overlijden

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
toon113
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 17
Lid geworden op: zaterdag 09 oktober 2010, 07:57

overlijden

#1 Bericht door toon113 » vrijdag 14 oktober 2011, 18:16

een vriend van ons overleden in thailand
hij woonden daar 3 jaar met vrouw en 2 kindjes van 9 en 4 jaar
kinderen hebben beiden hollands paspoort
hebben ze toch recht op hulp uit nederland
ik weet niet waar ik moet beginnen
gr toon

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: overlijden

#2 Bericht door Khon Neua » vrijdag 14 oktober 2011, 19:59

vraag de ambassade om advies .

Mario08
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 370
Lid geworden op: dinsdag 06 mei 2008, 05:11

Re: overlijden

#3 Bericht door Mario08 » woensdag 19 oktober 2011, 16:03

Vraaag het de Sociale verzekerings Bank. Uit het blote hoofd hebbend e kinderen nergens recht op, tenzij de overledene vrijwillig verzekerd was voor de Algemene Weduwen en Wezen Wet.

Maar dat hoeft niet het einde te zijn. Zit of zat de overledene bij een bedrijfs pension fonds? Neem in dat geval ook contact met hun op. Mijn pensioen fonds keert bijvoorbeeld bij mij overlijden een maandelijks bedrag uit aan mijn echtgenote en ook aan eventuele kinderen onder de 21.

De oud werkgever, als die er is natuurlijk, kan eventueel vertellen onder welk pension fonds zij vallen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: overlijden

#4 Bericht door prajak » woensdag 19 oktober 2011, 16:50

Hoe oud was de overledene ?
Hoe was zijn inkomen samengesteld ? Pensioen, uit vermogen, of werk ?
Was hij gehuwd ? Op welke voorwaarden ?
Is er een testament ?
Heeft zijn vrouw nu toegang tot de bankgelden ?

Allemaal vragen waar je achter komt als je de moeite wilt nemen naar het gezin toe te gaan en te zoeken in de papieren. Dat kan alleen in overleg met de partner en de familie in NL die wel zal overkomen voor de crematie.

Ja, als er niets geregeld is en men niet gehuwd is in gemeenschap van goederen dan kan mevrouw als arm mens achterblijven en overgeleverd zijn aan de grillen van de familie in NL.

Ik heb een testament laten opstellen en dat heeft mijn dame hier en de familie in NL. En dame heeft een lijst met telefoonnummers en emailadressen en kan een NL-er hier bellen die de zaken komt regelen. Kost een paar centen, die papierrommel, maar dan laat je geen vrouw en eventueel kinderen achter in ellende.

Denk er aan, na jouw dood komen de gieren. Vaak de 'kouwe kant' van jouw familie.....

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: overlijden

#5 Bericht door carpediem » woensdag 19 oktober 2011, 16:59

draaiboek overlijden van de nvt pattaya:

http://nvtpattaya.org/cms/images/storie ... ailand.pdf
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: overlijden

#6 Bericht door prajak » woensdag 19 oktober 2011, 17:19

Ja, dat zijn de regels.... Maar lokaal gaat dat toch anders hoor.

Van de in NK overleden farang is er niet een naar het opgegeven hospitaal gegaan. Het wordt lokaal afgehandeld. De politiearts geeft een verklaring af dat er geen misdrijf in het spel is, een natuurlijke dood dus. In keurig Thais heet dit : heart stopped. Dat is een verklaring die altijd klopt.....

Daarna mag de familie, vaak Thais, de crematie gaan regelen. De ambassade komt pas in beeld als het stoffelijk overschot naar NL moet.

Nou, ik niet, steek er hier de fik maar in.... Mijn familie in NL is op de hoogte. On my way to paradise, smoke gets in my eyes.....

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: overlijden

#7 Bericht door Jeanette » woensdag 19 oktober 2011, 23:04

carpediem schreef:draaiboek overlijden van de nvt pattaya:

http://nvtpattaya.org/cms/images/storie ... ailand.pdf

En wat is het draaiboek als een expat of pensionada dement wordt?

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: overlijden

#8 Bericht door rob kaen » donderdag 20 oktober 2011, 02:45

prajak schreef:Hoe oud was de overledene ?
Hoe was zijn inkomen samengesteld ? Pensioen, uit vermogen, of werk ?
Was hij gehuwd ? Op welke voorwaarden ?
Is er een testament ?
Heeft zijn vrouw nu toegang tot de bankgelden ?

Allemaal vragen waar je achter komt als je de moeite wilt nemen naar het gezin toe te gaan en te zoeken in de papieren. Dat kan alleen in overleg met de partner en de familie in NL die wel zal overkomen voor de crematie.

Ja, als er niets geregeld is en men niet gehuwd is in gemeenschap van goederen dan kan mevrouw als arm mens achterblijven en overgeleverd zijn aan de grillen van de familie in NL.

Ik heb een testament laten opstellen en dat heeft mijn dame hier en de familie in NL. En dame heeft een lijst met telefoonnummers en emailadressen en kan een NL-er hier bellen die de zaken komt regelen. Kost een paar centen, die papierrommel, maar dan laat je geen vrouw en eventueel kinderen achter in ellende.

Denk er aan, na jouw dood komen de gieren. Vaak de 'kouwe kant' van jouw familie.....
En denk eraan alles wat je achter laat is binnen een paar jaar helemaal naar de sodemieter geholpen onderhouden doen ze niks.
Het huis de auto en scooter noem maar op alles gaat naar de sloop binnen een paar jaar neem dat maar van mij aan 100%.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: overlijden

#9 Bericht door jumbo » donderdag 20 oktober 2011, 03:02

rob kaen schreef: En denk eraan alles wat je achter laat is binnen een paar jaar helemaal naar de sodemieter geholpen onderhouden doen ze niks.
Het huis de auto en scooter noem maar op alles gaat naar de sloop binnen een paar jaar neem dat maar van mij aan 100%.

