08:15

Suk krijgt ook een x bedrag bij overlijden van mij en of dat genoeg is voor haar weet ik niet maar daar zal ze het mee moeten doen. Als ze in Thailand was gebleven had ze op 55 jarige leeftijd ook een x bedrag gekregen van Seagate en daarmee de rest van haar leven moeten doen. Als er te weinig is dan moet ze maar wat bedenken om inkomsten te genereren of heel sober leven en dat laatste is geen enkel probleem voor haar dus ze redt zich wel zonder mij.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”