Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#16 Bericht door stevenl » donderdag 09 juli 2015, 04:40

Ik ben het met hem eens dat het huidige beleid van Nederland mbt coffieshops en wiet betreurenswaardig is en een paar erg grote stappen terug.

Maar verder moet hij niet zeuren. Hij is gepakt en zal dus nu het gerechtelijk proces ondergaan. En dan zijn opmerkingen over de junta, die raken kant noch wal, maar spelen goed in op het publieke sentiment en mogelijk ook om meer druk op Nederland uit te oefenen om hem weer naar 'huis' te laten komen.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#17 Bericht door Loe » donderdag 09 juli 2015, 06:14

stevenl schreef:Ik ben het met hem eens dat het huidige beleid van Nederland mbt coffieshops en wiet betreurenswaardig is en een paar erg grote stappen terug.

Maar verder moet hij niet zeuren. Hij is gepakt en zal dus nu het gerechtelijk proces ondergaan. En dan zijn opmerkingen over de junta, die raken kant noch wal, maar spelen goed in op het publieke sentiment en mogelijk ook om meer druk op Nederland uit te oefenen om hem weer naar 'huis' te laten komen.

In Nederland geld niet veroordeelt, niet schuldig. Dit is onder het huidig bewind hier NIET geldig. Ondergronds begint het volgens mij flink te broeien hier.
Ook denk ik dat een jaar de bak in Thailand in Nederland voor 7 a 10 jaar geld. Dus hij heeft zijn straf ( al of niet terecht) al uitgezeten.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#18 Bericht door jumbo » donderdag 09 juli 2015, 06:23

Loe schreef:. Ondergronds begint het volgens mij flink te broeien hier.
Maar dat is dan louter en alleen jouw mening correct?

Ieder bewind heeft overigens tegenstanders in elk land..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#19 Bericht door Loe » donderdag 09 juli 2015, 06:28

Inderdaad Jumbo, maar denk jij dan niet dat het verzet steeds meer toeneemt. Als ik al lees dat in een vraaggesprek met de internationale pers geen moeilijke vragen gesteld mogen worden dan is de weg naar openheid wel erg vaag.
Als je ergens het niet mee eens bent, moet er een weg zijn om dit netjes kenbaar te maken, zoniet dan raak je op een hellend vlak.
En ook ik denk dat de Junta goed werk heeft verricht, maar het moet niet te lang duren dat er geen onafhankelijk orgaan is.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#20 Bericht door ron » donderdag 09 juli 2015, 15:16

Thaise rechter buigt zich over zaak tegen Tilburgse coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven


BANGKOK - In de Thaise hoofdstad Bangkok is dinsdagochtend (lokale tijd) het proces tegen de Tilburgse coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven van start gegaan. Hij staat terecht voor het witwassen van 20 miljoen euro. Van Laarhoven is de oprichter van The Grass Company. Sinds enkele jaren woont hij in Thailand. Daar werd hij vorig jaar opgepakt en vastgezet in de cel.

Volgens zijn advocaat Sidney Smeets zit Van Laarhoven onder onprettige omstandigheden in de Thaise cel. "Het is barbaars. Dat wens je niemand toe, maar zeker niet zo'n nette ondernemer die gewoon in Nederland geld verdiend heeft met gedoogde coffeeshops."

'Gedoogde drugs verkocht'
Volgens advocaat Smeets wordt zijn cliënt verdacht van het verkopen van drugs in Nederland. Na een tip van justitie in Nederland, pakte de Thaise politie Van Laarhoven op. "Hij heeft ook drugs verkocht, maar dat was de gedoogde verkoop in coffeeshops. De Thaise onderzoekers lijken niets te begrijpen van het gedoogbeleid."

Hoewel zijn advocaat vindt dat zijn cliënt onschuldig vastzit, heeft de politie in het huis van Van Laarhoven geld en twee pistolen met munitie gevonden.