Geloof niet dat je daar vreselijk aan zal denken als je in je urn bivakkeert.
Après moi le déluge....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: overlijden

#10 Bericht door rob kaen » donderdag 20 oktober 2011, 03:15

jumbo schreef:
rob kaen schreef: En denk eraan alles wat je achter laat is binnen een paar jaar helemaal naar de sodemieter geholpen onderhouden doen ze niks.
Het huis de auto en scooter noem maar op alles gaat naar de sloop binnen een paar jaar neem dat maar van mij aan 100%.
Wie erf de meubels de scooter en het huurhuis prajak je vrouw!!

Geloof niet dat je daar vreselijk aan zal denken als je in je urn bivakkeert.
Après moi le déluge....
Dus mijn motto is leef!!!! nu en de rest wat erna is voor 100% naar de sodemieter geloof me

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: overlijden

#11 Bericht door prajak » donderdag 20 oktober 2011, 03:48

Ach, wat doen ze straks met mijn spullen ? Zal me worst wezen. Ze kunnen de schilderstukken verkopen als ze willen of aan de muur laten of opstoken, al zal dat zonde zijn. De stereo zal wel in de ramsj gaan want ze krijgen nimmer al die stekkertje weer op de juiste plaats.....want er staat nogal wat ........

en de brommer zal wel naar mijn vrouw's zoons gaan. De huur is betaald tot april 2015 dus ze kan onbezorgd wonen tot ze naar elders wil. En de poen, daar moet ze mee doen tot het levenseinde en daar gaat ze verstandig mee om, ze is gewend rond te komen van 3 k baht per maand als hulp in de huishouding voordat ze bij mij kwam wonen. Een zuinig typje dus.

Ik lig straks ergens in een aarden pot en vind het best, denk ik.....
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 20 oktober 2011, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: overlijden

#12 Bericht door joepattaya » donderdag 20 oktober 2011, 08:48

jumbo schreef:
rob kaen schreef: En denk eraan alles wat je achter laat is binnen een paar jaar helemaal naar de sodemieter geholpen onderhouden doen ze niks.
Het huis de auto en scooter noem maar op alles gaat naar de sloop binnen een paar jaar neem dat maar van mij aan 100%.
Wie erf de meubels de scooter en het huurhuis prajak je vrouw!!

Geloof niet dat je daar vreselijk aan zal denken als je in je urn bivakkeert.
Après moi le déluge....
Je had beter de Nederlandse uitdrukking kunnen gebruiken.....is nu lekker toepasselijk! :giggle:

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: overlijden

#13 Bericht door rob kaen » donderdag 20 oktober 2011, 09:38

prajak schreef:Rob, "de" Thai bestaat niet net zoals "de" Nederlander niet bestaat. Doe niet zo somber !

En een eigen huis zit er wel in, eigen grond niet....,maar ik woon net zo lekker voor 3.125 baht per maand..... Waarom zou ik dan kopen ?

Maar we gaan voorbij aan het onderwerp. Het onderwerp dat door Toon113 is gestart maar die laat zich niet meer horen..... We adviseren weer eens voor de kat z'n staart.
Ja waar ik me aan stoorde is dit wie gaat naar een notaris (testament) voor spullen die je zo in een kringloopwinkel kan aanschaffen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: overlijden

#14 Bericht door dutch » donderdag 20 oktober 2011, 10:14

rob kaen schreef:
prajak schreef:Rob, "de" Thai bestaat niet net zoals "de" Nederlander niet bestaat. Doe niet zo somber !

En een eigen huis zit er wel in, eigen grond niet....,maar ik woon net zo lekker voor 3.125 baht per maand..... Waarom zou ik dan kopen ?

Maar we gaan voorbij aan het onderwerp. Het onderwerp dat door Toon113 is gestart maar die laat zich niet meer horen..... We adviseren weer eens voor de kat z'n staart.
Ja waar ik me aan stoorde is dit wie gaat naar een notaris (testament) voor spullen die je zo in een kringloopwinkel kan aanschaffen.
Wel eens nagedacht hoe het banksaldo bij je erfgenamen te krijgen zonder een testament?(als je tenminste wilt dat diegene dat krijgt wat jij wil.)
Testamentje kost je een 3-4000 baht en scheelt veel ellende voor je nabestaanden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: overlijden

#15 Bericht door rob kaen » donderdag 20 oktober 2011, 10:38

dutch schreef:
rob kaen schreef:
prajak schreef:Rob, "de" Thai bestaat niet net zoals "de" Nederlander niet bestaat. Doe niet zo somber !

En een eigen huis zit er wel in, eigen grond niet....,maar ik woon net zo lekker voor 3.125 baht per maand..... Waarom zou ik dan kopen ?

Maar we gaan voorbij aan het onderwerp. Het onderwerp dat door Toon113 is gestart maar die laat zich niet meer horen..... We adviseren weer eens voor de kat z'n staart.
Ja waar ik me aan stoorde is dit wie gaat naar een notaris (testament) voor spullen die je zo in een kringloopwinkel kan aanschaffen.
Wel eens nagedacht hoe het banksaldo bij je erfgenamen te krijgen zonder een testament?(als je tenminste wilt dat diegene dat krijgt wat jij wil.)
Testamentje kost je een 3-4000 baht en scheelt veel ellende voor je nabestaanden.
Ja heel simpel door iemand te machtigen

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”