Rijbewijs verlengen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Rijbewijs verlengen

#1 Bericht door Herbergier » woensdag 10 september 2014, 07:26

Ik ging gisteren, hier in Buriram, mee met een vriend van mij, die zijn rijbewijs voor een jaar moest verlengen, naar een nieuw rijbewijs voor vijf jaar, ik ben zelf volgen jaar mei weer, na vijf jaar, aan de beurt en ik wilde zien hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.

Dus eerst een doktersverklaring wezen halen (50 baht), daarna naar het politie bureau met paspoort en kopieën van enkele belangrijke pagina's uit dat paspoort, plus een bewijs dat hij een huis huurt in Buriram en een kopie uit het blauwe boekje van de huiseigenaar, na wat stempels en handtekeningen op de kopieën, waren we daar binnen een half uur klaar en stonden we buiten met een formulier voor het Thaise CBR.

Daarna naar het Thaise CBR gereden en daar kwamen we om 11:30 uur aan, gelijk naar de balie gelopen, daar werd weer alles gecontroleerd, maar nu had hij geen kopieën meer van zijn paspoort, dus naar buiten, want er zijn altijd wel verstandige Thai die in de buurt, in hun winkeltje, een kopieermachine hebben staan, weer terug gelopen en daar moest hij toen de Physical tests doen, dit houdt in de remtest, de dieptetest (met de touwtjes), de stoplichtentest en de links/rechts lampjestest met kleuren, daar had hij een beetje moeite mee, maar ze vond het toch goed genoeg, de gebruikelijke film hoefde hij niet te bekijken want die was vrijwel afgelopen, ik zag ze om 11:45 uur uit het filmzaaltje komen, maar het was inmiddels 12:00 uur, dus lunchtime, maar hij mocht toch nog aansluiten en na de oproep van zijn naam werd er een foto gemaakt en na betaling van 500 baht kon hij zijn autorijbewijs uit de machine pakken, zo stonden we om 12:15 uur buiten en was alles binnen twee uur geregeld.

Weer echt Thailand, hij moet volgende maand terug komen voor zijn motorrijbewijs, want ze hadden hem een keer gesnapt met rijden onder invloed (Songkran), toen kreeg hij, naast een boete, zes maanden proeftijd en die proeftijd duurt nog een maand, maar hij mocht wel motorrijden en nog een maand blijven rijden, met zijn oude motorrijbewijs.
Alles van waarde is weerloos.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rijbewijs verlengen

#2 Bericht door greenthaiway » woensdag 10 september 2014, 09:42

Goed voor hem verlopen, netjes.

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: Rijbewijs verlengen

#3 Bericht door henk177 » woensdag 10 september 2014, 14:36

In Chonburi had ik voor de 2e verlenging van 5 jaar geen doktersverklaring nodig en ben ik ook niet op het politiebureau geweest .Wel had ik een kopie nodig van mijn gele huisboek .Na de testen zoals herbergier omschrijft moest ik wel een uur film kijken .Ook ik had moeite met de links/rechts lampjestest maar na een paar keer uitleggen wist ik het precies ,je moet naar de vingers van de dame kijken die de knopjes net voor je neus induwt en je hebt ze gegarandeerd allemaal goed .Misschien een tip voor de volgende kandidaat ,.,

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Rijbewijs verlengen

#4 Bericht door Herbergier » woensdag 10 september 2014, 16:29

Hij had geen geel huishoudboekje, vandaar eerst naar de politie om te bewijzen dat hij hier daadwerkelijk woon en de film hoefde hij niet meer te bekijken omdat die bijna afgelopen was, daarom ga ik in mei 2015 ook pas om half twaalf, misschien heb ik ook geluk.

