Discriminatie

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Discriminatie

#1 Bericht door Harm » zondag 05 juni 2016, 10:36

Discriminatie raakt je niet zo als je er niet of alleen zijdelings bij betrokken bent
Het raakt je pas echt als je er direct mee geconfronteerd wordt en dan het onredelijke ervan niet kunt begrijpen
Als dat dan vanuit het regeringsapparaat hier in Thailand wordt gesteld dan is het allemaal nog gemener/directer/confronterender, en absoluut niet te begrijpen.

Wat was/is er aan de hand.
Vanmorgen vanuit Korat met 24 man om 4.30 uur vertrokken naar Rayon, een tocht van ruim 5 uur rijden met de auto’s . De familie en vrienden organiseren wel vaker dingen op zondagen en wie mee wil gaat mee vrijheid blijheid.
Dus vanmorgen met 6 auto’s vertrokken omdat gisteren (zaterdag ) nog een aantal moesten werken om ongeveer 10.00 uur waren we op de plaats van bestemming na in Rayon nog een aantal andere familie leden te hebben opgepikt. Beetje inschikken en met 30 man op weg om te picknicken op een militaire basis vlak voorbij Utapao het millitaire vliegveld tussen Rayon en Pattaya in.
Daar schijnt namelijk een bijzonder restaurant te zitten dat een formidabel strand heeft, zo mooi dat zou ik nog nooit gezien hebben werd mij meerdere keren verteld, dat zou heel bijzonder zijn.
Dus picknicken pootje baden ouwehoeren wat drinken / eten enz. en daarna weer naar huis, de familie doet wel vaker gekke dingen maar altijd gezellig.
Aangekomen op het militaire complex kreeg elke bestuurder tegen inlevering van zijn rijbewijs een toegangs pasje om naar het betreffende restaurant te rijden. Kennelijk bij veel meer mensen bekend want het was een drukte van belang.
Halverwege mochten alle auto’s niet verder en moest iedereen op een voetbalveld parkeren, vandaar waren er bussen ingezet om een ieder naar het strand / restaurant te brengen, terwijl je normaal volgens zeggen bijna tot op het strand kon rijden met je eigen auto.
Ik heb Thai best wel eens gekke dingen zien doen maar de bus in met op je schouders 3 plastic verpakkingen met soda water en dan nog wat spul in je handen nee dat had ik nog niet gezien, duidelijk dat niemand voorbereid was op die bustocht. Anders ga je toch niet zoveel verslepen?
Goed, de auto’s geparkeerd een ieder in de rij voor de bus, bezakt en bepakt. Wij (30 man/vrouw/kind) dus met lege handen, en alleen wat handdoeken en zwemkleding in de rij plaatsgenomen telefoons / smartfoons etc gewoon in het zicht om de hals of in de zak.
Een ieder mocht door totdat die falang aan de beurt was, die werd eruit gehaald die mocht niet mee gebleken was namelijk dat een falang teleogen had en in het verleden met die teleogen een foto had gemaakt die de huidige leiders niet zinde. Dat ik geen telefoon / camera / of teleogen bij met had kon de discriminatie pret niet drukken. Ik mocht er niet in. De 29 anderen met telefoons en camera’s geen enkel probleem, een Thai met een toetert van een telelens op zijn Cannon mocht zo door zonder iets aan legitimatie te hoeven laten zien. Maar die falang das andere koek want die kon wel eens teleogen hebben en dan dingen onthullen nou dat was niet misselijk, nee die mocht er niet in.
Lang verhaal kort te maken de familie wilde niet zonder de familie falang naar binnen, en begon te muiten dat het belachelijk was enz enz. Korporaal erbij, sergeant erbij meer soldaten erbij andere Thai die zich ermee gingen bemoeien.

Niemand meer naar de bus.
Niemand meer naar het strand niemand meer naar het restaurant Iedereen opgehoepeld.

Ik vond de ervaring niet leuk, om door een militair uit de rij geplukt te worden en als een crimineel apart gezet te worden alleen omdat ik falang was. Had ik nou een camera of telefoon met camera bij me gehad ok dat was dan misschien minder te pruimen geweest maar nu had ik nog minder bij me als de gemiddelde Thai meezeulde, alsof die niet met die camera in de telefoon dingen kunnen zien die eigenlijk geheim moeten blijven. Was ik nou de enige falang geweest dan zou het kunnen zijn dat we te jolig waren of juist niet maar dan had dat een reden voor de militairen kunnen zijn waarop ik werd geweigerd. Bij de poort waar de pasjes werden uitgedeeld kwam toen wij onze pasjes omruilden, een brits paar aanrijden die ook naar het restaurant wilden. Die werden aan de poort er al uitgeselecteerd, die hoefden dus niet halverwege het terrein uit de rij geplukt te worden. Ook gewoon omdat ze falang waren (terwijl de man al 12 jaar in Pattaya woonde) en de vrouw (zijn zus) het strand wilde laten zien waar hij al tig keren was geweest. Ook hij begreep niets van de opeens onverklaarbare discriminatie.