Uitspraak pas na de zomer
Dinsdag zijn de eerste getuigen verhoord. Het proces duurt in totaal twee weken. Begin juli vindt de tweede week van het proces plaats. In september volgt de uitspraak
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#21 Bericht door ron » donderdag 09 juli 2015, 15:18

'OM vroeg nooit om arrestatie The Grass Company-oprichter Johan van Laarhoven in Thailand'

DEN HAAG - Volgens de landsavocaat heeft justitie nooit gevraagd om de arrestatie van de Tilburgse coffeeshopoprichter Johan van Laarhoven in Thailand. Dat zei hij donderdag in het hoger beroep van de zaak die is aangespannen door de advocaat van Van Laarhoven, oprichter van de The Grass Company-keten.

De Tilburger zit inmiddels bijna een jaar vast in de Thaise gevangenis. Dat komt volgens zijn advocaten omdat het Nederlandse Openbaar Ministerie de Thaise overheid heeft gevraagd de oprichter van de coffeeshop te verhoren in verband met een witwaszaak. Thailand besloot daarop om Van Laarhoven, die in Thailand woont, vast te zetten.

Schrijnende situatie
Van Laarhoven's advocaat Gerard Spong hield donderdag een pleidooi van 75 minuten, waarin hij pleit voor uitlevering aan Nederland.

De advocaat legde de focus op de schrijnende situatie waarin Van Laarhoven verkeert. Ook vindt de verdediging van Van Laarhoven dat een PowerPoint-presentatie die justitie in Thailand gebruikte om de zaak te duiden onvolledig is.

Inval in kantoorpand Grass Company
Op het moment dat Spong zijn pleidooi hield, was er een inval in het kantoorpand van The Grass Company in de Kooikerstraat in Tilburg. Volgens advocaat Spong is dat 'geen toeval'.

Spong noemt de inval 'schunnig en onaanvaardbaar'. "Ik kan vanuit Den Haag geen rechtsbijstand geven aan mijn cliënt. Het is boze opzet van justitie."

‘Onjuist en eenzijdig’
De landsadvocaat die de Staat vertegenwoordigd is van mening dat Spong een ‘onjuist en eenzijdig’ beeld schetst over de arrestatie van Van Laarhoven. Volgens de Staat heeft het Openbaar Ministerie nooit aan Thailand gevraagd om Van Laarhoven de arresteren. Volgens de landsadvocaat heeft Thailand op eigen houtje een strafrechtelijk onderzoek opgezet.

Van Laarhoven woont sinds 2008 in Thailand. Omdat ook daar onderzoek is gedaan naar zijn witwaspraktijken, vindt de landsadvocaat het onlogisch dat hij nu aan Nederland moet worden uitgeleverd. Mocht Van Laarhoven vrijkomen, dan komt Spong met een megaclaim voor justitie, zo kondigde hij al aan.

Zie ook: http://www.omroepbrabant.nl/?news/22980 ... ngkok.aspx
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#22 Bericht door Jeanette » vrijdag 10 juli 2015, 12:54


Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#23 Bericht door Gardensafari » vrijdag 10 juli 2015, 13:35

Tsja, een belastingontduiker, een witwasser zijn non-violent.
Laat maar mooi zitten, een vieze schoonprater is het.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#24 Bericht door Jeanette » vrijdag 10 juli 2015, 15:43

Wat ben je hard Hans?
Een jaar Bangkok Hilton en niet voor moord of (kinder)verkrachten.
Alleen wat te zuinig met belasting betalen geweest.

En het gaat niet alleen om deze Johan maar ook om mensen die een straf uitzitten voor een vergrijp dat nu op veel plaatsen niet meer strafbaar is.

:idea:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#25 Bericht door Gardensafari » vrijdag 10 juli 2015, 16:12

Jeanette schreef:Wat ben je hard Hans?
Een jaar Bangkok Hilton en niet voor moord of (kinder)verkrachten.
Alleen wat te zuinig met belasting betalen geweest.

En het gaat niet alleen om deze Johan maar ook om mensen die een straf uitzitten voor een vergrijp dat nu op veel plaatsen niet meer strafbaar is.

