E-bike conversie Giant mountain bike

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

E-bike conversie Giant mountain bike

#1 Bericht door brake0345 » maandag 17 juni 2019, 11:22

Het leek me leuk om dit jaar een project te doen tijdens het regenseizoen.

De ombouw van mijn oude Giant mountain bike, die ik uit Nederland had meegenomen maar hier weinig gebruik.
De ombouw omvat een Bafang 750W crank (midden) elektro motor en een 48V Samsung lithium batterij.

In de toekomst sluit dit aan op mijn zonnepaneel experiment met misschien een zelfgebouwde power wall.

Ebikr in Bangkok is een Bafang agent in Thailand en ze hadden deze conversie kits op voorraad http://ebikr.com/store/electric-bike-kit/ en Facebook: https://www.facebook.com/ebikrcom/

De communicatie (in Engels) via Facebook Messenger is erg goed! Bij voorbeeld stelde Ebikr voor om niet de sterkere en duurder 1000 watt Bafang motor te kopen vanwege eventuele sterkte problemen door mijn smallere 68mm crank bracket, fat tire fietsen hebben een 100mm bracket welke beter geschikt is voor een 1000 watt motor.

Na bestelling arriveerde de kit uit Bangkok snel, alle onderdelen waren zoals afgesproken en de afgelopen dagen werk ik af en toe aan de conversie.
De lithium batterij is gemonteerd net als de gas handel en het beeldscherm maar de motor ligt nog op de grond.....

Het wachten is op een crank as sleutel en een ketting splitter, daarna kan ik de originele crank en voor derailleur verwijderen om ruimte te maken voor de motor die in het crank bracket gehangen wordt.

De testrit wordt zonder de speciale rem handels, die hebben schakelaars die de motor uitschakelen tijdens remmen en ook zonder de optionele schakel sensor, die was geen onderdeel van de bestelde kit.

Wordt vervolgt......

Afbeelding

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#2 Bericht door Joep » maandag 17 juni 2019, 13:30

Leuk en interresant project.
Deel je het kostenplaatje aan ons mede.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#3 Bericht door Joep » maandag 17 juni 2019, 13:32

Leuk en interresant project.
Deel je het kostenplaatje aan ons mede.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#4 Bericht door brake0345 » woensdag 26 juni 2019, 05:22

Ik was een weekje weg dus deze week ga ik verder met het verwijderen van de trapas.
De speciale sleutel hiervoor zit in de gereedschap set die ik via Lazada besteld had, maar het schijnt dat die trapas draadbussen flink vast kunnen zitten.
Dus ik zal ze een paar dagen in de WD40 voor-week zetten om te zien of dat demontage makkelijker maakt.

Ik ga ook een ander scherm uitproberen, de Egg Rider V2 https://eggrider.com/
Het Egg Rider systeem maakt het makkelijker om de motor controller settings te programmeren met een mobiele telefoon, gewoon onderweg in plaats van een laptop aan te sluiten in de werkplaats.

Kosten zover zijn hoog vanwege het bestellen van de conversie kit in Bangkok.
De volgende keer neem ik het risico en bestel rechtstreeks in China [$)

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#5 Bericht door brake0345 » woensdag 26 juni 2019, 09:33

De trapas kwam er relatief makkelijk uit, een uurtje soppen met WD40 deed het hem.....
Hier hangt de elektro motor in de crank bracket, de ketting is weer gemonteerd na verwijdering van de voorderailleur, de elektrische kabels hangen nog los om te testen.
Afbeelding

Het schermpje werkt en het achterwiel draait op het gas, gas loslaten en de achterderailleur kan gewoon schakelen.

Afbeelding
Rechts naar links het scherm, de aan/uit en power +/- schakelaar plus de duim "gas" handel (druk naar beneden).