Maar je weet het in elke provincie bekijken ze de Thaise wet met andere ogen en passen ze die naar eigen inzicht aan.
Alles van waarde is weerloos.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Rijbewijs verlengen

#5 Bericht door Ben » woensdag 10 september 2014, 17:35

Bangkok Doktersverklaring Geen, Proof of adres van de immigratie of Ambasade .
indien je geen geel huisboekje hebt

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Rijbewijs verlengen

#6 Bericht door stevenl » donderdag 11 september 2014, 04:06

Ben schreef:Bangkok Doktersverklaring Geen, Proof of adres van de immigratie of Ambasade .
indien je geen geel huisboekje hebt
Klopt, adres bevestiging van immigratie of ambassade, soms doet de politie het. Indien geel huisboek of workpermit volstaat dat.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Rijbewijs verlengen

#7 Bericht door Ben » donderdag 11 september 2014, 04:34

stevenl schreef:
Ben schreef:Bangkok Doktersverklaring Geen, Proof of adres van de immigratie of Ambasade .
indien je geen geel huisboekje hebt
Klopt, adres bevestiging van immigratie of ambassade, soms doet de politie het. Indien geel huisboek of workpermit volstaat dat.
Proof of adres krijg je alleen op de immigratie als je een extention hebt .

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Rijbewijs verlengen

#8 Bericht door stevenl » donderdag 11 september 2014, 04:46

Ben schreef:
stevenl schreef:
Ben schreef:Bangkok Doktersverklaring Geen, Proof of adres van de immigratie of Ambasade .
indien je geen geel huisboekje hebt
Klopt, adres bevestiging van immigratie of ambassade, soms doet de politie het. Indien geel huisboek of workpermit volstaat dat.
Proof of adres krijg je alleen op de immigratie als je een extention hebt .
Nee hoor, hangt van het kantoor af. Hier geven ze ze ook bij immigratie met visumvrije entree en alle vormen van visa. Op de meeste bureaus doen ze het met alle vormen van visa, maar visumvrij kan lastiger zijn.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Rijbewijs verlengen

#9 Bericht door Herbergier » donderdag 11 september 2014, 05:47

Hier in de stad Buriram kan je in ieder geval een adresbevestiging, als je geen geel boekje hebt, bij de politie verkrijgen, is wel zo fijn, want het immigratie kantoor, voor de provincie Buriram, staat in Kap Choen (provincie Surin) aan de grens met Cambodia en dat is 125km vanaf de stad Buriram, dus die afstand kan oplopen, als je in het noorden van de provincie woont, tot meer dan 200km.

Toen ik mijn eerste rijbewijs (in maart 2009), ging halen, verkreeg ik ook mijn adresbevestiging bij de politie en wel op het adres van mijn vrouw, want ik woonde toen zelf nog in Nederland en was alleen maar een paar weken op vakantie in Thailand, dus ik had ook geen extension, alleen een depature card, zo ook een jaar later in maart 2010 (de eerste keer is je rijbewijs maximaal een jaar geldig, de tweede vijf jaar met uitloop tot de dag van je verjaardag) bij mijn tweede rijbewijs (vijf jaar), woonde ik ook nog niet in Thailand, nu woon ik drie jaar in Thailand en moet ik dus in mei 2015 (verjaardag in mei) voor mijn derde rijbewijs.
Laatst gewijzigd door Herbergier op donderdag 11 september 2014, 06:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles van waarde is weerloos.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Rijbewijs verlengen

#10 Bericht door stevenl » donderdag 11 september 2014, 05:58

Herbergier schreef:Hier in de stad Buriram kan je in ieder geval een adresbevestiging, als je geen geel boekje hebt, bij de politie verkrijgen, is wel fijn ook want het immigratie kantoor, voor de provincie Buriram, staat in Kap Choen (provincie Surin) aan de grens met Cambodia en dat is 125km vanaf de stad Buriram, dus die afstand kan oplopen, als je in het noorden van de provincie woont, tot meer dan 200km.
Voordeel is dat als je een geel boek hebt je geen adresbevestiging meer nodig hebt :)

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1572
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Rijbewijs verlengen

#11 Bericht door Herbergier » donderdag 11 september 2014, 06:38

Ik ben op het ogenblik bezig om het gele boekje te verkrijgen, maar dat krijg je zomaar niet, daar heb je heel wat papieren voor nodig, ik ben al op het politiebureau geweest voor de adresbevestiging, met bij me:
Een pasfoto, door mijn vrouw ondertekende kopieën van het blauwe boekje van mijn vrouw, mijn paspoort, kopieën van de belangrijkste bladzijden uit mijn paspoort, ik moest vingerafdrukken laten afnemen van al mijn vingers, natuurlijk weer veel handtekeningen zetten, daarna kreeg ik een formulier voor het gemeentehuis.