:idea:
Nee, meneer heeft (vermoedelijk) miljoenen wit gewassen.
Dan heb je het over een grote crimineel, niet over een klein wiethandelaartje.
En met mensen die in het buitenland vastzitten wegens dit soort delicten heb ik geen meedelij: je weet het van te voren. Er worden dure campagnes van de overheid tegen aan gegooid om het de mensen tussen de oren te knopen: laat je in het buitenland niet in met softdrugs, omdat je denkt dat als het in Nederland mag, het niet zo erg is. Mijn belastinggeld is al weggegooid aan die campagnes en de onwilligen mogen wat mij betreft dan gewoon brommen. Ik wil daarvoor niet nóg een keer dokken. Het zijn geen Grieken, tenslotte.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#26 Bericht door Korat » vrijdag 10 juli 2015, 16:21

Wij hebben op het werk lang geleden eens een keer een veroordeelde die moest 'reintegreren' gehad. Tot onze stomme verbazing kwam deze man jaren later in het nieuws als grote wiethandelaar die een keurige deal met de belastingdienst had gesloten. Hij betaalde jaarlijks netjes over zijn door de belastingdienst geschatte inkomen. En dat ging echt niet over een paar ton of zo, dat was wel even wat hoger. Hoe bedoelt U, gekker moet het niet worden.... :crazy:
Ik praat wat van Laarhoven heeft gedaan niet goed, weet ook niet wat hij al dan niet gedaan heeft, maar als hij ook zo'n deal heeft lopen kan ik me voorstellen dat je het ook even niet meer snapt.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#27 Bericht door Jeanette » vrijdag 10 juli 2015, 16:56

Er bestaat nu een onhoudbare situatie waarin burgers van de VS in de gevangenis zijn voor de uitoefening van de acties die momenteel legaal en gereguleerd zijn in sommige delen van het land.
Het kan niet worden ontkend dat deze mensen de wet overtraden toen dertijd en plaats van hun overtredingen, maar het is ook duidelijk dat onze natie met het proces van herdefiniëren bezig is tot haar relatie met cannabis.
Dit staat op die site/petitie die ik heb getekend.
Dat gaat over de kleine gebruiker die gepakt is in de VS

Dat van Johan van L is er bij gezet zo te zien.
Ach, als ik eerder gezien had wat een knip- plak en vertaalwerkje dit was ....

Tja...

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#28 Bericht door ron » zaterdag 22 augustus 2015, 13:14

'Wiet stinkt', Thaise advocaten van Johan van Laarhoven krijgen rondleiding bij Grass Company

Afbeelding

Zo kunnen ze met eigen ogen zien dat je in Nederland legaal softdrugs kunt kopen. Het luchtje is even wennen. De Thai trokken een vies gezicht toen ze vrijdagochtend voor het eerst in de coffeeshop kwamen.

Zie: http://www.omroepbrabant.nl/?news/23461 ... mpany.aspx
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#29 Bericht door ron » zaterdag 22 augustus 2015, 13:46

Verdediging Johan van Laarhoven legt gedoogbeleid hier uit aan de Thai!

Afbeelding

Johan van Laarhoven en (zijn eveneens gevangen) vrouw in Thailand

Zie: http://www.rollingstoned.nl/21-8-15-ver ... n-de-thai/
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rechtszaak coffeeshopondernemer Johan van Laarhoven

#30 Bericht door prajak » zaterdag 22 augustus 2015, 15:06

Is nu duidelijk waarvoor de man vastzit in Thailand? Wat is de aanklacht?

1. Het verkopen van softdrugs in Nederland.
2. Het in Thailand witwassen van het geld daarmee verdiend.

1. Kan Thailand niet veroordelen, het heeft daarvoor geen wetgeving. De USA heeft die wetgeving wel en kan mensen veroordelen om daden buiten de USA gedaan. Roep iets over nationale veiligheid en het parlement stemt wel ja.

Assange, die andere die in Rusland zit, Gonggrijp staat op de wensenlijst hoor ik wel eens, en Guantanamo is het beste voorbeeld van hun denkwijze.

2. Witwassen is in Thailand strafbaar maar als dat geld NIET in Thailand is verdiend of verduisterd wat valt er dan te verwijten? Illegaal import, stromannen, omkoping kan allemaal tot straf leiden; valse landpapieren kan maar dat geldt alleen voor zijn vrouw.

Ik vraag me af wat Thailand heeft en ik denk dat ze hem gewoon op het vliegtuig zetten naar NL. Zo van 'knappen jullie het maar op, het is jullie onderdaan'.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”