We zijn maar een bar langs het gewone strand ingedoken waar men eten verkocht en hebben daar een uurtje met zijn allen gezeten en wat geklooid in het smerige zand van het strand. Maar zelfs de kinderen hadden de pest in en er werd besloten terug te rijden naar Korat, dus ruim 5 uur terug.

Discriminatie is onredelijk, gemeen, en nog veel meer maar bovenal beangstigend als het op jou als persoon gericht is, en daar doet een toevallige andere ontmoeting met 2 falangs niets aan af.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Discriminatie

#2 Bericht door Hua Thale » zondag 05 juni 2016, 11:10

Zal je verder over de manier waarop veel Thailanders bij buitenlanders neerkijken aankijken of opkijken niet aanspreken domweg omdat dat wel tegen valt meestal als het geen vakantie meer is maar bewoner.
Gedogen is het meestal totdat het in hun nadeel is of domweg beter uitkomt.
Nou gaat het meestal om de kleur van het geld en NIET om de kleur van je kont dus of dat nu discriminatie is weet ik niet.

Maar je schrijft het hier zelf al iets wat eigenlijk in bijna geen een land toegestaan is als buitenlander.
op een militaire basis
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Discriminatie

#3 Bericht door Arietwee » zondag 05 juni 2016, 12:27

Ja praat het maar goed. Thai zijn racisten. Ze haten buitenlanders maar hebben ze nodig. Thai zijn uitvreters. Zijn jaren lang de hand boven het hoofd gehouden door het westen. Wij hadden hun ook nodig. Zij ons ook. Maar je krijgt stank voor dank. En zo zijn er wel meer landen in die regio. Filepijnen.

Maar ze zullen het bezuren. Het begint te irriteren. Amerikanen zijn langzaam aan het wegtrekken uit die regio. Die zijn het ook zat. Nu zijn ze nieuwe vriendjes aan het zoeken met rusland en china. Ze zullen ook wel contacten hebben met n-korea...
Geen democratie meer. Geen monarchie meer. Maak er maar een puinhoop van. Ze zullen wel altijd slaaf en arm blijven. Blij dat ik er niet woon.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Discriminatie

#4 Bericht door Ben » zondag 05 juni 2016, 13:01

Niet getreurd Harm .
Ik ben wel op dat strandje geweest bij de officiers mess en bij de kleine vuurtoren met het kleine millitair meuseum.
Er zijn echt wel mooiere strandjes in Thailand .
Aan de andere kant ben ook ik een keer geweigerd op de basis voor het uitstrooien van de as van een familielid.
Wie zoek er nu ook uitgerekend een millitaire basis uit om as uit te strooien en er ook nog eens 300 km voor rijden :happyno: :giggle2:
Als of daar iets te zien is wat een buitenlander nog niet heeft gezien, alles wat ze hebben is import :mrgreen:

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Discriminatie

#5 Bericht door BKK_Bert » zondag 05 juni 2016, 13:48

Ik weet het. 2 maal in Bangkok werden mijn vriendin en ik (farang) geweigerd door een taxi. Hij zei dat hij zogenaamd de weg niet wist naar het Rajamangala Stadium, waar mijn vriendin vlakbij woont.
Home is not where you live, but where they accept you.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Discriminatie

#6 Bericht door wanadee » zondag 05 juni 2016, 14:10

Ik heb dat soort negatieve ervaringen gelukkig nog niet maar zal er ongetwijfeld wel een keer tegen aan gaan lopen. Dat zijn natuurlijk domme mensen en daar heb je er helaas veel van in thailand.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Discriminatie

#7 Bericht door driver » zondag 05 juni 2016, 17:42

Ik begrijp Harm wel maar een militaire basis is m.i toch niet toegankelijk voor buitenlanders mits met toestemming? . Dat zal in Thailand wslijk ook zo zijn lijkt me?.
Mijn ervaring in Thailand is niet echt negatief soms moet je meer betalen ergens dat bevalt me niet overigens maar vlgs mij ben ik als Farang nog nooit gediscrimineerd. Soms roepen met name jongeren richting Sukanya barladyyyy..Als ik bij haar loop maar het bekende middelvinger gebaar van mij richting hun is vaak voldoende.