Volgende actie is de snelheidssensor installeren op het achterwiel, de kabels provisorisch opbergen, alle bouten en moeren nog een keer nalopen en dan een testrit [|)

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#6 Bericht door Joep » woensdag 26 juni 2019, 09:37

Doe je wel een helm op bij de testrit :giggle: :giggle: :crazy:

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#7 Bericht door brake0345 » woensdag 26 juni 2019, 09:39

Tuurlijk, fietshelm :cheesy: en ook handschoenen, een lange broek en dichte schoenen.
Als het goed gaat moet ie makkelijk 50km/u kunnen doen, ben benieuwd naar de remweg........

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#8 Bericht door godzilla » donderdag 27 juni 2019, 01:49

Als de remweg 0 is, ben je gezien...
:Whistle:

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#9 Bericht door brake0345 » donderdag 27 juni 2019, 02:29

Vandaar die dichte schoenen :P

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#10 Bericht door brake0345 » donderdag 27 juni 2019, 07:30

Klaar voor een proefritje, kabels weggehangen met zwarte elektro tape....
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#11 Bericht door brake0345 » zaterdag 29 augustus 2020, 08:50

Leuk zo'n conversie maar die remmen, niet zo veilig.
Dit project had echter mijn interesse voor ebikes opgewekt en ik wilde iets beters en met goeie remmen.

Na wat denken en lezen op diverse forums en sociale media een leuk merk gevonden, Frey en met mijn eerdere ervaringen met mountainbikes koos ik voor een hardtail.

Vorig jaar was ik regelmatig in China en zou daar zelfs voor langere tijd blijven, het originele plan was om de ebike daar te gebruiken en daarna naar Thailand te sturen.
Eind vorig jaar ging dat China plan toch niet helemaal werken en heb ik alsnog besloten de ebike rechtstreeks naar Chiang Rai op te laten sturen.
Afgelopen januari vloog ik voor het laatst terug naar Bangkok en ben sindsdien niet meer terug geweest.

Hier is het oranje monster in de "polder" van Chiang Rai:
Afbeelding

Dit model heeft een hele grote accu en de enorm sterke 1000 watt middenmotor waar bij een normale fiets het bracket zit.
Torque van dit model is 160Nm, normale ebikes in Nederland (geen speed pedelec) zijn vaak maximaal 250 watt en 75Nm is al heel veel.

Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#12 Bericht door brake0345 » zaterdag 29 augustus 2020, 08:59

Inmiddels was in de loop van 2019 mijn relatie met de eigenaren van Frey dusdanig geworden dat ik ze ben gaan helpen met wat internationale marketing.

Heel leuk was dat we in september 2019 uitgenodigd werden om naar de fabriek te komen en te participeren in het klanten event wat Frey had gepland.
Ik was al samen met mijn vrouw in China en had andere verplichtingen maar het was leuk om 2 van de 7 dagen met Frey aan het event mee te doen.

https://www.youtube.com/watch?v=oPiUx8UGykk&t=274s

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#13 Bericht door brake0345 » zaterdag 29 augustus 2020, 09:02

Natuurlijk kunnen we Frey in Thailand aanbieden, dit is de lichtere en meer wendbare M600, met 750 watt motor en maximaal 25km/u (kan gewijzigd worden).
Deze volledig afgeveerde fiets is een demo:
Afbeelding

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#14 Bericht door brake0345 » zaterdag 29 augustus 2020, 09:06

En dit is de recentste aanwinst in Chiang Rai, de Frey CC, meer een commuter bike, ook volledig geveerd.
De kleur is door de fabriek speciaal op wens van mijn vrouw aangebracht, dat is een extra service die Frey bied.
Afbeelding

Gebruikersavatar
brake0345
Expat
Expat
Berichten: 494
Lid geworden op: zaterdag 07 april 2018, 13:02

Re: E-bike conversie Giant mountain bike

#15 Bericht door brake0345 » zaterdag 29 augustus 2020, 09:10

Het is de bedoeling dat we midden september aan een 3-4000 km road trip in Thailand gaan beginnen en we willen twee ebikes meenemen.

Die ebikes zijn aanmerkelijk zwaarder dan normale mountainbikes dus even zoeken naar de beste oplossing.
Nadeel van een 4 deurs pickup is dat de bak erg kort is........
Afbeelding

Voor de road trip zet ik een apart draadje op.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”