En hoe moet dat straks met de rijst export?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

En hoe moet dat straks met de rijst export?

#1 Bericht door foppo » vrijdag 19 juli 2019, 08:58

Dat het te droog is hoeft geen betoog.
Dagelijks betrekt de lucht met prachtige bloemkool wolken die een enorme plensbui beloven maar als het puntje bij het paaltje komt: Ho maar.
Nou ja, ik ben in Thailand inmiddels wel wat gewend wat het na komen van beloftes betreft....
Maar als ik hier van uit de tuin om me heen kijk maak ik me toch zorgen om de rijst opbrengst dit jaar.
Waarschijnlijk zal de oogst niet veel opbrengen en dan de terug lopende export door een te dure Bath en de slinkende toeristen stroom....
Ik hoop in figuurlijke zin dat de zon flink blijft schijnen voor ons maar een beetje regen voor de boeren hier mag best van mij.
(Klik op de foto voor een grotere weergave)

deze boer is nog maar niet eens begonnen met mesten en wacht nu af of de regen op tijd komt
Afbeelding

Op de foto lijkt het mooier dan het is, in werkelijkheid is het groen veel geler en echt behoorlijk uitgedroogd
Afbeelding

Elke dag wordt het weer een beetje droger en....geler....
Afbeelding

De regen moet dus maar snel komen, normaal staat hier 20 tot 30cm water en zwemmen er visjes....
Afbeelding

En de laatste voor vandaag:
Afbeelding

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#2 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 19 juli 2019, 10:41

Daar is dus geen irrigatie! Bij onze buren in Nongkhai, waar trouwens wel zat regen valt, staan de velden het hele jaar blank als er rijst op staat want er is irrigatie. Ze zetten de pompen aan uit het nabije meer en dat is een regenreservoir.

Hebben jullie helemaal geen irrigatie? Onder Thaksin is veel verbeterd in de Isaan en ik heb begrepen dat de nieuwe regering het oude plan uit de kast wil halen en afstoffen. Heb er laatst over geschreven hier.

viewtopic.php?f=2116&t=827175&p=8315935#p8315935

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#3 Bericht door jumbo » zaterdag 20 juli 2019, 03:57

Om je wat op te beuren Foppo, de droogte heerst niet alleen in Thailand maar ook de buurlanden (lees de rijstexport competitie)
Dus een hogere prijs nivelleert dan de lagere opbrengst en 'sterke' thb.

Als er niet voldoende opbrengst is dan wordt er zowiezo minder geexporteerd en meer naar de binnenlandse consument verkocht..
Het lost zichzelf op die manier op..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#4 Bericht door foppo » zaterdag 20 juli 2019, 05:12

erik-kuijpers schreef: vrijdag 19 juli 2019, 10:41 Daar is dus geen irrigatie! Bij onze buren in Nongkhai, waar trouwens wel zat regen valt, staan de velden het hele jaar blank als er rijst op staat want er is irrigatie. Ze zetten de pompen aan uit het nabije meer en dat is een regenreservoir.

Hebben jullie helemaal geen irrigatie? Onder Thaksin is veel verbeterd in de Isaan en ik heb begrepen dat de nieuwe regering het oude plan uit de kast wil halen en afstoffen. Heb er laatst over geschreven hier.

viewtopic.php?f=2116&t=827175&p=8315935#p8315935
Nee, geen irrigatie ondanks dat de Moon rivier, een zijtak van de Mekong rivier hemelsbreed hier een kilometer of 15 vandaan ligt en dan zou je zeggen: kanaaltje graven en klaar.
Maar helaas, het is hartstikke droog en die Moon rivier trouwens staat natuurlijk ook heel erg laag.

Iets verder naar het zuidoosten in Phibun Mangsahan is wel een uitgebreid irrigatie systeem van betonnen kanalen verbonden met het Sirindhorn meer vlakbij de grens met Laos (Chong Mek)
De boeren kunnen water tappen uit die kanalen maar.....
Maar desondanks is de droogte daar nog erger dan hier.
Diesel pompen kosten geld en de diesel is er ook niet goedkoper op geworden.
Bij diegene die wel pompt zie je de rijst er wel goed bijstaan dus het systeem werkt wel....

Ik kom daar regelmatig ivm met familie bezoek in Ang Sila, overigens altijd oppassen want je zit 5 minuten voor het eind van de wereld en je moet niet te ver doorrijden want voor je het weet val je er af omdat, zoals iedereen nu onderhand wel weet de wereld gewoon plat is. :cheesy:
Op sommige plaatsen is men daar het land alweer aan het omploegen in de hoop alsnog opnieuw te kunnen zaaien zodra er veel regen valt.
Maar niet iedereen (lees de meesten) hebben daar geld voor dus ja, kommer en kwel.

En natuurlijk zal de exportprijs zichzelf door de schaarste straks wel compenseren maar de concurrentie positie met met name Vietnam zal er alleen maar nog slechter op worden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#5 Bericht door jumbo » zaterdag 20 juli 2019, 05:22

foppo schreef: zaterdag 20 juli 2019, 05:12 En natuurlijk zal de exportprijs zichzelf door de schaarste straks wel compenseren maar de concurrentie positie met met name Vietnam zal er alleen maar nog slechter op worden.
de competitie, buurtlanden, hebben hetzelfde probleem of denk je dat de regen bij de grens stopt?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#6 Bericht door foppo » zaterdag 20 juli 2019, 05:25

Natuurlijk, maar voorzover ik het begrepen heb heeft Vietnam geen last van de droogte of heb ik verkeerde informatie?

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#7 Bericht door jumbo » zondag 21 juli 2019, 01:52

foppo schreef: zaterdag 20 juli 2019, 05:25 Natuurlijk, maar voorzover ik het begrepen heb heeft Vietnam geen last van de droogte of heb ik verkeerde informatie?
Droogte heerst in nagenoeg heel Zuid Azie en ZO Azie is daar een onderdeel van inclusief Laos, Vietnam en Cambodia
Regen en droogte discrimineren niet

google;
https://vietnamnews.vn/society/518548/d ... untry.html
http://www.asianews.it/news-en/Drought- ... 46480.html

het speelt al een paar maanden.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: En hoe moet dat straks met de rijst export?

#8 Bericht door ron » zondag 21 juli 2019, 11:39

Mekong River drops to lowest level in a century around Thai, Lao, Myanmar border

Afbeelding

Afbeelding

Lees het artikel: https://thethaiger.com/hot-news/environ ... mar-border

Thai PM has “grave concerns”, orders army to be on standby over drought in north

Afbeelding

Lees dit artikel: https://thethaiger.com/hot-news/environ ... t-in-north
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”