Grote lelijke Hollanders

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Grote lelijke Hollanders

#1 Bericht door Rens » vrijdag 24 juli 2015, 12:12

Als je naar het volgende youtube filmpje kijkt dan zie je daar een (door amerikaanse ogen), beeld van oud Thailand. Ik weet niet of dit een echt kleuren filmpje is of mogelijk later wat bij/ingekleurd is en heb dus moeite met het bepalen van het tijdsbeeld. Neemt niet weg dat het een aardige inkijk is op "toen".

http://www.youtube.com/watch?v=UfyXgH2Sk2U

Rondom het 5.06 minuten tijdstip heeft men het over de grote beelden, welke naar het evenbeeld van de Nederlanders/Hollanders zouden zijn gemaakt. Nederland of de VOC eigenlijk was ook al vroeg in Thailand (Siam) aanwezig en had een eigen handelsnederzetting en we hebben daar al dan niet allemaal positief toch wel indruk gemaakt.

http://www.vocsite.nl/geschiedenis/hand ... /siam.html

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/beste ... and__.html

Het huidige BaanHollanda Museuem is daar getuige van.
http://www.baanhollanda.org/nl/

Ben al vaker tegengekomen dat al deze grote en vaak ter afschrikking bedoelde beelden, van origine zouden zijn gemaakt naar het beeld van de grote Nederlanders, maar kan dat niet echt bewijzen. Veel moeite heb ik er nog niet voor gedaan om daar eens echt in te duiken, maar zo af en toe kom je dit tegen waar "wij" dus als maatgevend voor deze poortwachters worden versleten.

Iemand die daar toevallig wat meer over weet? :asian22:

hanshu

Re: Grote lelijke Hollanders

#2 Bericht door hanshu » vrijdag 24 juli 2015, 14:28

Leuk Rens... dit soort filmpjes vind ik altijd leuk om te bekijken. Je ziet dat de Thai toch zuiniger met hun cultuur omspringen dan wij...en misschien is dat maar goed ook.

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Grote lelijke Hollanders

#3 Bericht door v@go » zaterdag 25 juli 2015, 00:57

Afbeelding
Dat zijn deze beelden
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Grote lelijke Hollanders

#4 Bericht door Rens » zaterdag 25 juli 2015, 02:37

Ja, precies v@go, die bedoel ik, nu zoek ik dus nog naar de "echte" confirmatie of deze al dan niet aan de grote Hollanders gerelateerd zijn. Nogmaals, zelf heb ik er nog niet al teveel tijd aan besteed.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Grote lelijke Hollanders

#5 Bericht door brake034 » zaterdag 25 juli 2015, 04:00

Het verhaal gaat dat de tempelwachters van Wat Pho beelden zijn van Nederlanders van de VOC.
Als je naar de voeten van de beelden kijkt dan zie je duidelijk dat ze klompen dragen.
Ik kan me niet herinneren waar ik het gelezen heb, dus als ik het mis heb.... :Whistle:
Marcel

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Grote lelijke Hollanders

#6 Bericht door Rens » zaterdag 25 juli 2015, 04:25

Brake; Dat verhaal "ken ik" dus ook, heb het ergens wel eens gelezen, en ook in de youtube clip hierboven wordt er naar verwezen. Ik kan alleen niet meer vinden waar dat verhaal nu staat.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Grote lelijke Hollanders

#7 Bericht door Hua Thale » zaterdag 25 juli 2015, 04:54

Wel eens gehoord dit verhaal nooit ergens gelezen waar je enige waarde aan kan hechten.
Marco polo heeft men het op een site over.
De eerste Europeanen oftewel 'De Farang' wat weer volgens zeggen een Fransman zou moeten zijn.
Een heel klein beetje op de kledingstijl afgaan vermoed ik niet dat het noord Europeanen waren.
Of waren 'De Hollanders' redelijk modieus in die dagen met hun reis outfit.?

Afbeelding

By the way, they say the statue on the left is "Marco Polo", famous for the book, "the Marvels of the World" (The Travels of Marco Polo or Il Milione).
I'm not sure if it's true or not, though. :D
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Grote lelijke Hollanders

#8 Bericht door Duncan » zaterdag 25 juli 2015, 12:55

Ik kan het mis hebben, maar ergens in de donkerste krochten van mijn brein staat me bij dat het beelden van Portugezen zijn.
Maar het is alweer 7 jaar terug dat ik er voor het laast was, dus... :Whistle:

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Grote lelijke Hollanders

#9 Bericht door Rens » zaterdag 25 juli 2015, 13:35

Ik heb even wat verder gezocht naar aanleiding van de posting van Hua Thale, die naar Marco Polo verwijst.

Op de volgende site heeft men het ook over Marco Polo als voorbeeld voor deze beelden, wat verder naar beneden wordt het ook weer wat in twijfel getrokken, of het nu echt wel Marco Polo was die het voor moet stellen. Wel interessant is het dat de beelden daar als afkomstig uit China worden aangeduid, en eigenlijk werden gebruikt als goedkope cadeau`s of te verkopen ornamenten, die tevens dienden als ballast voor de schepen als ze leeg naar Siam kwamen om rijst en dergelijke te kopen.Twee vliegen in één klap dus.

http://ajarnjohn.com/about-us/marco-pol ... ient-siam/

"When a ship has no products to transport, it must still carry something heavy to be able to sail safely. The answer for the Chinese traders was to load the returning ships with stone statues. These were not only very heavy but also inexpensive in China. Many were sold in Siam. However, a number (including those of Marco Polo) were either given to temples by the traders as a sign of support for the Buddhist religion or presented as gifts to the King, who also gave many of them to temples.

https://www.google.com/search?q=Marco+P ... 0p-LevM%3A

Ik heb even verder gegoogeld op "Marco Polo Statues" en kwam bij een fotootje terecht met gelijkenis, er werd verwezen naar het stadsmuseum van Venetië " Museo Civico Correr", en daar staat een figuur zittend uitgebeeld, waarvan men zegt dat het Marco Polo zou moeten zijn. De gelijkenis met de beelden in Thailand is duidelijk lijkt me en ook de Chinese origine, want het wordt omschreven als afkomstig uit Canton.
(even op de pagina naar beneden scrollen)

http://reidsitaly.com/destinations/vene ... orrer.html


Zouden de beelden bij Wat Po dan toch geen `Grote lelijke Hollanders` voorstellen? Ben bang dat Marco Polo gaat winnen...

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Grote lelijke Hollanders

#10 Bericht door Hua Thale » maandag 28 december 2015, 06:23

Even door het 'jaar' heen hobbelen.
Deze was ook een leuk onderwerp in het kader van 'O ja is dat zo'
Hoe staat het inmiddels Rens Marco of toch........................................

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Grote lelijke Hollanders

#11 Bericht door Bean » maandag 28 december 2015, 09:35

Grote Lelijke Hollanders ?

Die zijn allemaal verdwenen naar elders :giggle:
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

weyde4
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 16 maart 2016, 08:43

Re: Grote lelijke Hollanders

#12 Bericht door weyde4 » zondag 13 november 2016, 14:10

Bean schreef:Grote Lelijke Hollanders ?

Die zijn allemaal verdwenen naar elders :giggle:
Volgens mij waren de Hollanders in die tijd ook niet zo groot, in ieder geval een stuk kleiner dan nu.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”