Nicolaas
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 14 augustus 2013, 17:54

Re: Discriminatie

#8 Bericht door Nicolaas » maandag 06 juni 2016, 10:02

Ik ben net weer terug van een vakantie naar Thailand en ik moet eerlijk zeggen dat het me idd steeds meer begint op te vallen dat de Thai in z'n algemeenheid zijn neus begint op te halen voor de farang!
Ik ken Europeanen die er al jaren wonen, maar die beamen mijn indrukken en zeggen dat er anders naar ze gekeken wordt dan, pakweg, 10/15 jaar geleden.
De aandacht richtte zich een paar jaar geleden idd op de Russen (ondertussen niet meer, omdat de Russische economie tanende is) en nu op de Chinezen.
Thai zijn een erg opportunistisch volk. Ze moeten aan het handje gehouden worden, omdat ze zelf een chronisch gebrek aan creativiteit hebben en altijd kijken naar anderen om dat te kopiëren.
Al met al begin ik het een zorgelijke ontwikkeling te vinden. Zelfs mijn Thaise vrouw praat er wel eens schande van!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Discriminatie

#9 Bericht door Ben » maandag 06 juni 2016, 11:15

Het gaat hier in de richting van spanje 15 jaar geleden prijzen tot in den hemel
tot er geen hond meer kwam nagenoeg ,Spanjaarden hebben er een wijze les uit getrokken .
Thai zijn wat meer hardleers .vroeg of laat breekt het ze op .
En hebben ze de buitenlanders harder nodig als ze denken .

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Discriminatie

#10 Bericht door bontje » maandag 06 juni 2016, 13:38

Dit zien jullie verkeerd.....Hier word niet de farang maar de Thai gediscrimineerd.....De legerleiding vind blijkbaar de Thai te dom voor spionage. :shock:
Vorig jaar ging ik regelmatig golven op de golfbaan gelegen op de legerbasis van Khon-Kaen.....Was toen nooit een problem.....Eerlijk gezegt was ik ook niet onder de indruk van het aanwezige materiaal.

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 331
Lid geworden op: zaterdag 11 mei 2013, 15:29
Locatie: Leiden/Songkhla/Bangkok
Contacteer:

Re: Discriminatie

#11 Bericht door BKK_Bert » maandag 06 juni 2016, 21:24

hou me te goede.... maar de regering (junta) nu leidt tot dictatuur...
ik hoop dat het niet zo ver zal komen...
Home is not where you live, but where they accept you.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Discriminatie

#12 Bericht door elst99 » dinsdag 07 juni 2016, 07:45

Ik denk dat het nog wel even duurt, tot een zeker iemand is overleden, zal het leger de macht houden.
Men kan dan direct ingrijpen.
Vind zelf ook dat de farang het aan zichzelf te wijten heeft, men denkt 'met geld' zich alles te kunnen permitteren, slecht gekleed, slechte hygiene, vaak drankmisbruik, de goede niet te na gesproken. Zich niet verdiepen in de cultuur!
Het is iets wat ik in al de jaren in Thailand heb waargenomen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Discriminatie

#13 Bericht door Ben » dinsdag 07 juni 2016, 08:15

elst99 schreef:, slecht gekleed, slechte hygiene, vaak drankmisbruik,
Het is iets wat ik in al de jaren in Thailand heb waargenomen.

Daar zijn Thai in veelvoud anders ook niet slecht in :shock:

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Discriminatie

#14 Bericht door Joep » dinsdag 07 juni 2016, 09:10

men denkt 'met geld' zich alles te kunnen permitteren

Hier zijn ze ook goed in (als ze het hebben) :crazy: :crazy:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Discriminatie

#15 Bericht door elst99 » dinsdag 07 juni 2016, 10:16

Hou me ten goede, ik heb nog nooit maar dan ook nog nooit een Thai 'geroken', helaas andersom wel.
Persoonlijke hygiene ligt bij de Thai veel hoger als bij menig farang.
Ze lopen beter gekleed, eenvoudig met schone kleding.
Waar menig farang bezuinigt op de laundry, hebben de Thai soms 2x p.d. Schone kleren aan.
Dat is mijn ervaring!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”