Nu moet ik nog met mijn vrouw naar het gemeentehuis met, formulier van de politie, zes pasfoto's, paspoort, weer allerlei kopieën uit mijn paspoort, het blauwe boekje van mijn vrouw plus kopieën, foto's van ons huis, binnen en buiten en een uittreksel van mijn geboorteakte, met de namen van mijn vader en moeder.

Maar nu zijn ze eerst nog bezig met het maken van een Thaise vertaling van de geboorteakte en van mijn paspoort.
Alles van waarde is weerloos.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Rijbewijs verlengen

#12 Bericht door Harm » donderdag 11 september 2014, 08:23

gele boekje

paspoort (kopieen)
2 pasfoto's
3 getuigen dat je bij hun in de soi mag wonen
vriendin ter plaatse werd verder niet opgeroepen

5 weken gewacht nog steeds geen bericht (verwerkende ambtenaar was op studie reis voor 3 mnd of we daar maar op wilden wachten.) Dat wilde ik niet want dan kon ik gedag zeggen tegen mijn jaar visum, jammer maar helaas ging niet anders aldus ambtenaar op amphur
huiseigenaar waar we van huren (luitenant kolonel bij politie) heeft bij de amphur even haar naam en telefoonnummer gedeponeerd binnen 10 min werd er teruggebeld of we maar zo vriendelijk wilden zijn om over een uur (die zelfde middag) op de amphur te komen om mijn gele huisboekje in ontvangst te nemen

niks geen vinger afdrukken
niks geen foto's binnen of buiten van het huis
niks geen etc.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Rijbewijs verlengen

#13 Bericht door Ben » donderdag 11 september 2014, 09:57

stevenl schreef:
Proof of adres krijg je alleen op de immigratie als je een extention hebt .
Nee hoor, hangt van het kantoor af. Hier geven ze ze ook bij immigratie met visumvrije entree en alle vormen van visa. Op de meeste bureaus doen ze het met alle vormen van visa, maar visumvrij kan lastiger zijn.[/quote]

Zo zie je maar weer Bangkok in elk geval alleen met extention 200 bath, De Ambassade daarintegen
6 x zoveel maar dan heb je ook wat :happyno:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Rijbewijs verlengen

#14 Bericht door RuudThai » vrijdag 12 september 2014, 08:32

Herbergier schreef:Hij had geen geel huishoudboekje, vandaar eerst naar de politie om te bewijzen dat hij hier daadwerkelijk woon en de film hoefde hij niet meer te bekijken omdat die bijna afgelopen was, daarom ga ik in mei 2015 ook pas om half twaalf, misschien heb ik ook geluk.

Maar je weet het in elke provincie bekijken ze de Thaise wet met andere ogen en passen ze die naar eigen inzicht aan.
Die film is nog niet zo slecht om te zien, je kunt dan de stunts bekijken die de Thaise kamikazepiloten uithalen en dan ben je daar vast voor gewaarschuwd.... :shock: :giggle: .
Het viel me trouwens op dat links inhalen ook als een gevaarlijke verkeershandeling werd beschouwd maar ik ben er eigenlijk niet zeker van of dat ook werkelijk is verboden. Zou dat wel een goede zaak vinden want het wekt veel verwarring en gevaarlijke situaties op.
Veel dommeriken blijven ook met een snelheid van 60 km. op de rechterbaan rijden ondanks borden langs de weg waarin ze als slow traffic worden gemaand om links te gaan rijden. Knipperen met je lichten of toeteren helpt meestal niet, naar links gaan zien ze misschien als gezichtsverlies? :evil:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Rijbewijs verlengen

#15 Bericht door greenthaiway » vrijdag 12 september 2014, 09:27

Vaak blijven vooral bussen en vrachtwagens rechts rijden.
Maar als je geknipperd hebt weet je dat ze volharden en kun je gewoon links passeren.
Niet verder gaan toeteren, heeft geen zin en kan alleen maar agressie oproepen.
Denk aan pistool in dashboard kastje :idea:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”